Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Activan turbo
ViestiLähetetty: 13.12.2010 15:04 

Viestit: 128
Semmoset 1v/20tkm turbo piti vaimeaa rahinaa varsinki kun matalahkoilla kierroksilla painoi reippaasti kaasua ja nyt se sitten antautui (on ilmeisesti totaalisen jumissa). :roll:

Autolla on kilometrejä takanaan jo n. 322tkm, joten ihan odotettavissahan tuo oli. Löytyykös tuolle alkuperäiselle turbolle mitään huokeampaa vastinetta ilman, että ecuun tarvii koskea? Käsittääkseni tuo alkup. turbo on Garrettin T25...? Hieman kahden vaiheilla tässä ollaan, josko tuosta vielä tekisi itelle käyttiksen vai laittaisiko säilöön myöhempää inspiraatiota varten. Liikaahan noita Activoja ei liikenteessä enää ole, mutta toisaalta tuossa pari muutakin pikkujuttua vaatisi huomiota :)



C5 V6 240 HDi, C5 Aircross Hybrid
(ex. C4, Xantia Activa TCT, Xm V6, BX 14RE)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activan turbo
ViestiLähetetty: 18.12.2010 13:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Ei ole kokemusta sopivista vaihtoturpoista kun oma vielä toimii hyvin, mutta eihän se ecu sitä tiedä mikä siellä viheltää. Ecu ohjaa oman bleedvalvensa (joka kyllä kannattaa korvata säädettävällä ruuvilla) avulla hukkaporttia, alkaa päästämään painetta pihalle kun haluttu imusarjan paine on saavutettu. Parempi turbo kuin vakioturbo korkeintaan lämmittäisi ahtoilmaa vähemmän ts. irtoaisi enemmän tehoa samoilla ahdoilla. Kyllä vakiokartoissakin sen verran liukumavaraa on, vaihteleehan imuilman lämpötila huomattavasti varsinkin täällä pohjolan perukoilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activan turbo
ViestiLähetetty: 19.12.2010 18:59 

Viestit: 128
Kooma kirjoitti:
Kyllä vakiokartoissakin sen verran liukumavaraa on, vaihteleehan imuilman lämpötila huomattavasti varsinkin täällä pohjolan perukoilla.


Joo nettipalstoja kun lueskelin, niin ymmärsin kanssa ettei tosta vakio-ecusta bensakartta ihan heti lopu kesken. Jostain syystä muistelin, että siinä ois tiukat toleranssit, mutta sehän olikin nimenomaan ahtopaineiden noston kanssa. Eipä tuossa nuo muutkaan palikat (lähinnä välijäähy) ole yli 1 barin paineille tehty ja se vakio bleederi lienee syy sille miksi meno tuntuu turbon kunnossa olessakin puutuvan selkeästi yli 5000 rpm:n. Pitää joka tapauksessa ensin irrottaa tuo vanha turbo ja katsoa mikä sieltä on mennyt. Jääköön projekti odottelemaan näillä näkymin kevättä ja inspiraatiota.

Pitää varmaan hankkia joku tylsempi nyky-sitikka tilalle. Kaippa esim. tommosella 2.0 C4 VTR:läa hetken paremman puutteessa ajelis, vaikkei se Activalle pärjää oikein millään osa-alueella (korkeintaan varusteiden määrässä). Tosin 156 Alfa on kiinnostanut pidemmän aikaa. Sit oliskin jo kaksi projektia :D



C5 V6 240 HDi, C5 Aircross Hybrid
(ex. C4, Xantia Activa TCT, Xm V6, BX 14RE)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activan turbo
ViestiLähetetty: 19.12.2010 23:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Se puutuminen yli 5000rpm lähtee pois vasta chipillä. Säädettävällä ruuvilla ajosta tulee paljon miellyttävämpää kun hakee täysiä (ja tietenkin kovempia) ahtoja myös osakaasulla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activan turbo
ViestiLähetetty: 20.12.2010 12:39 

Viestit: 128
Näin tulevaisuutta ajatellen, onko tuohon järkevämpää sitten kuitenkin heittää uusi moottorinohjausyksikkö tilalle vaiko chipata toi Motronic? Tuskin tuota jaksaa enää täysin vakiona niputtaa, jos se kuntoon laitetaan. Tuo 1 barin ahtopainerajahan kyllä sinänsä riittää. Joutunee vaan hieman tuota turbotekniikkaa opiskelemaan...

ProTurbossa ois Garrettin kuulalaakeroidut 25-sarjalaiset joulualessa ;) Tuolla pienimmälläkin riittäis tuotto 250 hv asti.



C5 V6 240 HDi, C5 Aircross Hybrid
(ex. C4, Xantia Activa TCT, Xm V6, BX 14RE)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activan turbo
ViestiLähetetty: 21.12.2010 09:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
Tai jos haluaa budjettia pienentää niin Saabeissa käytetyt mitsubishin turbot toimivat ihan mukavasti activassakin, TD04-HL16T oli mulla jossain haaveissa kun sitä activaa räpeltelin, mutta tyydyin pykälää pienempään td04-hl15g malliin, jolla meni se 200hv raja rikki 1bar paineella, jopa ennenkuin VEMS tuli! jos chipin olisi laittanut niin varmasit olisi hönkää lisää.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron