Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/4 [ 91 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 00:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Cikatti kirjoitti:
Öljyissä valitettavasti on eroa kuin yöllä ja päivällä. Veikkaan että suurin oksennusongelma syntyy täyssynteettisillä :twisted:
Toisaalta melkoista kuraa saa kyllä olla, että oksentaa. Meillä ei ole saatu edes Mobilin öljynkorvikekuraa oksentamaan ulos. Kermaa se on kyllä joihinkin moottoreihin kerännyt oikein urakalla.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 00:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Tuohon vaikuttanee paljon moottorin kuluneisuus, paljonko puhaltaa kampikammioon ja vuotaako jäähdytysvettä öljyn sekaan. Bekseistä 1.6Gti puhaltaa puoli litraa ulos ihan varmasti kun pakkasta -15 (ajettu yli 400tkm). siihen laitoinkin letkun mittatikusta suoraan öljykorkkiin, 16Valve beksi ei ole ruikannut kertaakaan, 1.8 Xantia pari kolme kertaa, ZX ei ole ruikannut sekään, mutta se onkin vasta ekaa talvea. Viimasuojat on paikoillaan, letkut siivottu, mutta pohjalevyjä eikä pahveja syylärin ja moottorin välissä ei ole. Uudemmissa, joissa mittatikun suojaputki on imuvaihdon mahdollisuuden vuoksi ulotettu ihan öljypohjaan asti tulee moottori tyhjäksi yhtä päätä. On niitä jäätymisongelmia muillakin, likan Golfiin on vaihdettu moottori tuosta syystä ja Audit yms. jäätyy öljypumpun sihdistä.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 00:36 
Cikatti kirjoitti:
Ziisus että mä nauran noille "huohottimen lämmitysvastuksille" :lol:
Olispa kiva tietää mitä lientä koneessa on yleisimmin ollut kun huohotin limaantuu. Itse tiedän vain Neste Oilin tekevän tätä jopa keskellä kesää mutta onko muita liemiä?
Öljyissä valitettavasti on eroa kuin yöllä ja päivällä. Veikkaan että suurin oksennusongelma syntyy täyssynteettisillä :twisted:

ZX:ssä ei ole ollut mitään ongelmaa 6 vuoden aikana, mutta silti: onks tää ihan totta? Onko tosiaan öljyn merkillä/laadulla noin iso merkitys? Tunnen olevani kuin liisa ihmemaassa kun luen näitä juttuja, ja lähes päivittäin opin jotain uutta...


   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 01:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Lemon kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
Ziisus että mä nauran noille "huohottimen lämmitysvastuksille" :lol:
Olispa kiva tietää mitä lientä koneessa on yleisimmin ollut kun huohotin limaantuu. Itse tiedän vain Neste Oilin tekevän tätä jopa keskellä kesää mutta onko muita liemiä?
Öljyissä valitettavasti on eroa kuin yöllä ja päivällä. Veikkaan että suurin oksennusongelma syntyy täyssynteettisillä :twisted:

ZX:ssä ei ole ollut mitään ongelmaa 6 vuoden aikana, mutta silti: onks tää ihan totta? Onko tosiaan öljyn merkillä/laadulla noin iso merkitys? Tunnen olevani kuin liisa ihmemaassa kun luen näitä juttuja, ja lähes päivittäin opin jotain uutta...

No jos ZX:llä ajat talvet niin asialla ei niin suurta merkitystä ole. Enpä ole kuullut että noista yksnelosista huohotin voisi jäätyä. :)

Itse olen huomannut, että talvisin KAIKKI öljyt keräävät enemmän tai vähemmän sitä limaa, ihan sama onko Totalia vai Mobilia. Se, että tuottavatko jotkin öljyt sitä enemmän on minullekin epäselvää. Öljyjen kuumaksi ajo ja siten kosteuden poisto on kait ainoa tapa vähentää limaneritystä, öljyjen uusiin vaihtamisen lisäksi... Ja tietty tuon keulan (ja miel. pohjan) suojauksen lisäksi, sillä ne parhaiten edistävät sitä öljyjen lämpiämistä.


Tuli tässä muuten mieleen, että sopisikohan perus-Xantiaan heittämällä VSX:n mittaristo, siinähän olisi öljynlämpömittari? Eli tuleeko tarvittava signaali sinne mittaristolle asti karvalakeissakin? Olisi edes jotain suuntaa-antavaa tietoa, että miten ne öljyt lämpiävät tuossa minun arkisessa ajossani. :?:



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 02:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Bumper kirjoitti:
Lemon kirjoitti:
ZX:ssä ei ole ollut mitään ongelmaa 6 vuoden aikana, mutta silti: onks tää ihan totta? Onko tosiaan öljyn merkillä/laadulla noin iso merkitys?
No jos ZX:llä ajat talvet niin asialla ei niin suurta merkitystä ole. Enpä ole kuullut että noista yksnelosista huohotin voisi jäätyä. :)
Eikä varmaan missään muussakaan TU:ssa saa jäätymään?
Bumper kirjoitti:
Itse olen huomannut, että talvisin KAIKKI öljyt keräävät enemmän tai vähemmän sitä limaa, ihan sama onko Totalia vai Mobilia.
Esimerkiski Total vaan melko olemattoman määrän tuntuu sitä kylmälimaa keräävän. Toisaalta, eipä Xantian 2.0 16V:hen saa kait kylmälimaa paljoakaan aikaiseksi edes sillä Mobililla.
Bumper kirjoitti:
Tuli tässä muuten mieleen, että sopisikohan perus-Xantiaan heittämällä VSX:n mittaristo, siinähän olisi öljynlämpömittari? Eli tuleeko tarvittava signaali sinne mittaristolle asti karvalakeissakin? Olisi edes jotain suuntaa-antavaa tietoa, että miten ne öljyt lämpiävät tuossa minun arkisessa ajossani. :?:
Mietin ihan samaa tässä, kun on Xantian mittaristo pöydällä. Perusmallin mittaristostahan löytyy koneiston liitokset ja mittaritaulukin jopa. Vain itse viisari+mötikkä puuttuvat. Anturia toki tarvisi öljytilaan, mutta ovatko johdot valmiina? Niin ja käyvätköhän vesilämpömittarin mötikkä+viisari jopa suoraan?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 08:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Lemon kirjoitti:
Onko tosiaan öljyn merkillä/laadulla noin iso merkitys?


Laadulla tai paremminkin tyypillä on merkitystä, ja paljon siitä selviää kertomalla esim että Rally Formula 5W-50. Siitä pääsee sitten jujulle että kyse on pao-pohjaisesta voimakkaasti polymeereillä sakeutetusta täyssynteettisestä. Mutta kunhan täällä edes opittaisiin ensin kertomaan öljystä jotain muutakin kuin sekoittajan tuotemerkki joka on se vähäpätöisempi tieto...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 10:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
Laadulla tai paremminkin tyypillä on merkitystä, ja paljon siitä selviää kertomalla esim että Rally Formula 5W-50. Siitä pääsee sitten jujulle että kyse on pao-pohjaisesta voimakkaasti polymeereillä sakeutetusta täyssynteettisestä. Mutta kunhan täällä edes opittaisiin ensin kertomaan öljystä jotain muutakin kuin sekoittajan tuotemerkki joka on se vähäpätöisempi tieto...
Merkki kertoo jo aika paljon, koska eri merkeillä on taipumuksia käyttää erilaatuisia perusöljyjä ja erilaista lisäaineistusta.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 10:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ai jaa, kerropas mikä yleisesti käytettävä merkki on esim vain pao-pohjainen :lol:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 12:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
Ai jaa, kerropas mikä yleisesti käytettävä merkki on esim vain pao-pohjainen :lol:
No en kyllä tuota tarkoittanut - tuskin mikään on.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 15:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Otetaanpa ensin ÖJYTYYPIT:
1) Mineraalinen. Jäykkää kylmässä ja ohutta kuumassa -> tarvii runsaasti sakeuttimia. Hajoaa helposti kuumassa -> lyhyt vaihtoväli, kerryttää pikeytymää männänrenkaisiin, hydraulinostimiin ym ja sakkaa öljypohjaan. Runsaasti lisäaineistettu pesevillä lisäaineilla.
2) Osasynteettinen. Veteen piirretty viiva mikä on osasynteettinen. Kumpaa tyyppiä vastaisi enemmän on mahdoton sanoa kun missään ei ole määritelty raja-arvoja...
3) Multisynteettinen. Nykyaikaa, tarkkaan harkittu resepti jossa hyödynnetään useita perusraaka-aineita. Esim Ford-FE erikoisöljy on nykyaikainen täsmätuote mutta "vain" multisynteettinen! Yleensä PAOn ja EHVIn sekoitus.
4) Täyssynteettinen. Se oikea ympärivuotinen moottoriöljy suurimpaan osan suomalaisesta autokannasta uusinta päätä lukuun ottamatta, joka vaatii erikoisöljyjään. Suurin osa näistä on pääraaka-aineeltaan polyalfaolefiinia eli PAO, jonka valmistajia on vain muutama. Parempi raaka-aine olisi esteri (Redline ja Motul osittain) mutta se on kallista. XHVI-pohjaiset luetaan nykyisin yleensä täyssynteettisiksi, jonka ne ansaitsevat hyvin.

PÄÄRAAKA-AINEET ELI POHJAISUUS (60-90% öljykannullisesta):
Parafiinipohja (vain mineralinen) kuten Pennzoil. Hyvä viskositeetti ilman sakeuttimia, huono pakkasella sisältämänsä vahan takia. Yleensä jalostettu edelleen vähemmän parafiiniseksi Euroopan öljymerkeissä. Kynttilät ovatkin öljynjalostuksen sivutuote.
EHVI-/VHVI-pohja (osa-/täyssynt) kuten Teboil Gold-S 5W-40. Erittäin pitkälle jalostettuja vetykrakattuja perusöljyjä. Edullista, tarvii vain kohtuullisen lisäaineistuksen, ei vahingoita tiivisteitä, hieman vaatimattomammat lämpö-/kylmäominaisuudet kuin PAO'lla.
PAO-pohja (osa-/täyssynt). Sopivan hintaista ja kestää hyvin kuumaa sekä on talvinotkeaa ilman rankkaa lisäaineistusta. Pieni haihtuvuus ja kulutus. Suurin ongelma on tiivisteitä kuivattava vaikutus. Hyvä kompromissi.
Esteripohja (täyssynt). Kallista, kestää PAO'takin paremmin lämpöä ja omaa jo sinällään myös erinomaiset kylmäominaisuudet, tiivisteitä elvyttävä vaikutus.

LISÄAINEET (5-30% öljykannullisesta):
Pesevät lisäaineet estää karstan ja noen muodostumista.
Dispersantit estää em muodostumista sakaksi, etenkin oikeiden dieselmoottoriöljyjen salaisuus on runsaammassa määrässä näitä.
Syöpymisen estoaineita, emäksisinä neutraloivat palamisessa syntyvä happamia yhdisteitä. Tämän takia ennen seisontaa pitäisi vanhat öljyt vaihtaa uusiin.
Antioksidantit kontrolloivat hapettumista.
Vaahtoamisen estoaineet pienentävät pintajännitystä, jolloin ilmakuplat särkyvät helpommin.
Lisäksi on mm kulumista, korroosiota, syöpymistä ja estäviä lisäaineita.
Mutta viimeisenä vaikein asia eli sakeutin (0-10% öljykannullisesta), viskositeetti-indeksin parantaja-aine. Se on se aine jolla tehdään öljyn kuuman pään kesto, ilman ohenemista. Sakeuttimet ovat pitkäketjuisia polymeerejä, kansankielellä muovia. Sitä samaa jäykkä liisterimäistä töhnää kuin klassinen STPeen öljynlisäaine joka tulee pullostaan kuin siirappi pakkasella. Toisaalta tarvittavaa, toisaalta liiallisena ei hyväksi. Nuo ketjut kun pyrkivät hajoamaan jolloin ne eivät enää tee tehtäväänsä. Ne kertyvät männän helmoihin, nokkiin ym kuormitettuihin ahtaisiin paikkoihin. Mineraaliöljyssä niitä tarvitaan enemmän, esteripohjaisessa erittäin vähän. Halpoina hajoavat nopeammin, eli ironisesti halvassa mineraaliöljyssä pitäisi olla paljon kalliita hyviä sakeuttimia... Etenkään turboautossa ei kannata käyttää laajaa viskositeettiä: polymeerit hajoavat rasitettuina ja kerryttävät karstaa.
Kaksi yleisintä lisäainevalmistajaa ovat Lubrizol ja Chevron.

ÖLJYTEHDAS?
Nesteellä on oikeita öljytehtaita joissa VALMISTETAAN moottoriöljyjen perusraaka-aineita ja ovat alallaan kansainvälisessä mittakaavassakin suuria. Ne valmistavat siis "Base oil" kuten esim tuota polyalfaolefiinia monelle eri öljymerkille. Niistä sitten sekotetaan ja pullotetaan eri merkkisiä koktaileja pitkälti samoista raaka-aineista, ja näitä autoilijat sitten kuvittelevat ihan eri tuotteiksi. Huomio kiinnitetään vääriin seikkoihin kuten vaikkapa tuotemerkkeihin eikä öljyjen ominaisuuksiin, raaka-aineisiin sekä käyttötarkoitukseen. Ja ironisesti Nesteen nykyisiä omia öljykannuja ei enää edes pakata Suomessa, vaan sekoitus sekä pullotus tehdään toisen öljymerkin tiloissa ja linjalla!

Nesteen PAO-tuotantolaitos Belgiassa:
http://www.nesteoil.fi/default.asp?path ... 2271,14085

Nesteen uusi tuotantolaitos Bahrainissa:
http://www.nesteoil.com/default.asp?pat ... D0F5A4BBB5

Tuotteita (siis niitä perusöljyjä joista muut sekottelevat purkkiensa sisältöjä):
http://www.nesteoil.com/default.asp?pat ... 47,553,572
http://www.nesteoil.com/default.asp?pat ... 47,553,573

Lisää kemiaa ja öljytietoutta:
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 309%2C3312
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kun ... oljyt.html

KYLMÄLIETE
Capuccino, vaahto, kylmälima jne. Se maitokahvin värisestä harmaaseen vaihteleva mössö tai vaahto. Se ei ole öljyä, vaan öljyn ja veden emulsiota jossa saattaa olla vielä nokeakin mukana. Se tukkii ajan mittaan kampikammion tuuletuksen ja huohottimen jos sitä pääsee kertymään runsaasti. Ja aiheuttaa siten samalla nämä pakkasvaivat. Lääkkeeksi paras olisi käyttää moottori niin lämpimäksi että öljykin lämpeää jolloin kosteus poistuu, ja siihen ei riitä vartin työmatka. Kakkosena huohotinjärjestelmän puhdistus jos lietettä on jo paljon, ja mahdollinen järjestelmän avarrus jotta kylmäliete ei tuki sitä niin helpolla. Lämmitysjärjestelmien virittely on sama, kuin krapula-aamuna yrittäisi selvitä juomalla mustaa kahvia ja käymällä saunassa. Paras keino olisi ollut jättää juomatta yhtä paljon. Valitettavasti se nyt vaan on noin.
Öljy ei sisällä vettä eikä jäädy huohottimeenkaan. Moottoriin tulee kosteutta. Vesi ei liukene öljyyn. Kosteus pitää saada pois ennen kuin se muodostuu emulsioksi joka on altis jäätymiselle. Jäätymisen estäminen onkin sitten jo vaikeampaa. Kannattaa siis estää kosteuden kerääntyminen.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 15:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
...mikäs tämä Del-Ron on...?

http://www.delron.fi/yleista.htm



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 16:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
"PAO-perusöljyt ovat kaikkein korkealaatuisimpia" ei vaan esterit
"Kaikkien Del-Ron -öljyjen perusöljyissä käytetään PAO:ja ja vielä niitäkin korkealaatuisempia estereitä." noin sen piti mennä mutta mikä on kaikkein korkealaatuisin jos sitäkin parempaa on...
"Kaikki Del-Ron -öljyt ovat PAO-pohjaisia ja ne on lisäaineistettu kuhunkin käyttötarkoitukseen sopiviksi korkealaatuisimmilla saatavilla olevilla lisäaineilla. Polymer Free Endurance -öljyt eivät sisällä viskositeetti-indeksinparantajia, joten öljyn voiteluominaisuudet saadaan aikaan puhtaasti erinomaisella perusöljyllä." ei onnistu PAO'lla tuo... Oliskohan kuitenkin esteriä, mutta miksi sitä ei voi tunnustaa suoraan että näin on, paremmasta tehty?

Eli paljon asiaa, mutta jotenkin haiskahtaa amerikkalaiselta superlatiivimuhennokselta joka on sitten käännetty suomeksi :roll:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 16:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
Parempi raaka-aine olisi esteri (Redline ja Motul osittain) mutta se on kallista.
Tuota Motulia erehdyin joskus kokeilemaan parin kannullisen verran ja totesin, että jos sellaista jatkossa tulee, niin käytän sen ehkä tippakannuöljynä tms, moottoriin en enää erehdy laittamaan. Tuon jälkeen vaihtui Motorexiin, joka tuntuukin toimivan paljon tuota käyttämääni Motulia paremmin. Ei varmaankaan johdu kyllä esteripohjaisuudesta se huono toiminta, joku muu siinä Motulissa varmaankin mättää.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 17:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Motorex on tietääkseni moottoripyöräöljy? Eli jos nyt unohdettaisiin moottoripyörät, raskas kalusto ja veneet yms. Jo henkilöautoissakin on tarpeeksi :mrgreen:
Ja kuten sanottu, kaikki Motul ei ole esteripohjaista.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 17:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
Motorex on tietääkseni moottoripyöräöljy? Eli jos nyt unohdettaisiin moottoripyörät, raskas kalusto ja veneet yms. Jo henkilöautoissakin on tarpeeksi :mrgreen:
Ja kuten sanottu, kaikki Motul ei ole esteripohjaista.
Motul 4T 5100 Ester 15W50 oli kyseessä: http://www.opieoils.co.uk/images/VARIANT/large/1149.jpg



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 18:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
MP-öljy siis.
Lisämuuttujina ei talvikäyttöä, märkäkytkin, mahdollisesti ajoviimajäähdytys, usein myös vaihteistoöljynä jne...
Mennään jonnekin mp-forumille :mrgreen:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 20:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
MP-öljy siis.
Lisämuuttujina ei talvikäyttöä, märkäkytkin, mahdollisesti ajoviimajäähdytys, usein myös vaihteistoöljynä jne...
Mennään jonnekin mp-forumille :mrgreen:
Ei tuo nyt niin erikoinen ole... ajoviima (flektin ohella) jäähdyttää siinä syyläriä, jossa kiertävä jäähdytysneste jäähdyttää moottoria. Onhan se ekstoottista toki, jos on bokserisitikoihin tottunut :D Vaihteistossa tosiaan on ja kytkimessä myös, siellä se ongelma onkin Motulilla - liimaa kytkinlevyt yhteen. Onhan tuo kuitenkin melkein kuin auton moottori 20 venttiiliä, 4 sylinteriä, jotain 140-150 hevosta laukkaamassa, eikö se aika lähelle autonmoottorin speksejäkin osu? ;)



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 20:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Ei.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 20:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
zX-files kirjoitti:
Ei.


...tää vaan paranee... :lol:



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 21:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Edellisen viestin lopussa oli kysymys, vastaus oli tietysti siihen kohdistettu.

Jos täällä ilmoittautuu Citroen-merkkisen moottoripyörän omistaja keskustelemaan öljyaiheeesta talvikäytössä niin vastaan kyllä.
Mutta kuten kirjoitin, mp-öljyt ovat oma maailmansa. Sivuja saataisiin varmasti aiheesta useita. Paljon uusia muuttujia...

Mutta tuo mp-öjypuoli ei liity pakkasongelmiin, eikä juurikaan edes citikoihin.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 21:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
Jos täällä ilmoittautuu Citroen-merkkisen moottoripyörän omistaja keskustelemaan öljyaiheeesta talvikäytössä niin vastaan kyllä.
Mutta kuten kirjoitin, mp-öljyt ovat oma maailmansa. Sivuja saataisiin varmasti aiheesta useita. Paljon uusia muuttujia...

Mutta tuo mp-öjypuoli ei liity pakkasongelmiin, eikä juurikaan edes citikoihin.
Tuotatuota... eikös täällä ainakin yksi citikanmoottorilla olevan moottoripyörän omistaja ole? Talvikäytössä se tuskin sentään on. Ja tiedän kyllä useita moottoripyöräilijöitä, jotka käyttävät pyörässään autonmoottoriöljyä...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 22:34 

Viestit: 983
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
Nää on mielenkiintoisia juttuja :mrgreen:
Moottoripyöräfoorumeilla keskustellaan että onko Delvac parasta prätkään joten kysymys kuuluukin että eikös Delvackia vois käyttää sitikassakin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 22:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Harvoin tekee mieli sanoa tätä, mutta patonkissakin kaivattaisiin modea, esim siirtämään tämä alkuperäiseen aiheeseen täysin liittymätön asia jonnekin toisaalle, jossa sitä ei kukaan alkuperäisestä murheesta kärsinyt koskaan enään lukisi :lol: Ja ööleistä saa keskusteluja aikaan aina ja vaikka ja kuinka monta, ja ne todellakin pitäisi erotella, eli ei pärrä-ööleistä, voi keskusella auton öölikeskustelussa, jne jokainen järkevä sen toki tajuaa....?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 23:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Croisette kirjoitti:
Harvoin tekee mieli sanoa tätä, mutta patonkissakin kaivattaisiin modea, esim siirtämään tämä alkuperäiseen aiheeseen täysin liittymätön asia jonnekin toisaalle, jossa sitä ei kukaan alkuperäisestä murheesta kärsinyt koskaan enään lukisi :lol: Ja ööleistä saa keskusteluja aikaan aina ja vaikka ja kuinka monta, ja ne todellakin pitäisi erotella, eli ei pärrä-ööleistä, voi keskusella auton öölikeskustelussa, jne jokainen järkevä sen toki tajuaa....?


Jes!
Oui!
Juuri näin!



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona
ViestiLähetetty: 28.12.2010 23:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
zX-files kirjoitti:
Otetaanpa ensin ÖJYTYYPIT:

PÄÄRAAKA-AINEET ELI POHJAISUUS (60-90% öljykannullisesta):

LISÄAINEET (5-30% öljykannullisesta):

KYLMÄLIETE
Capuccino, vaahto, kylmälima jne. Se maitokahvin värisestä harmaaseen vaihteleva mössö tai vaahto. Se ei ole öljyä, vaan öljyn ja veden emulsiota jossa saattaa olla vielä nokeakin mukana. Se tukkii ajan mittaan kampikammion tuuletuksen ja huohottimen jos sitä pääsee kertymään runsaasti. Ja aiheuttaa siten samalla nämä pakkasvaivat. Lääkkeeksi paras olisi käyttää moottori niin lämpimäksi että öljykin lämpeää jolloin kosteus poistuu, ja siihen ei riitä vartin työmatka. Kakkosena huohotinjärjestelmän puhdistus jos lietettä on jo paljon, ja mahdollinen järjestelmän avarrus jotta kylmäliete ei tuki sitä niin helpolla. Lämmitysjärjestelmien virittely on sama, kuin krapula-aamuna yrittäisi selvitä juomalla mustaa kahvia ja käymällä saunassa. Paras keino olisi ollut jättää juomatta yhtä paljon. Valitettavasti se nyt vaan on noin.
Öljy ei sisällä vettä eikä jäädy huohottimeenkaan. Moottoriin tulee kosteutta. Vesi ei liukene öljyyn. Kosteus pitää saada pois ennen kuin se muodostuu emulsioksi joka on altis jäätymiselle. Jäätymisen estäminen onkin sitten jo vaikeampaa. Kannattaa siis estää kosteuden kerääntyminen.


Nyt oli faktaa pöydässä :shock: Tosi hyvä selvitys Zx-files 8-)

Väännetään nyt vielä hiukan tätä kylmälimaa: pystyykö erilaisista perusöljyistä valmistetut öljyt sitomaan itseensä kosteutta eri lailla, eli jos jokin öljytyyppi sitoo kosteutta itseensä enemmän ja kun kosteus kiertää öljyn mukana haihtuen matkalla, niin siten sitä ei kerry huohotinputkistoon samanlailla kuin jossain toisen tyyppisessä öljyssä, joka ei sido vettä itseensä niin paljoa.
Onko tähän mitään faktatietoa?



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/4 [ 91 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: