Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 24.01.2011 19:51 

Viestit: 22
Paikkakunta: Joensuu
Sattuipa jokin aika sitten sellainen "tapahtuma" Sitikan kanssa, että meinasi jo usko mennä omiin (ja kaverinkin) teknisiin kykyihin ja aika lähellä oli ettei tie vienyt korjaamolle...

Vaimo oli käymässä kaupungilla ja ajoi auton (Xsara) keskelle toriparkki kun se on iltaisin ilmainen. Kauppa-/leffareissun jälkeen auto ei enää ollutkaan yhteistyöhaluinen vaan avaimen kääntö sai vain kojelaudan valot vilkkumaan ja varoitusäänet päälle. Tästä sisuuntuneena jonkin ajan ja useiden starttausyritysten jälkeen tuli soitto kotiin ja minulta kehotus jättää auto paikoilleen. Lähdin sitten illalla vara-akun kanssa herättelemään Xsaraa henkiin. Ei kun autoon istumaan ja virrat päälle. Samantien alkoi ääni- ja valoshow, jota säesti vielä hätävilkut. Ei kun konepelti ylös ja kolarikytkimen painallus. Tällöin hätävilkut ei enää palaneet virrat päällä mutta eipähän suostunut auto käynnistymään vaikka startti pyöritti hyvin. Startatessa moottori "hörähti" sekunnin osan mutta sitten loppui sekin elo. Pienen hetken jälkeen luovutin kun kello alkoi olla jo reilusti yli 22.

Seuraavana aamuna auton hinaus pois maksulliselta paikalta odottamaan korjausta. Päivän mittaan googlausta ja epäily että bensansaannissa on ongelma. Kävin sitten varoilta suodattimen kun nuo pakkaset on olleet aika kovat viime aikoina ja voihan se useamman vuoden vanha suodatin olla jäässä. Tiedustelin myös bensapumppua mutta sen hinnan kuultuani toivoin että pärjään pelkällä suodattimen vaihdolla. Hinauksen aikana oikea etunurkka piti kääntäessä pientä ääntä ja arvasin että iskunvaimentimen yläpään laakeri vaatii vaihtotoimenpiteitä.

Illalla sitten pajalle ja suodattimen vaihto. Pumppu tuntui toimivan ja bensaa tuli suuttimien jakotukille asti. Eli vika ei siis olekaan pumpussa/suodattimessa. Taas kello on jo lähelle 23 ja ei kun kotia uusia kujeita miettimään. Tässä vaiheessa oli jo vikakoodit luettu ja mitään ei ollut aktiivisena.

Ei kun taas googlausta ja illalla tallille. Arvelu oli, että akku vetelee viimeisiä ja moottorinohjaus ei anna käynnistymiskäskyä vaikka startti pyörittääkin suht hyvin. Akun mittaus ja tuloksena reilu 7V. Ihme miten hyvin startti jaksaa vielä pyörittää noinkin tyhjällä akulla. Akun vaihdon jälkeen taas starttaus ja sama homma. Lupaa pienen hetken ja sitten ei mitään.

Vähän pään raapimista ja toinen diagnostiikkasofta tietokoneeseen ja vikakoodien luku. Ei mitään tälläkään kertaa. Tässä vaiheessa alkoi jo V-käyrä nousta ylös aika vauhdikkaasti ja setelit vilkkui silmissä kun ajattelin korjaamolle vientiä. Kuitenkin ATK-alan ammattilaisena tiedän että buuttaus on pelastus joka asiaan, joten ei kun vikakoodien nollaus vaikkei mitään näkynytkään ja starttaus... ja pyörimäänhän se lähti.

Jälkikäteen olen pohtinut tapahtumaa ja kaikki on todennäköisesti saanut alkunsa oikean etujousen katkeamisesta (parkkipaikalla seisoessa), jolloin kolarikytkin on lauennut, se kun on siinä pellin toisella puolella. Sitten kun autoa starttailtiin liian tyhjällä akulla, meni bitti poikittain moottorinohjausyksikössä ja peli oli menetetty kun mitään vikakoodeja ei kuitenkaan ollut luettavissa. Onneksi tuli kokeiltua sitä nollausta kun tuollainen käynnistymätön auto ilman vikakoodeja on aikamoinen kultakaivos nykyajan korjaamolle. Periaatehan on se että vaihdetaan osia niin kauan että auto korjaantuu...

Toinen vaihtoehto tapahtumasarjalle on Ranskalaisen neidon oikuttelu kun pihaan tuli pari päivää aiemmin toinen Ranskatar ;)

Ossi



--
Citroën Xsara Exclusive Break 2.0 -01
(Citroën Xantia 1.8i -95, siirtynyt toisiin maisemiin)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 24.01.2011 19:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ossi.laakkonen kirjoitti:
Jälkikäteen olen pohtinut tapahtumaa ja kaikki on todennäköisesti saanut alkunsa oikean etujousen katkeamisesta (parkkipaikalla seisoessa), jolloin kolarikytkin on lauennut, se kun on siinä pellin toisella puolella.
Ja mitä tästä opimme? Vaihto ihan oikeaan sitikkaan auttaa, niin ei ole niitä katkeilevia jousia ;)



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 24.01.2011 20:11 
ossi.laakkonen kirjoitti:
Toinen vaihtoehto tapahtumasarjalle on Ranskalaisen neidon oikuttelu kun pihaan tuli pari päivää aiemmin toinen Ranskatar ;)

Siitä se alkaa... joku on joskus sanonut, että sitten kun niitä on kaksi, ne alkavat lisääntyä kuin itsestään :?


   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 24.01.2011 21:21 
laakeri kirjoitti:
Ja mitä tästä opimme? Vaihto ihan oikeaan sitikkaan auttaa, niin ei ole niitä katkeilevia jousia ;)

sitten on niitä katkeilevia putkia :lol:


   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 24.01.2011 21:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Lemon kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Ja mitä tästä opimme? Vaihto ihan oikeaan sitikkaan auttaa, niin ei ole niitä katkeilevia jousia ;)
sitten on niitä katkeilevia putkia :lol:
No sitten vaan vaihdetaan putki, ei sentään tule muita sivuoireita. Toisaalta niiden putkien katkeaminen on kyllä melko harvinaista verrattuna jousien katkeamiseen. Ainut putkirikko meidän Xantioissa on ollut se, kun '94 xantiasta alkoi oikea etusumuvalo vuotaa LHM:ää, eikä sekään ajamista estänyt. Uusi putki kaupasta (10-15 euroa) ja paikoilleen, niin olikin vika korjattu.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 24.01.2011 22:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
Lemon kirjoitti:
ossi.laakkonen kirjoitti:
Toinen vaihtoehto tapahtumasarjalle on Ranskalaisen neidon oikuttelu kun pihaan tuli pari päivää aiemmin toinen Ranskatar ;)

Siitä se alkaa... joku on joskus sanonut, että sitten kun niitä on kaksi, ne alkavat lisääntyä kuin itsestään :?


No eivät ole vielä alkaneet lisääntyä...johtuneeko sitten siitä, että parkkipaikat on pihan eri puolilla, niin eivät pääse lähikosketuksiin.... :P



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 24.01.2011 22:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
No hitto...
Lähipajan kaveri juuri suomi ranskalaisia (Renault) kun se kuoli etujousen katkeamiseen. Pitääpä vinkata :)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 24.01.2011 22:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Putkimies22 kirjoitti:
Lähipajan kaveri juuri suomi ranskalaisia (Renault) kun se kuoli etujousen katkeamiseen. Pitääpä vinkata :)
Rellulla ja ranskalaisilla autoilla ei olekaan muuta yhteistä kuin valmistusmaa ;)



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 25.01.2011 00:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
laakeri kirjoitti:
Ainut putkirikko meidän Xantioissa on ollut se, kun '94 xantiasta alkoi oikea etusumuvalo vuotaa LHM:ää, eikä sekään ajamista estänyt. Uusi putki kaupasta (10-15 euroa) ja paikoilleen, niin olikin vika korjattu.

Mulla on vuotanu LHM:ää laturista, mutta että sumarista :D




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 25.01.2011 08:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Igor kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Ainut putkirikko meidän Xantioissa on ollut se, kun '94 xantiasta alkoi oikea etusumuvalo vuotaa LHM:ää, eikä sekään ajamista estänyt. Uusi putki kaupasta (10-15 euroa) ja paikoilleen, niin olikin vika korjattu.
Mulla on vuotanu LHM:ää laturista, mutta että sumarista :D
Sehän on vakiopaikka vanhoissa Xantioissa :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 25.01.2011 09:33 
siis LHM voi vuotaa melkein mistä vaan? Kyllä ZX on sentään huoleton ja luotettava!!! :D siitä ei oo koskaan lehmät karannut :mrgreen:


   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 25.01.2011 10:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mullapa xanttu vuoti moottoriöljyä vetokoukusta :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 25.01.2011 12:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Ja mä ajelin eilen koko matkan Lahdesta Tampereelle Xantun taka-akselisto ihan irrallaan. Ei edes kolissut matkalla, kun oli niin tukevasti kiilattuna takaluukkuun :)




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 25.01.2011 13:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Igor kirjoitti:
Ja mä ajelin eilen koko matkan Lahdesta Tampereelle Xantun taka-akselisto ihan irrallaan. Ei edes kolissut matkalla, kun oli niin tukevasti kiilattuna takaluukkuun :)
Viime viikon torstaina tuli ajettua Taipalsaarelta Hollolan kautta Lahteen Xantian kuskin penkki paksiin kiilattuna... hyvin onnistui ajaminen silti :D



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 25.01.2011 14:05 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ja Xantian taka-akselisto VW Transporterissa,......... kyydissä vain, loppumatkassa olikin Xantussa 2 taka-akselia....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 25.01.2011 16:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
ealab kirjoitti:
Ja Xantian taka-akselisto VW Transporterissa,......... kyydissä vain, loppumatkassa olikin Xantussa 2 taka-akselia....

CX Tissiereitä on maailma pullollaan, mutta Xanttu jossa on kolme akselia on harvojen herkkua :D




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 26.01.2011 06:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Laitampa tähän, juuri tekniikka osastolle rustaamani tapauksen
"Kun loppuu työ, on yö. Mikäs sen mukavampaa, kuin vetää haalarit päälle. Pakkasta 15 astetta. Asterix on seissyt turhan pitkään, joten kaasutin käteen, ota. Sisätiloihin ja vika selvisi heti! Kakkosen suutin puuttuu MITVIT!!! Eihän se nyt perkele, itekseen sieltä voi häipyä Ja ennenkaikkea, mihin tuun se on voinut mennä? Fikkarilla paikansin, oli YKKÖSEN KURKUSSA ylösalaisin
Putsaus ja paikalleen, oli ykkösenkin suutin aika höllässä. No, johan sitä 10min tuli lämmiteltyä Eikun ulos ja kaasari kiinni.
Kuuluu ehdottomasti selittämättömiin asioihin tämä Täytyy valosalla mitata, onko tämä edes teoriassa mahdollista"


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikan kanssa sattuu ja tapahtuu...
ViestiLähetetty: 27.01.2011 22:47 

Viestit: 69
Suuttimia voi irrota. Erään tuttavan veljeltä irtosi aikoinaan Golfista jokin suutin ja meni kaasarista läpi yhteen pyttyyn. Ei muuta kun vaihtomoottoria kehiin. Toinen tapaus,joka muistuu mieleen oli Kupla josta suutin puristui männän päähän aiheuttaen hieman oudon käyntiäänen. Siitä selvittiin kuulemma aika pienellä


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: