Sattuipa jokin aika sitten sellainen "tapahtuma" Sitikan kanssa, että meinasi jo usko mennä omiin (ja kaverinkin) teknisiin kykyihin ja aika lähellä oli ettei tie vienyt korjaamolle...
Vaimo oli käymässä kaupungilla ja ajoi auton (Xsara) keskelle toriparkki kun se on iltaisin ilmainen. Kauppa-/leffareissun jälkeen auto ei enää ollutkaan yhteistyöhaluinen vaan avaimen kääntö sai vain kojelaudan valot vilkkumaan ja varoitusäänet päälle. Tästä sisuuntuneena jonkin ajan ja useiden starttausyritysten jälkeen tuli soitto kotiin ja minulta kehotus jättää auto paikoilleen. Lähdin sitten illalla vara-akun kanssa herättelemään Xsaraa henkiin. Ei kun autoon istumaan ja virrat päälle. Samantien alkoi ääni- ja valoshow, jota säesti vielä hätävilkut. Ei kun konepelti ylös ja kolarikytkimen painallus. Tällöin hätävilkut ei enää palaneet virrat päällä mutta eipähän suostunut auto käynnistymään vaikka startti pyöritti hyvin. Startatessa moottori "hörähti" sekunnin osan mutta sitten loppui sekin elo. Pienen hetken jälkeen luovutin kun kello alkoi olla jo reilusti yli 22.
Seuraavana aamuna auton hinaus pois maksulliselta paikalta odottamaan korjausta. Päivän mittaan googlausta ja epäily että bensansaannissa on ongelma. Kävin sitten varoilta suodattimen kun nuo pakkaset on olleet aika kovat viime aikoina ja voihan se useamman vuoden vanha suodatin olla jäässä. Tiedustelin myös bensapumppua mutta sen hinnan kuultuani toivoin että pärjään pelkällä suodattimen vaihdolla. Hinauksen aikana oikea etunurkka piti kääntäessä pientä ääntä ja arvasin että iskunvaimentimen yläpään laakeri vaatii vaihtotoimenpiteitä.
Illalla sitten pajalle ja suodattimen vaihto. Pumppu tuntui toimivan ja bensaa tuli suuttimien jakotukille asti. Eli vika ei siis olekaan pumpussa/suodattimessa. Taas kello on jo lähelle 23 ja ei kun kotia uusia kujeita miettimään. Tässä vaiheessa oli jo vikakoodit luettu ja mitään ei ollut aktiivisena.
Ei kun taas googlausta ja illalla tallille. Arvelu oli, että akku vetelee viimeisiä ja moottorinohjaus ei anna käynnistymiskäskyä vaikka startti pyörittääkin suht hyvin. Akun mittaus ja tuloksena reilu 7V. Ihme miten hyvin startti jaksaa vielä pyörittää noinkin tyhjällä akulla. Akun vaihdon jälkeen taas starttaus ja sama homma. Lupaa pienen hetken ja sitten ei mitään.
Vähän pään raapimista ja toinen diagnostiikkasofta tietokoneeseen ja vikakoodien luku. Ei mitään tälläkään kertaa. Tässä vaiheessa alkoi jo V-käyrä nousta ylös aika vauhdikkaasti ja setelit vilkkui silmissä kun ajattelin korjaamolle vientiä. Kuitenkin ATK-alan ammattilaisena tiedän että buuttaus on pelastus joka asiaan, joten ei kun vikakoodien nollaus vaikkei mitään näkynytkään ja starttaus... ja pyörimäänhän se lähti.
Jälkikäteen olen pohtinut tapahtumaa ja kaikki on todennäköisesti saanut alkunsa oikean etujousen katkeamisesta (parkkipaikalla seisoessa), jolloin kolarikytkin on lauennut, se kun on siinä pellin toisella puolella. Sitten kun autoa starttailtiin liian tyhjällä akulla, meni bitti poikittain moottorinohjausyksikössä ja peli oli menetetty kun mitään vikakoodeja ei kuitenkaan ollut luettavissa. Onneksi tuli kokeiltua sitä nollausta kun tuollainen käynnistymätön auto ilman vikakoodeja on aikamoinen kultakaivos nykyajan korjaamolle. Periaatehan on se että vaihdetaan osia niin kauan että auto korjaantuu...
Toinen vaihtoehto tapahtumasarjalle on Ranskalaisen neidon oikuttelu kun pihaan tuli pari päivää aiemmin toinen Ranskatar
Ossi