|
Kirjoittaja |
Viesti |
GSAX3
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 03.02.2011 23:00 |
Viestit: 130
|
Ihan mutuna, mut eikös 1220 ja 1300:n männänpäät ole ihan erilaiset ja samoin palotilat kansissa..?? Kauan on aikaa ku semmosia on täytyny pidellä. Imusarjat ei käy toisiinsa, imuaukot ovat erilaiset.
Xantia Activa V6 -98 Dsuper5-74 C5 V6 by Carlsson -06
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 04.02.2011 00:00 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Käy ne imusarjat ristiin, kokeiltu on. Ainoa ero on että 1300 sarjat liitoksestan pyöreät ja 1220 sarjat neliömäiset. Pulttijako sama. 1220 imukanava suorakaidemainen ja 1300 kanen imukanava pyöreä (virtaa surkeasti). Palotilan ero muistaakseni ole kummoinen, puolipyöreitä molemmat.
Mun 1300 alakerralla ja 1220 kansilla ole kone on oikeasti vieläkin olemassa, Croisetten tallissa. 1220 virtauskanavien poikkipinta-ala on paaaljon suurempi kuin 1300 kannessa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 04.02.2011 11:44 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Jotta nyt päästään kaikkien lukijoiden kanssa samalle aaltopituudelle, niin lukaiskaapa ensin läpi viewtopic.php?f=17&t=4279&hilit=geesun ja erityisesti kuvat. Olisiko joku niin ystävällinen ja kaivelisi kätösiinsä 1.2 koneen männän ja vertaisi sitä kuvien kera 1.3 koneen mäntään?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
kari80
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 04.02.2011 20:52 |
Viestit: 103
|
Tossapa kuva G12 kansista... 
|
|
|
|
 |
wanhustiina
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 07.02.2011 09:56 |
Viestit: 312 Paikkakunta: Renko
|
Eipä ole juuri eroa mäntien muodoissa... GSA  GS 
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 07.02.2011 12:45 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Asiaa  Olisitko Wanhustiina vielä niin ystävällinen, että ottaisit molemmista männän käteen ja mittaisit työntömitalla mäntien korkeudet? Ja jos helmoissa on eroa, niin sitten männäntapin reiän yläreunasta lakipisteeseen?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
miki
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 07.02.2011 13:57 |
Viestit: 176 Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
|
Tosiasia on että männän ollessa yläkuolokohdassa, kaikissa GS-koneissa mäntä lähes hipoo venttiileitä. Ei tarvitse olla monenkaan hampaan heitto nokkaremmeissä että tulee remonttia. GSA:ssa on eri kampi, ja parin hiuksen verran pitempi isku (65,6 -> 65,66 mm). Uutta minulle oli se, että Italiaan vaadittiin "isompaa" moottoria että geesulla sai ajaa moottoritiellä. Niinpä insinöörit sitten tekivät 1301-kuutioista versiota niille markkinoille. En tiedä miten, mutta muutos tehtiin ilmeisesti ihan oikeasti, ei vain paperilla. Vähän taas harmittaa että menin luopumaan kovalla työllä liikennekäytöön rekisteröidystä kulkimesta, mutta toisaalta vapaa-aikaa kyllä on nykyisin enemmän  . Pistäkäähän vehkeet dynamometrille, ja raportoikaa.
2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 07.02.2011 18:23 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
miki kirjoitti: GSA:ssa on eri kampi, ja parin hiuksen verran pitempi isku (65,6 -> 65,66 mm).
Lähde? Olen ollut siinä uskossa, että kaikissa muissa on sama iskunpituus paitsi G10:ssä.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
miki
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 07.02.2011 18:28 |
Viestit: 176 Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
|
Tähän hätään katsoin tuolta: http://www.gs-gsa.org/caracteristiques-techniques.php, mutta olen tuohon törmännyt muuallakin. Ne italiaanoversiot on ainakin joissakin varaosakirjoissa mainittu, mutta ilmeisesti koneen tyyppinumero kuitenkin on ollut sama kaikilla myyntialueilla. Voihan tuo tietenkin olla urbaanilegenda, mutta tosiasia on että alle 1,3 litraisilla ei ollut saapasmaassa aikoinaan asiaa autostradoille. Edit: Jos tuo öljynpohjan lämmitin wanhustiinan kuvassa on ehjä, kannattaa napata talteen. Edit2: Eihän tuolla erolla ole mitään vaikutusta, mikäli kammen muoto on muuten sama. En kokeillut koskaan ristiin asennella osia, joten minulle tämä nippelitieto on puhtaasti teoreettista.
2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
|
|
|
|
 |
kari80
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 07.02.2011 18:42 |
Viestit: 103
|
Vanhustiinan kuvissa on kannen pinnapultit kovin etäällä sylinterin reunasta, verrattuna minun ja Akailen kuviin ero on huomattava..olisko kyseessä G10 kuvat?
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 07.02.2011 19:20 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Ylempi GSA:n kone lienee G13/646 eli se ns. eco-malli (tunnistaa jo lätkän väristä, eli keltainen). Ei ole kyllä itsellä helposti tutkittavissa onko sen mäntä täysin sama kuin G13/625-mallin? (jossa lätkä on punainen). Pikkuinen tehoerohan noille oli ilmoitettu, mutta onko ero vain eri kaasarilla aikaan saatu?
Alemman lätkästä ei saa selvää? Mutta tässä tapauksessahan sen pitäisi kaiketi olla G12/612-mallisen.
|
|
|
|
 |
kari80
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 07.02.2011 19:55 |
Viestit: 103
|
Meinaan jotta totanoin..G10, G11 ja G12 lienee samat kannet, oliskohan vaan sorvattu tilaa isommille putkille..? G10:ssä on musta lätkä.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 07.02.2011 20:34 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Vaikka G10:ssä on musta lätkä niin tuo alemman kuvan kone ei ole G10... G10 sylinterit ovat ulkomuodoltaan erilaiset kuin nuo mitkä on kuvassa. Kari vrt. siihen ebay myynti-ilmoon, jossa myytiin uutta mäntäpyttysarjaa G10:iin. Ja taas se miksen jaksa uskoa, että olisi tehty G13 0,06mm erotuksella kampiakselia johtuu siitä, että se olisi tuotannollisesti ja valmistusteknisesti täysin järjetöntä. Samainen 0,06mm muutos iskunpituuteen on aika helppo pelata juuri tuolla kannen koneistuksella... Toki fransmannit on tehnyt monia typeriä juttuja viinipäissään, mutta tähän en usko heidän lähteneen. edit. Ei se iskunpituus muutu kantta liikuttelemalla  Omaa sekoilua... Mutta kuitenkin, jos sellaisella muutoksella olisi haettu esim. puristussuhteen muutosta niin kannen liikuttaminen on helpompaa. Veikkaan, että ko. nettisivun ylläpitäjällä on ollut monenlaista lähdemateriaalia ja syystä tai toisesta tuollainen luku siellä kummittelee. Mittavirheenäkin helppo uskoa.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
AK 5
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 09.02.2011 17:19 |
Viestit: 6 Paikkakunta: Sipoo
|
No mitenkäs tämä vaikuttaa:) Imuventtiili: G13 38 mm pituus 94.6 mm G12 39 mm pituus 97.4 mm Pakoventtiili: G13 35.7mm pituus 93.8 mm G12 34 mm pituus 96.3 mm
Lähde: Citroen MAN 00811/osio III GX.112-3 svvu 6
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 09.02.2011 18:42 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Edelleen toistan itseäni, yritän olla mahdollisimman selkeä: G13 kone mahtuu alkuperäisenä pyörähtämään ympäri ja samoin tekee G12 kone. G13 koneen ja G12 koneen sylinterien pituus on täysin sama, ainoastaan poraus on toisenlainen. Molemmissa on sama kampi ja täten molempien kiertokankien pituudet ovat samat. Molempien kannet ovat muuten samat, mutta G13 koneessa on suurempihalkaisijainen upotus sylinterille, mutta sama upotussyvyys. ( Ja tietysti ne erot niissä imu ja pakokanavissa, ja nokka-akseleissa) Joten jäljelle jää ainoastaan mäntä. Männän laen muotoilussa täytyy olla jotain eroa ja haluaisin kovasti tietää paljonko tämä ero käytännössä on? (Millimetreinä kiitos)
Eli vaikka venttiilit ovatkin pidemmät JA nostoa on enemmän G12 koneessa niin se ei vielä vastaa kysymykseen, että miksei ne venttiilit sitten raapaise mäntään G12 koneessa, jonka mäntä liikkuu edestakaisin täysin saman matkan kuin G13 koneen mäntä?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 09.02.2011 19:20 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Tuo venttiilien pituusero viittaisi erilaiseen palotilan muotoon, josta taas seuraisi se että lyhemmän venttiilin omaavissa kansissa olisi suurempi palotila (hemi -kannet näyttäs olevan tässäkin).
Mittaapa siis palotilojen tilavuudet, sekin selvittää aika paljon tilannetta... Tuolla aiemmin oli maininta noin 2,5mm jyrsinnästä venttiilille mäntään, se selittäisi hyvinkin tuota, kun venttiilit ovat sen 2,8mm "lähempänä" mäntää..?
Ja puristuksia..:
-G10 9:1 -G12 8,2:1 -G13 8,7:1
Sitten vielä venttiilien ajoituksista. Sattui käsiin opus joka väittää seuraavaa..:
-G10 olis omansa -G12/611 ja G12/612 ovat keskenään samat -G12/619 ja G13/619 ovat keskenään samat -G13/646 on taas omansa (1299cc"ECO")
On ne astelukematkin tuossa, on vaan aika naputtelu niissä. Nostoista ei ikävä kyllä ole mitään mainintoja... Vaan sen nostonhan saa mitattua kivasti olemassaolevista nokista...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 09.02.2011 19:26 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Aloin pohtimaan asiaa, ja koska männän muotoilu ei tämän tiedon perusteella olisi erillainen, mutta silti mäntiin pitää tehdä kolot? Molemmissahan on jo männän päät viistetty, jotenka pelkkä halkaisija ero tuon varmaankin aiheuttaa, isomman männän viisteet jos on samanmalliset kuin pienemmän, niin ottaahan ne kiinni. Tällä perusteella vaadittavan kolon koon voisi ehkä jopa laskea, pitäisi tietty olla irtonainen mäntä, jne.. Itse en valitettavasti pääse Cikatin ex. GS:n konetta ottaa tutkittavaksi ennen kuin lumet sulaa, hautautui hallin oven eteen pari muuta autoa, enkä niitä ole aikonut siirtää pois ennen kevättä 
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 09.02.2011 19:33 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Sekoitetaampa vielä hiukan lisää soppaa, eli joskus muistan kuulleeni, että eräs virityskonsti oli laittaa G12 koneeseen G10 koneisen nokka-akselit  . Onkos tästä kellään faktaa heittää pöytään? Itsellä on huhupuheiden mukaan yksi tälläinen konekin, mutta ne huhut on vähän sellaisia, että en niitä usko ennen kuin itse näen, eli avaan ja tutkin sen koneen 
|
|
|
|
 |
Kooma
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 09.02.2011 20:07 |
Viestit: 349 Paikkakunta: Lempäälä
|
Monenlaista soppaa ja lusikkaa mutta heitetään vielä lisää molempia. Tasan vuosi sitten ähersin ja puhersin näitten juttujen parissa ja siinä opin kantapään kautta mm. seuraavat asiat: -Geesun kansia ON erilaisilla palotiloilla, toisissa on venttiilit samassa linjassa ja toisissa eri linjassa toisiinsa nähden. -Missään ei kannata luottaa johonkin mitä aikaisemmin on tehty, vaan kannattaa tehdä varman päälle. Esim viisteiden teko mäntiin kannattaisi suosiolla tehdä juuri niillä kansilla ja männillä mitä on koneeseen laittamassa tehden venttiilistä kairaustyökalun, laittamalla kannen paikoilleen ja ajamalla männän ylös kohti kairaa joka pyörii kannessa venttiilinnosto+1mm korkeudella. -Vaikka kone mahtuu pyörimään käsin läpi se saattaa silti pitää kalkattavaa ääntä jonka selvittämiseen PYSTYY käyttämään lähes loputtomasti aikaa  Syynä _tähän_ kalkatukseen oli männän kilahtaminen kantta vasten, johtuen vanhoista piirrustuksista joista oli jäänyt jokin korjaus tai tieto pois....... No sitten oli kiva päristellä koko kesä, eikä siinä juuri jaksanut enää niiden talkoiden jälkeen pieniin säätöjuttuihin puuttua, bensaa saa asemalta.  Ja joo g10 nokat on kai kireimmät vakiot.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 09.02.2011 21:30 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Viimeisen kerran: Kun G12 kannet laitetaan 1300 koneen alakertaan 1300 männillä niin ne väisteet mäntiin ON tehtävä. Olen sen livenä kokeillut ja siksi vein männät koneistukseen koska tuho olisi ollut täysin varma. Isompihalkaisijainen imuventtiili suuremmalla nostolla niin johan sen nyt on silkkaa geometriaa että tuho tulee.
Muuten tuossa oli komea kuva G12 kansista, ne imukanvat ovat MAHTAVAT ja taasen G13 kansien imukanavat ovat naurettavat ja poikkipinta-alaltaan puolet pienemmät
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 09.02.2011 21:41 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
 Ei jösses.. Ei tässä nyt ole elämä kiinni siitä, että onko ne tehtävä vai eikö ne ole, vaan siitä että saisi ihan konkreettisia mittoja käsiin. Asiat kun tuppaavat luistamaan aika mukavasti, kun pikkuisenkin viitsii suunnitella etukäteen. Ne jotka tilannettani yhtään sen paremmin tuntee niin tietävät, ettei minulla ole omaa tallia johon voisin lähteä tekemään sovitustyötä tuntitolkulla täysin randomisti. Hommat suunnitellaan aluksi johonkin pisteeseen ja sitten mennään lossauttamaan kasaan kerrallaan. Eli mitä nyt tällä kaikella haen: Jos se kilkattaminen on kiinni todellisuudessa vain n. millimetristä niin näkisin koneistamista paremmaksi vaihtoehdoksi korotusrenkaiden askartelun sylinterin ja kannen väliin. Mutta jos kilkattamista tapahtuu kaikella <2.5mm niin sitten näkisin mäntien jyrsimisen paremmaksi vaihtoehdoksi. 2.5mm korotusrengas pudottaisi jo puristuksia turhaan. Näistä asioista kannattaa aina keskustella perusteellisesti ja pohtien, sillä se auttaa seuraavaa rakentajaa aivan helekatisti... 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 09.02.2011 21:42 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Cikatti kumpa olisitkin ottanut mitat ja kuvat niistä mäntien väisteistä tämäkin keskustelu olisi tarpeetonta, tosin onhan tämäkin hauskaa ja opettavaa  . Itse meinaan sen ex Cikatin rosteri GS:n koneen laittaa jossain muodossa uusiokäyttöön omaan GS breakkiin, ja samalla pitää sen koria muokata, jotta sinne sopii 5V vaihteisto  . ps. ja rosteri GS ei kuole, vaikka se koneen luovuttaakin, se saa yhä pitää hallipaikkansa  .
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 09.02.2011 22:23 |
Viestit: 5126
|
Akaile kirjoitti: Männän laen muotoilussa täytyy olla jotain eroa ja haluaisin kovasti tietää paljonko tämä ero käytännössä on? (Millimetreinä kiitos) Kuvista tarkemmin katsoen mäntä näyttäisi olevan kokonaan erilainen vaikka perusmuodot muistuttaakin kovin toisiaan? Viiste on ainakin kovin erilainen - pienessä männässä viiste on niin suuri, että mäntään tulee selkeä tasainen alue reunaan, isommassa männässä tasaisen alueen pitäisi olla vielä suurempi jos ei olisi mitään muuta eroa -> eli männissä on joku selkeä ero.
Liitteet: |

piston.jpg [ 65.67 KiB | Katsottu 7892 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Kooma
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 09.02.2011 23:09 |
Viestit: 349 Paikkakunta: Lempäälä
|
Croisette kirjoitti: Cikatti kumpa olisitkin ottanut mitat ja kuvat niistä mäntien väisteistä tämäkin keskustelu olisi tarpeetonta, tosin onhan tämäkin hauskaa ja opettavaa  . Mulla oli piirrustusten (joiden mukaan oli jo tehty tuollaisia koneita) mukaan tehdyt palikat mutta ei niissä pitänytkään viisteet eikä männän laelta otettava määrä paikkaansa. Muuttujia on niin paljon että mun mielestä nää palikat pitää aina palikkakohtaisesti sovittaa toisiinsa.. Vaikka tekisi minkälaisen määrän taustatutkimuksia ja tihrustaisi valumerkintöjä kansien ja lohkojen kyljistä niin sitten saattaa kuitenkin olla että käteen sattuu jotkin G13 eco x3 mallin männät mitä tehtiin kesäkuussa 1983 400kpl erä ja JUURI ne männät onkin erilaiset muihin verrattuna. (Tuo ei ole todellinen esimerkki mutta voisi olla!) Kun sitä kalinan lähdettä metsästin niin vaihdoin lähes kaikki muut osat ennen mäntien paljastumista syypäiksi. Se oli hyvin venttiilimäinen ääni.. Ja kuka osaa selittää että miksi kalina siirtyi puolelta toiselle kun vaihtoi kokonaan toisen lohkon kampineen päivineen?!? Jotain kummallisia pieniä eroja on pakko olla kammissa ja/tai lohkoissa. Ja veli hyvä; sulle on tulossa semmoinen kombo millä kukaan ei ole kasannut geesun konetta, yhtä moni osaa sanoo tarkat mitat etukäteen.... Eli sovitus, sovitus, sovitus.
|
|
|
|
 |
wanhustiina
|
Viestin otsikko: Re: Etsintäkuulutus Lähetetty: 10.02.2011 09:31 |
Viestit: 312 Paikkakunta: Renko
|
Täytyy tutkia lisää noita koneita, mitä tuossa aiemmin oli kuvissa. G12 ja G13 ne ovat, mutta voi kauhistus, mitä taas olen oppinut tästä keskustelusta. G13 koneitakin on erilaisia, muitakin kuin X3. Nythän on niin, että eräs tomppeli on ottanut tuosta eco moottorista kannen ja laittanut sen huonon kannen tilalle toiseen koneeseen. Tomppeli ei vielä ole tarkastanut minkä värinen lätkä on moottorin kyljessä autossa, mutta hyvin on mahdollista, että koneen puoliskot eivät olekkaan enään saman arvoisia. Minkähän nokka-akselin kanteen valitsin - vaihdoinko senkin vai en? Koneen ulkoilutus voisi olla paikallaan, mutta tomppeli on aika laiska sellaiseen. Jännää on tämäkin ...
|
|
|
|
 |
|
|