|
Kirjoittaja |
Viesti |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: autokanta vain vanhenee Lähetetty: 08.02.2011 17:57 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Akaile kirjoitti: Sanotko tuon nyt ihan oikeasti vakavalla naamalla? Jos tuollaisia tutkimuksia on tehty niin niitä ei varmasti ole tehty puolueettomasti tai kokonaiskuvaa katsoen. Se määrä energiaa, joka käytetään yhden auton valmistukseen on aivan valtava, jos katsotaan ihan sieltä alkutekijöistä lähtien, eli materiaalien valmistuksesta. Muistetaan nyt, että uusissa autoissa käytetään myös kierrätysmateriaaleja, ihan kaikkea ei kaiveta maasta sentään. Kokeile etsiä noita aiheesta tehtyjä tutkimuksia, itse en nyt jaksaisi moiseen savottaan ryhtyä. Tutkimuksia on varmasti tehty, joten katsotaan sitten ne läpi, kun moiset löydetään. Akaile kirjoitti: Tuo rahtaus tapahtuu sillä laivalla, joka sen nyt vaikka esimerkiksi japanista viitsii halvimmalla tuoda. Kyseiset laivat eivät todellakaan kulje millään lehmän pierulla vaan ihan raskaan polttoöljyn voimin. Ja siitä syntyy sellaisia päästöjä, joista eu:n hipit eivät viitsi puhua mitään niin kauan kuin tuotteen hinta saadaan pysymään alhaalla. Tuota savua tulee piipusta n. kolme viikkoa putkeen yhden laivamatkan aikana japanista rotterdamiin. Siihen vielä muut kuljetukset päälle. Tuota... miksi ihmeessä ne autot pitää ensin kuskata Euroopasta Japaniin, että ne voidaan sitten heti tuoda sieltä takaisin Eurooppaan? Se nyt vielä on ymmärrettävää, että Japaniin viedään Euroopasta autoja, kun eivät oikein itse moisia ole vielä oppineet tekemään.  No, aiheeseen liittyen esimerkiksi tämmöistä on löydettävissä helposti: Autojen elinkaari ja kasvihuonekaasut
Autojen valmistus
Autoliikenne aiheuttaa kasvihuonekaasupäästöjä elinkaaren eri vaiheissa. Auton valmistus aiheuttaa näitä päästöjä samoin kuin auton käyttö, ylläpito ja kierrätys. Näiden vaiheiden vertailu ei ole yksikäsitteistä, koska mm. ajosuoritteet ja polttoaineenkulutus vaihtelevat tapauksittain. Yleinen linja asiasta tehdyissä tarkasteluissa on kuitenkin, että henkilöautojen käytöstä aiheutuu yli 90 % auton koko elinkaaren hiilidioksidipäästöistä. Auton valmistus, kierrätys ja ylläpito ovat tähän nähden vähäisiä eriä. Tilanteesta seuraa, että paljon polttoainetta kuluttavan auton vaihtaminen vähemmän kuluttavaan on hiilidioksidipäästöjen kannalta usein edullista vaikka tarkasteluun otetaan mukaan myös uuden auton valmistuksesta aiheutuvat päästöt. Autojen valmistuksen vaatima energiapanos ja samalla aiheutuvat hiilidioksidipäästöt vähenevät tuotantotekniikan kehittyessä ja erityisesti kierrätysmateriaalien käytön lisääntyessä. Ja tuolta löytyy jodlodan propagandaa aiheesta, jonka objektiivisuus on toki varsin kyseenalaista. Vakavammin otettavia tutkimustuloksia odotellessa...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: autokanta vain vanhenee Lähetetty: 08.02.2011 18:23 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Jaa no löysinhän mie yhden mahdollisen lähdeartikkelin nopeasti etsimällä. Tosin tuskin jenkkimalli täysin istuu ihan täysin eurooppalaisiin autoihin, mutta eiköhän suunta ole sama. Title: Life cycle optimization of automobile replacement: Model and application Author(s): Kim HC, Keoleian GA, Grande DE, et al. Source: ENVIRONMENTAL SCIENCE & TECHNOLOGY Volume: 37 Issue: 23 Pages: 5407-5413 Published: DEC 1 2003Abstract kirjoitti: Although recent progress in automotive technology has reduced exhaust emissions per mile for new cars, the continuing use of inefficient, higher-polluting old cars as well as increasing vehicle miles driven are undermining the benefits of this progress. As a way to address the "inefficient old vehicle" contribution to this problem, a novel life cycle optimization (LCO) model is introduced and applied to the automobile replacement policy question. The LCO model determines optimal vehicle lifetimes, accounting for technology improvements of new models while considering deteriorating efficiencies of existing models. Life cycle inventories for different vehicle models that represent materials production, manufacturing, use, maintenance, and end-of-life environmental burdens are required as inputs to the LCO model. As a demonstration, the LCO model was applied to mid-sized passenger car models between 1985 and 2020. An optimization was conducted to minimize cumulative carbon monoxide (CO), non-methane hydrocarbon (NMHC), oxides of nitrogen (NOx), carbon dioxide (CO2) and energy use over the time horizon (1985-2020). For CO, NMHC, and NOx pollutants with 12 000 mi of annual mileage, automobile lifetimes ranging from 3 to 6 yr are optimal for the 1980s and early 1990s model years while the optimal lifetimes are expected to be 7-14 yr for model year 2000s and beyond. On the other hand, a lifetime of 18 yr minimizes cumulative energy and CO2 based on driving 12 000 miles annually. Optimal lifetimes are inversely correlated to annual vehicle mileage, especially for CO, NMHC, and NOx emissions. On the basis of the optimization results, policies improving durability of emission controls, retiring high-emitting vehicles, and improving fuel economies are discussed.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: autokanta vain vanhenee Lähetetty: 08.02.2011 18:26 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
laakeri kirjoitti: Tuota... miksi ihmeessä ne autot pitää ensin kuskata Euroopasta Japaniin, että ne voidaan sitten heti tuoda sieltä takaisin Eurooppaan? Se nyt vielä on ymmärrettävää, että Japaniin viedään Euroopasta autoja, kun eivät oikein itse moisia ole vielä oppineet tekemään.  En mielestäni missään vaiheessa todennut, että autot pitäisi ensin viedä euroopasta japaniin? Tarkoitin kommentillani varsin yleistä tilannetta, jossa japani/kiina sektorilta tuodaan autoja eurooppaan. Autoalan tiedotuskeskus varmasti palvelee aika pitkälti eri autovalmistajia, joten en usko, että he viitsisivät kirjoittaa oikein negatiivis-sävytteistä tekstiä autojen tuottamisen aiheuttamista päästöistä. Vaikka uudet autot koostuvatkin pitkälti kierrätysmateriaaleista niin se on silti suurta materiaalihukkaa tuottaa autoja kestämään 4 vuotta, jonka jälkeen ne kierrätetään uudestaan. Valmistuksessakin tulee jonkin verran hukkaa, vaikka siitä kovasti pyritäänkin eroon. Muistan kuinka tässä pari vuotta sitten kaverini hehkutti silmät pyöreinä, että "corollani valmistuksesta syntyi vain neljä kiloa jätettä valmistuksen aikana!". Näin oli myyntiesitteessä mainostettu vihreitä arvoja. Entäpä kun niitä autoja valmistetaan miljoona? Aika monta kiloa lisää jätettä... Ja jaappanissa sentään ovat hukan minimoinnissa aika pitkällä eurooppalaisiin nähden.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: autokanta vain vanhenee Lähetetty: 08.02.2011 18:30 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
laakeri kirjoitti: Jaa no löysinhän mie yhden mahdollisen lähdeartikkelin nopeasti etsimällä. Tosin tuskin jenkkimalli täysin istuu ihan täysin eurooppalaisiin autoihin, mutta eiköhän suunta ole sama. Title: Life cycle optimization of automobile replacement: Model and application Author(s): Kim HC, Keoleian GA, Grande DE, et al. Source: ENVIRONMENTAL SCIENCE & TECHNOLOGY Volume: 37 Issue: 23 Pages: 5407-5413 Published: DEC 1 2003Abstract kirjoitti: Although recent progress in automotive technology has reduced exhaust emissions per mile for new cars, the continuing use of inefficient, higher-polluting old cars as well as increasing vehicle miles driven are undermining the benefits of this progress. As a way to address the "inefficient old vehicle" contribution to this problem, a novel life cycle optimization (LCO) model is introduced and applied to the automobile replacement policy question. The LCO model determines optimal vehicle lifetimes, accounting for technology improvements of new models while considering deteriorating efficiencies of existing models. Life cycle inventories for different vehicle models that represent materials production, manufacturing, use, maintenance, and end-of-life environmental burdens are required as inputs to the LCO model. As a demonstration, the LCO model was applied to mid-sized passenger car models between 1985 and 2020. An optimization was conducted to minimize cumulative carbon monoxide (CO), non-methane hydrocarbon (NMHC), oxides of nitrogen (NOx), carbon dioxide (CO2) and energy use over the time horizon (1985-2020). For CO, NMHC, and NOx pollutants with 12 000 mi of annual mileage, automobile lifetimes ranging from 3 to 6 yr are optimal for the 1980s and early 1990s model years while the optimal lifetimes are expected to be 7-14 yr for model year 2000s and beyond. On the other hand, a lifetime of 18 yr minimizes cumulative energy and CO2 based on driving 12 000 miles annually. Optimal lifetimes are inversely correlated to annual vehicle mileage, especially for CO, NMHC, and NOx emissions. On the basis of the optimization results, policies improving durability of emission controls, retiring high-emitting vehicles, and improving fuel economies are discussed.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: autokanta vain vanhenee Lähetetty: 08.02.2011 19:14 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Minua ei tutkimukset, testit ja mielipidetiedustelut paljon kiinnosta, kun en ole pässi jota viedään narussa. Eiköhän näitä vääriä tuloksia ole jo riittävästi nähty. Näen ihan käytännössä omalla kokemuksella mikä on minun kannaltani järkevää. On tullut ostettua kolme uutta Sitikkaa. Siinä tuli takkiin, paitsi yksi on vielä kotona, ja se elää meillä elinkaarensa loppuun ja sitä ei ikinä paalata. Sen laitan vielä testamenttiinkin. Muitakaan en myy. Antaa olla vaan tilastoissa piikki lihassa. Eikun neljäs uusi oli inva-Jumpy, mutta se oli pakko-ostos, kun inva-kaminaa ei ollut tyrkyllä. 
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: autokanta vain vanhenee Lähetetty: 08.02.2011 19:58 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: autokanta vain vanhenee Lähetetty: 08.02.2011 20:11 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Akaile kirjoitti: laakeri kirjoitti: Kim HC, Keoleian GA, Grande DE, et al. kirjoitti: On the other hand, a lifetime of 18 yr minimizes cumulative energy and CO2 based on driving 12 000 miles annually. Optimal lifetimes are inversely correlated to annual vehicle mileage, especially for CO, NMHC, and NOx emissions. Muistathan sitten toki lukea koko artikkelin, etkä pelkästään tuota tiivistelmää...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
K0SSU
|
Viestin otsikko: Re: autokanta vain vanhenee Lähetetty: 08.02.2011 22:59 |
Viestit: 265 Paikkakunta: NastoLahti
|
sahtivaari kirjoitti: Eikun neljäs uusi oli inva-Jumpy, mutta se oli pakko-ostos, kun inva-kaminaa ei ollut tyrkyllä.  Aika harvassahan näitä varmaan on.  Rek.tod.erikoisehdoissa teksti: Tavaratilassa Autoverolain 24§ mukaiset laitteet pyörätuolia vakinaisesti käyttävän henkilön kuljetusta varten.
2xHY, 3xDyane, 2xBX, Acadiane, C4, C5
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: autokanta vain vanhenee Lähetetty: 09.02.2011 10:11 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Siinähän se olis ollut, mutta ei kai ole ollut myynnissä?  Ihan vaan uteliaisuudesta, että kulkeeko pensalla vai naftalla? Mikä välitys, eli sopiva maantienopeus? 
|
|
|
|
 |
K0SSU
|
Viestin otsikko: Re: autokanta vain vanhenee Lähetetty: 10.02.2011 15:43 |
Viestit: 265 Paikkakunta: NastoLahti
|
No ei oo eikä tuu Dieseli tämä on. Pisin välitys, teetetyistä rattaista. Matkanopeus sopiva 80-kilpeen nähden.
2xHY, 3xDyane, 2xBX, Acadiane, C4, C5
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: autokanta vain vanhenee Lähetetty: 10.02.2011 16:35 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Kai nyt joku on tehny inva-Tissierin, että sais hydetkin...
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: autokanta vain vanhenee Lähetetty: 10.02.2011 20:17 |
Viestit: 2203 Paikkakunta: Laukaa
|
Näitä uusia autoja naapurit hankkivat: Lainaa: Ruotsin Autoliitto eli Motormännes Riksförbund suosittelee autokauppoja harkitseville hankittavaksi vuonna 2011 uutena auto ympäristöluokiteltua dieselautoa. Järjestön mukaan sellaisen omistamista puoltaa viiden vuoden verovapaus. Bensiinin hintaan on tulossa korotuksia, koska dollarin arvo on valuuttakaupassa nousussa. Vaikka autoissa on koko ajan enemmän hienouksia ja lisälaitteita, järjestö ei suosittele isomman auton ostamista kuin on tarve. Kysymys kuuluu, tarvitseeko autoilija kaikkia mahdollisia apuvälineitä? Autoilijoiden tulevaisuutta Ruotsissa haittaa myös kaavaillut ruuhkamaksut. Järjestö pitää parhaimpana hankinta sähköautoa, mutta muistuttaa aiheellisesti, että kenellä sellaiseen on varaa ja että sähköauto ei ole useimmille mikään vaihtoehto. http://www.ksml.fi/teemat/autot/liikenn ... tos/642028Lainaa: Virolaiset hankkivat mielellään hulppeita, polttoainetta ahmivia autoja. Virossa uusien kulkimien kulutus on viidenneksen EU:n keskiarvoa suurempi, ilmenee Eesti Päevalehden uutisoimasta raportista. - Ei ole myytti, että virolainen ostaa mieluummin ison ja suuritehoisen auton kuin yrittää muutoin lisätä viihtyvyyttään, kuvaa tutkimusryhmää johtanut Mari Jussi. Liikenne käyttää miltei neljänneksen Viron tarvitsemasta energiasta, ja ajoneuvojen polttoaineen kulutus on jatkuvasti lisääntynyt. - Vaikka lukuisissa suunnitelmissa julistetaan, että julkinen liikenne on etusijalla ja oman auton käyttöä hillitään, toteutuspuolella kaikki johtaa siihen, että oman auton käyttö on mukavampaa, Jussi arvioi. http://www.ksml.fi/teemat/autot/liikenn ... sia/640536
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
|
|