Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 25 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 14.02.2011 18:29 

Viestit: 284
Paikkakunta: Turku/Raisio
no niin. eka vika tuli c4 ja sitten se viimeinen vika?

eli ohikulkutiellä tuli varoitusvalo oil pressure too low. ilmoitus tuli juuri vehon kohalla. menin suoraan veholle ja kone sammuksiin. katsoin ensin onko öljyä ja sitä oli ylämerkkiin asti.

nyt sitten yläkerta raksuttaa pelkääjän puolelta ja tyhjäkäynti seilaa. voiko tosiaan öljypumppu hajota noin vain?

veetuttaa aika saakelista.

veho alkaa tutkimaan viimeistään keskiviikkona nelkkua. alakerran luulis ainakin olevan kunnossa kun öljyä ainakin on koneessa. mut yläkerta taitaa olla kaput? osaako kukaan veikata mitä on tapahtunut tai mitä vahinkoa on tullut koneelle.

vehon kaveri tuli katsomaan nelkkua ja epäili et oli heittänyt öljyt ulos. kone on aivan kuiva ja puhdas. voiko olla et venttiilin nostajat rallattaa? ääni on aika kova.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 14.02.2011 18:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Yläpää rallattaa sen vuoksi kun alakerrassa on vika, öljypumpussa petti jotain; ketju, akseli, ratas tai öljypumpun jalka katkesi.

Minulle kävi kerran Fiatin dieselin kanssa vastaavanlaisesti. Ö-paineet hävisivät, tarkastin öljyt, öljyä oli koneessa reilusti. Katsoin öljyntäyttökorkista, venttiileillä roiskui öljy. Toivoin, että vika on merkkivalo-ja ö-painemittarissa. Käytin varovasti tyhjäkäynnillä, sitten rupes kihnutusta kuulumaan koneesta. Sammutin moottorin.
Kone meni aukaistavaksi. Öljypumpun akselin boorit olivat pettäneet, pumppu pyöri jotenkin, mutta ei enää nostanut painetta. Kampiakselin laakerit hirttivät kiinni ja siitä tuli kihnuttava ääni....
Koneremontti pikkuviasta :(

Toivottavasti sinulla ei ole näin ikävä remontti odottamassa :roll:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 14.02.2011 19:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
jos on ö-pumppu tai mikä tahansa joka ei ole käyttäjän vika ,niin tuollainen on aivan selvästi materiaali/laatu/ valmistus vika eikä saa mennä käyttäjän piikkiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 14.02.2011 19:25 

Viestit: 284
Paikkakunta: Turku/Raisio
kokemjne kirjoitti:
jos on ö-pumppu tai mikä tahansa joka ei ole käyttäjän vika ,niin tuollainen on aivan selvästi materiaali/laatu/ valmistus vika eikä saa mennä käyttäjän piikkiin.


toisella foorumilla veikataan tarvikesuodattimen tukkeutumista. c4 on 2005 mallia. joten ei taida olla mitään takuuta?

nyt pähkäilen sitä jos todella öljynsuodatin oli jäätynyt, niin onko vianorilla vastuuta asiasta? he tuskin laittoivat alkuperäistä suodatinta paikalleen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 14.02.2011 20:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Xsaravts2.0 kirjoitti:
toisella foorumilla veikataan tarvikesuodattimen tukkeutumista. c4 on 2005 mallia. joten ei taida olla mitään takuuta?
Takuusta viis, mutta kokemjnen mainitsema materiaali-/laatu-/valmistusvika on kyllä valmistajan korvattavia juttuja. Jos tarvikesuodatin on tukkeutunut ihan vaan tukkeutumisen ilosta, niin sehän ei ole auton vika kyllä. Jos täysin toimivassa moottorissa asianmukaista öljyä käytettäessä suodatin tukkeutuu, niin suodattimen myyjään aluksi yhteyttä?
Xsaravts2.0 kirjoitti:
nyt pähkäilen sitä jos todella öljynsuodatin oli jäätynyt
Tuskin sentään on jäätynyt, öljyä kun siellä putsarissa toivottavasti on kuitenkin ollut, eikä vettä...

Ja seuraavalla kerralla muistetaan taas se Purfluxin suodatin... vaikka se ehkä maksaakin pari euroa enemmän kuin halvin kiinalainen putsari?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 14.02.2011 20:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
paikallisessa vianorissa näytti olevan hyllyssä mann tai mahle -suodattimia, jotka mielestäni on ihan laadukkaita sinänsä.

onko tuo öljynpaineen (vajauksen) kytkin ennen vai jälkeen suodattimen? muistaakseni CX:ssä ainakin se on ennen suodatinta, jolloin vain öljypumpun vajaatoiminta saa valon syttymään, suodattimen tukkeutuminen taas nostaisi painetta?

kummassakin tapauksessa korjaaminen pitäisi mennä valmistajan virhevastuun piikkiin. joko öljypumpun, tai sitten suodattimen valmistajan... käytännössä siis myyjäliikkeen / Suomalaisen maahantuojan.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 14.02.2011 21:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
cxtb2 kirjoitti:
paikallisessa vianorissa näytti olevan hyllyssä mann tai mahle -suodattimia, jotka mielestäni on ihan laadukkaita sinänsä.
Kyllähän ainakin Mannin pitäisi tosiaan olla ihan kohtalainen vaihtoehto, jos Purfluxia ei ole saatavilla. Tuskin on moisesta kuitenkaan kyse ollut, jos suodattimen tukketumisesta on kyse. Kyllä nimittäin Mannin putsareissakin luulisi olevan kunnolliset ohivirtausventtiilit.

Jaa niin onkos tuollaisessa peltikuorinen vai panostyyppinen putsari?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 14.02.2011 22:07 

Viestit: 284
Paikkakunta: Turku/Raisio
taidan soittaa heti aamusta veholle huoltoon ja sanon et tarkastavat öljynsuodattimen ja öljyn onko siellä jotain ylimääräistä joka olisi irronut suodattimesta.

öljyn vaihdosta on aikaa noin 1-2kk. vika tuli kun iskivät nämä kovat pakkaset.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 14.02.2011 22:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
jotenkin tuntuu että enemmänkin ongelma on se että öljyt menee halpissuodattimissa ohivirtausventtiilistä kuin suodattimen kautta.Enpä ole koskaan kuullut että tukkeutuisi. Pakkasethan voisi hyvinkin selittää öljypumpun pettämisen,onhan öljy aikasen jäykkää näillä keleillä. Todella harmillista oli niin tai näin



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 15.02.2011 10:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ei niissä putsareissa oo mitää ohivirtausta. sen sijaan pumpun ja suodatin jalassa on kyllä . ja paljonko laakeri saa provikkaa purfluxin mainostamisesta. eikä tuommonen vika taatusti johdu putsarista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 15.02.2011 11:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Joo, ohivirtaus on AINA ennen suodatinta. Joissain suotimissa on venttiili ettei suti tyhjenny mutta senkin letaaminen on ihan yhdentekevää. KYllä moteur toimii ihan hyvin vaikka sutia ei olis ollenkaan. Eihän kuplassakaan ole saati rättärissäkään kait muistaakseni.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 15.02.2011 11:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kokemjne kirjoitti:
ei niissä putsareissa oo mitää ohivirtausta. sen sijaan pumpun ja suodatin jalassa on kyllä . ja paljonko laakeri saa provikkaa purfluxin mainostamisesta. eikä tuommonen vika taatusti johdu putsarista.
Jos kyseessä on putsarin tukkeutuminen ja putsarin ohivirtausventtiili ei ole toiminut suunnitellusti, niin millä tapaa se lopullinen katastrofi ei johdu putsarista? Toki liikkeelle panevana tekijänä on ollut joku muu asia, joka on tukkinut putsarin, mutta paremmalla putsarilla (esimerkiksi se Purflux, josa on suurempi suodatuspinta-ala kuin pilipaleissa) olisi voitu aluksikin välttyä ohivirtauksen tarpeelta ja jos siihen asti olisi tultu, olisi ohivirtaus toiminut.

Kun tavallisen peltikuorisen öljynsuodattimen tyypillinen rakenne ei ilmeisesti ole tuttu, niin esimerkiksi tuosta voi kerrata:

Kuva

Lisää tietoa asiasta voi sitten onkia vaikka tuolta: http://www.purflux.com/site/FO/scripts/myFO_contenu.php?noeu_id=26&lang=EN
tai tuolta: http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf
Purflux WWW kirjoitti:
To prevent a too big pressure difference between the dirty and the clean side of the filter element, a by-pass valve is mounted in the filter.
This valve opens at a pressure difference of 1 to 2 kg/cm2; this way (unfiltered) oil can still lubricate the engine, even with a completely plugged filter element.

Jos puhutaan kuitenkin panostyyppisestä suodattimesta (kukaan ei vastannut kysymykseeni siitä, kumpi tuommoisessa on), niin sitten voidaan toki unohtaa ohivirtausventtiili puhdistimen yhteydestä.

Eikä ole tarvis Purfluxia mainostaa, enkä saa siitä mitään provikkaa, mutta ei kai kukaan citroenisti käytä muita putsareita, jos Purfluxeja on saatavilla? Muulloin toki hyvin saatavilla oleva Fram yms ovat ihan ymmärrettäviä vaihtoehtoja, itsekin olen moisia käyttänyt paljon. Onneksi nykyään voi hakea nopeasti Purfluxin motonetistä, jos ovat omasta hyllystä päässeet loppumaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 15.02.2011 15:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Lainaa:
Kertokaas missä vika kun öljyä on moottorissa mutta valo syttyy kun nostaa kierroksia.


Lainaa:
No niin, vika tuli korjattua. Öljynsuodatin oli puljauttanut sisältönsä "ulos" ja estänyt vapaan virtauksen. Ilmeisesti pakkaskäynnistyksen jälkeen oli otettu kylmillä öljyillä liikaa kierroksia.


tässä linkki Suomi24 palstalle, jossa Audimies tuskailee samantapaisen ongelman kanssa kuin tämän ketjun aloittaja
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2613244



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 15.02.2011 17:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
laakeri kirjoitti:
Kun tavallisen peltikuorisen öljynsuodattimen tyypillinen rakenne ei ilmeisesti ole tuttu, niin esimerkiksi tuosta voi kerrata:

Mutta kun nelkussa taitaa olla panossuodatin.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 15.02.2011 18:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
RPekka kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Kun tavallisen peltikuorisen öljynsuodattimen tyypillinen rakenne ei ilmeisesti ole tuttu, niin esimerkiksi tuosta voi kerrata:

Mutta kun nelkussa taitaa olla panossuodatin.
Noniin, tulihan se vastaus sieltä, kun vähän potki. Kiitos. :D



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 15.02.2011 18:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
juu, "vähiin" on jäänyt kokemukset putsareista


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 15.02.2011 22:23 

Viestit: 284
Paikkakunta: Turku/Raisio
ILOISIA UUTISIA :)

veholla ottivat maanantaina yöksi auton sulamaan. tiistai aamulla tuli soitti klo 7:30 "ei tässä mitään vikaa ole, auto kehrää kauniisti"

tehtiin kuiteski forte moottoripesu ja öljynvaihto. samalla vaihdettiin paineventtiilillä varustettu öljykorkki. mikäli huohotin menisi joskus tukkoon ei paine sitten heittäisi öljyjä ulos koneesta :)

kosteutta oli kuulemma öljyn joukossa. arvailivat et sihti/öljypummpu oli jäätynyt.

en ymmärrä miksei ennen ole laitettu paineventtiilillä olevaa öljykorkkia citikoihin jotka voivat sylkeä öljyt ulos?

tuokin korkki laitettiin varmuuden vuoksi. korjauspäällikkö sanoi et näis c4 ole tullut yhtään vastaan joka olisi sylkenyt öljyt ulos.

kysyin vielä siitä kovasta kolinasta joka tuli pelkääjän puolelta. sanoi vain et " c4 vts:ssän yläkertaa ei saa helpolla hajalle, kestää pitkään ilman öljyjä. ihmettelen kyllä kun maanantaina yläkerta kalkatti/kolisi myllyyn asti. ilmeisesti ovat osanneet tehdä vts:ssän yläkerrasta vahvan.

mutta olen onnellinen sitruunakuski taas :)

hinnaksi tuli 209€ halpa mitä olisi voinut tullla hinnaksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 15.02.2011 22:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Selvisit onneksi säikähdyksellä :) :)



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 15.02.2011 23:01 
Xsaravts2.0 kirjoitti:
mutta olen onnellinen sitruunakuski taas :)

Tämä on aina yhtä hauska kuulla tai lukea :D


   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 15.02.2011 23:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Xsaravts2.0 kirjoitti:
en ymmärrä miksei ennen ole laitettu paineventtiilillä olevaa öljykorkkia citikoihin jotka voivat sylkeä öljyt ulos?
Ehkä sen takia, että öljyn sylkemisen voi estää ilman korkin ostamistakin (se mittatikun putki, enempää tuskin tarvii sanoa)... :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 15.02.2011 23:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
laakeri kirjoitti:
Xsaravts2.0 kirjoitti:
en ymmärrä miksei ennen ole laitettu paineventtiilillä olevaa öljykorkkia citikoihin jotka voivat sylkeä öljyt ulos?
Ehkä sen takia, että öljyn sylkemisen voi estää ilman korkin ostamistakin (se mittatikun putki, enempää tuskin tarvii sanoa)... :roll:


Mittatikun putken lyhentäminen vaatii öljypohjan irroittamisen, eikös juu? Tommonen korkki on melkosen paljon helpompi/halvempi vaihtaa.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 16.02.2011 00:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Igor kirjoitti:
Tommonen korkki on melkosen paljon helpompi/halvempi vaihtaa.
Korkinvaihto on varmasti ihan kaikista tempuista helpoin, mutta halpuudesta olen eri mieltä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 16.02.2011 06:59 

Viestit: 284
Paikkakunta: Turku/Raisio
laakeri kirjoitti:
Igor kirjoitti:
Tommonen korkki on melkosen paljon helpompi/halvempi vaihtaa.
Korkinvaihto on varmasti ihan kaikista tempuista helpoin, mutta halpuudesta olen eri mieltä.


laskun mukaan korkin hinta oli 1.88€


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 16.02.2011 07:30 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
Hitto pitäisköhän omaankin kärryyn käydä hakemassa varoiks tollanen korkki.



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: nelkkuun tuli ensimmäinen vika ja viimeinen?
ViestiLähetetty: 16.02.2011 08:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Xsaravts2.0 kirjoitti:
laskun mukaan korkin hinta oli 1.88€
Ei paha, ei sillä vielä palkoille pääse itse :D



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 25 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: