Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 09.03.2011 21:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 26
Paikkakunta: Lahti

Profiili WWW
Probleemina siis että Xantia 2,0 16v kierrokset jää ajoittain "päälle" n. 2000-3000 rpm. Sitten kun polkaisee REILUSTI kaasua niin tyhjäkäynti palaa taas ennalleen.. Tyhjäkäyntimoottoriko??



Xantia 2.0i 16V Meribel
Saab 9000 CS Turbo
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 09.03.2011 23:22 

Viestit: 1093
mahdollista ja todennäköistä, eihän ole pitkä aika kun siihen uusi ostettiin, ehkä kolme kuukautta.....oli pösöön, mutta sanoivat, että käy myös santtuun, että on sama, jos on n.s. kiinan malli, niissä on ollut laatuongelmia, ovat hajonneet aika piankin asennuksen jälkeen, alkuperäinen on varmaan paras, mutta maksaa satasen.......jos joltain löytyis alkuperäinen, mutta ehjä käytetty........


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 09.03.2011 23:42 

Viestit: 1496
Tepeteus kirjoitti:
Probleemina siis että Xantia 2,0 16v kierrokset jää ajoittain "päälle" n. 2000-3000 rpm. Sitten kun polkaisee REILUSTI kaasua niin tyhjäkäynti palaa taas ennalleen.. Tyhjäkäyntimoottoriko??


Tuli mieleen minulla ollut 1.8 16v Xsara, jossa oli sellainen ominaisuus, että kaasu jäi toisinaan päälle ja kierrokset alkoivat nousta rajoittimelle. Vika oli kovalla pakkasella jumittelevassa kaasuvaijerissa. Voi olla, ettei käy tähän ongelmaan, mutta tuli vain mieleeni...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 11.03.2011 09:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tepeteus kirjoitti:
Probleemina siis että Xantia 2,0 16v kierrokset jää ajoittain "päälle" n. 2000-3000 rpm. Sitten kun polkaisee REILUSTI kaasua niin tyhjäkäynti palaa taas ennalleen.. Tyhjäkäyntimoottoriko??
Xantioissa(-kin) on melko tyypillistä kaasun jumittelu "sopivalla kelillä", palautuu siis hitaasti tyhjäkäynnille, palautuu kuitenkin. Tyhjäkäynnin säätö on tuossa toteutettu venttiilillä, ei moottorilla (kuten esim. ZX 1.4:n Monojetissä). Venttiiliä joutuukin putsailemaan silloin tällöin, joten se kannattaa kuitenkin tehdä ihan ensimmäiseksi.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 11.03.2011 20:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 26
Paikkakunta: Lahti

Profiili WWW
siis ei "tyhjäkäyntimoottoria" ollenkaan?? entäs se pieni musta mutikka koneen oikeella puolella edestäpäin katsottuna?



Xantia 2.0i 16V Meribel
Saab 9000 CS Turbo
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 11.03.2011 20:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tepeteus kirjoitti:
siis ei "tyhjäkäyntimoottoria" ollenkaan?? entäs se pieni musta mutikka koneen oikeella puolella edestäpäin katsottuna?
Xantiassa tosiaan on tyhjäkäynnin säätö toteutettu venttiilillä (tyhjäkäyntiventtiili, tyhjäkäynninsäätöventtiili tai mikälie onkaan nimeltään, mutta ei ole niin sanottu tyhjäkäyntimoottori, kuten esim. siinä mainitsemassani ZX 1.4:n MonoJetissä, joka moisessa kaasuläppää kääntää). Löytyy kaasuläppäkotelon kupeesta, tuloilmaputken takaa. Vieressä ovat kaksi pienenmpää letkuliitäntä, toisesta menee letku huohottimeen ja toisesta kanisterin venttiilille.

Se tyhjäkäyntiventtiili irtoaa, kun avaat liittimen, avaat kaksi sitä kiinni pitävää ruuvia (yksi päällä ja toinen alla) ja vedät sen venttiilin pois. Älä hukkaa o-rengastiivistettä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 11.03.2011 20:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Kyllä siinä se tyhjäkäynti"moottori" on, tyhjäkäyntisäätimestä itse yleensä puhun, venttiilistä en koskaan, mutta laakerin insinöörikieli sellaisenkin siitä saa väännettyä ;) . Ranskaksi osan nimi on muuten moteur pas a pas (Suomennos tuosta olis kaiketi askelmoottori?), siitäköhän juontaa Suomessakin tapa kutsua tuota tyhjäkäyntimoottoriksi? Ihan se ja sama mitä nimeä käyttää kaikki ymmärtää kyllä :lol: .

Halpisversiot noista on todellakin hyvin usein täyttä sutta, eli jos siihen on moinen halpisosa vaihdettu, voisi hyvinkin olettaa vian olevan siinä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 11.03.2011 20:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Croisette kirjoitti:
Kyllä siinä se tyhjäkäynti"moottori" on, tyhjäkäyntisäätimestä itse yleensä puhun, venttiilistä en koskaan, mutta laakerin insinöörikieli sellaisenkin siitä saa väännettyä ;) . Ranskaksi osan nimi on muuten moteur pas a pas (Suomennos tuosta olis kaiketi askelmoottori?), siitäköhän juontaa Suomessakin tapa kutsua tuota tyhjäkäyntimoottoriksi? Ihan se ja sama mitä nimeä käyttää kaikki ymmärtää kyllä :lol: .
No olen vain aina nähnyt sitä kaasuläppää kääntävää kutsuttavan moottoriksi. Tuossa Xantian rakenteessahan on rakenteena kokonaan erillinen (istukka-)venttiili (johon kuuluu kiinteästi sitä käyttävä toimilaite).



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 11.03.2011 20:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
Tuossa Xantian rakenteessahan on rakenteena kokonaan erillinen (istukka-)venttiili (johon kuuluu kiinteästi sitä käyttävä toimilaite).

Toimilaite, joka on kaksikääminen askelmoottori... Miksi se ei siis olisi tyhjäkäyntimoottori..? :roll:

Olisikohan tuolla verstaalla vielä palaset yksilöstä mikä tuossa syksyllä pilkottiin, puhtaasta mielenkiinnosta... Jumittava yksilö, karan kierteet "loppu", ankkuri on kuulalaakeroitu joka tuossa vielä pyöri varsin herkästi... Pitääkin yrittää muistaa katsella jos vaikka sais kuvat näytille ettei jäisi epäselväksi tämä moottoriasia... :lol:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 11.03.2011 21:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Jasu jos et löydä tuota omaa yksilöä tyhjäkäyntimoottorista, niin mä voin kyllä toimittaa lisää tutustumismateriaalia :P


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 11.03.2011 21:40 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Yks halpisosa on jossain, kunnolla puhdistettu alkuperäinen toimii paremmin.

Nimeämisessä insinööri on kyllä oikeassa, ei tuo nyt mikään tyhjäkäyntimoottori oikein ole vaikka sellaisena parhaiten tunnetaan.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 11.03.2011 22:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Xari kirjoitti:
Nimeämisessä insinööri on kyllä oikeassa, ei tuo nyt mikään tyhjäkäyntimoottori oikein ole vaikka sellaisena parhaiten tunnetaan.
Mie vaan arvoin nimen sen mukaan, minkä olen yleensä kuullut moisille :|

Putsata tosiaan kannattaa, jos kyljessä lukee Magneti Marelli. Voi olla niin jumissa aluksi, ettei sormin saa liikkeelle edes...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 11.03.2011 22:30 

Viestit: 82
Paikkakunta: Varkaus
Kaasuläpän ympäristöön kertyy jäätä joka estää sen sulkeutumisen. Minulla ainakin talvinen ongelma sillointällöin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 11.03.2011 23:20 

Viestit: 67
Virallisesta autotarveliikkeestä ostettu virallisesti mitoitettu lattiansuojakumimatto aiheutti kaasun "hirttämistä". Meni pimeään vuodenaikaan joku hetki ennenkuin tajusin mistä kiikastaa, sitten vain saksilla kumimatosta pala pois kaasupolkimen kohdalta ja taas pelitti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 16.03.2011 20:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 26
Paikkakunta: Lahti

Profiili WWW
Tähän sen verran päivitystä että läpän ympäristö on siisti, kumimatot on paikallaan ja vaijerikin kulkee liukkaasti :)

Vaihdoin toisen, "vanhan työkalupakista löytyneen" tyhjäk.moottorin tilalle, kyljessä luki magneti marelli -> vika edelleen tallessa, tosin hieman eri tyyppisenä.
Kierrokset jää nyt matalammalle, mutta useemmin kuin ennen.

Vikahan tosiaan ei kone ihan kylmänä esiinny.

Tarvii vissiin käydä motonetistä hakemassa ihan uusi palikka, jos tuo herkiäisi tuo vika sillä.



Xantia 2.0i 16V Meribel
Saab 9000 CS Turbo
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 16.03.2011 23:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tepeteus kirjoitti:
Vaihdoin toisen, "vanhan työkalupakista löytyneen" tyhjäk.moottorin tilalle, kyljessä luki magneti marelli -> vika edelleen tallessa, tosin hieman eri tyyppisenä.
Kierrokset jää nyt matalammalle, mutta useemmin kuin ennen.
Muistithan opettaa vaihdon jälkeen?
Tepeteus kirjoitti:
Vikahan tosiaan ei kone ihan kylmänä esiinny.
Lambda?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 16.03.2011 23:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 26
Paikkakunta: Lahti

Profiili WWW
öö.. en muistanut, kuinka se tehdään muuten kuin odottamalla?



Xantia 2.0i 16V Meribel
Saab 9000 CS Turbo
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 17.03.2011 01:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Akunkenkä irti ja käy kahvilla. Siinä se tärkein.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 17.03.2011 10:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ja starttaat painamatta kaasua


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 18.03.2011 22:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 26
Paikkakunta: Lahti

Profiili WWW
Voiko siis käydä niin jos sitä ei "nollata", että ehjäkin osa vaikuttaa risalta vielä parin sadan kilometrin ajon jälkeen?



Xantia 2.0i 16V Meribel
Saab 9000 CS Turbo
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 31.03.2011 22:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 26
Paikkakunta: Lahti

Profiili WWW
Kokeiltu tänään uudella tyhjäkäyntimoottorilla, edelleen jättää kierroksia päälle!! Prkl! Mitäs vaihdetaan seuraavaksi, se lambda vai?
Onko näissä MAP-anturi? (2.0 16v -96)



Xantia 2.0i 16V Meribel
Saab 9000 CS Turbo
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 31.03.2011 22:18 

Viestit: 35
Paikkakunta: Kuopio
Voisko olla imuilman lämpötila-anturi viallinen? Omassa 2.0 8V koneessa näytti Lexialla imuilman lämmöksi -40 jatkuvasti ja kierrokset oli korkealla, ei tosin ihan noin korkealla. Putsailemalla sain taas toimimaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 31.03.2011 22:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 26
Paikkakunta: Lahti

Profiili WWW
No miksipäs ei voisi, mistäs tuo löytyy?



Xantia 2.0i 16V Meribel
Saab 9000 CS Turbo
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 31.03.2011 22:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tepeteus kirjoitti:
Kokeiltu tänään uudella tyhjäkäyntimoottorilla, edelleen jättää kierroksia päälle!! Prkl! Mitäs vaihdetaan seuraavaksi, se lambda vai?
Onko näissä MAP-anturi? (2.0 16v -96)
On MAP ja niissä usein vikaa ainakin osassa malleja. MAP:eja on ollut useita eri malleja. Meillä 1.8 16V ja 2.0 16V muovi-imusarjoilla ja anturi löytyy imusarjan alta. Kiinnitysruuvin (M6) näkee, kun kurkkaa kolmos- ja nelospytyn (sitikan laskutavalla ykkösen ja kakkosen) "imutorven" välistä alas / keulaa kohti. Metallisarjaisessa voi olla ihan eri tavallakin.

Lämpöantureita löytyy termostaattikotelosta.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia kaasu "hirttää"
ViestiLähetetty: 31.03.2011 22:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 26
Paikkakunta: Lahti

Profiili WWW
Joo, tämä auto siis "ei-muovisella" sarjalla.. Tarviipi kattoa ja putsailla taas huomenissa. Meneehän nää lakkopäivät näinkin :)



Xantia 2.0i 16V Meribel
Saab 9000 CS Turbo
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: