|
Kirjoittaja |
Viesti |
Ramsi
|
Viestin otsikko: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 16.03.2011 16:19 |
Viestit: 169 Paikkakunta: Sastamala
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 16.03.2011 18:43 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Kuinkahan iso osa autoista katsastetaan A-katsastuksen asemilla? Jos tuosta nyt joku pistää silmään, niin Renault Lagunan häntäpään sijoitukset 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 16.03.2011 18:50 |
Viestit: 5857 Paikkakunta: Lahti
|
Huvittavinta oli että vanhemmissa autoissa Lada Samara pesee kaikki Ranskalaiset 6-0 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 16.03.2011 18:51 |
Viestit: 2000 Paikkakunta: JKL
|
Eikös forrest gumpin pitänyt olla maailman ensteks paras ja viattomin auto. Vaan niinpä on sijalla 62. Ja C-nelkku sen yläpuolella  Lähinnä viihdearvo näillä tilastoilla 
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
saxmaniac
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 16.03.2011 19:33 |
Viestit: 48
|
Igor kirjoitti: Kuinkahan iso osa autoista katsastetaan A-katsastuksen asemilla? Yhtiön lehdistötiedote 24.10.2010: "A-Katsastuksella on nyt Suomessa 198 asemaa, ja niiden yhteinen markkinaosuus on noin 49 prosenttia, kun se vuodenvaihteessa oli 53 prosenttia" C4_robotti kirjoitti: Eikös forrest gumpin pitänyt olla maailman ensteks paras ja viattomin auto. Vaan niinpä on sijalla 62. Ja C-nelkku sen yläpuolella  Lähinnä viihdearvo näillä tilastoilla  Kenen mukaan "maailman ensteks paras ja viattomin auto"? Jonkun telkkarin/autolehden testaajan mukaan vaiko ihan valmistajan omasta mielestä? Joopa joo, sijalla 62 kolmivuotiaissa mutta vilkaisepa viisivuotiaiden listaa. Näin se onni joillakin vaihtelee. "Lähinnä viihdearvo näillä tilastoilla"? Kerro edes yksi parempi tapa jollain lailla objektiivisesti vertailla autojen laatua? Lukemalla eri merkkiharrastajien www-sivustoja? Ja sitten sitikoista: esim. C5:n sijoitukset uusimmista vanhimpiin: 86, 61, 70, 57, 60, 69. Eipä tullut siis maailmancupin pisteitä miltään vuodelta. Lisätietona kannattaa ottaa huomioon, että tilastossa ovat mukana vain mallit, joita on katsastettu vähintään 100 kpl/vuosi.
|
|
|
|
 |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 16.03.2011 20:38 |
Viestit: 2000 Paikkakunta: JKL
|
Forester on mun mielestä joissain mainoksissa kehuttu viattomaksi ja hyväksi, eli kyseessä on meikäläisen mielikuva. Totuus voi toki olla jotain muuta. Yhtään Subarua en ole omistanut. Se siitä. Ja sitten noista tilastoista. Määräajoin huollettu ja muutenkin hyvin hoidettu auto menee katsastuksesta läpi, merkistä riippumatta. Katsastuksessa narahtaa auto jos toinenkin, jos sitä ei ole pidetty kunnossa. Lähinnä tulee mieleen huoltojen taso. Jokaisen merkkihuollossa huolletun auton tullessa ensimmäiseen katsastukseen kolmivuotiaana pitäisi siitä mennä läpi heittämällä. Vai No joo. Kyllä C-neljäkin alkaa jo ikääntyä. 3,5v ja 120 tkm takana joten väljää varmaan kohta löytyy. Se, kuka viat ensiksi löytää, on toinen juttu. Huolto vai katsastusherra? PS. Kävin vieraassa merkissä edellisessä autossa. Siitä anteeksipyyntöni  Viat alle 60tkm:ssä olivat seuraavat, vain muutamia mainitakseni: Jarruja korjattiin useaan otteeseen. Vesipumppu hajosi (nesteet ulos alle 40 tkm:n). Lokasuojan kaaret alkoivat ruostua heti kiveniskemästä. Muoviosien kynnet katkeilivat, kapseleista lähti pinta "kesimään" (2 sarjaa takuuseen vaihdettiin). Oven karmit niin heikot, että eivät tiivistyneet kunnolla koriin kiinni-suhinaa ja vetoa. Ajo-ominaisuuksia en lähde kommentoimaan (mielestäni jossain on vikaa, kun auto ei mene suoraan). Tämä oli siis uutena ostettu Corolla Sol Wagon -04, laatuauto ja vikatilastojen kärjessä "viattomuudellaan". Lieneekö tässä ollut kyseessä se kuuluisa poikkeus sääntöön (tässä tapauksessa tilastoharha). C-nelosessa ei ole ollut valittamista. Pidän sitä laadukkaampana kuin edellä mainittua Tojotaa. Tilastoista huolimatta.
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 16.03.2011 20:42 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Eniten noita listoja lukiessa huvittaa se, että kolmin- tai nelinkertaisella hinnalla tavan kulkineisiin nähden ei nykypäivänä enää taida saada ylivertaista laatua. Kertooko se sitten tavan autojen parantumisesta vai premium-merkkien lipsumisesta? Volvon sijoitukset huvittaa myös, pientä laatuheittoa havaittavissa S40 vs. XC90 
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 16.03.2011 21:57 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Xari kirjoitti: Huvittavinta oli että vanhemmissa autoissa Lada Samara pesee kaikki Ranskalaiset 6-0  Tokihan ajokilometrimäärässä on melkoinen ero. Jos en väärin muista niin vm. 2000 listalla Samara ja Xantia peräkkäin, ja mittarilukema 85tkm vs 210tkm. Jostain syystä Samaroilla ajetaan vain kirkkoon sunnuntaisin. 
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 16.03.2011 22:15 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Yksi asia mikä on lähes raivostuttavaa ainakin xantiassa ja mikä tuo vikoja listoihin on etupään kumipuslat. No ei nekään varsinaisesti kun kaikista autoista niitä hajoaa. Mutta se on ärsyttävää että jos noita tukivarren takakumeja tarkista niin ne on ihan varmaan niin väljät että ei mene katsastuksesta läpi. Ajossa ei siltikään ole mitään vikaa eli ihan paskasti suunniteltu kun puslat saa olla täysin loppu ja sitä ei huomaa. Vääränmerkkisissä (joitakin mitä on kohdalle osunut) kun puslat on väljät niin eihän ne meinaa tiellä pysyä...  Sama pätee kyllä kaikkiin etupään niveliin... Mutta tilastot on hyviä ja saa sieltä wokkipannukuskit edes jostakin mieltänsä kohotettua. Meidän perheessä autot ostetaan tunteella ja niissä pitää olla jotain muutakin kuin katsastustilaston kärkituloksia. Ja vieläkään en isommin autoa korjaa ennen katsastusta, jos ei mene läpi niin sitten korjataan vikalistan mukaan 
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 16.03.2011 22:19 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Joo... toi etuakselisto näkyy olevan esim. Xantiassa ja Passatissa/A6ssa yleisimpiä vikoja. On vaan hitusen kalliimpaa korjata toi vika saksalaiseen.  Niin eikös Xantiassa toi "etuakselisto" liene käytännössä useimmiten kuluneet koiranluut? Passatissa taas vaihdetaan koko tukivarret.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 16.03.2011 22:23 |
Viestit: 5857 Paikkakunta: Lahti
|
Xantippa kirjoitti: Xari kirjoitti: Huvittavinta oli että vanhemmissa autoissa Lada Samara pesee kaikki Ranskalaiset 6-0  Tokihan ajokilometrimäärässä on melkoinen ero. Jos en väärin muista niin vm. 2000 listalla Samara ja Xantia peräkkäin, ja mittarilukema 85tkm vs 210tkm. Jostain syystä Samaroilla ajetaan vain kirkkoon sunnuntaisin.  Silti, vertailuksi kannattaa ottaa vaikka jokin Ranskalainen halpa pikkuauto samasta hintaluokasta, esim Renault Twingo, yksinkertaista perustekniikkaa kuten Samarakin ja joka laatulistalla jumbosijoilla 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 16.03.2011 22:38 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Xari kirjoitti: Xantippa kirjoitti: Xari kirjoitti: Huvittavinta oli että vanhemmissa autoissa Lada Samara pesee kaikki Ranskalaiset 6-0  Tokihan ajokilometrimäärässä on melkoinen ero. Jos en väärin muista niin vm. 2000 listalla Samara ja Xantia peräkkäin, ja mittarilukema 85tkm vs 210tkm. Jostain syystä Samaroilla ajetaan vain kirkkoon sunnuntaisin.  Silti, vertailuksi kannattaa ottaa vaikka jokin Ranskalainen halpa pikkuauto samasta hintaluokasta, esim Renault Twingo, yksinkertaista perustekniikkaa kuten Samarakin ja joka laatulistalla jumbosijoilla  No älä ny PSAn ja Renaultin vehkeitä niputa samaan. Näyttää olevan Renault kuitenkin omassa sarjassaan. Ja jos nyt maittain lähdetään arvostelemaan niin onhan noi amerikkalaiset ja italialaiset vielä ranskisten alapuolella.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 16.03.2011 23:08 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Minua ei ainakaan kiinnosta, ei sitten ollenkaan  Tai kiinnosti senverran, että vastasin tähän  Muuten tuommoset tilastot(en tiedä mitä niissä on) on ihan yks vitun hailee!
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 17.03.2011 09:42 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
kyllähän noi xantian etutukivarren taaemmat puslat on ihan kulutustavaraa. ja kyllä sen taatusti huomaa kun ne alkaa olla loppu, kiihdytyksissä vetelee oikealle tai vasemmalle ja jarrutuksissa sama homma.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 17.03.2011 10:39 |
Viestit: 5857 Paikkakunta: Lahti
|
KKA kirjoitti: kyllähän noi xantian etutukivarren taaemmat puslat on ihan kulutustavaraa. ja kyllä sen taatusti huomaa kun ne alkaa olla loppu, kiihdytyksissä vetelee oikealle tai vasemmalle ja jarrutuksissa sama homma. Ja vika ei ole niinkään puslissa vaan teissä joita pitää ajella, siperian oloihin suunniteltu samara alkaisi olla kohta järkevä vaihtoehto, tai kait Renault ryssii kohta noidenkin "laadun" 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 19.03.2011 11:06 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Xantippa kirjoitti: Joo... toi etuakselisto näkyy olevan esim. Xantiassa ja Passatissa/A6ssa yleisimpiä vikoja. On vaan hitusen kalliimpaa korjata toi vika saksalaiseen.  Niin eikös Xantiassa toi "etuakselisto" liene käytännössä useimmiten kuluneet koiranluut? Passatissa taas vaihdetaan koko tukivarret. Jep, nimim. ensi viikolla avustamaan A6:n eli kalliimman Passatin tukivarsijumppaan. Olipas Hiace alhaalla tuossa tilastossa... Yksikin isäntä täälläpäin aina kehuu, ettei ikinä osta henkilöautoa (edes Toyotaa) riesakseen kun on tuo aina luotettava ja toimiva Hiace. 
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
Scrat
|
Viestin otsikko: Re: Vikatilastot 2010 Lähetetty: 19.03.2011 12:12 |
Viestit: 400
|
Mielestäni nuo vikalistat varsinkin uudempien autojen kohdalla korreloivat enimmäkseen huollon toimivuuteen ja laatuun, ei niinkään auton laatuun. Olen saan ut sen käsityksen, että esim. Tohotalla huolto pelaa toisin kuin esim. Sitikalla. Käytin ekan Xantiani Veholla syyshuollossa jossa tarkistettiin mm. jarrut. N. kuukausi sen jälkeen vein auton katsastukseen, käsijarruvaijeri meni siellä poikki. Jos olisivat huollossa kunnolla tarkastaneet olisi hajonnut siellä eikä katsastuksessa, en nimittäin yleensä itse sitä juurikaan käytä. Eipä ole sen jälkeen Veholla huollettu mitään... Mitä sitten puhutaan laadusta niin onhan Tohotalla tasaista laatua, kuun alussa kävin kaverin kanssa Mansessa kaverin 2006 mallin Corollalla ainoa ero viimevuotiseen keikkaan 1996 Corollalla oli suurempi pääntila. Muuta eroa ei huomannut, molemmissa tapauksiss akuski joutui pitämään kaksin käsin ratista että kärry pysyy tiellä, penkit kammottavat puhumattkaan jousituksen puutteesta.Että onhan se tasaista laatua kun kymmenenen vuoteen ei mikään ole muuttunut Scrat
|
|
|
|
 |
|
|