|
Kirjoittaja |
Viesti |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 31.03.2011 22:19 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Pasis kirjoitti: Jos ja kun 95E10:n markkinaosuus oli 2011 tammikuussa 65,5 % ja helmikuussa enää 55 %, onhan silloin siirrytty käyttämään 98:ia. Kun hintaero on n. 3 % ja kulutusero 2-3 %, niin lähes yhtä paljon se tili tyhjenee kummallakin bensalla. Kohta hintaero on jotain muuta, kun 98E5:n hinta nousee ja kulutusero pysyy samana. Kyllä siinä tapauksessa on syytä kerrata matematiikanoppeja, jos esim. 16V Xantioiden kulutuseroista 98E5:n ja 95E10:n välillä saa vain 3 %. No, nouskoot hinta, sen verran viitsin ajatella ympäristöystävällisesti, että jatkan ysikasilla ainakin toistaiseksi, vaikka vähän ysivitosta kalliimmaksi menisikin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 01.04.2011 08:22 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
laakeri kirjoitti: ... 98:lla ympäristöystävällisesti ajeleveat ... Riippuen kunkin poliittisesta kannasta 98E5 voi laskennallisesti olla 95E10:ä ympäristöystävällisempää, mutta ei se siitä 98:lla ajelusta ympäristöystävällistä tee 
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 01.04.2011 10:03 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
niko kirjoitti: Riippuen kunkin poliittisesta kannasta 98E5 voi laskennallisesti olla 95E10:ä ympäristöystävällisempää, mutta ei se siitä 98:lla ajelusta ympäristöystävällistä tee  Ei kai polttomoottoriautolla ajelu ikinä ole ympäristöystävällistä? Kuitenkin 98E5 on se parempi vaihtoehto, kun sitä käyttäessä menee sekä bensaa että etanolia vähemmän kuin 95E10:tä käyttäessä...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 01.04.2011 10:17 |
Viestit: 909
|
laakeri kirjoitti: Pasis kirjoitti: Jos ja kun 95E10:n markkinaosuus oli 2011 tammikuussa 65,5 % ja helmikuussa enää 55 %, onhan silloin siirrytty käyttämään 98:ia. Kun hintaero on n. 3 % ja kulutusero 2-3 %, niin lähes yhtä paljon se tili tyhjenee kummallakin bensalla. Kohta hintaero on jotain muuta, kun 98E5:n hinta nousee ja kulutusero pysyy samana. Kyllä siinä tapauksessa on syytä kerrata matematiikanoppeja, jos esim. 16V Xantioiden kulutuseroista 98E5:n ja 95E10:n välillä saa vain 3 %. No, nouskoot hinta, sen verran viitsin ajatella ympäristöystävällisesti, että jatkan ysikasilla ainakin toistaiseksi, vaikka vähän ysivitosta kalliimmaksi menisikin. Puhuin bensiinkäyttöisitä ajoneuvoista yleisesti. Eihän tammikuun ja helmikuun bensakauppiaiden tankkaustilastotkaan olleet 16V Xantioiden tankkausten tilastoja.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 01.04.2011 10:21 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Pasis kirjoitti: Puhuin bensiinkäyttöisitä ajoneuvoista yleisesti. Eihän tammikuun ja helmikuun bensakauppiaiden tankkaustilastotkaan olleet 16V Xantioiden tankkausten tilastoja. Muiden merkkien kulutuksista ei minulla oikein ole tietoakaan, siksi tämä rajattu mallivalikoima tarkastelussa. C5:n kohdallahan tilanne on jo varmaan uudempien moottorien myötä toinen?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 01.04.2011 10:43 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Täytyypä miettiä jos siirtyisi kesän tullen takaisin vielä 98:iakin ympäristöystävällisempään bensaan, eli Shellin V-Poweriin. Siinä kun on kuulemma E5-leimasta huolimatta käytännössä <3% viinaa.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 01.04.2011 11:26 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Igor kirjoitti: Täytyypä miettiä jos siirtyisi kesän tullen takaisin vielä 98:iakin ympäristöystävällisempään bensaan, eli Shellin V-Poweriin. Siinä kun on kuulemma E5-leimasta huolimatta käytännössä <3% viinaa. Mistäs sitä V...un Sheelin poveri saa.. 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 01.04.2011 12:17 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tapsa 550 kirjoitti: Mistäs sitä V...un Sheelin poveri saa..  Shelliltä. Yllättävä tieto ehkä? Kokeile vaikka tuolta: Lainaa: Shell Naarajärvi (7.77 km) Kangasniementie 18 Naarajärvi, 76850, FI 02-07415510 Saatavilla olevat polttonesteet: V-Power, 95 -bensiini, Diesel Tai etsi jokin toinen asema: http://www.shell.fi/home/content/fin/shell_station_locator/
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 01.04.2011 14:49 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
laakeri kirjoitti: Tapsa 550 kirjoitti: Mistäs sitä V...un Sheelin poveri saa..  Shelliltä. Yllättävä tieto ehkä? Kokeile vaikka tuolta: Lainaa: Shell Naarajärvi (7.77 km) Kangasniementie 18 Naarajärvi, 76850, FI 02-07415510 Saatavilla olevat polttonesteet: V-Power, 95 -bensiini, Diesel Tai etsi jokin toinen asema: http://www.shell.fi/home/content/fin/shell_station_locator/Justiin ajoin ohi Hinta jotain 1,639 e.. 
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 02.04.2011 12:21 |
Viestit: 2203 Paikkakunta: Laukaa
|
On tää E10 todella mielipiteitä jakavaa polttoainetta. Tämän jutun mukaan tyttö jätti poikaystävänsä, kun tämä tankkasi vaan E10 bensaa tytön vastusteluista huolimatta: Lainaa: E10-bensan käyttö on aiheuttanut Suomessa ainakin yhden eron. Asiasta IS:lle kertoo ST1:n pääomistaja Mika Anttonen. Anttosen mukaan tyttö ilmeisesti pelkäsi, että E10-bensa rikkoo heidän autonsa. Kun poika ei totellut tyttöystäväänsä, vaan jatkoi bensan tankkaamista autoon, tyttö jätti hänet. http://www.iltasanomat.fi/autot/E10-ben ... 61449.html
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 02.04.2011 12:29 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Tapsa 550 kirjoitti: Justiin ajoin ohi Hinta jotain 1,639 e..  Niinno...omalla lähiasemalla ihan tavallinen 98E 1,629 € juuri nyt, joten tankkausvälillä kun 80 l työntää säiliöön niin kyllä naurattaa... 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 13.04.2011 08:12 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Uudella 95-oktaanisella E10-bensiinillä on ollut paikoin niin huono kysyntä, että sen myynti on lopetettu kokonaan joillakin bensa-asemilla.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 13.04.2011 09:16 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Veikkaisimpa että osa syy tuohon E10 tankkaamattomuuteen joillakin aluiella johtuu alueen kulkuneuvojen matalasta keskiiästä. Veikkaisimpa että tuolla keskisessä ja itäisessä Suomessa ajellaan paljon vanhemmilla autoilla keskimäärin, kuin eteläisessä Suomessa. Mikä johtuu suuresti ko. alueiden matalammasta keskitulosta. Monet automerkithän (kuten Citroen) eivät takaa E10 kestävyyttä v. 2000 vanhemmille autoille. Eli kyllä tais päättäjä herroilla Suomessa taas olla ruusulinssit laseissaan kun päättelivät että tokihan kaikki suomalaiset ryntäävät heti käyttämään ekologista E10 bensaa... se on niin vaikea muistaa siellä Arkadian mäellä että ei me kaikki suomalaiset tienata 5000 € tai yli kuukaudessa... tämä on niiiiiiin usein tullut vastaan. Meikäläisen nippanappa 2000 € käteeen kk:ssa pitää riittää vaimon (kotona) ja kolmen lapsen menoihin sekä omiin harrastuksiin... revi siitä sit herrojen korotuksiin rahat... ja pomo ei anna palkankorotusta, kun mun työt saadaan Intiassa tehtyä halvemmalla... Ja nyt intiaanit on rantautuneet tänne meidän työpaikan naapuriinkiin, myymään alihintaisia palveluitaan.
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 13.04.2011 09:36 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Kami kirjoitti: Monet automerkithän (kuten Citroen) eivät takaa E10 kestävyyttä v. 2000 vanhemmille autoille. Kesti tai ei, mutta eihän esim. Xantiassa vaan kannata käyttää sitä vajaaoktaanista, kun sitä menee niin paljon enemmän.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 13.04.2011 09:48 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Noh, tuota en voi omalta osaltani allekirjoittaa. Ilmeisesti johtuu tuon mun Xantun janoisuudesta (tai siis kuskin kaasujalasta), mutta ei ole ollut tankkausten välisessä keskikulutuksessa mitään eroa... Enemmän näemmä saan tankkausten välillä säästettyä keskikulutuksessa keventämällä kaasujalkaa... Mulla on siis vm. -94 1.8 8V. Ja talven aikana keskikulutus on tankkausten välillä pyörinyt 8.8 - 9.2. välillä riippumatta siitä mitä on tankissa ollut. Nyt kun lämpöiset ovat saapuneet sain jo yhden tankkauksen keskikulutukseksi 7.8 vaikka tankissa on E10:tä (pohjalla oli ehkä 9 l 98:a, meni 56 l). Mutta tuolla välillä olin koettanut välttää voimakkaita kiihdytyksiä liikennevaloista lähdettäessä ja ei ollut tullut ajettua yli 100 km/h nopeuksiakaan. Satastakin verrattain vähän.
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 13.04.2011 11:23 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Kami kirjoitti: Mulla on siis vm. -94 1.8 8V. Joo ei meilläkään tuommoisella moottorilla olevassa eroa tuntunut olevan 95:n ja 98:n välillä, mutta 16-venttiilisissä eroa on - tai ainakin tuossa 2.0 16V:ssä. Katsotaan kesällä 1.8 16V:n lukemat vielä, kun siitä olisi tankkausdataa viime kesältä 95:llakin ja on vielä tänä kesänäkin samat renkaat alla. 95:lla sekalaisessa taisi hörppiä keskimäärin kahdeksan tienoilla. Vertailuna tuo emännän 2.0 16V on tuntunut vievän myös kasin tienoilla tai alle talvirenkaillakin ysikasia käyttäen...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
oddjob58
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 13.04.2011 11:46 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Lahti
|
laakeri kirjoitti: Kami kirjoitti: Mulla on siis vm. -94 1.8 8V. Joo ei meilläkään tuommoisella moottorilla olevassa eroa tuntunut olevan 95:n ja 98:n välillä, mutta 16-venttiilisissä eroa on - tai ainakin tuossa 2.0 16V:ssä. Katsotaan kesällä 1.8 16V:n lukemat vielä, kun siitä olisi tankkausdataa viime kesältä 95:llakin ja on vielä tänä kesänäkin samat renkaat alla. 95:lla sekalaisessa taisi hörppiä keskimäärin kahdeksan tienoilla. Vertailuna tuo emännän 2.0 16V on tuntunut vievän myös kasin tienoilla tai alle talvirenkaillakin ysikasia käyttäen... Miten se venttiilien lukumäärä voi kulutukseen vaikuttaa? Ai kun on enemmän reikiä kannessa, niin vuotaa enempi. Enemmän oma ajotapa ja kaasujalan paino siihen vaikuttaa.
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA 2 Xsara farkkua 2 Xsara Picasso 1,6i 16v -07
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 13.04.2011 11:51 |
Viestit: 5874 Paikkakunta: Lahti
|
oddjob58 kirjoitti: laakeri kirjoitti: Kami kirjoitti: Mulla on siis vm. -94 1.8 8V. Joo ei meilläkään tuommoisella moottorilla olevassa eroa tuntunut olevan 95:n ja 98:n välillä, mutta 16-venttiilisissä eroa on - tai ainakin tuossa 2.0 16V:ssä. Katsotaan kesällä 1.8 16V:n lukemat vielä, kun siitä olisi tankkausdataa viime kesältä 95:llakin ja on vielä tänä kesänäkin samat renkaat alla. 95:lla sekalaisessa taisi hörppiä keskimäärin kahdeksan tienoilla. Vertailuna tuo emännän 2.0 16V on tuntunut vievän myös kasin tienoilla tai alle talvirenkaillakin ysikasia käyttäen... Miten se venttiilien lukumäärä voi kulutukseen vaikuttaa? Ai kun on enemmän reikiä kannessa, niin vuotaa enempi. Enemmän oma ajotapa ja kaasujalan paino siihen vaikuttaa. Ainakaan 16V Xantiassa vauhti ei juuri vaikuta kulutukseen, muutaman vuoden takaisen Saksan ympäriajon keskikulutus oli alle 9 litraa, 8V-kone vie samoilla ajonopeuksilla huomattavasti enemmän.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 13.04.2011 11:52 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
oddjob58 kirjoitti: Miten se venttiilien lukumäärä voi kulutukseen vaikuttaa? Ai kun on enemmän reikiä kannessa, niin vuotaa enempi. Enemmän oma ajotapa ja kaasujalan paino siihen vaikuttaa. Vaikuttaisikohan kenties ne muutkin pienet erot moottorissa ja moottorinohjauksessa 8- ja 16-venttiilisien mallien välillä? Katsoppas uudestaan niitä moottoreita hetki, niin saatat huomata jotain muitakin eroja kuin pelkän venttiilien määrän  Tuossa 1.8 8V:ssähän ei tainnut olla edes nakutuksentunnistinta?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 13.04.2011 12:39 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
oddjob58 kirjoitti: laakeri kirjoitti: Kami kirjoitti: Mulla on siis vm. -94 1.8 8V. Joo ei meilläkään tuommoisella moottorilla olevassa eroa tuntunut olevan 95:n ja 98:n välillä, mutta 16-venttiilisissä eroa on - tai ainakin tuossa 2.0 16V:ssä. Katsotaan kesällä 1.8 16V:n lukemat vielä, kun siitä olisi tankkausdataa viime kesältä 95:llakin ja on vielä tänä kesänäkin samat renkaat alla. 95:lla sekalaisessa taisi hörppiä keskimäärin kahdeksan tienoilla. Vertailuna tuo emännän 2.0 16V on tuntunut vievän myös kasin tienoilla tai alle talvirenkaillakin ysikasia käyttäen... Miten se venttiilien lukumäärä voi kulutukseen vaikuttaa? Ai kun on enemmän reikiä kannessa, niin vuotaa enempi. Enemmän oma ajotapa ja kaasujalan paino siihen vaikuttaa. Kyllä toi 24V mylly vie selkeästi enemmän kuin 8V tai 16V, ihan ajotavasta riippumatta 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 13.04.2011 14:08 |
|
Radiosta juuri kuultua: E10 bensiinin myynti ei lopu. Se vaan korvataan E98:lla lausunnon antaja ABC:n edustaja (meni ohi missä päin)
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 13.04.2011 17:11 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Vaalitentissä oli mielenkiintoista havaita, ettei edes puolueiden johtajat aja erehdys10:llä. Mites se menikään; niin makaa kuin... 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 13.04.2011 18:30 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
edelleen turhaa huuhaata. saara vuodelta 1997 1.4 TU koneella ja nelipiste ruutalla pelaa oikein hyvin tuolla.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: E 10 Lähetetty: 13.04.2011 18:55 |
Viestit: 2203 Paikkakunta: Laukaa
|
Bx 1,9 kaasarikone toimii kans 95E:llä. Odottelen, milloin kaasuttuminen kohokammion pohja putoaa.. 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
|
|