Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: II-koppaseen xantiaan I-koppasen jousipallot.
ViestiLähetetty: 29.04.2011 12:34 

Viestit: 30
Paikkakunta: Oulu
Elikkäs xantian (1.8i 16v -98) alusta on kovettunut siinämäärin, että alkaa pallojen vaihto olla ajankohtasta. Edelliseen xantiaani (1.8i 8v -94) vaihdoin taka pallurat ja perän pehmeys tuntui oikein miellyttävältä. Olen saanut sellaisen käsityksen että II-koppasen alusta on suunniteltu kovemmaksi kuin I-koppasen ja mieleen tulikin että jos vaihtaisi I-koppasen pallot nykyiseen menopeliin. Comfortit voisivat taasen olla liian pehmeät?

citroenkerhon sivulta löytyy pallo tietoa seuraavanlaisesti:

I-koppanen 1.8i, etupallo - tilavuus 400cm3, paine 70 (+5; -25) ja venttiilinreikä 1.65mm
takapallo - tilavuus 400cm3 paine 40 (+5; -10) ja venttiilin reikä 1.1mm

II-koppanen 1.8i, etupallo - tilavuus 400cm3 paine 55 (+5; -20) ja venttiilinreikä 1.5mm
takapallo - tilavuus 400cm3 paine 30 (+5; -10) ja venttiilinreikä 1.2mm

Onko noiden koppien pallojen erot olla selitettävissä sillä että II-koppasesta on haluttu kovempi? Painojakauma molemmissa sitämyöden tulisi olla samansuuntainen. Mitä hyötyä/haittaa on jos asentaa I-koppasen pallot II-koppaseen?

Pallojen vaihtamiseen löytyy varmasti ohjeita kun etsii, mutta saa niistäkin kertoa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-koppaseen xantiaan I-koppasen jousipallot.
ViestiLähetetty: 29.04.2011 15:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Kakkoskoriseen ilmeisesti on haluttu vähän jämäkämpi alusta.

Ykköskorisen palloilla autosta tulee luultavasti pehmeämpikulkuinen. Vaikea noiden laitosta mitään haittaa on kuvitella. Teoriassa kait auto kallistelee kaarteissa enemmän, mutta eipä sillä mitään käytännön merkitystä ole.

Comfort -palloja en suosittele, ovat aika omituiset mielestäni. Joustot isommissa heitoissa menevät usein jopa pohjaan, mutta pienemmät tärinät puskevat silti vahvasti läpi. Toiminta oli huomattavasti enemmän "comfortia" vakiopalloilla. :?



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-koppaseen xantiaan I-koppasen jousipallot.
ViestiLähetetty: 29.04.2011 19:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Ajelin tossa II-koppasella HDillä I-koppasen 1,8 8Vn palloilla. Toimi mukavasti. Sittemmin vaihdoin vielä comforteihin, eikä noi ny kauheat ole nekään. Toki en uusia 8Vn palloja ole uusiin comforteihin suoraan verrannut.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-koppaseen xantiaan I-koppasen jousipallot.
ViestiLähetetty: 29.04.2011 19:58 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Comfortit on ollut II-koppaisessa. Etupallo pienempi (350cc), kuin alkuperäinen (400cc), samoin reikä pienempi( 1,5mm), kuin alkuperäisessä (1,8mm). Näistä voi jo päätellä mukavuuden. Nyt on alkuperäiset etupallot käytössä paineistettuna, ok. Takana myös 400cc etupallot, joissa reikä 1,5mm ja painetta vielä sopivasti. Takacomfortit oli 300cc?, reikä 1,1mm. Nyt on mukavampi.
Kaiketi pallon tilavuus, paine ja reikä määrittelevät mukavuustason. Niiden perusteella voisi pallot valita? Varsinaiset vaimenninventtiilit lienee samaa sorttia pallosta ja autosta riippumatta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-koppaseen xantiaan I-koppasen jousipallot.
ViestiLähetetty: 29.04.2011 21:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
jlandah kirjoitti:
Elikkäs xantian (1.8i 16v -98) alusta on kovettunut siinämäärin, että alkaa pallojen vaihto olla ajankohtasta. Edelliseen xantiaani (1.8i 8v -94) vaihdoin taka pallurat ja perän pehmeys tuntui oikein miellyttävältä. Olen saanut sellaisen käsityksen että II-koppasen alusta on suunniteltu kovemmaksi kuin I-koppasen ja mieleen tulikin että jos vaihtaisi I-koppasen pallot nykyiseen menopeliin.

Jos ne I-koppaisen pallot on tallessa niin totta kai niitä kannattaa kokeilla. Jos taas ostamaan joudut niin suosittelen BX:n pitkiä (500 cc) palloja, niillä saa Xantiaan hyvän kyydin. Comforteissa on mielestäni "outo" tuntuma joka johtunee siitä että se vaimennus todellisuudessa perustuu muuhunkin kuin vain siihen keskireikään, niitä ohuita peltejä on eri määriä riippuen pallosta. Suurempi pallon esitäyttöpaine, samoin kuin tilavuus laskevat molemmat jousivakiota jolloin vaimennuksella saadaan hallitumpi käytös.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-koppaseen xantiaan I-koppasen jousipallot.
ViestiLähetetty: 30.04.2011 15:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mulla on 1.8 16V breakissa alkuperäiset tuplakalvo-etupallot takana ja painetta reilut 60bar, edessä on BX breakin pitkät pallot ja painetta n. 65bar. Kunpa jostain sais berline-bx:n pitkät pallot kokeiltavaksi, niissä olisi kai isompi reikä.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-koppaseen xantiaan I-koppasen jousipallot.
ViestiLähetetty: 30.04.2011 22:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 265
RPekka kirjoitti:
Jos ne I-koppaisen pallot on tallessa niin totta kai niitä kannattaa kokeilla. Jos taas ostamaan joudut niin suosittelen BX:n pitkiä (500 cc) palloja, niillä saa Xantiaan hyvän kyydin. Comforteissa on mielestäni "outo" tuntuma joka johtunee siitä että se vaimennus todellisuudessa perustuu muuhunkin kuin vain siihen keskireikään, niitä ohuita peltejä on eri määriä riippuen pallosta. Suurempi pallon esitäyttöpaine, samoin kuin tilavuus laskevat molemmat jousivakiota jolloin vaimennuksella saadaan hallitumpi käytös.

Suoralta kädeltä en mene lyttäämään RPekan suositusta koska makunsa kullakin, mutta mä taasen en omakohtaisen kokemuksen perusteella ole tyytyväinen beksin pitkiin palloihin santun keulilla. Mulla ainakin 2.0 berliinan keulilla terävissä töyssyissä lyö helposti pohjille, loivemmissa töyssyissä taas keula jää vellomaan. Yritin hakea Xantiaan lisää pehmeyttä, mutta itse en ainakaan pehmeydellä hae vellovaa ja 'löllöä' olemusta. Haen samanmoista käytöstä kuin broidilla aikanaan olleessa GTI beksissä. Se oli pehmeä, muttei missään tapauksessa vellova.

Rouvan Breakissa (1.8) meillä on 70 bar comfortit edessä ja ne käyttäytyy paljon miellyttävämmin kuin noi beksin pitkät, mutta ei nekään ole ihan sitä mitä itse haen. Ne on vähän pintakovat. Täytyy varmaan seuraavaksi kokeilla alkupään santtujen korkeampipaineisia vakiopalloja tuohon berliinaan.



Xantia Berline 1.8i 16V -99
Laguna 2.0 farkku -05
(ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08
(ex) Laguna I 1.8 16V -00
(ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage
(ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99
(ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive
(ex) BX 19 GTi -89
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-koppaseen xantiaan I-koppasen jousipallot.
ViestiLähetetty: 05.05.2011 21:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 265
Vaihdoin omaan X2 berliinaan (2.0i) 70 bar vakiopallot, I.F.H.S XA 70 FA...ja täytyy sanoa että hyvä tuli. Nyt ei keula jää vellomaan eikä lyö töyssyt läpi, mutta on silti mukavan pehmeä. Mutkatielläkin kävin kokeilemassa ja toimii. En huomannu mitään normaalista poikkeavaa kallistelua, nätisti meni jyrkähköissäkin mutkissa vaikka vauhtia olikin reippaanlaisesti. Suosittelen lämpimästi!



Xantia Berline 1.8i 16V -99
Laguna 2.0 farkku -05
(ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08
(ex) Laguna I 1.8 16V -00
(ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage
(ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99
(ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive
(ex) BX 19 GTi -89
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: II-koppaseen xantiaan I-koppasen jousipallot.
ViestiLähetetty: 05.05.2011 22:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Eipä noi pallot taida kallisteluun vaikuttaa perus-Xantiassa kun siellä pohjassa on rautaa sitä varten.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: