Xsaran vas. vetoakselin öljyvuodot jäi taakse puhdistamalla laatikon tiiviste, mutta katsastusreissulla hylky tuli
yllättäen tasapainottomista takajarruista. (oikea takajarru heikko)
Nuo rumpujarrut onkin sitten minulle hieman oudompia systeemejä, kun tähän asti on tullut perehdyttyä vain bexin jarruihin.
Jarrurumpu irtosi kuitenkin napamutterin aukaisun jälkeen helposti.
putsailin sen jälkeen ylimääräiset jarrumoskat pois rummun ja liinojen päältä. Jarruliinoissa näkyi olevan vielä pintaa
hyvin jäljellä.
Kokeilin käsijarrun toimintaa ja hyvin näytti vipu liikkuvan ja vaijerilla palautuvan.
Automaattinen kiristinsysteemi sen sijaan ei varmasti ollut toiminut pitkään aikaan, koskapa tuo kuvassakin
keskellä näkyvä 'säätömutterin pyörityspelti' ei edes vastannut mutterin pintaan
Otin peltin irti ja väänsin sitä niin, että se vastaisi tuohon säätömutteriin.
Rasvasin ja pyöritin kiristysmutteria sen verran, että rumpu mahtui paikalle vastaan haraamatta.
Sitten vain jarruja testaamaan ja hyvin toppas!
Tyytyväisenä kävin palauttamaan avaushylsyn tankoineen naapurille ja kertomaan onnistuneesta
jarruremontista.
Naapuri epäili vian johtuneen siitä, että tuon pellissä kiinni oleva jousi olisi joskus väärin
asennettu. Olisiko näin? (Huom! kuva otettu ennen kuin koskinkaan koko jarruihin... )