Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 19.07.2011 13:13 
Irroitin tummennuskalvot ikkunoista ja hyvältä näytti, kunnes totesin lasin pinnan olevan oudon nihkeä.
Liima jäi tasaisena kalvona lasin pintaan. Sivuikkunoista liima irtosi tinnerillä pehmityksen jälkeen teräslastalla.
Takaikkunaan ei lastaa voi lämmitysvastuksien vuoksi käyttää.
Olen kokeillut asetonia, moottorinpesuainetta, erilaisia lasinpesuvaahtoja ja tinneriä.
Mitä myrkkyä voisi vielä kokeilla? Lähteehän se liima riittävän pitkän tinnerillä hinkkaamisen jälkeen, mutta löytyisikö joku parempi aine/ konsti?
Apuva!


   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 19.07.2011 13:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Lakkabensiiniä kokeilisin. Sitten vaikka polttoaineenjäänestoa(IPA) esim nesteen jäänesto on pelkkää ipaa.http://fi.wikipedia.org/wiki/2-propanoli jota voi sitten laimennella vedellä ikkunoiden ylläpito puhdistukseen.
Autoglymin ikkunakiilloitusainekkin on ihan hyvää tavaraa töhnän irroittamiseen, tosin ei ihan liiman poistoon riitä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 19.07.2011 14:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Kuumailmapuhallin + lasta?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 19.07.2011 21:25 

Viestit: 127
Paikkakunta: Tuusula

Profiili WWW
Zep Big Orange. Jos jostain tätä löydät, niin sillä lähtee. Ostin pari vuotta sitten Puuilosta, mutta ei ole sielläkään viimeaikoina ollut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 19.07.2011 23:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Ksyleenillä voisi lähteä? Ei maksa paljoa, mutta soveltuvien suojainten käyttö täytyy muistaa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 20.07.2011 06:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1721
Paikkakunta: Korpilahti
vesi-saippua liuostahan sinne väliin pruiskitaan asennuksessa, eli toimisiko ihan vesi? 8-)



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 20.07.2011 22:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
omituista ettei tinneri liuota liimaa,pitäisi kyllä tehdä sen. Käytä reilua määrää tinneriä ja hankausta,ihme jos ei lähde



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 20.07.2011 23:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Takalasista oli siis kysymys! Vai oliko? Niin ymmärsin.....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 20.07.2011 23:48 

Viestit: 5125
Lämmityselementti ei kestä juuri mitään mekaanista työstö tai tulee katkoksia.

Oliko perinteistä laatua vai nyky kevyt-tinneriä, jossa on vähän vähemmän tujuja aineita ja enemmän tärpättiä tms. (mutta pehmentää vähemmän aivoja? tuuletus lienee syytä olla kunnossa helteillä)
Perinteisen tinnerin valmistusaineet
Asetoni (on ilmeisesti kokeiltu)
Ksyleeni (myydäänköhän tätäkään enää raakana)
Tolueeni (ei taida löytyä enää nykyään myytävistä tinnereistä?)
(+erilaisia tärpätin kaltaisia ainesosia = tinneri/thinner)

Öljy/voi/margariini auttaa joissain tarraliimoissa, aikaa ja hierontaa + loppupoisto, joihinkin tehoaa myös sitrusöljyt vaikka "3M™ Citrus Cleaner"

Mutta lienee tarraliimojakin ettei "mikään" muu auta kuin mekaaninen laikkapoisto, ei edes maalinpoistoaine (tai aineista metyleenikloridi), olisikohan UV voinut jotenkin muuttaa liiman rakennetta kovemmiksi ketjuiksi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 21.07.2011 20:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
olli__o kirjoitti:
Ksyleeni (myydäänköhän tätäkään enää raakana)
Ainakin muutama vuosi sitten sai vielä riittävän vahvana tarranjäänteiden irrottamiseen. Kiillon ksyleeni peltipurkeissa, jota on näkynyt esim. Agri-Marketissa on min. 95 %.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 21.07.2011 22:43 

Viestit: 5125
Ennen myytiin peltipurkeissa ksyleeniä ja tolueenia Biltemassakin, mutta poistuneet?, vähän samoin kuin maalitkin muuttuvat pikkuhiljaa vesiohenteisiksi (näemmä tolueenin yleiseen käyttöön myynnin kieltää asetus 1177/2006 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20061177).

Esimerkiksi Bilteman ohenteessa (Thinner) ensin korvattiin tolueeni ksyleenillä, sittemmin en tiedä mitä niissä erilaisissa versioissa on
Biltema:
30558 OHENNE NRO 3
30620 OHENNE NRO 2
30624 OHENNE NRO 4
36161 OHENNE 1 LITRAA

Ksyleeniä (dimetyylibentseeni) taitaa saada vielä myydä, mutta siinäkin suojauksista kannattaa huolehtia, ellei ole vanha punkkari (imeytyy ihon läpi ja hengityksen kautta)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 22.07.2011 01:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Takaklasin lämmitysviivat voivat ottaa tintsusta nokkiinsa. Mä koittasin kyllä ensin KUUMAA vettä ja saipoota koska saipooliuksella tosiaan kalvotkin asennetaan.
Sitten kun pitää liuottaa mitä tahansa, vaikka lämmitysrandut takaklasista niin siihen on MEK oikeaa kamaa eli MetyyliEtyyliKetoni. Siis EI MEKkä takaklasiin ;-)



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 22.07.2011 06:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Cikatti kirjoitti:
Sitten kun pitää liuottaa mitä tahansa, vaikka lämmitysrandut takaklasista niin siihen on MEK oikeaa kamaa eli MetyyliEtyyliKetoni. Siis EI MEKkä takaklasiin ;-)
Lasol ei ole siis hyväksi käytettynä takalasin sisäpinnalla vai eikö niin pieni konsentraatio haittaa? MEKkiähän siinäkin kai on monen makuelämyksen pilaamassa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 22.07.2011 10:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Laakeri, sitä MEKkiä on tenussa tod vähän, noin 0.5% (tai sinne päin) mutta kun vedät esim raakaa MEK:iä rätillä auton maalin päälle niin jos maali ei jopa irtoa niin se harmaantuu. Olen itse käyttänyt raakaa MEKkiä jopa maalinpoistoon.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 22.07.2011 16:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Cikatti kirjoitti:
MEKkiä on tenussa tod vähän, noin 0.5% (tai sinne päin)
Jeps, näköjään 2 %: http://www.lasol.fi/ktt_lasol/Lasol_100.PDF



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 22.07.2011 19:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Niin ja tosiaan tänään tuli Robinhoodissa katseltua, että on sitä ksyleeniä sielläkin litran purkeissa myynnissä, olikohan jotain 6-7 euroa hinta kyllä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 22.07.2011 20:29 

Viestit: 693
Yleensä tinnerit, asetoonit ja ksyleenit ovat liian tiukkaa tavaraa liimojen poistoon . Koetappa ihan perus tärpättiä. Liimojen ja tahrojen poistossa kannattaa edetä laimeimmasta tiukempaan tavaraan .Itsellä ei ole kalvojen postosta kokemusta ( paitsi teini-iässä :D ), mutta lasinpesu spray olisi ehkä ensimmäinen mitä tarjoaisin, sitten tärpätti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 23.07.2011 11:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jaakkovaakko kirjoitti:
Koetappa ihan perus tärpättiä.
Tärpätin jälkeen pitää vaan muistaa vielä putsata se tärpätti pois lasista.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 23.07.2011 17:03 
Masa kirjoitti:
Zep Big Orange. Jos jostain tätä löydät, niin sillä lähtee. Ostin pari vuotta sitten Puuilosta, mutta ei ole sielläkään viimeaikoina ollut.

http://www.tyokalut.com/10
Tuota aion kokeilla, jos tärpätti ei toimi. Ensiviikon jälkeen sitä pystyy tilaamaan, kun toimittaja palaa lomalta.
Tinnerillä kyllä lähtee pitkän pehmityksen ja kauhean hinkkauksen jälkeen, mutta lämmitysvastusten kohtalo alkoi pelottamaan.
Olen yhdestä harrasteautosta liottanut liimat takalasista tinnerillä, järjettömällä työmäärällä ja terveyshaitoilla ilman näkyviä vahinkoja vastuslangoille.
Ko. auto oli isoluukkuinen coupe, joten homma oli paaaljon helpompi, kuin tässä ongelma-sedanissa.
Pukkaa taas lomamatkaa päälle, joten pääsen tositoimiin vasta syssymmällä.
Laitan infoa mahdollisesta (epä)onnistumisesta myöhemmin.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 23.07.2011 17:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Laitanpa tähän vielä kerran. Mineraalitärpätti aka lakkabensiini aka petrooli aka sytytysneste jne sillä lähtee. Lähtee myös mahla, piki, pihka jne. Loppusiivous ipalla, seos 50-80% akkuveteen sekoitettuna. Etanoli etc pohjaiset tuotteet voi unohtaa koriin liittyvien asioiden kohdalla. Toki jokainen tekee niinkuin haluaa :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei
ViestiLähetetty: 26.07.2011 15:09 

Viestit: 5
Liimanpoistospray Solvent S 2043 on ammattilaisten "hoitoaine". Solvent Oy Hollolassa tuota valmistaa. Melkein flyygelistä tuolla uskaltaa liimatahrat poistaa! Parivuotiset roudarin=jeesusteipin liimat poistuivat koivuparketista suitsait. Vaan aina tietty koeotos johonkin sivupalaan ja tuloksen arviointi.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: