|
Kirjoittaja |
Viesti |
Natero
|
Viestin otsikko: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 19.07.2011 13:13 |
|
Irroitin tummennuskalvot ikkunoista ja hyvältä näytti, kunnes totesin lasin pinnan olevan oudon nihkeä. Liima jäi tasaisena kalvona lasin pintaan. Sivuikkunoista liima irtosi tinnerillä pehmityksen jälkeen teräslastalla. Takaikkunaan ei lastaa voi lämmitysvastuksien vuoksi käyttää. Olen kokeillut asetonia, moottorinpesuainetta, erilaisia lasinpesuvaahtoja ja tinneriä. Mitä myrkkyä voisi vielä kokeilla? Lähteehän se liima riittävän pitkän tinnerillä hinkkaamisen jälkeen, mutta löytyisikö joku parempi aine/ konsti? Apuva!
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 19.07.2011 13:33 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Lakkabensiiniä kokeilisin. Sitten vaikka polttoaineenjäänestoa(IPA) esim nesteen jäänesto on pelkkää ipaa. http://fi.wikipedia.org/wiki/2-propanoli jota voi sitten laimennella vedellä ikkunoiden ylläpito puhdistukseen. Autoglymin ikkunakiilloitusainekkin on ihan hyvää tavaraa töhnän irroittamiseen, tosin ei ihan liiman poistoon riitä
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 19.07.2011 14:52 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Kuumailmapuhallin + lasta?
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Masa
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 19.07.2011 21:25 |
Viestit: 127 Paikkakunta: Tuusula
|
Zep Big Orange. Jos jostain tätä löydät, niin sillä lähtee. Ostin pari vuotta sitten Puuilosta, mutta ei ole sielläkään viimeaikoina ollut.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 19.07.2011 23:44 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Ksyleenillä voisi lähteä? Ei maksa paljoa, mutta soveltuvien suojainten käyttö täytyy muistaa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 20.07.2011 06:45 |
Viestit: 1721 Paikkakunta: Korpilahti
|
vesi-saippua liuostahan sinne väliin pruiskitaan asennuksessa, eli toimisiko ihan vesi? 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 20.07.2011 22:34 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
omituista ettei tinneri liuota liimaa,pitäisi kyllä tehdä sen. Käytä reilua määrää tinneriä ja hankausta,ihme jos ei lähde
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 20.07.2011 23:33 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Takalasista oli siis kysymys! Vai oliko? Niin ymmärsin.....
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 20.07.2011 23:48 |
Viestit: 5125
|
Lämmityselementti ei kestä juuri mitään mekaanista työstö tai tulee katkoksia.
Oliko perinteistä laatua vai nyky kevyt-tinneriä, jossa on vähän vähemmän tujuja aineita ja enemmän tärpättiä tms. (mutta pehmentää vähemmän aivoja? tuuletus lienee syytä olla kunnossa helteillä) Perinteisen tinnerin valmistusaineet Asetoni (on ilmeisesti kokeiltu) Ksyleeni (myydäänköhän tätäkään enää raakana) Tolueeni (ei taida löytyä enää nykyään myytävistä tinnereistä?) (+erilaisia tärpätin kaltaisia ainesosia = tinneri/thinner)
Öljy/voi/margariini auttaa joissain tarraliimoissa, aikaa ja hierontaa + loppupoisto, joihinkin tehoaa myös sitrusöljyt vaikka "3M™ Citrus Cleaner"
Mutta lienee tarraliimojakin ettei "mikään" muu auta kuin mekaaninen laikkapoisto, ei edes maalinpoistoaine (tai aineista metyleenikloridi), olisikohan UV voinut jotenkin muuttaa liiman rakennetta kovemmiksi ketjuiksi?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 21.07.2011 20:46 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
olli__o kirjoitti: Ksyleeni (myydäänköhän tätäkään enää raakana) Ainakin muutama vuosi sitten sai vielä riittävän vahvana tarranjäänteiden irrottamiseen. Kiillon ksyleeni peltipurkeissa, jota on näkynyt esim. Agri-Marketissa on min. 95 %.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 21.07.2011 22:43 |
Viestit: 5125
|
Ennen myytiin peltipurkeissa ksyleeniä ja tolueenia Biltemassakin, mutta poistuneet?, vähän samoin kuin maalitkin muuttuvat pikkuhiljaa vesiohenteisiksi (näemmä tolueenin yleiseen käyttöön myynnin kieltää asetus 1177/2006 ( http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20061177). Esimerkiksi Bilteman ohenteessa (Thinner) ensin korvattiin tolueeni ksyleenillä, sittemmin en tiedä mitä niissä erilaisissa versioissa on Biltema: 30558 OHENNE NRO 3 30620 OHENNE NRO 2 30624 OHENNE NRO 4 36161 OHENNE 1 LITRAA Ksyleeniä (dimetyylibentseeni) taitaa saada vielä myydä, mutta siinäkin suojauksista kannattaa huolehtia, ellei ole vanha punkkari (imeytyy ihon läpi ja hengityksen kautta)
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 22.07.2011 01:08 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Takaklasin lämmitysviivat voivat ottaa tintsusta nokkiinsa. Mä koittasin kyllä ensin KUUMAA vettä ja saipoota koska saipooliuksella tosiaan kalvotkin asennetaan. Sitten kun pitää liuottaa mitä tahansa, vaikka lämmitysrandut takaklasista niin siihen on MEK oikeaa kamaa eli MetyyliEtyyliKetoni. Siis EI MEKkä takaklasiin 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 22.07.2011 06:53 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Cikatti kirjoitti: Sitten kun pitää liuottaa mitä tahansa, vaikka lämmitysrandut takaklasista niin siihen on MEK oikeaa kamaa eli MetyyliEtyyliKetoni. Siis EI MEKkä takaklasiin  Lasol ei ole siis hyväksi käytettynä takalasin sisäpinnalla vai eikö niin pieni konsentraatio haittaa? MEKkiähän siinäkin kai on monen makuelämyksen pilaamassa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 22.07.2011 10:48 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Laakeri, sitä MEKkiä on tenussa tod vähän, noin 0.5% (tai sinne päin) mutta kun vedät esim raakaa MEK:iä rätillä auton maalin päälle niin jos maali ei jopa irtoa niin se harmaantuu. Olen itse käyttänyt raakaa MEKkiä jopa maalinpoistoon.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 22.07.2011 16:12 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 22.07.2011 19:20 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Niin ja tosiaan tänään tuli Robinhoodissa katseltua, että on sitä ksyleeniä sielläkin litran purkeissa myynnissä, olikohan jotain 6-7 euroa hinta kyllä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 22.07.2011 20:29 |
Viestit: 693
|
Yleensä tinnerit, asetoonit ja ksyleenit ovat liian tiukkaa tavaraa liimojen poistoon . Koetappa ihan perus tärpättiä. Liimojen ja tahrojen poistossa kannattaa edetä laimeimmasta tiukempaan tavaraan .Itsellä ei ole kalvojen postosta kokemusta ( paitsi teini-iässä  ), mutta lasinpesu spray olisi ehkä ensimmäinen mitä tarjoaisin, sitten tärpätti.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 23.07.2011 11:12 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
jaakkovaakko kirjoitti: Koetappa ihan perus tärpättiä. Tärpätin jälkeen pitää vaan muistaa vielä putsata se tärpätti pois lasista.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 23.07.2011 17:03 |
|
Masa kirjoitti: Zep Big Orange. Jos jostain tätä löydät, niin sillä lähtee. Ostin pari vuotta sitten Puuilosta, mutta ei ole sielläkään viimeaikoina ollut. http://www.tyokalut.com/10Tuota aion kokeilla, jos tärpätti ei toimi. Ensiviikon jälkeen sitä pystyy tilaamaan, kun toimittaja palaa lomalta. Tinnerillä kyllä lähtee pitkän pehmityksen ja kauhean hinkkauksen jälkeen, mutta lämmitysvastusten kohtalo alkoi pelottamaan. Olen yhdestä harrasteautosta liottanut liimat takalasista tinnerillä, järjettömällä työmäärällä ja terveyshaitoilla ilman näkyviä vahinkoja vastuslangoille. Ko. auto oli isoluukkuinen coupe, joten homma oli paaaljon helpompi, kuin tässä ongelma-sedanissa. Pukkaa taas lomamatkaa päälle, joten pääsen tositoimiin vasta syssymmällä. Laitan infoa mahdollisesta (epä)onnistumisesta myöhemmin.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 23.07.2011 17:44 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Laitanpa tähän vielä kerran. Mineraalitärpätti aka lakkabensiini aka petrooli aka sytytysneste jne sillä lähtee. Lähtee myös mahla, piki, pihka jne. Loppusiivous ipalla, seos 50-80% akkuveteen sekoitettuna. Etanoli etc pohjaiset tuotteet voi unohtaa koriin liittyvien asioiden kohdalla. Toki jokainen tekee niinkuin haluaa 
|
|
|
|
 |
sepo2
|
Viestin otsikko: Re: Kalvot irtosi, liima ei Lähetetty: 26.07.2011 15:09 |
Viestit: 5
|
Liimanpoistospray Solvent S 2043 on ammattilaisten "hoitoaine". Solvent Oy Hollolassa tuota valmistaa. Melkein flyygelistä tuolla uskaltaa liimatahrat poistaa! Parivuotiset roudarin=jeesusteipin liimat poistuivat koivuparketista suitsait. Vaan aina tietty koeotos johonkin sivupalaan ja tuloksen arviointi.
|
|
|
|
 |
|
|