Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia etupyörän laakerin vaihto / momentti
ViestiLähetetty: 02.08.2011 10:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Potilas on -00 HDi ja etupyörän laakeri tarvis vaihtaa. Mitä huomioitavaa, jippoja kikkoja tms.?

Onko kiristykselle olemassa momenttia?

Pääsisin tänään hommaan käsiksi, joten mututkin kannattaa kirjoittaa tähän tänään -> huomenna en enää tee tiedolla mitään. Toistaiseksi... :D



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etupyörän laakerin vaihto / momentti
ViestiLähetetty: 02.08.2011 11:15 

Viestit: 59
Paikkakunta: Nakkila
Prässi, tuurnat, paineilmataltta, ulosvetäjä + normaalit käsityökalut ja n. 1,5 tuntia aikaa, perussetti.

Ja vetoakseli vedetään kiinni lujaa, vähintään 160 Nm.



C5 Break HDI-02, (ZX SP3-92) R.I.P.. + n.10 projektia
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etupyörän laakerin vaihto / momentti
ViestiLähetetty: 02.08.2011 11:24 

Viestit: 287
Vedä migillä sauma pari kertaa ympäri ulkokehän sisäpuolelle. Ei tarvitse hakata/painaa paljon mitään... Vetoakselin puoleinen kaasulla lämmittäen tai sitten kulmahiomakoneella halkaisten. Ja asennusvaiheessa jätetään se vasara mieluiten käsien ulottumattomiin.
Muistelisin napamutterin tiukkuudeksi 280 Nm?
Napa paikallaan pystyy vaihtamaan, raidetangon pää irti niin napa taittuu sen verran että vetoakselin saa taitettua pois. Jos oikeanpuoleista laakeria vaihdat niin tukilaakeri pitää höllätä jotta vetoakselin saa pudotettua pois. Pultteja ei tarvi irti asti ottaa, pukin saa käännettyä jotenkin (ei muistu nyt kuinka :oops: )

Niin ja varo niitä ABS antureita (ei kannata ottaa irti, mitä suurimmalla todennäköisyydellä menee rikki silloin)...

Ja paineet jousituksesta pois niin on helpompi nostella ja asetella napa-asetelmaa hallitunkilla ;)
Isoja prikkoja ja jokin M16 kierretangon pätkä asennuksessa niin saa puristettua paikoilleen. Überhommana ulkokehä pakastimeen pari-kolme tuntia ennen asennusta (itse en ainakaan ole laittanut, mutta voi helpottaa).

Ja paikat puhtaaksi ennen asennusta, laakerikehiin vähän öljyä niin luistaa helpommin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etupyörän laakerin vaihto / momentti
ViestiLähetetty: 02.08.2011 12:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Beksässä menee suunnilleen noin:

http://www.rmattila.com/images/remontit/bx_etupyoran_laakerin_vaihto/



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etupyörän laakerin vaihto / momentti
ViestiLähetetty: 02.08.2011 12:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
JVI kirjoitti:
Prässi, tuurnat, paineilmataltta, ulosvetäjä + normaalit käsityökalut ja n. 1,5 tuntia aikaa, perussetti.

Ja vetoakseli vedetään kiinni lujaa, vähintään 160 Nm.
Suositus taisi olla 280 Nm kun omaani vaihdoin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etupyörän laakerin vaihto / momentti
ViestiLähetetty: 02.08.2011 13:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
OK. Kiitoksia vinkeistä, paljon tuli hyödyllistä tietoa. 280Nm on saanut kaksi ääntä, joten siihen tähdätään.

Käytössä on mig- / kaasuhitsauslaitteet ja pakastinta oli tarkoitus hyödyntää myös. Auton saan nosturille, joten pääsee hyvin tuohon vetariinkin käsiksi.

Kattotaan miten käy... :geek:



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etupyörän laakerin vaihto / momentti
ViestiLähetetty: 02.08.2011 14:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
280 Nm taitaa tosiaan olla se virallinen lukema, mutta olen myös kuullut neuvon "kiinni asti". Ilmeisesti siis mielummin yli tuon 280:n kuin alle.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etupyörän laakerin vaihto / momentti
ViestiLähetetty: 02.08.2011 19:49 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Alfamer ilmoittaa arvoksi 320Nm. Oikean puoleisenkin vetoakselin saa navasta, helposti, kun irrottaa alapallonivelen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etupyörän laakerin vaihto / momentti
ViestiLähetetty: 02.08.2011 22:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
Haynes: 280Nm on taakse ja 320Nm eteen.



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia etupyörän laakerin vaihto / momentti
ViestiLähetetty: 03.08.2011 23:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Laakeri vaihtui varsin sujuvasti SKF:lle teollisuuslaakereita tarkastavan ja mittaavan henkilön toimesta allekirjoittaneen toimiessa ripeäliikkeisenä apurina. Helppo nakki näköjään, kun tietää mitä tekee...

Hauska detalji lienee siinä, että olisin saanut halutessani virallisen mittauspaperin mukaani konttorille esitettäväksi, että laakeri oli täysin toleransseissa. Kieltäydyin, sillä olin osan jo ostanut ja kaikenlaista vääntöä on ollut jo ihan tarpeeksi tälle kesälle.

Katsastusremontin edettyä etujarruihin totesimme, että eipäs nää osat sovikaan, mutta siitä toisaalla.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron