Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM 2,5 TD, kansiremontti kannattaako
ViestiLähetetty: 18.08.2011 12:12 

Viestit: 30
Paikkakunta: Kerava
Hei
Viestiketjujen haku ei löytänyt kokemuksia XM 2,5 TD:n (1995, Y4 350 000 km) kansiremontista ja sen kannattavuudesta. Vaiva on varmaan monelle tuttu. Jäähdytyksen painesäiliöön tulee hillittömästi kuplintaa, kun sitä testaa suppilon avulla (pajalla tehtiin juuri noin). Omassa autossani tyhjäkäynti meni huonoksi, käynnistyy huonosti savuttaen hillittömästi ja käynti tasaantuu hieman lämmetessä. Sitä tutkittaesa epäillään syyksi ensisijaisesti tuota kansivauriota ja toissijaisesti dieselin suuttimia. Kansi on tutkittava ensin.

Onko kokemuksia kansiremontin teettämisestä, vaihtomoottoreista ym.
Mikä voisi olla kustannusten taso noin suurin piirtein. Onnistuuko? Hinta on varmaan hyvän käytetyn auton luokkaa ainakin! :lol:

Kuka myisi hyvän xm:n?

t. bx-kuski


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 TD, kansiremontti kannattaako
ViestiLähetetty: 19.08.2011 14:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Homman hinta on kohtuu kova auton arvoon nähden ja toisekseen tuossa saattaa jo alkaa olla pumpun ennakkosäädin tiensä päässä. Saat korjauksen hinnalla hyvän XM:n jostain.
Mulla olis XM v6 farkku tyrkyllä vaalealla nahalla ja automaagilla, lisäksi V6 24 valve jonka tosin koitan ensin katsastaa niin on kivempi myyskennnellä. Bensavehkeitähän nämä ovat mutta sitäkin nautinnollisempia :D



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 TD, kansiremontti kannattaako
ViestiLähetetty: 19.08.2011 22:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 260
Paikkakunta: Tohmajärvi
Tuolla Keltaisessapörssissä joku myy nuita 2,5td osia jossa on ehjä kansi.
http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/ ... 95?rowId=1



Citroen C5 2,0 2007
Xantia 2,0 16v exclusive berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 TD, kansiremontti kannattaako
ViestiLähetetty: 19.08.2011 22:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Ei se kansi ole välttämättä rikki. Kansitiiviste vaihtoon, toki koeponnistus koneistamolla on paikallaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 TD, kansiremontti kannattaako
ViestiLähetetty: 19.08.2011 23:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Ei se kansi ole välttämättä rikki. Kansitiiviste vaihtoon, toki koeponnistus koneistamolla on paikallaan.


Jaa Oletkos koskaan 2,5 TD:n kansitiivistettä vaihtanut, ilman että kansikin olis samalla halki? Minä en ole, jotenka melko suurella varmuudella uuden kannenkin se vaatii...

Työtä on melkoisesti pari päivää siinä meneepi :evil: .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 TD, kansiremontti kannattaako
ViestiLähetetty: 20.08.2011 09:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
silti kannen testaus asiansa osaavalla korjaamolla on paikallaan ja arvio työn kannattavuudesta. jatkossa tuollaiset ongelmat voi minimoida kun muistaa perinteisen rekkakuski menetelmän ja unohtaa nuo viherpiipertäjät.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 TD, kansiremontti kannattaako
ViestiLähetetty: 20.08.2011 13:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Croisette kirjoitti:
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Ei se kansi ole välttämättä rikki. Kansitiiviste vaihtoon, toki koeponnistus koneistamolla on paikallaan.


Jaa Oletkos koskaan 2,5 TD:n kansitiivistettä vaihtanut, ilman että kansikin olis samalla halki? Minä en ole, jotenka melko suurella varmuudella uuden kannenkin se vaatii...

Työtä on melkoisesti pari päivää siinä meneepi :evil: .

Onko joku epidemia noissa, ei ole tullut vastaan. Jumperien tiivisteitä on kyllä vaihdettu muttei kyllä ole koskaan ollut halkinaisia, aina koeponnistetaan kyllä..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Kallis varmaan on kansiremontti
ViestiLähetetty: 21.08.2011 13:14 

Viestit: 30
Paikkakunta: Kerava
Kyllä se varmaan korjattavissa olisi, oli sitten kyse kannen halkeamasta tai vain tiivisteestä. Vian katsonut korjaamo olisi toki suostunut korjaamaan. Hinnasta ei voi sanoa tarkkaa arviota, kun ei tiedä mitä sieltä löytyy ja vikaa voi olla siellä täällä. Työmäärä on kuulema hirmuinen.

Arvelen, että on liian iso remontti auton arvoon nähden.... etenkin, kun auto ei ole muuten aivan moitteeton. Mielellään sillä toki olisi ajellut vielä kun renkaatkin ovat kohtuu hyvät :lol:

Tappiot kannattaa minimoida tässä kohtaa. Auton korjauksiin on tullut laitettua paljon rahaa. Siis tee itse-miehelle hyvä kohde? Heh....

Auto on Keravalla... Olisiko joku kiinnostunut? Vielä sillä voi ajaa. Katsastus painaa päälle elokuun lopussa.

bx-kuski


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kallis varmaan on kansiremontti
ViestiLähetetty: 21.08.2011 13:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
bx-kuski kirjoitti:
Kyllä se varmaan korjattavissa olisi, oli sitten kyse kannen halkeamasta tai vain tiivisteestä. Vian katsonut korjaamo olisi toki suostunut korjaamaan. Hinnasta ei voi sanoa tarkkaa arviota, kun ei tiedä mitä sieltä löytyy ja vikaa voi olla siellä täällä. Työmäärä on kuulema hirmuinen.

Arvelen, että on liian iso remontti auton arvoon nähden.... etenkin, kun auto ei ole muuten aivan moitteeton. Mielellään sillä toki olisi ajellut vielä kun renkaatkin ovat kohtuu hyvät :lol:

Tappiot kannattaa minimoida tässä kohtaa. Auton korjauksiin on tullut laitettua paljon rahaa. Siis tee itse-miehelle hyvä kohde? Heh....

Auto on Keravalla... Olisiko joku kiinnostunut? Vielä sillä voi ajaa. Katsastus painaa päälle elokuun lopussa.

bx-kuski

Pistä faktaa autosta eli tee myynti-ilmoitus kuvilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 TD, kansiremontti kannattaako
ViestiLähetetty: 21.08.2011 22:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Vaihdoin tuohon farkkuuni kannen 2007. Kuvailemiesi oireet tuntuu tutuilta. Purkuun meni lähes pari viikkoa. Kaikkista pytyistä imuventtiilien välistä kansi halki (kuva). Uuden kannen sain kouvolan moottorikoneistamon kautta ohjureineen n. 700 eur. Yksi pakoventtiili halki, sen vaihdoin uuteen, samaten painimen ja venttiilin pään välissä olleet palikat jotka olivat paikoin aika kuluneita. Vanhojen venttiilien urautuneen seetin tasoitin "tarkkaan kulmaan" smirgelillä ja läppäsin. Kasaus meni viikossa. Kone piristyi huimasti ja on edelleen 150 tkm tuon rempan jälkeen pirteämpi kuin tuo berlineni 350t ajettuna. En tiedä johtuiko pelkästään imusarjan puhdistuksesta egr töhnästä?
Kannattiko? Ei varmaan työmäärään suhteutettuna mutta muuten kyllä, -paljon halpoja kilometrejä mukavalla autolla.


Liitteet:
Picture 022red.jpg
Picture 022red.jpg [ 101.69 KiB | Katsottu 13926 kertaa ]

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 TD, kansiremontti kannattaako
ViestiLähetetty: 22.08.2011 01:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Tässä taas esimerkki tulppaamattomasta EGR:stä. TULPATKAA EGR:t sillä se menee läpi konttorilla vaika tulpattu, olen koettanut monet kerrat tulpatulla ja ongelmaa ei ole mutta jos et tulppaa ongelma kasaantuu. Moni kuvittelee että tulpattu EGR vaikuttaa päästöihin. Ja kissat, ei todella vaikuta.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 TD, kansiremontti kannattaako
ViestiLähetetty: 22.08.2011 09:40 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Cikatti kirjoitti:
Tässä taas esimerkki tulppaamattomasta EGR:stä. TULPATKAA EGR:t sillä se menee läpi konttorilla vaika tulpattu, olen koettanut monet kerrat tulpatulla ja ongelmaa ei ole mutta jos et tulppaa ongelma kasaantuu. Moni kuvittelee että tulpattu EGR vaikuttaa päästöihin. Ja kissat, ei todella vaikuta.

Egr :t tosiaan kannattaa tulpata.

Mutta todellakin vaikuttaa päästöihin, katsastuksessa kun ei dieseleille tehdä mitään päästömittausta vaan savumäärämittaus... Ja se on ihan eri asia kuin päästömittaus jos verrataan bensakoneisiin.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: EGR?
ViestiLähetetty: 26.08.2011 12:21 

Viestit: 30
Paikkakunta: Kerava
Valistakaa harrastajaa mikä on tämä mystinen EGR ja mitä siitä seuraa tulppaamattomana? :shock: :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: EGR?
ViestiLähetetty: 26.08.2011 12:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
bx-kuski kirjoitti:
Valistakaa harrastajaa mikä on tämä mystinen EGR ja mitä siitä seuraa tulppaamattomana? :shock: :)


EGR on pakokaasun takaisin kierrätyssysteemi. Ideana saada palamaton tavara takaisin poltettavaksi. Palamattoman tavaran mukana menee nokea, mikä sotkee imupuolen. Ja aiheuttaa kaikkea ikävää.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: EGR?
ViestiLähetetty: 26.08.2011 12:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
bx-kuski kirjoitti:
Valistakaa harrastajaa mikä on tämä mystinen EGR ja mitä siitä seuraa tulppaamattomana? :shock: :)

Kuva
TD:n imusarja ilman EGR:ää

Kuva
TD:n imusarja EGR:n kanssa

Kuvista kiitos Eskerelle...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Auton kohtalo ratkeaa toisella palstalla
ViestiLähetetty: 26.08.2011 14:26 

Viestit: 30
Paikkakunta: Kerava
Tarjolla on. Korjaus ei oikein innosta, vaikka varmasti onnistuu.

http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=4&t=9151&start=0

bx-kuski


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: EGR?
ViestiLähetetty: 30.08.2011 15:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
dieselflosse kirjoitti:
bx-kuski kirjoitti:
Valistakaa harrastajaa mikä on tämä mystinen EGR ja mitä siitä seuraa tulppaamattomana? :shock: :)
EGR on pakokaasun takaisin kierrätyssysteemi. Ideana saada palamaton tavara takaisin poltettavaksi. Palamattoman tavaran mukana menee nokea, mikä sotkee imupuolen. Ja aiheuttaa kaikkea ikävää.
Tarkennetaan hieman, että EGR:n (Exhaust Gas Recirculation) tarkoituksena on alentaa seoksen palamislämpötilaa sylinterissä. Tällä konstilla saadaan vähennettyä typpioksidipäästöjä (NOx).
Imusarjan sotkee se, että imusarjaan tulee kampikammiosta aina öljyhöyryjä ja etenkin dieseleissä pakokaasujen mukana nokea. Kun yhtälöön vielä lisätään pakokaasujen lämpötila, niin sotku on valmis.

http://i1100.photobucket.com/albums/g41 ... G_6397.jpg
http://i1100.photobucket.com/albums/g41 ... G_6404.jpg



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 TD, kansiremontti kannattaako
ViestiLähetetty: 30.08.2011 18:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
svc on oikeassa. harmien välttämiseksi tulpatkaa se egr ja se siitä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 TD, kansiremontti kannattaako
ViestiLähetetty: 31.08.2011 00:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Ja varmuuden vuoksi, vielä kerran: TULPATKAA EGR

Olen todistetusti katsastanut auton tulpatulla EGR:llä ja monta kertaa ja aina on mennyt läpi päästöistä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 TD, kansiremontti kannattaako
ViestiLähetetty: 31.08.2011 09:41 

Viestit: 287
Kuin myös monta vuotta tulpattuna. Se mitä mittailevat on etupäässä savutus, siihen EGR:llä ei ole osaa eikä arpaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 TD, kansiremontti kannattaako
ViestiLähetetty: 31.08.2011 10:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Juuei ole miullakaan isommin EGR:ää käytössä, ollu koko omistusaikana, eikä vissiin edelliselläkään... Käyttöä on "hieman" estetty, sillä järjestelmästä puuttuu ainakin..:

-alipainepumpun sähköt
-alipainepumpun toiminta, jumissa
-letkua pumpulta venttiilille, näkyvä osuus jätetty "hämäykseksi"
-yhteys imusarjaan, tulpattu isolla kolikolla imusarjan tietämillä

Ei tuosta ainakaan haittaa ole ollut... :roll:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM 2,5 TD, kansiremontti kannattaako
ViestiLähetetty: 31.08.2011 12:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Ei sen EGR:n tulppaamisesta käyttäjälle ole mitään haittaa, eikä Suomen liikennemäärillä kovin merkittävästi ympäristöllekään. Isojen liikennetiheyksien maissa EGR:n käyttöönotolla on ollut vaikutusta kaupunkien ilmanlaadun parantumiseen, sillä suurina määrinä typen oksidit ärsyttävät hengityselimiä.

Typen oksidien mittaaminen katsastuksessa vaatisi moottorin kuormittamista. Tyhjäkäynnillä ja ilman kuormaa huudattaessa niitä ei juuri synny.

Muutamat autovalmistajat kehittelevät kovasti NOxantureita pakoputkeen lambda-anturin rinnalle.
Lainaa:
Continental Automotive Systems/NGK are in production of a NOx sensor for automotive and truck applications. Several automobile and related companies such as Delphi, Ford, Chrysler, and Toyota have also put extensive research into development of NOx sensors.
Eli tulevaisuudessa EGR:n poistaminen vaikeutuu entisestään.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: