Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: paineet pois takajousisylinteristä
ViestiLähetetty: 17.08.2011 13:54 

Viestit: 30
Paikkakunta: Oulu
Hei,

Innostuin vaihtamaan takatukivarren laakeria, varsi on jo muuten irti mutta jousisylinteri painaa tukivarteen. Jollain konstilla paineet sai pois mutta miten?

Potilas on mallia Xantia 1.8i 16v sedan -98.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: paineet pois takajousisylinteristä
ViestiLähetetty: 17.08.2011 14:05 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Aukasitko se paineenpoisto 12mm ruuvin puolikierrosta riittää varaajapallon jalasta..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: paineet pois takajousisylinteristä
ViestiLähetetty: 17.08.2011 14:37 

Viestit: 30
Paikkakunta: Oulu
avasin varaajan pallon kupeesta 12mm ruuvia. Silti sylinteri painaa tukivartta vasten. Vai onko sylinteristä tuleva tanko niin tiukasti kiinni tukivarressa.

Muistini mukaan tanko menee aivan löysäksi kun paineet laskee pois.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: paineet pois takajousisylinteristä
ViestiLähetetty: 17.08.2011 16:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Tuossa kun on vajoamisenesto niin se ilmausruuvi ei auta ellei korkeudensäätövipu ole alimassa asennossa. Luulen :)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: paineet pois takajousisylinteristä
ViestiLähetetty: 17.08.2011 17:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Moottori käyntiin, jousitus ala-asentoon ja nosta/kampea pyörät ylös. Auton takaosan oletetaan siis olevan ilmassa tuossa vaiheessa. Riittää toiselta puolelta tehtynä, kun vakaaja kuitenkin nostaa mukanaan toisenkin puolen.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: paineet pois takajousisylinteristä
ViestiLähetetty: 18.08.2011 12:33 

Viestit: 30
Paikkakunta: Oulu
Yritysten ja erehdysten jälkeen totesin että paineet katosi, kun koneen käydessä laitoin alustan ala-asentoon. Heti miten paineet eivät kadonneet, vaan hetken odottelun jälkeen kun olin jo sammutanut moottorin alusta laski vielä alemmas ja paineet katosi sylinteristä. Paineen varaajan 12mm ruuvi oli koko ajan kiinni.

Pari mielenkiintosta haastetta osui laakeriremppaan. Etsin tallista sopivaa tulppaa tukivarresta irrotetulle hydeputkelle. Puinen hammastikku oli juuri sopiva ja tukki putken suun. Hetken puuhailtuani huomasin, että hammastikku oli katkennut hydeputken sisälle. Sormin näpertämällä sitä ei saanut pois, mutta nykäsin moottorin käyntiin ja painoin rivakasti jarrua, niin hammastikun pätkä lensi komeasti putkesta pois.

Uusilla osilla kasattu tukivarsi oli myös mielenkiintoinen asentaa takaisin. Oikealla työkalulla(rautakanki) tukivarsi meni sujahtaen paikalleen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: paineet pois takajousisylinteristä
ViestiLähetetty: 18.08.2011 21:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jlandah kirjoitti:
Uusilla osilla kasattu tukivarsi oli myös mielenkiintoinen asentaa takaisin. Oikealla työkalulla(rautakanki) tukivarsi meni sujahtaen paikalleen.
Hydeputken tulpaksi sopii ainakin joidenkin uusien hydeputkien mukana tuleva päätytulppa, joka on juuri siihen tarkoitukseen tehty. Kynkän pitäisi kyllä mennä kankea miedommilla työkaluillakin paikoilleen... onhan se vähän jämäkkä kyllä ja varsin veemäinen. Uusista osista kun kasasit, niin muistithan välyksen säädellä shimmeillä?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: paineet pois takajousisylinteristä
ViestiLähetetty: 18.08.2011 23:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
just niin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: paineet pois takajousisylinteristä
ViestiLähetetty: 19.08.2011 09:57 

Viestit: 30
Paikkakunta: Oulu
laakeri kirjoitti:
Uusista osista kun kasasit, niin muistithan välyksen säädellä shimmeillä?



En hoksannut säädellä välyksiä. Mistä löytyisi ohjeet välyksien säätämiseen? Uudesta laakerista tuli juuri niin pitkä/leveä kuin laakeripesän läpi menevä putki on.

Vielä pitäs toiselle puolelle tehdä sama remontti, sillä erotuksella, että vaihdan samalla rikkinäisen abs-anturin. Miten sen anturin saisi kätevästi irti siitä metalli levystä? Anturi tuntuu olevan varsin tiukasti siinä kiinni, senkin jälkeen kun anturissa kiinni olevan ruuvin on irrottanut.

Anturin irrotusta varmasti helpottaa kun ottaa pois jarrulevyn. Keskiökupin takaa löytyy mutteri mikä aukaisemalla irtoaa myös jarrulevy? Vai miten jarrulevy irroitetaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: paineet pois takajousisylinteristä
ViestiLähetetty: 19.08.2011 10:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
jlandah kirjoitti:
Vielä pitäs toiselle puolelle tehdä sama remontti, sillä erotuksella, että vaihdan samalla rikkinäisen abs-anturin. Miten sen anturin saisi kätevästi irti siitä metalli levystä? Anturi tuntuu olevan varsin tiukasti siinä kiinni, senkin jälkeen kun anturissa kiinni olevan ruuvin on irrottanut.

Anturin irrotusta varmasti helpottaa kun ottaa pois jarrulevyn. Keskiökupin takaa löytyy mutteri mikä aukaisemalla irtoaa myös jarrulevy? Vai miten jarrulevy irroitetaan?


Just vaihdoin jarrulevyä irrottamatta. Piuhan pujottelu oli aika tuskaa kynkkä paikallaan, en tiedä auttaisko kun kynkkää voisi liikutella. Mulla oli ala-asennossa.

Anturi irtosi kun murskasin sen pihdeillä niin, että oli tohjona sen levyn tasalta. Sen jälkeen meisselillä ja lekalla murjoin sen jarrulevyn suuntaan. Piukassa siis oli.
Hiomapaperia kun näytti reiälle niin uusi anturi meni rasvattuna napakasti paikalleen.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: paineet pois takajousisylinteristä
ViestiLähetetty: 19.08.2011 14:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
jlandah kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Uusista osista kun kasasit, niin muistithan välyksen säädellä shimmeillä?

En hoksannut säädellä välyksiä. Mistä löytyisi ohjeet välyksien säätämiseen? Uudesta laakerista tuli juuri niin pitkä/leveä kuin laakeripesän läpi menevä putki on.

Jos jätät sen säätöprikan pois sieltä tukivarren ja kelkan korvakkeiden välistä, saattaa tukivarteen jäädä pieni välys. Sehän ei sinänsä ole vaarallista, pahempi tilanne on silloin, jos sinne tunkee liian vahvan prikan jolloin laakerirullat joutuvat kovaan puristukseen. Useimmiten säätöprikat ovat jo kadonneet edellisten remonttien myötä.

Lainaa:
Vielä pitäs toiselle puolelle tehdä sama remontti, sillä erotuksella, että vaihdan samalla rikkinäisen abs-anturin. Miten sen anturin saisi kätevästi irti siitä metalli levystä? Anturi tuntuu olevan varsin tiukasti siinä kiinni, senkin jälkeen kun anturissa kiinni olevan ruuvin on irrottanut.

Ota jarrulevy- ja kilpi pois ja riko entinen anturi, jos se ei suosiolla irtoa. Johdon pujotus tukivarren ollessa paikoillaan on haastava tehtävä. Johdolle voi etsiä uuden reitin, kunhan katsoo että se ei jää hankaamaan mihinkään auton jousituksen ylä- ja ala-asennon välissä. Mutta jos irrotat tukivarren, vaihda samalla abs-anturi, niin saat johdonkin pujotettua oikealle paikalleen.

Lainaa:
Anturin irrotusta varmasti helpottaa kun ottaa pois jarrulevyn. Keskiökupin takaa löytyy mutteri mikä aukaisemalla irtoaa myös jarrulevy? Vai miten jarrulevy irroitetaan?

Jarrulevy lähtee pois kun irrotat sitä kiinnipitävän pienen kartiomallisen, torx- tai ristipää ruuvin levyn keskiöstä. Levy saattaa olla ruostunut napaan kiinni, joten ruiskuta ruosteenirrotusainetta pyöränpultin reijistä ja myös keskiöreijän ympärille. Sitten koputtelet jarrulevyä, kyllä se jossain vaiheessa irtoaa.
Se iso mutteri siellä peltilevyn alla pitää pyörännapaa paikoillaan, älä siihen koske.

Kyllä se siitä :)



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: paineet pois takajousisylinteristä
ViestiLähetetty: 19.08.2011 17:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jlandah kirjoitti:
Vielä pitäs toiselle puolelle tehdä sama remontti, sillä erotuksella, että vaihdan samalla rikkinäisen abs-anturin. Miten sen anturin saisi kätevästi irti siitä metalli levystä? Anturi tuntuu olevan varsin tiukasti siinä kiinni, senkin jälkeen kun anturissa kiinni olevan ruuvin on irrottanut.
Aloita liottamalla MoS2:ssa mahdollisimman pitkään. Sen jälkeen, jos teet napa pakoillaan, ota anturin kulmikkaan pään päälle justiinsa sopivasti menevä lenkkiavain (avopää). Naputtele sitten lenkkiavaimen pintaa vasten sopiva tuurna apuna vuorotellen eri puolilta ja lisäile röppöä tarpeen mukaan. Noin saat anturin ehjänä pois. Tosin tässä tapauksessahan sillä ehjyydellä ei ole väliä, kun risaa ollaan ottamassa pois. Muista kuitenkin ennen uuden asennusta asennusrei'än käsittely.
eskere kirjoitti:
jlandah kirjoitti:
Anturin irrotusta varmasti helpottaa kun ottaa pois jarrulevyn. Keskiökupin takaa löytyy mutteri mikä aukaisemalla irtoaa myös jarrulevy? Vai miten jarrulevy irroitetaan?
Jarrulevy lähtee pois kun irrotat sitä kiinnipitävän pienen kartiomallisen, torx- tai ristipää ruuvin levyn keskiöstä. Levy saattaa olla ruostunut napaan kiinni, joten ruiskuta ruosteenirrotusainetta pyöränpultin reijistä ja myös keskiöreijän ympärille. Sitten koputtelet jarrulevyä, kyllä se jossain vaiheessa irtoaa.
Jos on oikein pahasti kiinni, niin ei tuolla reseptilläkään välttämättä lähde. Emännän Xantiassa oli ihan aikuisten oikeasti tiukassa toinen takalevy. Röppöä tarjottiin, levyä laitettiin vedätykseen ja vasaraa tarjoiltiin, mutta ei. Lämpöä ei viitsinyt kokeilla, kun pyöränlaakeri oli vielä ehjä (ja on edelleen). Sen verran tiukasti tuli kokeiltua vetää, että alkoi Xantian takaosa liikkua sivullepäin, vaikka olikin mielestäni melkoisen hyvin tuettu noston jälkeen. Levy lähti irti, kun porasi levyn keskeltä noin sentin pituisen uran (reikiä vieri viereen) varovasti siten, että lopetti porauksen juuri kun terä alkoi mennä levystä läpi. On kyllä ainut kerta, kun on minkään vehkeen jarrulevy ollut noin tiukasti kiinni.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: paineet pois takajousisylinteristä
ViestiLähetetty: 19.08.2011 19:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
sinne pitäisi laittaa semmonen 0.3-0.5 paksuinen säätöprikka jonka ansiosta saa säätövaraa myöhemmin jos välystä ilmenee. kiristystä ei tarvita enempää kuin yksi täys kiristys ja löysäys ja uudelleen kiristys vain ja ainoastaan sen verran että saa välyksen pois. tuo toimii kaikissa sitikoissa joissa on sama rakenne tukivarsissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: paineet pois takajousisylinteristä
ViestiLähetetty: 19.08.2011 19:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
psssssäääää . ei tarvii säästää vaseliinia kasatessa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 1-xantia ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: