|
Kirjoittaja |
Viesti |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 16.04.2009 07:47 |
|
INikki kirjoitti: citsportsite kirjoitti: Tuo metallipunainen olisi siitä hieno väri, ettei sitä ole muissa kuin Activoissa. Mistä tuollainen käsitys? Tarkoittanee vanhempaa korimallia. Tuossa vielä Activan värikartta: http://www.xactiva.de/text/farben.html
|
|
|
|
 |
citsportsite
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 16.04.2009 13:30 |
Viestit: 157 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Tarkoitin Activan omaa helmiäismetallipunaista nimeltä "Rouge d’enfer", värikoodi KJA.
Harrasteet: Xantia V6 Activa -97, Xantia 2.0i SX -93, GS Pallas -79, BX Sport -85 Käyttikset: C5 2.0i Confort -09, Berlingo XTR -06
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 16.04.2009 14:02 |
|
Vastannee käsittääkseni ylläolevan saksankielisen taulukon väriä: Luzifer-Rot. Ja tuota väriähän ei ollut saatavana kuin vuosina 1996, 1997 ja 1998.
|
|
|
|
 |
citsportsite
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 16.04.2009 14:15 |
Viestit: 157 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Rouge Lucifer = EKQ
"Helvetin punainen" oli mielestäni ainoastaan Activan väri (ja sen XM Multimedian).
Harrasteet: Xantia V6 Activa -97, Xantia 2.0i SX -93, GS Pallas -79, BX Sport -85 Käyttikset: C5 2.0i Confort -09, Berlingo XTR -06
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 16.04.2009 14:46 |
|
No siinä tapauksessa täytyy olla saksalaisen taulukon Magma-Rot. Siinä ainakin lukee kaksikerros helmiäisväri. Toinen onkin "vain" kaksikerros metalliväri. KJA = 1996, 1997 ja 1998 EKQ = 1999, 2000 ja 2001
|
|
|
|
 |
Le_Dandy
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 16.04.2009 21:00 |
Viestit: 137
|
|
|
|
 |
citsportsite
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 16.04.2009 21:35 |
Viestit: 157 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Hienoa, nyt tuli uutta tietoa! Joudun siis muuttamaan hieman väittämääni: Siis "rouge d'Enfer" on Activan väri, joka myöhemmin oli saatavana XM Multimedia (1998) ja Saxo, ZX, Xantia "Audace" -erikoismalleissa (1996). Xantia Activahan esiteltiin virallisesti lehdistölle syyskuussa 1994 ja myyntiin se tuli vuonna 1995, joten väri on ollut siinä ensimmäisenä. Pystyykö kukaan toisin todistamaan? 
Harrasteet: Xantia V6 Activa -97, Xantia 2.0i SX -93, GS Pallas -79, BX Sport -85 Käyttikset: C5 2.0i Confort -09, Berlingo XTR -06
|
|
|
|
 |
T.mupez
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 17.04.2009 08:37 |
Viestit: 118 Paikkakunta: Tuusula, Nuppulinna
|
Paholaisen punainen ei ainakaan ole mikään tietyn mallin erikoisväri. Se on vieläkin tuotannossa monessakin (?) psa-mallissa. Ex-Xsara oli sitä sävyä myös. Ja on sekin helmiäisväri, tokikaan en tiedä helmiäisvärin virallista määritelmää...
'91 XM V6 A Berline / RP 5135 / Vert Triton (ERT)
|
|
|
|
 |
maarit
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 17.04.2009 13:39 |
Viestit: 332 Paikkakunta: Kalajoki
|
Jarski6944 kirjoitti: Tutustuin vasta asiaan ja luettuani Activasta jäin miettimään miksi ihmeessä tuota systeemiä ei ole enää missään mallissa? Upsista! Tämä kiinnostaa muakin. Tietääkö kukaan?
------- Sitikka-kyytiä v:sta -58 nyt alla Xantia Activa TCT
|
|
|
|
 |
citsportsite
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 17.04.2009 13:55 |
Viestit: 157 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
maarit kirjoitti: Jarski6944 kirjoitti: Tutustuin vasta asiaan ja luettuani Activasta jäin miettimään miksi ihmeessä tuota systeemiä ei ole enää missään mallissa? Upsista! Tämä kiinnostaa muakin. Tietääkö kukaan? Veikkaisin ettemme ostaneet niitä tarpeeksi uutena, eli ei ollut tehtaalle taloudellisesti kannattavaa... Kaikkiaan Xantia Activa -malleja bensiini ja diesel-moottoreilla valmistui vuosien 1994-2000 aikana 18.242 kappaletta. Näistä V6 moottorisia oli vain 2.747 autoa! Xantian kokonaistuotantomäärä oli 1.246.531 kpl. Lisäksi vaikka järjestelmä on periaatteeltaan suhteellisen yksinkertainen, on se ollut teknisesti haastava valmistaa ja osin ylläpitääkin.
Harrasteet: Xantia V6 Activa -97, Xantia 2.0i SX -93, GS Pallas -79, BX Sport -85 Käyttikset: C5 2.0i Confort -09, Berlingo XTR -06
|
|
|
|
 |
maarit
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 17.04.2009 14:06 |
Viestit: 332 Paikkakunta: Kalajoki
|
citsportsite kirjoitti: Veikkaisin ettemme ostaneet niitä tarpeeksi uutena, eli ei ollut tehtaalle taloudellisesti kannattavaa...
Kaikkiaan Xantia Activa -malleja bensiini ja diesel-moottoreilla valmistui vuosien 1994-2000 aikana 18.242 kappaletta. Näistä V6 moottorisia oli vain 2.747 autoa! Xantian kokonaistuotantomäärä oli 1.246.531 kpl.
Lisäksi vaikka järjestelmä on periaatteeltaan suhteellisen yksinkertainen, on se ollut teknisesti haastava valmistaa ja osin ylläpitääkin. Onkohan Sitikalla peräti patentti tuohon kallistuksenvaimennukseen? Eikö mikään muu autonvalmistaja ole ollut kiinnostunut siitä?
------- Sitikka-kyytiä v:sta -58 nyt alla Xantia Activa TCT
|
|
|
|
 |
Le_Dandy
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 17.04.2009 14:23 |
Viestit: 137
|
|
|
|
 |
Julmuri
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 17.04.2009 15:17 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
citsportsite kirjoitti: Lisäksi vaikka järjestelmä on periaatteeltaan suhteellisen yksinkertainen, on se ollut teknisesti haastava valmistaa ja osin ylläpitääkin. Tässä todennäköisesti on myös syy siihen, miksei Activoita myyty niin paljoa. Toinen selittävä tekijä voi löytyä myös moottoreista, Xantian 2-litrainen turbopannu oli tietysti melkein ydinsodan kestävä mutta kuitenkin jo vähän primitiivinen kilpailijoihin verrattuna, eikä V6 ilmeisesti myöskään houkutellut kohderyhmää riittävästi. Alusta olisi antanut varmasti hyvän mahdollisuuden lähemmäs 300 hevosvoiman padalle, mutta kun moista ei ollut (eikä ole vieläkään) saatavana koko mallistossa. Eli kokonaispakettina Activaa olisi ehkä pitänyt saada selkeämmin eriytettyä esim. Exclusivesta. Jos nyt leikitään ajatusleikkiä... C5 Activa 250-300 heppaisella ahdetulla kutoskoneella voisi kyllä olla aika hekumallinen laite. 
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
|
|
|
|
 |
ace
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 18.04.2009 19:31 |
Viestit: 128
|
Kyllähän tuosta Xantian turbo-pannusta sen 300hv nyhtää kun vaihtaa "vähän" kilkkeitä 
C5 V6 240 HDi, C5 Aircross Hybrid (ex. C4, Xantia Activa TCT, Xm V6, BX 14RE)
|
|
|
|
 |
jpop
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 19.04.2009 20:44 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Kangasala
|
ace kirjoitti: Kyllähän tuosta Xantian turbo-pannusta sen 300hv nyhtää kun vaihtaa "vähän" kilkkeitä  Noinkohan tuo suomen lainsäätäjä tykkäisi moisesta kyttyrää... Mutta entäpä, jos tuollaisen teettäisi jossain muualla (vaikkapa Ruåtsissa) ja yrittäisi tuoda kiesin suomeen. Mahtaisikohan tuo onnistua? Olisihan se mukava saada sikakiikkuun vähän lisää asennetta  (n. 100 ylimääräistä hevosta olisi varmaankin aika riittävä, mutta taitaisi mennä autosta aika paljon uusiksi - jarrut ja voimansiirto nyt ainakin. Mitenköhän vaihteisto mahtaisi kestää? )
XM V6 -00 & Jumper 2.2 HDI -06 & C5 tourer V6 HDI -09
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 19.04.2009 20:56 |
Viestit: 993 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Kyllä sen suomessa saisi kilpiin kunhan päästöt pysyy kurissa. 406 V6 coupesta 4 mäntäiset jarrut eteen isoilla levyillä. Iso ahdin, välijäähdytin isoksi, 3 tuuman pakoputki, perään lukko, isommat suuttimet, kannentiiviste paremmaksi, takomännät, mittatilaus veivit, sintteri kytkin ja lopuksi uudelleen ohjelmointi. Eikö tuossa jo omaisuus olisi kulunut ja tehoja ainakin se 300hp  jos nyt pyrkisi edes 200hp aluksi...
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 19.04.2009 21:25 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Julmuri kirjoitti: Toinen selittävä tekijä voi löytyä myös moottoreista, Xantian 2-litrainen turbopannu oli tietysti melkein ydinsodan kestävä mutta kuitenkin jo vähän primitiivinen kilpailijoihin verrattuna, eikä V6 ilmeisesti myöskään houkutellut kohderyhmää riittävästi. Toisaalta konehan oli melko kelpo, kun miettii mitä muuta 90-luvun puolessa välissä oli tarjolla. Mitään uuttahan se ei tietysti tarjonnut. Jos huipputehoissa oltiinkin maltillisia, niin TCT:n tasainen vääntökäyrä ei tuohon aikaan tainnut olla itsestäänselvyys.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Julmuri
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 19.04.2009 21:47 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
No joo, saahan sitä tietysti tehtyä kun rakentaa koko moottorin ja voimansiirron uudelleen... Ellen nyt ihan väärin ole käsittänyt niin Activan moottorinohjaus oli jotenkin hassu, ainakin liika ahtopaine kaiketi laittaa koko roskan vikatilaan ja oliko se nyt vielä onnistuttu naittamaan jollain tavalla jousitusta ohjaavaan tietokoneeseenkin? Senkin saa kaiketi ohitettua mutta ei ilmeisesti ihan läpihuutojuttu ole... Hyvä moottorihan tuo Activan turbopannu on käyttöominaisuuksiltaan. Activa olisi vain saattanut olla helpompi markkinoida jos teholukemat olisivat olleet vähän toisenlaiset.
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
|
|
|
|
 |
jpop
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 19.04.2009 22:03 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Kangasala
|
Jeth kirjoitti: Kyllä sen suomessa saisi kilpiin kunhan päästöt pysyy kurissa. 406 V6 coupesta 4 mäntäiset jarrut eteen isoilla levyillä. Iso ahdin, välijäähdytin isoksi, 3 tuuman pakoputki, perään lukko, isommat suuttimet, kannentiiviste paremmaksi, takomännät, mittatilaus veivit, sintteri kytkin ja lopuksi uudelleen ohjelmointi. Eikö tuossa jo omaisuus olisi kulunut ja tehoja ainakin se 300hp  jos nyt pyrkisi edes 200hp aluksi... Tuossa 200 hevosessa on se ongelma, että se löytyy jo veekuukasta, joten asenteen lisäys on marginaalinen satsaukseen verrattuna  Mutta nyt kun kerran haaveillaan, niin kaippa se tuo veekuukkelin turbotus menisi "samalla vaivalla" 
XM V6 -00 & Jumper 2.2 HDI -06 & C5 tourer V6 HDI -09
|
|
|
|
 |
jpop
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 20.04.2009 00:19 |
Viestit: 161 Paikkakunta: Kangasala
|
Jeth kirjoitti: Mutta 200hp on hyvä alkutavoite tuolle koneelle, se ei edes vaadi suuria ponnisteluja. Ahtopaine tunnistus saadaan pois ottamalla alkuperäinen ecu pois ja pistetään megasquirt tilalle  Öh - pitäisikö tämä nyt tulkita niin, että Seinäjoelta saattaisi löytyä tällainen? (Tai jos ei vielä löydy, niin kohta löytyy 
XM V6 -00 & Jumper 2.2 HDI -06 & C5 tourer V6 HDI -09
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 20.04.2009 06:10 |
Viestit: 993 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Saattaa olla että tulee olemaan  mutta ei ainakaan 82 aamuun...
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 20.04.2009 16:10 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Jeth kirjoitti: Kyllä sen suomessa saisi kilpiin kunhan päästöt pysyy kurissa. 406 V6 coupesta 4 mäntäiset jarrut eteen isoilla levyillä. Iso ahdin, välijäähdytin isoksi, 3 tuuman pakoputki, perään lukko, isommat suuttimet, kannentiiviste paremmaksi, takomännät, mittatilaus veivit, sintteri kytkin ja lopuksi uudelleen ohjelmointi. Eikö tuossa jo omaisuus olisi kulunut ja tehoja ainakin se 300hp  jos nyt pyrkisi edes 200hp aluksi... 406 V6 coupen brembot ei välttämättä siedä LHM:ää, ja käsijarrukin taitaa uupua. Lukkoperää kaipais jo kuukkelinkin tehoilla, ainakin noilla Gislavedeilla, mutta semmosen taikominen Xantiaan ei taida olla ihan helppoa? jpop kirjoitti: Tuossa 200 hevosessa on se ongelma, että se löytyy jo veekuukasta, joten asenteen lisäys on marginaalinen satsaukseen verrattuna  Mutta nyt kun kerran haaveillaan, niin kaippa se tuo veekuukkelin turbotus menisi "samalla vaivalla"  TCT Activa on muistaakseni yli 50kg kevyempi kuin kuukkeli, joten niillä 200 hevosella olis ainakin hiukan vähemmän kuskattavaa. Ja kuukkeliin saa kyllä valmiita turbosatseja, mutta se leiman saanti... 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 20.04.2009 16:14 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
citsportsite kirjoitti: Hienoa, nyt tuli uutta tietoa! Joudun siis muuttamaan hieman väittämääni: Siis "rouge d'Enfer" on Activan väri, joka myöhemmin oli saatavana XM Multimedia (1998) ja Saxo, ZX, Xantia "Audace" -erikoismalleissa (1996). Xantia Activahan esiteltiin virallisesti lehdistölle syyskuussa 1994 ja myyntiin se tuli vuonna 1995, joten väri on ollut siinä ensimmäisenä. Pystyykö kukaan toisin todistamaan?  No... tuolla ainakin lukee että Rouge d'enfer (KJA) tuli valikoimiin vasta 1996: http://www.citroenkerho.fi/xantia/taulukot/varit.htm 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
INikki
|
Viestin otsikko: Re: Activa tuli taloon Lähetetty: 20.04.2009 18:19 |
Viestit: 373
|
Mulla tuossa aktivoimattomassa Xantiassa on värikoodi KJA.
|
|
|
|
 |
|
|