Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 08.11.2011 14:01 

Viestit: 142
Kun puhutaan käsitteistä/lyhenteistä LH (lefthand) ja RH (righthand) niin ollaanko silloin ratin takana vai keulan edessä katsoen autoon? Siis kuskin vai vänkärin puolella kun on LH?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 08.11.2011 14:04 

Viestit: 197
Paikkakunta: Ylöjärvi
Riippuu ihan siitä onko kyse vasemmalta vai oikealta puolen ohjattavasta autosta. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 08.11.2011 14:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7822
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
kyllähän ne kätisyydet menee autosta sisältä katsoen. LHD on vasemmalta ajettava ja RHD on postiauto :)

maddis on kyllä ihan oikeassa omassa kommentissaan ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 08.11.2011 16:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Ja Englannissa puhutaan useimmiten termeillä offside (tien keskiviivan puolella) ja nearside (ojan puolella). Saa olla melko tarkkana noiden kanssa varsinkin kun siellä ajetaan vasemmalla. :lol:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 08.11.2011 17:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Osa ihmisistä kykenee erottamaan oikean vasemmasta, erityisryhmänä mainittakoon ne, jotka tietävät kumpi on kumpi.

Yleensä ajoneuvoissa oikea ja vasen on pääasiallisen kulkusuunnan mukaan.
Trukki, jossa kuljettaja istuu poikittain, on haasteellinen ajaa, koska ohjaus toimii oikeinpäin haarukat takana (kuljettajan sivulla) ajettaessa.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 08.11.2011 18:08 

Viestit: 142
Onneksi ystävällinen Patonkilainen soitti ja varmisti asian - oli nimittäin ABS-remontti tekeillä kadulla joten asennusvaloa on lyhyesti ja huomenna katsastus.
Olisi ollut hukkaan heittettyä aikaa ryhtyä tarkastamaan keulasta katsoen vasenta taka-anturia :mrgreen: .
Nyt näyttää vika-koodi ryöppy laantuneen :lol: - ainakin toistaiseksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 08.11.2011 20:29 
Autoja katsotaan aina takaapäin. Muita objekteja muualta. Tai sitten ei.


   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 08.11.2011 20:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Paapuuri ja styyrpuuri ovat yksikäsitteiset ja nimenomaan tähän tarkoitukseen luodut käsitteet - niillä välttäisi monta väärinkäsitystä. (Vaikkakin meillä autoja kyllä styyrätäänkin paapuurin puolelta. :roll: )



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 08.11.2011 21:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 433
Paikkakunta: Eurajoki
Jep, ja oikea käsi on se jonka peukalo osoittaa vasemmalle. ;)



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 08.11.2011 23:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Nuo brittien edelleenkin yleisesti käyttämät o/s ja n/s ovat kyllä tosi hämäriä suomipojalle, vaikka itsellänikin on väärältä puolelta ajettava kapine jossa on vieläpä vilkkuviiksikin oikealla. Kyseisellä ajopelillä kruisailtua tulee aina laitettua käyttöautosta pyyhkijät päälle heti ekassa liikenneympyrässä, ihan kelistä riippumatta :)

Kun Eksentrikko otti lastinkäsittelylaitteet puheeksi, niin sallittakoon oheinen: Minulla oli alkuun vaikeuksia sisäistää erään kontinkäsittelylaitteen, nimittäin RTG:n (mobiilipukkinosturi) eturunkoa ja takarunkoa, koska kone liikkuu pääasiassa kylki edellä.
Kuva
Eturunko on kyseisen kuvan tapauksessa oikealla alhaalla oleva palkki johon pyörät ovat ripustettuna. Kulkee siinä takarungon rinnalla kun liikutaan konttipinoa pitkin. Johtunee siitä, että kuljettajan rintamasuunta on kyseistä osaa kohti konetta käytettäessä.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 09.11.2011 08:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7822
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
muistakaa näin syyspimeillä kävellen liikkuessa kulkea oikealla puolella tietä!

...siis vasemmalla :)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 09.11.2011 08:36 

Viestit: 693
Auton kätisyyttä katsotaan aina kuljettajan paikalta ( ts. LH=left hand LHD=left hand drive ), sitten ranskalaisten omat lyhenteet
G=vasen, D=oikea.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 09.11.2011 09:14 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Teme kirjoitti:
Jep, ja oikea käsi on se jonka peukalo osoittaa vasemmalle. ;)


Nimenomaan tapauksessa, jossa kämmenpuoli on alaspäin. :) Ps/OT: Joskus opittiin käyttämään sanoja: oikealle, vasempaan, siksi, että sisäpuhelinjärjestelmän äänenlaatu kurkkumikkeineen ei ollut kehuttava. Siksi piti olla erilaiset sanojen päätteet.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 09.11.2011 09:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Pyöräilijä on aina oikeassa laidassa tietä.

Ja liikenteessä vika on useimmiten kuskin oikean korvan vasemmalla puolella. Tai päinvastoin.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 09.11.2011 09:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Xantippa kirjoitti:
Ja Englannissa puhutaan useimmiten termeillä offside (tien keskiviivan puolella) ja nearside (ojan puolella). Saa olla melko tarkkana noiden kanssa varsinkin kun siellä ajetaan vasemmalla. :lol:

No just. Mä kun olin käsittänyt että nearside on kuskin puoli... tarkkana saa tosiaan olla :?




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 09.11.2011 09:35 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Off Side = The Drivers Side of the Car, often shorten to O/S.
Near Side = The Passenger Side of the Car, often shorten to N/S. ;)
nearside - the side of a vehicle nearest the kerb



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 09.11.2011 10:33 

Viestit: 295
Täh, eikö auton oikealtapuolelta aina kuski mene paikalleen ratin taakse. Eihän se nyt väärältä puolelta ratin taakse änkeä. Takseissakin on se keltainen valo katolla kuskin puolella, että ne suharit osaa mennä oikealta puolelta ratin taakse.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 09.11.2011 10:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7822
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
psjääkäri kirjoitti:
Täh, eikö auton oikealtapuolelta aina kuski mene paikalleen ratin taakse. Eihän se nyt väärältä puolelta ratin taakse änkeä. Takseissakin on se keltainen valo katolla kuskin puolella, että ne suharit osaa mennä oikealta puolelta ratin taakse.


Niin, ja sitten kun on left- ja right-hand drive niin kyllä mulle autokoulussa opetettiin että molemmat kädet kuuluu pitää ratissa :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 12.11.2011 13:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Ps/OT: Joskus opittiin käyttämään sanoja: oikealle, vasempaan, siksi, että sisäpuhelinjärjestelmän äänenlaatu kurkkumikkeineen ei ollut kehuttava. Siksi piti olla erilaiset sanojen päätteet.
Sehän oli sen takia, ettei johtaja kuitenkin alkaa painaa tangenttia samalla, kun alkaa puhua, eli linja on auki vasta siinä vaiheessa kun se sanan alku on jo sanottu. Toisin päinhän ongelmaa ei ollut, kun ajajan ollessa pelkässä sisäradiossa, ei tarvinut mitään tangenttia räplätä. Niiden neukkulaisten kurkkumikkien äänenlaatuhan on loistava. Tämä siis panssarivaunupuolelta kokemuksena...

Ja kouluttaja sanoi aina radioon "...AAAN! ...AAAN!", kun johtaja erehtyi sanomaan "vasemmalle" :D



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 12.11.2011 15:05 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Niinpä, HETA:aa on joskus käytetty.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: LH ja RH käsitteet
ViestiLähetetty: 12.11.2011 16:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
jos sais linkitettyä jollain konstilla kohtauksen Uunosta tokalla luokalla , jo kohdan jossa pitää kirjoittaa sana väärin, niin eihän sitä silloin kirjoiteta oikein vaan väärin. vai........kysyn vaan .


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, INikki ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: