Lainaanpa itsekin tätä ketjua kun Xantia on taas syksyn tullen alkanut käyttäytymään vähän ihmeellisesti.
Potilas on siis Xantia 1.8i 8V vm. 1994, Boschin ruiskulla. Oireita on jonkun verran:
-Kylmällä koneella lähtee joskus huonosti käymään. Painoarvo sanalla JOSKUS, useimmiten lähtee normaalisti. Ongelma alkoi keväällä, pysyi kuumimman kesäkauden pois kokonaan ja on nyt palannut taas aivan viime viikkoina. Tosin 9 käynnistystä 10:stä sujuu edelleen normaalisti.
-Nykii joskus pintakaasulla. Tämäkin on ihan satunnaisesti ilmenevää - yleensä vika esiintyy kylmällä tai vajaalämpöisellä koneella, mutta ei aina. Kuumana toimii aina normaalisti.
-Moottorinvikavalo syttyy välillä kun ajaa pitkään tasakaasulla moottori kylmänä. Tämäkin on aika harvinainen ilmiö, mutta ilmenee aina silloin kun lähden kotipihasta ja ajelen tasakaasulla neljääkymppiä jonkun kilometrin. Hiukan kun polkaisee kaasua niin valo sammuu. Tätäkään ei tapahtunut kesällä, ja ennen kesääkin vain kovimmilla pakkasilla. Nyt tätä on pari kertaa tapahtunut nollakeleillä.
-Auto empii kiihdytyksissä ja ampaisee sitten yhtäkkiä liikkeelle. Ihan kuin joku turboviive, vaikka auto käsittääkseni on vapaastihengittävä.

Tätä tapahtuu sekä kylmällä että lämpimällä koneella ja tämä on oireista eniten esiintyvä. Tämä ongelma poistuu yleensä vain todella kosteilla keleillä ja silloin kulku tuntuisi muutenkin olevan sujuvampaa.
Muutenhan tuo siis toimii. Tyhjäkäynti ei seilaa yhtään ja laskeutuu loogisesti moottorin lämpöjen noustessa. Kulutus on mielestäni ihan tavallinen, nyt kaupunkiin muuton seurauksena tietysti hiukan kohollaan. (jotain 8-9,5 välillä yleensä) Mitään vikakoodeja auton muistiin ei jää, eikä jäänyt viime talvellakaan.
Tähän mennessä suoritettuja korjaavia toimenpiteitä, joilla ei tosin mainittavaa vaikutusta:
-Kaikki näkyvissä olevat anturien johdot avattu ja todettu kontaktipinnat kirkkaiksi. Suihkittu miedosti CRC:n kontaktispreillä.
-Maadoitukset akun alta fiksailtu, liitospinnat kiillotettu sekä johtoliittimien että auton korin osalta.
-Laitettu lisää kuparia moottorin ja korin välille. Vanha maadoituskiehkura olikin aika rispaantunut. Huippulaadukkaalla Hong Kongista ostetulla yleismittarilla todettu ettei tuolla välillä mitään mittarini mittaustarkkuuden sisään mahtuvia jännitehäviöitä ole.
-Akun navat ja akunkengät niin ikään kiilloitettu kauniiksi, ja liitokset suojattu naparasvalla.
-Käytetty kaikki moottoritilan releet ja sulakkeet auki ja todettu nekin liitokset siisteiksi.
Missä on tällaisen auton moottorinlämpöanturi, joka siis boksille tiedon antaa? Lambdankin voisi tietty ihan huvikseen vaihtaa, mutta se ei selittäne kylmällä koneella tapahtuvia outouksia koska käsittääkseni lambdasta ei mitään iloa edes ole ennen kuin se kunnolla läpenee?
Auttakaa nyt joku Xantiaa hädässä.. Muistaakseni kun viime keväänä tätä kyselin niin kukaan ei oikein osannut auttaa. Sitten koko homma unohtuikin kesäksi koska auto toimi taas paremmin.
