Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/3 [ 51 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 28.11.2011 18:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Mitenkään erimerkkisten suodatinten paremmuuteen kantaa ottamatta voisin kysyä, että mitenkä usein patonkilaisilla on tapana vaihtaa se suodatin?

Itse olen ottanut tavaksi vaihtaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä tuon, koska se XU-koneissa on niin helpossa paikassa ja toisaalta se uusi suodatin ei paljoa maksa. Tiettyhän ne 3-4 suodatinta vuodessa jonkunmoisen summan muodostavat, mutta kannattaako niillä ajaa kahta vaihtoväliä?



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 28.11.2011 19:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
vaihtuu joka kerta kanssa. eipä ainakaa tule sen puoleen ongelmia. Ainaki noissa hodareissa saa hieman jonglöörata suodattimen kaa,joskus ovat pirun tiukassa ja hieman ahtaassa paikassa,mutta silti joka kerta ehdottomasti :)



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 28.11.2011 21:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Bumper kirjoitti:
Mitenkään erimerkkisten suodatinten paremmuuteen kantaa ottamatta voisin kysyä, että mitenkä usein patonkilaisilla on tapana vaihtaa se suodatin?

Itse olen ottanut tavaksi vaihtaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä tuon, koska se XU-koneissa on niin helpossa paikassa ja toisaalta se uusi suodatin ei paljoa maksa. Tiettyhän ne 3-4 suodatinta vuodessa jonkunmoisen summan muodostavat, mutta kannattaako niillä ajaa kahta vaihtoväliä?


Perinnettä ajalta kun oli vielä Kesoilin baareja :D
Joskus muinoin kun öv-väli oli esimerkiksi 3.000 km oli jotain perusteitakin vaihtaa pelkät öljyt ilman filsua. Nyt kun öv-väli on yleensä 10 tkm tai enemmän niin parina öljyt sekä filsu. Jollei sitten ole kyse jostain erikoistapauksesta kuten O p e l (noin ettei forumin sensuuriautomatiikka tunnistaisi) jossa on olemassa moderni longlife-vaihtoehto, joka sopii myös kasarikalustoon, eli suodattimen konstruktiota on päivitetty oleellisesti pidempiaikaiseksi kuin öv-väli. Triviaalitietona kerrottakoon muuten, ettei Opelin orkkisfilsun valmistaja pärjännyt tuossa Toyota-filsutestissä kamalan hyvin. Sen takia ne Opelit varmaan hajoaakin aina :lol:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 28.11.2011 21:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Bumper kirjoitti:
Mitenkään erimerkkisten suodatinten paremmuuteen kantaa ottamatta voisin kysyä, että mitenkä usein patonkilaisilla on tapana vaihtaa se suodatin?
Kyllä se juu aina kympin välein vaihtuu täälläkin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 28.11.2011 21:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
Olen vaihtanut Sitikoihin aina suodattimen 20tkm välein, kuten on nykyisen hdi:n ö-vaihdon välikin. Miksi vaihtaisin useammin?

Volkkareiden LongLife öljytkin vaihdetaan 30-50tkm välein, eikä suodatinta tarvitse välissä vaihtaa.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 28.11.2011 22:26 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Xantiaan keskimäärin 15tkm filtterineen. Kun öljy alkaa olla mielestäni riittävän tummaa. Total kvartsia on viimeksi laitettu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 28.11.2011 23:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
eskere kirjoitti:
Olen vaihtanut Sitikoihin aina suodattimen 20tkm välein, kuten on nykyisen hdi:n ö-vaihdon välikin. Miksi vaihtaisin useammin?


Vaihtovälihän riippuu myös käytöstä. Tietysti autovalmistajan suositus on jonkinmoinen ohje. Mutta jos se on antiikkia, ja käytössä on nykyöljyt, niin päivitykselle saattaa olla perusteita. Mutta myös toiseen suuntaan pätkäajossa. Ja jollei joku vielä muista, niin mitenkäs sitä kylmälimaa syntyykään? Eli lyhyt ajo, moottori joka ei lämpene koskaan riittävästi ja lisämausteena öljyyn joutuu myös polttoainejäämiä. Pitkät maantietaipaleet rasittaa öljyäkin vähemmän kuin jonottaminen kehäkolmosen sisäpuolella.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 29.11.2011 09:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Minä olen sen verran jästipää, että vaihdan suodattimenkin kympin välein noihin hodareihin. Ja ostan jatkossakin Purfluxia. ;)

Volkkarin Longlifet on kyllä hieno keksintö. VAG-moottoreissa se öljy ehtii vaihtovälillä vaihtua itsekseen kolmesti, kun pitää tonnin välein lisätä litra... Tai sitten se vielä hienompi keksintö, eli 1.4 TSI, jossa tukkeutuu öljyputket, kun on niin pitkä vaihtoväli. :mrgreen:



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 29.11.2011 11:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Hyvä, että en ole yksin tuon suodattimenvaihtotaipumukseni kanssa. :)
Tästä vain oli viikonloppuna puhetta, kun Mersulla ajava kaverini kyseenalaisti tuon 10tkm välein tapahtuvan suodattimen vaihdon järkevyyden... Tietty se Mersun suodatin taisi tarvikkeenakin olla tuplasti kalliimpi kuin Sitikan ja vaihto vaatii ainakin ilmanputsarikotelon purkamisen pois edestä. :D

Volkkarin Longlaiffit ovat joo tosi hienoja. Kaiken lisäksi noista 1.4 TSI:stä taitaa se jakoketjukin venähtää tai katketa jo vähintään ennen kolmatta öljynvaihtoa. :mrgreen:



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 29.11.2011 16:01 

Viestit: 284
Paikkakunta: Turku/Raisio
Bumper kirjoitti:
Hyvä, että en ole yksin tuon suodattimenvaihtotaipumukseni kanssa. :)
Tästä vain oli viikonloppuna puhetta, kun Mersulla ajava kaverini kyseenalaisti tuon 10tkm välein tapahtuvan suodattimen vaihdon järkevyyden... Tietty se Mersun suodatin taisi tarvikkeenakin olla tuplasti kalliimpi kuin Sitikan ja vaihto vaatii ainakin ilmanputsarikotelon purkamisen pois edestä. :D

Volkkarin Longlaiffit ovat joo tosi hienoja. Kaiken lisäksi noista 1.4 TSI:stä taitaa se jakoketjukin venähtää tai katketa jo vähintään ennen kolmatta öljynvaihtoa. :mrgreen:


ne ovat. kestävät pidempään mitä kone :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 30.11.2011 12:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Bumper kirjoitti:
Kaiken lisäksi noista 1.4 TSI:stä taitaa se jakoketjukin venähtää tai katketa jo vähintään ennen kolmatta öljynvaihtoa. :mrgreen:


TSI ja DSG kannattaa ostaa käytettynä vain liikkeestä ja mielellään vielä (vaihtoauto)takuun alaisena kilometreistä riippumatta.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 30.11.2011 12:28 

Viestit: 1496
2cvkimmo kirjoitti:
TSI ja DSG kannattaa ostaa käytettynä vain liikkeestä ja mielellään vielä (vaihtoauto)takuun alaisena kilometreistä riippumatta.


Ihan mielenkiinnosta, miksi? Mitä vikoja niissä on?

Nimimerkki muutkin autot kuin Citroënit kiinnostavat


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 30.11.2011 12:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Lauri kirjoitti:
2cvkimmo kirjoitti:
TSI ja DSG kannattaa ostaa käytettynä vain liikkeestä ja mielellään vielä (vaihtoauto)takuun alaisena kilometreistä riippumatta.


Ihan mielenkiinnosta, miksi? Mitä vikoja niissä on?

Nimimerkki muutkin autot kuin Citroënit kiinnostavat


ketjujen kaa tainnu olla ongelmia,eikä tuo vw ole ainoa joka on kusessa ketjukoneiden kanssa,eli voisi sanoa että kannattaa valita nykymoottoreista hihnakäyttöinen. longlife öljynvaihtovälit on sit ihan tuomiopäivän hommaa,eli kannattaa myöski pysyä erossa tuollaisista joissa on noudatettu kyseistä ohjelmaa



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 30.11.2011 13:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Uudet ketjuratkaisut merkeillä joissa oli ennen hihna on järjestään osoittautuneet epäonnistuneiksi meidän oloihimme :oops:
Öljyn LL on sitten ihan eri asia. Se kuinka hyvin moiseen voi luottaa riippuu monesta seikasta. Kuten jo kirjoitin, on ajolla iso vaikutus öljyyn. Osa öljynvaihtoindikaattoreista on hyvinkin fiksuja, ja osaavat kertoa miten tuo ajo on mennyt ja/tai mitä öljyn kunto oikeesti on. Se nyt vaan on ihan turhaa vaihtaa kelpoa öljyä pois liian aikaisin, ja toisaalta se kiveen hakattu km-määrä ei välttämättä ole oikean pitkä edes perinteisen lyhyenäkään.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 30.11.2011 14:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Lauri kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miksi? Mitä vikoja niissä on?

Nimimerkki muutkin autot kuin Citroënit kiinnostavat


Tuostapa vaikka iltalukemista

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.0

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=412.0



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 30.11.2011 15:08 

Viestit: 163
Paikkakunta: Turku

Profiili WWW
Hei,

Voin omalta kokemukseltani kommentoida tätä TSI ja DSG soppaa. Alkupään 07 - 09 TSI koneet kärsivät ketjupuolen ongelmista, lähinnä sen venymisestä. Venymiseen ovat syynä "virallisesti" alihankkiajan käyttämä materiaali, sekä ketjun kiristimen ongelmat. Ketju kiristin toimii öljynpaineen avulla, joka konetta startatessa ei tietenkään ole koholla. Näin joka startin yhteydessä ketju saa pienen näpäytyksen ja venyy. Ongelmia sitten tietysti ajoituksen kanssa ja niin edelleen. Pahimmassa tapauksessa tietysti täydellinen moottoririkko. Omasta autostani koko jakopää remonttiin 86 tuhannen kohdalla. Ketju kiristimet ja kaikki rullat.

DSG on toinen murheenkryyni. Niissä on ollut mekatroniikkavikoja paljon, lähinnä huomaa ajossa nypytyksenä varsinkin pienissä kierroksissa. Ei myöskään osaa aina vaihtaa pienempää silmään tarvittaessa. Näihin vaihdetaan mekatroniikat suoraan sen enempää kyselemättä. Omastani vaihdettu mekatroniikka 90 tuhannen kohdalla.

Muita TSI-koneiden ongelmia ovat ainakin öljyputkisto, jota ei ole lämpösuojattu. Tämä on aiheuttanut karstoittumista ja turbovaurioita. Sopivasti turbolle menevä öljykanava kun käy liian lähellä pakosarjaa. Omastani vaihdettu turbo ja kaikki öljyputkistot 86 tuhannen kohdalla.

Myös bensapuolella on jonkin verran lapsoksia, tämän vuoksi lähinnä jakelupuolen osat ovat vikaherkkiä. Uusia osia näidenkin tilalle vaihdetaan usein, omastani vaihdettu muutama asentotunnistin ja sekä jakoblokki 86 tuhannen kohdalle.

Tässä vielä täydellinen tarina omasta reissusta tuollaisen vehkeen kanssa: http://www.vagarena.fi/index.php?topic= ... #msg130348

Remonttia on siis tehty alle 100 tuhatta ajettuun reilulla 10 tuhannella. Siksi, allekirjoitan 2cvkimmon kommentin auton ostamisesta aina liikkeestä, mielellään pitkällä takuulla.



VW Touran 1.4TSI DSG Highline - Päivittäisenä käyttökulkimena
Ford Taunus 1.6 OHC -75 - Säilytyksessä "harrastepelinä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 30.11.2011 20:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Aah, mahtavia nuo Volkkarien ominaisuudet. Onneksi niissä ei sentään vikoja ole noin paljoa. :D



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 30.11.2011 21:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Volkkarin TSI & DSG taitaa olla jopa pahempi yhdistelmä kuin PSA:n 1.6 HDI & BMP :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 01.12.2011 11:24 

Viestit: 1496
DyyDin ja Vag-arenan juttujen lukeminen vain vahvisti mielipidettäni siitä, että todellisuudessa ei ole väliä minkä merkkisen auton itselleen valitsee. Vain raha ja makuasiat ratkaisevat. Merkkien välisessä kestävyydessä tai laadussa (mitä se laatu sitten kunkin mielestä onkaan) ei tunnu olevan eroa -> kaikki automerkit osaavat tuottaa huonoja tuotteita :lol: . Se paikka mikä yhdessä kestää särkyy toisesta.

Käytetyn auton ostajille tulee tulevaisuudessa kurjat olot näiden "downsizing-moottoreiden" hiukkaspönttöjen ja pysäköintiavustimien, nopeusrajoitustunnistimien, hierovien penkkien sun muiden yhä enemmän sähköä vaativien varusteiden kanssa. Miettikääpä kun kymmenen vuoden kuluttua räntäsateessa kotipihassa ennen töihin lähtöä koitatte korjata ohjauksen sivutuulikorjainta tai pimeänäkökameran anturia mittaristossa "general system failure-valon" loistaessa iloisen punaisena :twisted: . Pientä on viimasuojan asettelu tuohon verrattuna :D .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 01.12.2011 12:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Lauri kirjoitti:
Miettikääpä kun kymmenen vuoden kuluttua räntäsateessa kotipihassa ennen töihin lähtöä koitatte korjata ohjauksen sivutuulikorjainta tai pimeänäkökameran anturia mittaristossa "general system failure-valon" loistaessa iloisen punaisena :twisted: .


Jepjep, siksi kannattaakin hankkia talliin hyvä ja toimiva Rättäri... ;)



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 01.12.2011 13:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Lauri kirjoitti:
DyyDin ja Vag-arenan juttujen lukeminen vain vahvisti mielipidettäni siitä, että todellisuudessa ei ole väliä minkä merkkisen auton itselleen valitsee.
Veljeni on siirtynyt muutaman Nissanin ja parin Toyotan jälkeen Skodan kautta VW:hen ja Citikkaan. Käsittääkseni ei ole noissa VAG:eissa ja PSA:ssa ollut sen enempää vikoja kuin Corollassa. Toyotan huoltoa on muistaakseni kyllä kehunut, kun ovat kaikki pienetkin huolet huomioineet heti.
Täytyisikin oikeastaan joskus ottaa asia ihan kunnolla puheeksi ja pohtia.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 01.12.2011 14:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
Käsittääkseni ei ole noissa VAG:eissa ja PSA:ssa ollut sen enempää vikoja kuin Corollassa.


Unohdit sen tärkeimmän, eli oliko Corolla japanilainen vai eurooppalainen. Jos eurooppalainen niin millä sen laatu oleellisesti voisi poiketakaan, kun samojen alihankkijoiden komponentteja!



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 01.12.2011 19:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
Unohdit sen tärkeimmän, eli oliko Corolla japanilainen vai eurooppalainen. Jos eurooppalainen niin millä sen laatu oleellisesti voisi poiketakaan, kun samojen alihankkijoiden komponentteja!
Ei mitään tietoa valmistusmaasta, mutta ainakin jousitus oli laatutasoltaan erittäin alhainen. Kestävä se saattoi silti olla.

Sekä jaappanialaisia että enklantilaisia Nissaneita nähneenä, ajaneena ja korjailleena voisin kyllä sanoa, että laatu on samaa kuraa kyllä ihan valmistusmaasta riippumatta. Onkohan N14-kopppaiset saniaiset valmistettu missä? Niissä verhoilumateriaalit olivat ainakin melkoisen laaduttomia. Primerathan ovat käsittääkseni euroopassa tehtyjä, kyllä semmoinen sentään sekä N13- että N14-koppaisia saniasia laadukkaammalta vaikuttaa ja vähemmän vikojakin niissä taitaa olla.

No laadusta Kauko-Itäautoista on ehkä turha puhua samalla kertaa. :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 01.12.2011 19:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
Primerathan ovat käsittääkseni euroopassa tehtyjä, kyllä semmoinen sentään sekä N13- että N14-koppaisia saniasia laadukkaammalta vaikuttaa ja vähemmän vikojakin niissä taitaa olla.

Jösses mitä mutu-kuraa taas tulee ruudulle :lol: :lol:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti
ViestiLähetetty: 01.12.2011 20:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Primerathan ovat käsittääkseni euroopassa tehtyjä, kyllä semmoinen sentään sekä N13- että N14-koppaisia saniasia laadukkaammalta vaikuttaa ja vähemmän vikojakin niissä taitaa olla.
Jösses mitä mutu-kuraa taas tulee ruudulle :lol: :lol:
Juu, ei ole riittävän isoa otantaa, että voisin mitään sanoa. Tai no, laadunhan kyllä näki pienelläkin otannalla, mutta nuo viat. Primerasta vaihtuivat toki tukivarret useasti, mutta muuten taisi melko huoleton olla. Maatuminen toki alkoi melko tuoreena.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 51 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron