|
Kirjoittaja |
Viesti |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 28.11.2011 18:54 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Mitenkään erimerkkisten suodatinten paremmuuteen kantaa ottamatta voisin kysyä, että mitenkä usein patonkilaisilla on tapana vaihtaa se suodatin?
Itse olen ottanut tavaksi vaihtaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä tuon, koska se XU-koneissa on niin helpossa paikassa ja toisaalta se uusi suodatin ei paljoa maksa. Tiettyhän ne 3-4 suodatinta vuodessa jonkunmoisen summan muodostavat, mutta kannattaako niillä ajaa kahta vaihtoväliä?
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 28.11.2011 19:09 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
vaihtuu joka kerta kanssa. eipä ainakaa tule sen puoleen ongelmia. Ainaki noissa hodareissa saa hieman jonglöörata suodattimen kaa,joskus ovat pirun tiukassa ja hieman ahtaassa paikassa,mutta silti joka kerta ehdottomasti 
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 28.11.2011 21:17 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Bumper kirjoitti: Mitenkään erimerkkisten suodatinten paremmuuteen kantaa ottamatta voisin kysyä, että mitenkä usein patonkilaisilla on tapana vaihtaa se suodatin?
Itse olen ottanut tavaksi vaihtaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä tuon, koska se XU-koneissa on niin helpossa paikassa ja toisaalta se uusi suodatin ei paljoa maksa. Tiettyhän ne 3-4 suodatinta vuodessa jonkunmoisen summan muodostavat, mutta kannattaako niillä ajaa kahta vaihtoväliä? Perinnettä ajalta kun oli vielä Kesoilin baareja Joskus muinoin kun öv-väli oli esimerkiksi 3.000 km oli jotain perusteitakin vaihtaa pelkät öljyt ilman filsua. Nyt kun öv-väli on yleensä 10 tkm tai enemmän niin parina öljyt sekä filsu. Jollei sitten ole kyse jostain erikoistapauksesta kuten O p e l (noin ettei forumin sensuuriautomatiikka tunnistaisi) jossa on olemassa moderni longlife-vaihtoehto, joka sopii myös kasarikalustoon, eli suodattimen konstruktiota on päivitetty oleellisesti pidempiaikaiseksi kuin öv-väli. Triviaalitietona kerrottakoon muuten, ettei Opelin orkkisfilsun valmistaja pärjännyt tuossa Toyota-filsutestissä kamalan hyvin. Sen takia ne Opelit varmaan hajoaakin aina 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 28.11.2011 21:21 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Bumper kirjoitti: Mitenkään erimerkkisten suodatinten paremmuuteen kantaa ottamatta voisin kysyä, että mitenkä usein patonkilaisilla on tapana vaihtaa se suodatin? Kyllä se juu aina kympin välein vaihtuu täälläkin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 28.11.2011 21:57 |
Viestit: 2202 Paikkakunta: Laukaa
|
Olen vaihtanut Sitikoihin aina suodattimen 20tkm välein, kuten on nykyisen hdi:n ö-vaihdon välikin. Miksi vaihtaisin useammin?
Volkkareiden LongLife öljytkin vaihdetaan 30-50tkm välein, eikä suodatinta tarvitse välissä vaihtaa.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 28.11.2011 22:26 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Xantiaan keskimäärin 15tkm filtterineen. Kun öljy alkaa olla mielestäni riittävän tummaa. Total kvartsia on viimeksi laitettu.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 28.11.2011 23:33 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
eskere kirjoitti: Olen vaihtanut Sitikoihin aina suodattimen 20tkm välein, kuten on nykyisen hdi:n ö-vaihdon välikin. Miksi vaihtaisin useammin? Vaihtovälihän riippuu myös käytöstä. Tietysti autovalmistajan suositus on jonkinmoinen ohje. Mutta jos se on antiikkia, ja käytössä on nykyöljyt, niin päivitykselle saattaa olla perusteita. Mutta myös toiseen suuntaan pätkäajossa. Ja jollei joku vielä muista, niin mitenkäs sitä kylmälimaa syntyykään? Eli lyhyt ajo, moottori joka ei lämpene koskaan riittävästi ja lisämausteena öljyyn joutuu myös polttoainejäämiä. Pitkät maantietaipaleet rasittaa öljyäkin vähemmän kuin jonottaminen kehäkolmosen sisäpuolella.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 29.11.2011 09:53 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Minä olen sen verran jästipää, että vaihdan suodattimenkin kympin välein noihin hodareihin. Ja ostan jatkossakin Purfluxia.  Volkkarin Longlifet on kyllä hieno keksintö. VAG-moottoreissa se öljy ehtii vaihtovälillä vaihtua itsekseen kolmesti, kun pitää tonnin välein lisätä litra... Tai sitten se vielä hienompi keksintö, eli 1.4 TSI, jossa tukkeutuu öljyputket, kun on niin pitkä vaihtoväli. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 29.11.2011 11:37 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Hyvä, että en ole yksin tuon suodattimenvaihtotaipumukseni kanssa. Tästä vain oli viikonloppuna puhetta, kun Mersulla ajava kaverini kyseenalaisti tuon 10tkm välein tapahtuvan suodattimen vaihdon järkevyyden... Tietty se Mersun suodatin taisi tarvikkeenakin olla tuplasti kalliimpi kuin Sitikan ja vaihto vaatii ainakin ilmanputsarikotelon purkamisen pois edestä. Volkkarin Longlaiffit ovat joo tosi hienoja. Kaiken lisäksi noista 1.4 TSI:stä taitaa se jakoketjukin venähtää tai katketa jo vähintään ennen kolmatta öljynvaihtoa. 
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
Xsaravts2.0
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 29.11.2011 16:01 |
Viestit: 284 Paikkakunta: Turku/Raisio
|
Bumper kirjoitti: Hyvä, että en ole yksin tuon suodattimenvaihtotaipumukseni kanssa. Tästä vain oli viikonloppuna puhetta, kun Mersulla ajava kaverini kyseenalaisti tuon 10tkm välein tapahtuvan suodattimen vaihdon järkevyyden... Tietty se Mersun suodatin taisi tarvikkeenakin olla tuplasti kalliimpi kuin Sitikan ja vaihto vaatii ainakin ilmanputsarikotelon purkamisen pois edestä. Volkkarin Longlaiffit ovat joo tosi hienoja. Kaiken lisäksi noista 1.4 TSI:stä taitaa se jakoketjukin venähtää tai katketa jo vähintään ennen kolmatta öljynvaihtoa.  ne ovat. kestävät pidempään mitä kone 
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 30.11.2011 12:08 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Bumper kirjoitti: Kaiken lisäksi noista 1.4 TSI:stä taitaa se jakoketjukin venähtää tai katketa jo vähintään ennen kolmatta öljynvaihtoa.  TSI ja DSG kannattaa ostaa käytettynä vain liikkeestä ja mielellään vielä (vaihtoauto)takuun alaisena kilometreistä riippumatta.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 30.11.2011 12:28 |
Viestit: 1496
|
2cvkimmo kirjoitti: TSI ja DSG kannattaa ostaa käytettynä vain liikkeestä ja mielellään vielä (vaihtoauto)takuun alaisena kilometreistä riippumatta. Ihan mielenkiinnosta, miksi? Mitä vikoja niissä on? Nimimerkki muutkin autot kuin Citroënit kiinnostavat
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 30.11.2011 12:53 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Lauri kirjoitti: 2cvkimmo kirjoitti: TSI ja DSG kannattaa ostaa käytettynä vain liikkeestä ja mielellään vielä (vaihtoauto)takuun alaisena kilometreistä riippumatta. Ihan mielenkiinnosta, miksi? Mitä vikoja niissä on? Nimimerkki muutkin autot kuin Citroënit kiinnostavatketjujen kaa tainnu olla ongelmia,eikä tuo vw ole ainoa joka on kusessa ketjukoneiden kanssa,eli voisi sanoa että kannattaa valita nykymoottoreista hihnakäyttöinen. longlife öljynvaihtovälit on sit ihan tuomiopäivän hommaa,eli kannattaa myöski pysyä erossa tuollaisista joissa on noudatettu kyseistä ohjelmaa
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 30.11.2011 13:52 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Uudet ketjuratkaisut merkeillä joissa oli ennen hihna on järjestään osoittautuneet epäonnistuneiksi meidän oloihimme Öljyn LL on sitten ihan eri asia. Se kuinka hyvin moiseen voi luottaa riippuu monesta seikasta. Kuten jo kirjoitin, on ajolla iso vaikutus öljyyn. Osa öljynvaihtoindikaattoreista on hyvinkin fiksuja, ja osaavat kertoa miten tuo ajo on mennyt ja/tai mitä öljyn kunto oikeesti on. Se nyt vaan on ihan turhaa vaihtaa kelpoa öljyä pois liian aikaisin, ja toisaalta se kiveen hakattu km-määrä ei välttämättä ole oikean pitkä edes perinteisen lyhyenäkään.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 30.11.2011 14:08 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
|
|
|
 |
DyyD
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 30.11.2011 15:08 |
Viestit: 163 Paikkakunta: Turku
|
Hei, Voin omalta kokemukseltani kommentoida tätä TSI ja DSG soppaa. Alkupään 07 - 09 TSI koneet kärsivät ketjupuolen ongelmista, lähinnä sen venymisestä. Venymiseen ovat syynä "virallisesti" alihankkiajan käyttämä materiaali, sekä ketjun kiristimen ongelmat. Ketju kiristin toimii öljynpaineen avulla, joka konetta startatessa ei tietenkään ole koholla. Näin joka startin yhteydessä ketju saa pienen näpäytyksen ja venyy. Ongelmia sitten tietysti ajoituksen kanssa ja niin edelleen. Pahimmassa tapauksessa tietysti täydellinen moottoririkko. Omasta autostani koko jakopää remonttiin 86 tuhannen kohdalla. Ketju kiristimet ja kaikki rullat. DSG on toinen murheenkryyni. Niissä on ollut mekatroniikkavikoja paljon, lähinnä huomaa ajossa nypytyksenä varsinkin pienissä kierroksissa. Ei myöskään osaa aina vaihtaa pienempää silmään tarvittaessa. Näihin vaihdetaan mekatroniikat suoraan sen enempää kyselemättä. Omastani vaihdettu mekatroniikka 90 tuhannen kohdalla. Muita TSI-koneiden ongelmia ovat ainakin öljyputkisto, jota ei ole lämpösuojattu. Tämä on aiheuttanut karstoittumista ja turbovaurioita. Sopivasti turbolle menevä öljykanava kun käy liian lähellä pakosarjaa. Omastani vaihdettu turbo ja kaikki öljyputkistot 86 tuhannen kohdalla. Myös bensapuolella on jonkin verran lapsoksia, tämän vuoksi lähinnä jakelupuolen osat ovat vikaherkkiä. Uusia osia näidenkin tilalle vaihdetaan usein, omastani vaihdettu muutama asentotunnistin ja sekä jakoblokki 86 tuhannen kohdalle. Tässä vielä täydellinen tarina omasta reissusta tuollaisen vehkeen kanssa: http://www.vagarena.fi/index.php?topic= ... #msg130348Remonttia on siis tehty alle 100 tuhatta ajettuun reilulla 10 tuhannella. Siksi, allekirjoitan 2cvkimmon kommentin auton ostamisesta aina liikkeestä, mielellään pitkällä takuulla.
VW Touran 1.4TSI DSG Highline - Päivittäisenä käyttökulkimena Ford Taunus 1.6 OHC -75 - Säilytyksessä "harrastepelinä"
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 30.11.2011 20:41 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Aah, mahtavia nuo Volkkarien ominaisuudet. Onneksi niissä ei sentään vikoja ole noin paljoa. 
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 30.11.2011 21:00 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Volkkarin TSI & DSG taitaa olla jopa pahempi yhdistelmä kuin PSA:n 1.6 HDI & BMP 
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 01.12.2011 11:24 |
Viestit: 1496
|
DyyDin ja Vag-arenan juttujen lukeminen vain vahvisti mielipidettäni siitä, että todellisuudessa ei ole väliä minkä merkkisen auton itselleen valitsee. Vain raha ja makuasiat ratkaisevat. Merkkien välisessä kestävyydessä tai laadussa (mitä se laatu sitten kunkin mielestä onkaan) ei tunnu olevan eroa -> kaikki automerkit osaavat tuottaa huonoja tuotteita  . Se paikka mikä yhdessä kestää särkyy toisesta. Käytetyn auton ostajille tulee tulevaisuudessa kurjat olot näiden "downsizing-moottoreiden" hiukkaspönttöjen ja pysäköintiavustimien, nopeusrajoitustunnistimien, hierovien penkkien sun muiden yhä enemmän sähköä vaativien varusteiden kanssa. Miettikääpä kun kymmenen vuoden kuluttua räntäsateessa kotipihassa ennen töihin lähtöä koitatte korjata ohjauksen sivutuulikorjainta tai pimeänäkökameran anturia mittaristossa "general system failure-valon" loistaessa iloisen punaisena  . Pientä on viimasuojan asettelu tuohon verrattuna  .
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 01.12.2011 12:41 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Lauri kirjoitti: Miettikääpä kun kymmenen vuoden kuluttua räntäsateessa kotipihassa ennen töihin lähtöä koitatte korjata ohjauksen sivutuulikorjainta tai pimeänäkökameran anturia mittaristossa "general system failure-valon" loistaessa iloisen punaisena  . Jepjep, siksi kannattaakin hankkia talliin hyvä ja toimiva Rättäri... 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 01.12.2011 13:00 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Lauri kirjoitti: DyyDin ja Vag-arenan juttujen lukeminen vain vahvisti mielipidettäni siitä, että todellisuudessa ei ole väliä minkä merkkisen auton itselleen valitsee. Veljeni on siirtynyt muutaman Nissanin ja parin Toyotan jälkeen Skodan kautta VW:hen ja Citikkaan. Käsittääkseni ei ole noissa VAG:eissa ja PSA:ssa ollut sen enempää vikoja kuin Corollassa. Toyotan huoltoa on muistaakseni kyllä kehunut, kun ovat kaikki pienetkin huolet huomioineet heti. Täytyisikin oikeastaan joskus ottaa asia ihan kunnolla puheeksi ja pohtia.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 01.12.2011 14:14 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
laakeri kirjoitti: Käsittääkseni ei ole noissa VAG:eissa ja PSA:ssa ollut sen enempää vikoja kuin Corollassa. Unohdit sen tärkeimmän, eli oliko Corolla japanilainen vai eurooppalainen. Jos eurooppalainen niin millä sen laatu oleellisesti voisi poiketakaan, kun samojen alihankkijoiden komponentteja!
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 01.12.2011 19:44 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
zX-files kirjoitti: Unohdit sen tärkeimmän, eli oliko Corolla japanilainen vai eurooppalainen. Jos eurooppalainen niin millä sen laatu oleellisesti voisi poiketakaan, kun samojen alihankkijoiden komponentteja! Ei mitään tietoa valmistusmaasta, mutta ainakin jousitus oli laatutasoltaan erittäin alhainen. Kestävä se saattoi silti olla. Sekä jaappanialaisia että enklantilaisia Nissaneita nähneenä, ajaneena ja korjailleena voisin kyllä sanoa, että laatu on samaa kuraa kyllä ihan valmistusmaasta riippumatta. Onkohan N14-kopppaiset saniaiset valmistettu missä? Niissä verhoilumateriaalit olivat ainakin melkoisen laaduttomia. Primerathan ovat käsittääkseni euroopassa tehtyjä, kyllä semmoinen sentään sekä N13- että N14-koppaisia saniasia laadukkaammalta vaikuttaa ja vähemmän vikojakin niissä taitaa olla. No laadusta Kauko-Itäautoista on ehkä turha puhua samalla kertaa. 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 01.12.2011 19:57 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
laakeri kirjoitti: Primerathan ovat käsittääkseni euroopassa tehtyjä, kyllä semmoinen sentään sekä N13- että N14-koppaisia saniasia laadukkaammalta vaikuttaa ja vähemmän vikojakin niissä taitaa olla.
Jösses mitä mutu-kuraa taas tulee ruudulle 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: TM:n viimeisin öljynsuodatintesti Lähetetty: 01.12.2011 20:56 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
zX-files kirjoitti: laakeri kirjoitti: Primerathan ovat käsittääkseni euroopassa tehtyjä, kyllä semmoinen sentään sekä N13- että N14-koppaisia saniasia laadukkaammalta vaikuttaa ja vähemmän vikojakin niissä taitaa olla.
Jösses mitä mutu-kuraa taas tulee ruudulle  Juu, ei ole riittävän isoa otantaa, että voisin mitään sanoa. Tai no, laadunhan kyllä näki pienelläkin otannalla, mutta nuo viat. Primerasta vaihtuivat toki tukivarret useasti, mutta muuten taisi melko huoleton olla. Maatuminen toki alkoi melko tuoreena.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|