Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Starttimoottori kyssäri (BX/Xantia)
ViestiLähetetty: 02.01.2012 21:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Kun tuo 16 Valve on vuosihuollossa ja imusarjakin on lattialla, niin samalla ajattelin huoltaa starttimottorin. On mielestäni vähän laiska pyörittäjä (maadoitukset on kunnossa). Nyt vaihtoehtona on fixata alkuperäinen tai laittaa sen tilalle -93 1.8 8v xantiasta peräisin oleva. Xantian startti on halkaisijaltaan pienempi ja vähän pidempi, saman verran ajettu (luultavasti) kuin originaali. Näytti mahtuvan paikalleenkin. Onko tuo Xantian startti parempi/huonompi eli kannattaako vaihto?

Motonetin vaihtoehtoja kun katsoi, niin siellä oli beksin startteja sekä alennusvaihteella että ilman. Xantiaan oli tarjolla vain alennusvaihteella (sama kuin BX). Onko Xantian startti siis hitaampi pyörittämään konetta vai onko vaihteella vaan saatu moottorin koko pienemmäksi. Mielestäni Xantia taitaa pyörittää nopeammin.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Starttimoottori kyssäri (BX/Xantia)
ViestiLähetetty: 02.01.2012 23:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Sen verran tarkennusta, että vanha on Iskra ja Xantian startti on Bosch. Alennusvaihteella lienee sen verran merkitystä, että pakkasella taitaa hörpätä hieman vähemmän virtaa.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Starttimoottori kyssäri (BX/Xantia)
ViestiLähetetty: 02.01.2012 23:42 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ylipäätään hörppäisee virtaskaa vähemmän, kuin "suoravetoinen". Mekaniikkaa voisi planeettapyörästöineen verrata akkuporakoneeseen, on vain mitoitus- ym. eroja. Onko st-moottorien kyljissä mitään tekstiä, joka kertoisi tehoista, tai virroista. Niistä myös voisi päätellä sopivuutta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Starttimoottori kyssäri (BX/Xantia)
ViestiLähetetty: 02.01.2012 23:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
avbx kirjoitti:
Alennusvaihteella lienee sen verran merkitystä, että pakkasella taitaa hörpätä hieman vähemmän virtaa.

Käsittääkseni kun se sähkömoottori pyörii vikkelämmin niin sen hyötysuhdekin on parempi. Huolla se modernimpi jos se nätisti aukeaa.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Starttimoottori kyssäri (BX/Xantia)
ViestiLähetetty: 03.01.2012 09:50 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Hyötysuhde, myös sanonta: Minkä matkassa voittaa, sen voimassa häviää. Siis bendixrattaan voima on sama, mutta se voima jakautuu alennusvaihteellisen moottorissa suuremmalle kierrosluvulle, ts. se ottaa "enemmän, mutta lyhyempiä askeleita". Tässä vaikuttaa myös k-moottorin pienempi paino, myös kaapeli ohuempi, kevyempi, vähemmän kuparia*, k-moottorissakin. *Raudasta puhumattakaan


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Starttimoottori kyssäri (BX/Xantia)
ViestiLähetetty: 03.01.2012 11:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Laitanpa sitten uudemman käyttöön ja vanhan hyllyyn odottamaan entisöijää. Toivottavasti parantaa käyntiinlähtöä pakkasilla. Toistaiseksi ei ole ollut tänä talvena tarvetta. :D

Seurasin eilen koiria ulkoiluttaessa apuvirran antoyritystä. Ilmeisesti tuuli paiskasi antavan auton konepellin kiinni komean valokaaren ja kiroilun saattelemina. En jäänyt seuraamaan jatkoa, mutta taisivat molemmat autot jäädä siihen.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: