|
Kirjoittaja |
Viesti |
avbx
|
Viestin otsikko: Starttimoottori kyssäri (BX/Xantia) Lähetetty: 02.01.2012 21:56 |
Viestit: 1128
|
Kun tuo 16 Valve on vuosihuollossa ja imusarjakin on lattialla, niin samalla ajattelin huoltaa starttimottorin. On mielestäni vähän laiska pyörittäjä (maadoitukset on kunnossa). Nyt vaihtoehtona on fixata alkuperäinen tai laittaa sen tilalle -93 1.8 8v xantiasta peräisin oleva. Xantian startti on halkaisijaltaan pienempi ja vähän pidempi, saman verran ajettu (luultavasti) kuin originaali. Näytti mahtuvan paikalleenkin. Onko tuo Xantian startti parempi/huonompi eli kannattaako vaihto?
Motonetin vaihtoehtoja kun katsoi, niin siellä oli beksin startteja sekä alennusvaihteella että ilman. Xantiaan oli tarjolla vain alennusvaihteella (sama kuin BX). Onko Xantian startti siis hitaampi pyörittämään konetta vai onko vaihteella vaan saatu moottorin koko pienemmäksi. Mielestäni Xantia taitaa pyörittää nopeammin.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Starttimoottori kyssäri (BX/Xantia) Lähetetty: 02.01.2012 23:30 |
Viestit: 1128
|
Sen verran tarkennusta, että vanha on Iskra ja Xantian startti on Bosch. Alennusvaihteella lienee sen verran merkitystä, että pakkasella taitaa hörpätä hieman vähemmän virtaa.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Starttimoottori kyssäri (BX/Xantia) Lähetetty: 02.01.2012 23:42 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ylipäätään hörppäisee virtaskaa vähemmän, kuin "suoravetoinen". Mekaniikkaa voisi planeettapyörästöineen verrata akkuporakoneeseen, on vain mitoitus- ym. eroja. Onko st-moottorien kyljissä mitään tekstiä, joka kertoisi tehoista, tai virroista. Niistä myös voisi päätellä sopivuutta.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Starttimoottori kyssäri (BX/Xantia) Lähetetty: 02.01.2012 23:52 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
avbx kirjoitti: Alennusvaihteella lienee sen verran merkitystä, että pakkasella taitaa hörpätä hieman vähemmän virtaa. Käsittääkseni kun se sähkömoottori pyörii vikkelämmin niin sen hyötysuhdekin on parempi. Huolla se modernimpi jos se nätisti aukeaa.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Starttimoottori kyssäri (BX/Xantia) Lähetetty: 03.01.2012 09:50 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Hyötysuhde, myös sanonta: Minkä matkassa voittaa, sen voimassa häviää. Siis bendixrattaan voima on sama, mutta se voima jakautuu alennusvaihteellisen moottorissa suuremmalle kierrosluvulle, ts. se ottaa "enemmän, mutta lyhyempiä askeleita". Tässä vaikuttaa myös k-moottorin pienempi paino, myös kaapeli ohuempi, kevyempi, vähemmän kuparia*, k-moottorissakin. *Raudasta puhumattakaan
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Starttimoottori kyssäri (BX/Xantia) Lähetetty: 03.01.2012 11:53 |
Viestit: 1128
|
Laitanpa sitten uudemman käyttöön ja vanhan hyllyyn odottamaan entisöijää. Toivottavasti parantaa käyntiinlähtöä pakkasilla. Toistaiseksi ei ole ollut tänä talvena tarvetta. Seurasin eilen koiria ulkoiluttaessa apuvirran antoyritystä. Ilmeisesti tuuli paiskasi antavan auton konepellin kiinni komean valokaaren ja kiroilun saattelemina. En jäänyt seuraamaan jatkoa, mutta taisivat molemmat autot jäädä siihen.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
|
|