Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 3/3 [ 60 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen?
ViestiLähetetty: 15.09.2011 12:53 

Viestit: 6
Oman kokemuksen pohjalta, kyllä kannattaa. Kannustan kaikkia ranskiksia p**koina pitäviä pysymään visusti mielipiteessään, se takaa itselleni jatkossakin erinomaisella hinta/laatusuhteella tapahtuvia autohankintoja. Itsellä kokemusta Peugeot-Citroen akselilta, Relluista ei ole kokemusta (veikkaanpa ettei myöskään tule).

Ostin keväällä ensimmäisen viestin hintahaarukan sisällä olevalla hinnalla (lähellä yläpäätä) 1,8 16v farkku-Xantian. Oli ajettu n. 200tkm. Hyvin on toiminut. Etupallot havaitsin ostohetkellä vaihtokuntoisiksi ja vaihdoin ne itse (40€/kpl). Kaikki muu onkin toiminut moitteitta ilmastointia ja penkinlämmittimiä myöten. Ai juu, vasemman takaoven johdot ovat poikki, välillä keskuslukko siinä ovessa toimii, välillä ei. Kurkistan johtojen tilan ennen talvea. Myyjä oli huoltokirjaan käsin kirjoittanut edellisen huollon kohdalle "jakohihna" ja esitteli sitä vaihdetuksi. En uskonut, koska ajomäärä eikä aika sitä vielä olisi vaatinut. Tiedustelin ostettuani auton asiaa kyseisestä huoltoliikkeestä ja sain sähköpostina auton tarkan huoltohistorian pitkältä ajalta. Ei sitä jakohihnaa ollut tuolloin vaihdettu, mutta printistä varmistui todellinen vaihtoajankohta ja se, että hihnalla ajelee vielä tovin. Autoa oli kuitenkin säännöllisesti huollettu. Niin ja koiranluu on alkanut ääntelemään oikealla edessä. Sen vaihdan myös ennen talvea, maksoi (Lemförder) muistaakseni 28€. Ainoat tekemäni huoltotoimet ovat moottoriöljyn ja öljyn- ja ilmansuodattimien vaihto. Niin ja tyhjäkäyntiventtiilin voitelu kun alkoi helteillä jumittamaan. jousituksen korkeudensäätözydeemit voitelin öljynvaihdon lomassa. Hyvä ja vaivaton auto kuitenkin mielestäni, eritoten hinta/laatu on erinomaisesti kohdillaan.

Itse olen parimetrinen karju ja sangen harvassa ovat autot, jossa itseni taakse mahtuu takapenkille vielä aikuinen. Xantiassa mahtuu. Lapsen turvaistuin on turvavöillä kiinnitettävää mallia ja autoon jää kaikin puolin hyvin tilaa. Pitkä kesälomareissu tuli autolla heitettyä ja kyllä oli mukavaa matkantekoa kaikin puolin. Kaverini osti 2000-mallisen farkku-Xantian reilu kk sitten. On myös vaikuttanut tyytyväiseltä. Kyseinen autoyksilö myös säännöllisesti huollettu tapaus.

Eräs toinen kaverini on Volvo-miehiä ja hänen 2003-mallinen alle 200tkm ajettu v70 t5:nsa on viimeisen kahden vuoden aikana käynyt korjaamolla ainakin 5000€ edestä normaalien huoltojen lisäksi. Noin 1000€ per reissu ja ei edes Biliassa (toki saksantuonti, turbo- ym. viat viittaavat kenkää saksassa annetun koko rahan edestä). Pitää silti Volvoa premium-merkkinä ja ranskiksia aivan p**koina. Hyvä niin :-)



Ex-Xantia Break 1,8 16V -99, Chrysler Grand Voyager 3,3 V6 -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen?
ViestiLähetetty: 15.09.2011 18:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Hyvä kirjoitus! Vielä kun hydenesteiden vaihdon lisäisit tuohon huoltamiseesi niin pääsisit vielä pidemmälle huolettomasti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen?
ViestiLähetetty: 18.12.2011 14:29 

Viestit: 327
Minulla on meneillään toinen Xantia. Ensimmäinen oli vm -97 TD ja ostin sen v 2001 ollen auton toinen omistaja. Ajoin autoon 270 000 km ja näillä kilometreillä meni etupää uusiksi, kaikki pumput alkuperäisiä mutta kytkin sanoi itsensä irti 300 000 km jälkeen. Edellinen omistaja harrasti veneilyä ja varmaankin runsas veneen vesille laskeminen ja sieltä nostaminen olivat jättäneet kytkimen kestolle omat rajansa.
Nyt minulla on Xantia vm 2000 joka oli ostohetkellä ajettu vain 220 000 km. Vähäiset kilometrit ovat näkyneet käytössäni toistuvilla osien vaihdoilla mutta vaihdetaan mitä hajoaa ja ajetaan autoon yli 200 000 km niin kyllä korjauskustannukset ovat ihan järkevällä tasolla kun lasken hintaa ajetuille kilometreille.
Viimeiset kymmenen vuotta olen ajanut ka. 40 000 km/v ja Xantia on ollut minulle hyvä ratkaisu. Kesällä se on mukava ja pahassa lumipöllyssä se kulkee kuin juna.



[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*]
Xantia hdi vm 2000 243 000 km
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen?
ViestiLähetetty: 18.12.2011 16:16 

Viestit: 108
xantian varaosat ovat halpoja


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen?
ViestiLähetetty: 18.12.2011 19:59 

Viestit: 108
xantti kirjoitti:
xantian varaosat ovat halpoja

hyvä talviauto ,öljyt pysyy moottorissa 35:n asteen pakkasessa
synteettinen öljy ohjausvaihteessa olisi hyvä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen?
ViestiLähetetty: 19.12.2011 08:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
xantti kirjoitti:
xantti kirjoitti:
xantian varaosat ovat halpoja

hyvä talviauto ,öljyt pysyy moottorissa 35:n asteen pakkasessa
synteettinen öljy ohjausvaihteessa olisi hyvä


Ajoittainen löhmien vaihto olisi hyvä ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen?
ViestiLähetetty: 21.12.2011 22:37 

Viestit: 108
tosi tyytyväinen xantian hinta laatu suhteeseen korjauskulujen
pienuuteen 300 tkm ja 17 vuoden kokemuksella


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen?
ViestiLähetetty: 16.01.2012 19:08 

Viestit: 1
Paikkakunta: Järvenpää
Itsellä on ollut Citikkaa laidasta laitaan (tällä hetkellä DS19 -73, C-crosser -09 ja Xantia break -99) ja Xantiat on kyllä olleet hyviä yksilöitä ja luotettavia pelejä.

hyvää:
- mukava ajaa, eikä jää helposti kiinni talvella ja nousee hyvin liukkaaseen mäkeen (talo kallion huipulla). Jouduttiin luopumaan Grand Picassosta kun ei noussut talvella pihalle saakka.
- tilaa mukavasti
- edulliset varaosat
- hyvät varusteet: vakionopeuden säädin, radion rattiohjaus, sähköiset lasinnostimet jne.

huonoa:
- suhteellisen isoruokainen nykyautoihin verrattuna

yleisimmät viat:
- takakorkeuden säädin jumiutuu helposti
- etuovien ja takakontin kumihaitareissa kulkevat johdot katkeilevat (jolloin keskuslukituksen, ikkunoiden nostimien ym. kanssa tulee ongelmia).
- penkinlämmittimet ei toimi
- 1995 mallisesta sedanista meni puola, samoin siskon Xsarasta (ilmenee nykimisenä)
- käsijarruvaijerin suoja kuluu puhki etupyörän vierestä
- airbackin valo saattaa alkaa piinata, vikaa hankala paikallistaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen?
ViestiLähetetty: 16.01.2012 20:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
DS1973 kirjoitti:
- takakorkeuden säädin jumiutuu helposti
Ei kai, jos sitä muistaa joskus huoltaa?
DS1973 kirjoitti:
- penkinlämmittimet ei toimi
Taitavat olla lähinnä vanhakoppaisten ongelmia? Meillä ei '94:ssa toiminut, mutta kahdessa '99:ssä toimivat tälläkin hetkellä. Tosin Xantiassahan ei ole penkilämmittimiä kuin edessä, niin ei ole paljoa hajottavaakaan.
DS1973 kirjoitti:
- käsijarruvaijerin suoja kuluu puhki etupyörän vierestä
Mutta kestää silti melko pitkään. Kunhan vaan muistaa ostaa kunnollisen vaijerin, on sitten sopivampikin.
DS1973 kirjoitti:
airbackin valo saattaa alkaa piinata, vikaa hankala paikallistaa.
Vika taitaa löytyä 99%:ssa tapauksista penkkien liittimistä.

Mutta lisää vikoja:
- lämmityslaitteen kennon vuodot
- ohjausventtiilin vuodot
- kynnyskotelot ruostuvat takaovien alapuolelta



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen?
ViestiLähetetty: 19.01.2012 15:11 

Viestit: 4
Itsellä kokemusta I-mallin Xsarasta. 1.8 16V-farkku eli break malli vuodelta 2000.
Ostin auton vuonna 2007 ja sillä oli ajettu 94tkm. Kilsoja nyt takana 207tkm
maksoin autosta hieman alle 9000e ja sain 20tkm osatakuun Delta-Autosta.
Sekin kannatti, sillä vaihtoivat anturin ja hihnanvaihdon sain tingattua, kun huollon mukaan
rajana on 100tkm/5vuotta. Sanoivat huollossa, että yli 100tkm ei kannata ajaa.
Ykkösmallin Xsara on luotettavampi kuin uudempi malli, ilmeisesti
uudemmissa enemmän sähkövikoja, kun siinä väyläsähköt.
Ja uudemmissa Xsaroissa jousitus on enempi saksalaistyylisen kova, tämä enemmän essonpaari
osastoa, en ole ajanut kakkosmallilla.

SX-malli
- ilmastointi
- ABS
- 2xairbag+edessä sivuairbag
- apukuskin airbagin voi kytkeä pois

vikoja:

- takaoven ja etuoven keskuslukko, takaa meni piuha ja edestäkin tod.näk
- lambda-anturin "esilämmitys" anturi, sytytti vikavalon
- bensanhaju kovalla pakkasalle (ominaisuus)
- ilmastointi hajosi kesällä 2010. Lauhdutin ja lauhdutinputket vaihtoon kustannus 450€
olisi jäänyt korjaamatta, jos olisin tiennyt hinnat, 200-300€ alunperin kustannusarvio.
- puhallin, ohjausyksikkö ja sen jälkeen koko paketti vaihtoon
- STOP-valo syttynyt välillä, ei varsinaista vikaa, flekti lähti päälle liian aikaisin
ja siksi valo syttyi.
- takaluukun jouset vaihdettu


Kaiken kaikkiaan luotettava auto, toki säännölliset öljyvaihdot tehty ja huollot.
Kovalla pakkasella ilman viimasuojaakin, öljyt pysyy koneessa. Ei huohotinongelmaa.
Viimasuoja nopeuttaa lämpenemistä huomattavasti, muuten lämmön tulo kestää pakkasilla.

Tietty jos olisi ostanut vastaavan japsin, noita tiettyjä sähkövikoja ei olisi ollut, perustekniikka
kuitenkin luotettavaa.
Ajettavuuskin hyvä, tosin ohjaus ei ole kovin tunnokas, riippuu paljon renkaistakin, talvirenkailla hieman levoton.
Sama 1.8 16v kone on Xantiassakin ja kevyempi Xsara liikkuu sillä jopa ripeästi, kaupunkikulutus melko suuri.
Sinkitys hyvää tasoa, ei ruostu muuten, takakynnyskotelon päät ruostuvat, kun sinkitys kuluu puhki.

Sikälihän Xsara ei ole sitikka :-) kun rautajousinen ja vailla eksotiikkaa ja sama auto kuin peugeot 306.
Itsellä on myös -89 vm Peugeot 405 SRI ja alustarakenne on lähes samanlainen, ilmeisesti
vanhimmiten osassa Xsaroista tulee takajousitukseen väljyyttä kuten 405:ssa, jossa se oli murheekryyni.
itse en tosin ole laittanut nippoja ja väljää ei ole. Riippunee paljon kuormastakin miten se kuluu.
Tosin itsellä ollut kpl 405 pösöjä, ekassa GL:ssa oli alkuperäinen takajousitus (vääntösauvat) ja ajettu 320tkm
edes rasvanippoja ei ollut, ennekuin laitatin ne.
Tosin, vaikka 405 on letkumpi koriltaan, se on silti parempi ajaa kuin Xsara ja monen mielestä 406:stakin parempi ajaa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/3 [ 60 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: