Itsellä kokemusta I-mallin Xsarasta. 1.8 16V-farkku eli break malli vuodelta 2000.
Ostin auton vuonna 2007 ja sillä oli ajettu 94tkm. Kilsoja nyt takana 207tkm
maksoin autosta hieman alle 9000e ja sain 20tkm osatakuun Delta-Autosta.
Sekin kannatti, sillä vaihtoivat anturin ja hihnanvaihdon sain tingattua, kun huollon mukaan
rajana on 100tkm/5vuotta. Sanoivat huollossa, että yli 100tkm ei kannata ajaa.
Ykkösmallin Xsara on luotettavampi kuin uudempi malli, ilmeisesti
uudemmissa enemmän sähkövikoja, kun siinä väyläsähköt.
Ja uudemmissa Xsaroissa jousitus on enempi saksalaistyylisen kova, tämä enemmän essonpaari
osastoa, en ole ajanut kakkosmallilla.
SX-malli
- ilmastointi
- ABS
- 2xairbag+edessä sivuairbag
- apukuskin airbagin voi kytkeä pois
vikoja:
- takaoven ja etuoven keskuslukko, takaa meni piuha ja edestäkin tod.näk
- lambda-anturin "esilämmitys" anturi, sytytti vikavalon
- bensanhaju kovalla pakkasalle (ominaisuus)
- ilmastointi hajosi kesällä 2010. Lauhdutin ja lauhdutinputket vaihtoon kustannus 450€
olisi jäänyt korjaamatta, jos olisin tiennyt hinnat, 200-300€ alunperin kustannusarvio.
- puhallin, ohjausyksikkö ja sen jälkeen koko paketti vaihtoon
- STOP-valo syttynyt välillä, ei varsinaista vikaa, flekti lähti päälle liian aikaisin
ja siksi valo syttyi.
- takaluukun jouset vaihdettu
Kaiken kaikkiaan luotettava auto, toki säännölliset öljyvaihdot tehty ja huollot.
Kovalla pakkasella ilman viimasuojaakin, öljyt pysyy koneessa. Ei huohotinongelmaa.
Viimasuoja nopeuttaa lämpenemistä huomattavasti, muuten lämmön tulo kestää pakkasilla.
Tietty jos olisi ostanut vastaavan japsin, noita tiettyjä sähkövikoja ei olisi ollut, perustekniikka
kuitenkin luotettavaa.
Ajettavuuskin hyvä, tosin ohjaus ei ole kovin tunnokas, riippuu paljon renkaistakin, talvirenkailla hieman levoton.
Sama 1.8 16v kone on Xantiassakin ja kevyempi Xsara liikkuu sillä jopa ripeästi, kaupunkikulutus melko suuri.
Sinkitys hyvää tasoa, ei ruostu muuten, takakynnyskotelon päät ruostuvat, kun sinkitys kuluu puhki.
Sikälihän Xsara ei ole sitikka

kun rautajousinen ja vailla eksotiikkaa ja sama auto kuin peugeot 306.
Itsellä on myös -89 vm Peugeot 405 SRI ja alustarakenne on lähes samanlainen, ilmeisesti
vanhimmiten osassa Xsaroista tulee takajousitukseen väljyyttä kuten 405:ssa, jossa se oli murheekryyni.
itse en tosin ole laittanut nippoja ja väljää ei ole. Riippunee paljon kuormastakin miten se kuluu.
Tosin itsellä ollut kpl 405 pösöjä, ekassa GL:ssa oli alkuperäinen takajousitus (vääntösauvat) ja ajettu 320tkm
edes rasvanippoja ei ollut, ennekuin laitatin ne.
Tosin, vaikka 405 on letkumpi koriltaan, se on silti parempi ajaa kuin Xsara ja monen mielestä 406:stakin parempi ajaa.