Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 33 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 22.01.2012 00:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Ei kait ankkuria(roottoria!) poistettaessa tarvitse mitään muuta irrottaa
Eiköhän nyt unohdeta noista ankkureista puhuminen ihan suosiolla, kun ankkurina puhutaan usein väärästä komponentista tai se vain hämää useissa tapauksissa. Eivätkä kaikki siis aina edes muista, mikä se ankkuri oikeasti pyörivässä sähkökoneessa on. Veneen ankkuri on monille tutumpi. Otetaanpa tähän kertauksen vuoksi vähän lainauksia kuitenkin asian selventämiseksi.
Pyrhönen, Jokinen, Hrabovcová: Design of Rotating Electrical Machines. Wiley 2008. p.47 kirjoitti:
According to IEC 60050-411, the armature winding is a winding in a synchronous, DC or single-phase commuter machine, which, in service, receives active power from or delivers active power to the external electrical system.
Ja sama Pyrhösen prujussa kirjoitti:
IEC 50(411):n mukaan ankkurikäämi on synkronikoneen, DC-koneen tai yksivaiheisen kommutaattorisarjakoneen se käämi, joka koneen käydessä vastaanottaa pätötehoa verkosta tai siirtää pätötehoa ulkoiseen sähköverkkoon.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 22.01.2012 10:19 

Viestit: 11
Kiitos kaikille osallistuneille! Vika oli todella simppeli :lol: tihkukytkimensulake F30 oli palanut. Tulipahan ajettua 600km Sitrosella mutka sen vuoksi :D Matkailu se on joka avartaa! Katselin kyllä muut sulakkeet mutta tuota en huomannut. Jyväskylän autosähköliikkeiden vastaukset olivat vai Ranskalaisten aliarvioimista :twisted:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 22.01.2012 11:14 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Niin, ja auton vaihtosähkö(-virta)laturissa pätötehoa syöttää staattori (seisoja/kenttäkäämi, jne). Roottoria(pyörijää/ankkuria, jne) käytetään vain magnetointiin, jonka suuruudella vaikutetaan laturin lähtötehoon, vakiojännitteeseen. Vs(Vv-)-laturi on itse asiassa vakiojännitteinen 3-vaiheinen generaattori*, tuottaa 3-vaihesähköä, joka tasasuunnataan laturin sisäisessä 3-vaihetasasuuntaajassa. Siinä on 6 tukevaa diodia. Lisäksi vielä on 3 diodia, jotka tekevät tasasähkön säätimelle. *Poikkeaa verkkosähköä tuottavista gentsuista siinä, että laturin tekemä taajuus riippuu kierrosluvusta ja on muutenkin paljon suurempi, kuin verkkosähkön 50Hz:n taajuus. Laturin taajuudella ei sinänsä, tasasuunnattuna ole merkitystä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 22.01.2012 11:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
auton vaihtosähkö(-virta)laturissa pätötehoa syöttää staattori (seisoja/kenttäkäämi, jne). Roottoria(pyörijää/ankkuria, jne) käytetään vain magnetointiin
Niin, se magnetoiva kenttä- eli magnetointikäämihän on tämmöisen generattorin tapauksessa roottorilla (siellä napakappaleiden keskellä). Ja pätötehoa siirtävä ankkurikäämitys on staattorilla...

Tämmöisissä on sentään vielä simppeliä tuo käämityksen terminologia. Oikosulkumoottorissa onkin mielenkiintoisempaa, kun staattorikäämitys toimii ankkurina, mutta samalla myös kenttäkäämityksen tavoin. Onneksi standardoijat ym ovat tajunneet, ettei sitä kannata nimittää kuitenkaan muuksi kuin staattoriksi.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 22.01.2012 14:33 

Viestit: 109
Termit tosiaan näissä laturin osissa meni minulta huolimattomuuttani sekaisin. Tarkoitin kenttäkäämien (staattorin) juotoksia, joita näyttäisi olevan ainakin kuusi. Aiemmin tullut purettua vain tasavirtalatureita, kuten museoikäisessä -62 Zephyr Six:ssäni on. (Oma ikäjakaumani kuuluisi 1% ryhmään). Hiilien vaihtohan on helppo, jos liukurenkaat ovat vielä hyvät. Autosähköopiskelut 60-luvulta termien osalta ja muutenkin jo suurimmaksi osaksi unohtuneet, vaikka käytännössä vielä korjaukset jotenkin onnistuvat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 22.01.2012 14:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
mn41 kirjoitti:
...paikalliselta autosähköhankkijalta.


Lahdessa tämä oli ehdottomasti kallein vaihtoehto kun piti saada hiilisilta ja säädin en-enää-muista-mihin-laturiin, autosähkökorjaamon hinta oli 67 euroa, AD-varaosaliikkeestä sama kilke 25 euroa. Tuolta ko. varaosakaupasta käyn nykyään kysymässä sitten, tarvitsin Boschin ruiskutuspumpun osia, lisävaloja tai ZF:n laatikon sisuksia, sähköosien lisäksi.. Jos ei välttämättä tavaraa ole, mutta varaosanumeron ja hinnan saa heti (jos osaa saatavissa).



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 22.01.2012 17:09 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Hommaan tekee hauskuutta, jos tutkitaan 60-luvun UPOWER- moottoria. Siinä olikin oikosulkumoottorin vermeet päinvastoin. Kun käämitys oli kiinteällä akselilla, suoraan kytkettyinä, ilman kommutointia*, staattorina ja oikosulkukäämit pyörivät rautasydämineen, vaippoineen, siis koko ulkokehä pyörii, roottorina.
Staattori-sana viittaa staattisuuteen, paikallaan pysymiseen, roottori taas johonkin pyörivään, kuten helipotkureissa...
*Hiiliä, kollektoria.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI
ViestiLähetetty: 22.01.2012 17:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Hommaan tekee hauskuutta, jos tutkitaan 60-luvun UPOWER- moottoria. Siinä olikin oikosulkumoottorin vermeet päinvastoin.
Rumpumoottoreita valmistanevat vieläkin jotkin yritykset. Tarvitaanhan niitä erinäisissä kuljetinkäytöissä. Ainakin jokunen vuosi sitten vaihdoin yhden JOKI-merkkisen (John Kirkegaard) rumpumoottorin vastaavan hajonneen tilalle.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 33 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: C5NSeppo ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: