|
Kirjoittaja |
Viesti |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI Lähetetty: 22.01.2012 00:20 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
ealab kirjoitti: Ei kait ankkuria(roottoria!) poistettaessa tarvitse mitään muuta irrottaa Eiköhän nyt unohdeta noista ankkureista puhuminen ihan suosiolla, kun ankkurina puhutaan usein väärästä komponentista tai se vain hämää useissa tapauksissa. Eivätkä kaikki siis aina edes muista, mikä se ankkuri oikeasti pyörivässä sähkökoneessa on. Veneen ankkuri on monille tutumpi. Otetaanpa tähän kertauksen vuoksi vähän lainauksia kuitenkin asian selventämiseksi. Pyrhönen, Jokinen, Hrabovcová: Design of Rotating Electrical Machines. Wiley 2008. p.47 kirjoitti: According to IEC 60050-411, the armature winding is a winding in a synchronous, DC or single-phase commuter machine, which, in service, receives active power from or delivers active power to the external electrical system. Ja sama Pyrhösen prujussa kirjoitti: IEC 50(411):n mukaan ankkurikäämi on synkronikoneen, DC-koneen tai yksivaiheisen kommutaattorisarjakoneen se käämi, joka koneen käydessä vastaanottaa pätötehoa verkosta tai siirtää pätötehoa ulkoiseen sähköverkkoon.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
EZH
|
Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI Lähetetty: 22.01.2012 10:19 |
Viestit: 11
|
Kiitos kaikille osallistuneille! Vika oli todella simppeli  tihkukytkimensulake F30 oli palanut. Tulipahan ajettua 600km Sitrosella mutka sen vuoksi  Matkailu se on joka avartaa! Katselin kyllä muut sulakkeet mutta tuota en huomannut. Jyväskylän autosähköliikkeiden vastaukset olivat vai Ranskalaisten aliarvioimista 
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI Lähetetty: 22.01.2012 11:14 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Niin, ja auton vaihtosähkö(-virta)laturissa pätötehoa syöttää staattori (seisoja/kenttäkäämi, jne). Roottoria(pyörijää/ankkuria, jne) käytetään vain magnetointiin, jonka suuruudella vaikutetaan laturin lähtötehoon, vakiojännitteeseen. Vs(Vv-)-laturi on itse asiassa vakiojännitteinen 3-vaiheinen generaattori*, tuottaa 3-vaihesähköä, joka tasasuunnataan laturin sisäisessä 3-vaihetasasuuntaajassa. Siinä on 6 tukevaa diodia. Lisäksi vielä on 3 diodia, jotka tekevät tasasähkön säätimelle. *Poikkeaa verkkosähköä tuottavista gentsuista siinä, että laturin tekemä taajuus riippuu kierrosluvusta ja on muutenkin paljon suurempi, kuin verkkosähkön 50Hz:n taajuus. Laturin taajuudella ei sinänsä, tasasuunnattuna ole merkitystä.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI Lähetetty: 22.01.2012 11:37 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
ealab kirjoitti: auton vaihtosähkö(-virta)laturissa pätötehoa syöttää staattori (seisoja/kenttäkäämi, jne). Roottoria(pyörijää/ankkuria, jne) käytetään vain magnetointiin Niin, se magnetoiva kenttä- eli magnetointikäämihän on tämmöisen generattorin tapauksessa roottorilla (siellä napakappaleiden keskellä). Ja pätötehoa siirtävä ankkurikäämitys on staattorilla... Tämmöisissä on sentään vielä simppeliä tuo käämityksen terminologia. Oikosulkumoottorissa onkin mielenkiintoisempaa, kun staattorikäämitys toimii ankkurina, mutta samalla myös kenttäkäämityksen tavoin. Onneksi standardoijat ym ovat tajunneet, ettei sitä kannata nimittää kuitenkaan muuksi kuin staattoriksi.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
mn41
|
Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI Lähetetty: 22.01.2012 14:33 |
Viestit: 109
|
Termit tosiaan näissä laturin osissa meni minulta huolimattomuuttani sekaisin. Tarkoitin kenttäkäämien (staattorin) juotoksia, joita näyttäisi olevan ainakin kuusi. Aiemmin tullut purettua vain tasavirtalatureita, kuten museoikäisessä -62 Zephyr Six:ssäni on. (Oma ikäjakaumani kuuluisi 1% ryhmään). Hiilien vaihtohan on helppo, jos liukurenkaat ovat vielä hyvät. Autosähköopiskelut 60-luvulta termien osalta ja muutenkin jo suurimmaksi osaksi unohtuneet, vaikka käytännössä vielä korjaukset jotenkin onnistuvat.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI Lähetetty: 22.01.2012 14:55 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
mn41 kirjoitti: ...paikalliselta autosähköhankkijalta. Lahdessa tämä oli ehdottomasti kallein vaihtoehto kun piti saada hiilisilta ja säädin en-enää-muista-mihin-laturiin, autosähkökorjaamon hinta oli 67 euroa, AD-varaosaliikkeestä sama kilke 25 euroa. Tuolta ko. varaosakaupasta käyn nykyään kysymässä sitten, tarvitsin Boschin ruiskutuspumpun osia, lisävaloja tai ZF:n laatikon sisuksia, sähköosien lisäksi.. Jos ei välttämättä tavaraa ole, mutta varaosanumeron ja hinnan saa heti (jos osaa saatavissa).
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI Lähetetty: 22.01.2012 17:09 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Hommaan tekee hauskuutta, jos tutkitaan 60-luvun UPOWER- moottoria. Siinä olikin oikosulkumoottorin vermeet päinvastoin. Kun käämitys oli kiinteällä akselilla, suoraan kytkettyinä, ilman kommutointia*, staattorina ja oikosulkukäämit pyörivät rautasydämineen, vaippoineen, siis koko ulkokehä pyörii, roottorina. Staattori-sana viittaa staattisuuteen, paikallaan pysymiseen, roottori taas johonkin pyörivään, kuten helipotkureissa... *Hiiliä, kollektoria.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: XANTIA LATURI Lähetetty: 22.01.2012 17:32 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
ealab kirjoitti: Hommaan tekee hauskuutta, jos tutkitaan 60-luvun UPOWER- moottoria. Siinä olikin oikosulkumoottorin vermeet päinvastoin. Rumpumoottoreita valmistanevat vieläkin jotkin yritykset. Tarvitaanhan niitä erinäisissä kuljetinkäytöissä. Ainakin jokunen vuosi sitten vaihdoin yhden JOKI-merkkisen (John Kirkegaard) rumpumoottorin vastaavan hajonneen tilalle.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|