|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 10.10.2017 09:58 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
|
C5:n satuloissahan on ne reiät sinne satulan pulttien reikiin, joihin olisi tarkoitus puristaa heikkoa ruuvilukitetta tiivisteeksi estämään pulttien jumittumista reikiinsä alumiinin syöpymisen takia.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
|
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 10.10.2017 10:12 |
Viestit: 709
|
Tappirasva on hyvä kynkän ja satulan välissä. Tappirasva kestää kosteutta paremmin kuin muut yleisrasvat. Kokemuksesta voin sanoa että ko. rasva pysyy muutaman vuoden edellä mainitussa paikassa, samoin satulan pulteissa. Kuparitahna ei ole kovin hyvä kynkän ja satulan välissä: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=17561.0
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
|
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 10.10.2017 11:28 |
Viestit: 1334 Paikkakunta: Järvenpää
|
|
Välttäisin liukastimien käyttöä ko liitoksessa. Tahtoo tulla eläväinen jolloin suolavesi pääsee vaan väliin. Eikä tuossa liitoksessakaan tarkoitus ole jarrujen voimaa tukivarteen välittää pulttien leikauksella, vaan liitoksen kitkalla. Kovilla M10:llä saadaan noin a 4 t puristusta ja jos liitoksessa hyvä EP rasva niin voi välittää jotain 6-700 kp leikkausvoimaa. Tällöin äkkiä laskien, jarrupaine voisi olla luokkaa max 75 bar ilman varmuutta. Ylittyykö isolla kuormalla, tai töyssyssä?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 10.10.2017 15:33 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Wesa kirjoitti: Tällöin äkkiä laskien, jarrupaine voisi olla luokkaa max 75 bar ilman varmuutta. Ylittyykö isolla kuormalla, tai töyssyssä? Miten sait tuon jarrupaineen laskettua?
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 10.10.2017 16:38 |
Viestit: 1334 Paikkakunta: Järvenpää
|
Aapeli kirjoitti: Wesa kirjoitti: Tällöin äkkiä laskien, jarrupaine voisi olla luokkaa max 75 bar ilman varmuutta. Ylittyykö isolla kuormalla, tai töyssyssä? Miten sait tuon jarrupaineen laskettua? Niin max jarrupainehan on yhtä suuri kuin takasylinteripaine ja normaalisti luokkaa 2xpallon paine. Voi toki tarkemmin laskea sylinterin ja vipujen&kuormien kautta, mutta about. Männät 36 mm puristaa em paineella noin 750 kp ja kaksi jarrupalaa 0,4 kitkakertoimella tekee reilut 6 kN voimaa. Levyn keskisäde/renkaan vierintäsäde kertaa tuo 6, niin päästään jo tutumpiin katsastuksessa esille tuleviin arvoihin.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 10.10.2017 18:12 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
|
Nyt pääsin jyvälle, kiitos tarkeennuksesta.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 10.10.2017 18:33 |
Viestit: 1334 Paikkakunta: Järvenpää
|
Sitä voi sitten kukin arvuutella lisääkö männän voima sisemmän satulan puristusta tukivartta kohti?  Liitosta ja liiman käyttöä sotkee muuten aika suuri lämpötilaskaala jonka satula kokee ja alumiinin noin kaksinkertainen lämpölaajeneminen..
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 10.10.2017 20:07 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Wesa kirjoitti: Sitä voi sitten kukin arvuutella lisääkö männän voima sisemmän satulan puristusta tukivartta kohti?  Liitosta ja liiman käyttöä sotkee muuten aika suuri lämpötilaskaala jonka satula kokee ja alumiinin noin kaksinkertainen lämpölaajeneminen.. Hairahduin tuossa edellistä viestiä naputellessa ajattelemaan, että jarrupaineella olisi jotain tekemistä liitoksen puristuksen kanssa. Eihän sillä ole, jos liuku oletetaan kitkattomaksi. Ollapa CAD-malli satulasta, niin voisi huvikseen kokeilla mitä liitokselle tapahtuu lämmetessä.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 10.10.2017 20:14 |
Viestit: 3153 Paikkakunta: Korpilahti
|
|
^Mikä liuku? Takasatulat ovat kiinteät, kahdella männällä, yksi puolellaan...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 10.10.2017 20:37 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
jasu kirjoitti: ^Mikä liuku? Takasatulat ovat kiinteät, kahdella männällä, yksi puolellaan... Ok, no sitten puristus ei muutu, jos mäntien puristus tasainen. Liuku oli villi arvaus, kun en ollut koskaan Xantian takasatuloita hipelöinyt. Lähellä tosin oli, kun joku oli hitsannut umpeen ilmausruuvin reiän. Takajarruissa oli viiveestä päätellen vähän ilmaa, mutta katsastusmiestä ei häirinnyt.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 11.10.2017 21:02 |
Viestit: 694
|
|
Itse olen jarruissa ym alustan osissa suosinut keraamisia rasvoja jotka ei reagoi metallien kanssa ja tuntuu sietävän vettäkin paremmin
|
|
|
|
 |
|
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 11.10.2017 21:15 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
|
Hyvä, että jutellaan ja vertaillaan näitäkin: Paremmin, kuin mikä? Keraaminen ei täälläpäin kestänyt ao. huoltoväliä(1/2- 1v). Huuhtoutui pois. Sen sijaan monesti kertomani "cocktail" näyttää kestävän. Useiden vuosien kokemus. Tässä sotkussa Al-tahna edustaa tarttumattomuutta ja propeliakselirasva, tvst. vedenkestoa.
|
|
|
|
 |
|
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 11.10.2017 21:38 |
Viestit: 709
|
|
Nämä suomen tunnetuimmatkin merkkihuollot käyttävät välissä rasvaa ja luulenpa että tuskin rasvan takia on katkennut yhtään pulttia. Kokeiltu on Kupari, keraamista ja tappirasvaa, viimeinen on ollut selvästi parasta (kestää vuosia).
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
|
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 12.10.2017 22:03 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
|
Piirikorttilakalla suhautatte niin satulan kuin kynkän vastepinnat ja annatte kuivua kunnolla, niin jää se sähköpari pois. Minulla ollut niin jo toistakymmentä vuotta, eikä mitään hapettumaa välissä.
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
|
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 12.10.2017 22:57 |
Viestit: 1334 Paikkakunta: Järvenpää
|
Eki kirjoitti: Piirikorttilakalla suhautatte niin satulan kuin kynkän vastepinnat ja annatte kuivua kunnolla, niin jää se sähköpari pois. Minulla ollut niin jo toistakymmentä vuotta, eikä mitään hapettumaa välissä. Epäilemättä hyvä ratkaisu!
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
|
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 14.10.2017 07:22 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
|
Myös voisi kokeilla Al-liitosrasvaa. Tätä käytetään alumiinikaapelien liitoksissa. Mutta ei auta Al- Cu-liitoksiin. Ne metallit ovat "vihollisia".
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 14.10.2017 08:52 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Eki kirjoitti: Piirikorttilakalla suhautatte niin satulan kuin kynkän vastepinnat ja annatte kuivua kunnolla, niin jää se sähköpari pois. Minulla ollut niin jo toistakymmentä vuotta, eikä mitään hapettumaa välissä. Tuo todistetusti toimii, kun on noinkin pitkä kokemus takana. Kannattaa kuitenkin vielä toisenkin kerran miettiä ennen kuin alkaa paksumpia kerroksia lakkoja/maaleja tuohon väliin laittamaan. Liitos ajan mittaan (ja lämmön myötävaikutuksesta) löystyy, ts. pintojen välinen puristus pienenee. Jos tarkkoja ollaan, niin kaikki ruuviliitokset hieman löystyy ajan mittaan. Jo tunnin kuluessa kiristyksestä tapahtuu muutoksia. Liitoksessa oleva, varsinkin muovipohjainen, aine vain kiihdyttää ilmiötä. Edit. Tuosta on muuten seurausta aluvanteiden jälkikiristystarve.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 14.10.2017 20:01 |
Viestit: 738
|
|
Jos tarkkoja ollaan, niin kaikki ruuviliitokset hieman löystyy ajan mittaan
Ei muuten löysty kaikki ruuvi/pulttiliitokset
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 14.10.2017 20:09 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Plösöilijä kirjoitti: Jos tarkkoja ollaan, niin kaikki ruuviliitokset hieman löystyy ajan mittaan
Ei muuten löysty kaikki ruuvi/pulttiliitokset Ja sitten niitä perusteluita.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 14.10.2017 20:53 |
Viestit: 5134
|
Aapeli kirjoitti: Plösöilijä kirjoitti: Jos tarkkoja ollaan, niin kaikki ruuviliitokset hieman löystyy ajan mittaan
Ei muuten löysty kaikki ruuvi/pulttiliitokset Ja sitten niitä perusteluita. Jos esimerkiksi tuon kyseisen satulan ja tukivarren välin jättää täysin suojaamatta niin väliin tulee korroosiota, joka lisää materiaalia väliin -> liitos siis vaan kiristyy.
|
|
|
|
 |
|
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 14.10.2017 21:31 |
Viestit: 1180 Paikkakunta: Jyväskylä
|
olli__o kirjoitti: Aapeli kirjoitti: Plösöilijä kirjoitti: Jos tarkkoja ollaan, niin kaikki ruuviliitokset hieman löystyy ajan mittaan
Ei muuten löysty kaikki ruuvi/pulttiliitokset Ja sitten niitä perusteluita. Jos esimerkiksi tuon kyseisen satulan ja tukivarren välin jättää täysin suojaamatta niin väliin tulee korroosiota, joka lisää materiaalia väliin -> liitos siis vaan kiristyy. Äh, menin vipuun 
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
|
HanaAna
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 24.10.2017 21:06 |
Viestit: 318 Paikkakunta: Helsinki
|
|
Aika paksu hapettuma... jösses...
| Liitteet: |

jarrusatula.jpg [ 60.84 KiB | Katsottu 14866 kertaa ]
|
*B11 -52 *3CV AK350 -65
|
|
|
|
 |
|
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 25.10.2017 08:17 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
|
"Kivan" näköinen karppatyyny! Satulan pultit pitkiä, onneksi. Ja vielä varsin kovaa laatua, 10,9. Tällaisellakin teräksellä on määrätty venymäkimmoisuus ja kun pitkä pultti, mikä sen parempaa. Siinä saa alumiinisatula vähän "elääkin". Aina pysyy puristus, tiukkuus pulteissa. Näytti C5-takasatuloiden pulteissa olevan vielä joustoaluslaatat....
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 25.10.2017 16:48 |
Viestit: 5879 Paikkakunta: Lahti
|
|
Kasaisin uusilla pulteilla, olen yhden pultin katkaissut kasatessa enkä kerinnyt vääntää edes kovaa.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut Lähetetty: 25.10.2017 17:21 |
Viestit: 709
|
|
Niitä pultteja (M9) maahantuojalla jäljellä alle 10kpl. Vieläköhän niitä Ranskassa on?
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
|
|