Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/4 [ 80 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 10.10.2017 09:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
C5:n satuloissahan on ne reiät sinne satulan pulttien reikiin, joihin olisi tarkoitus puristaa heikkoa ruuvilukitetta tiivisteeksi estämään pulttien jumittumista reikiinsä alumiinin syöpymisen takia.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 10.10.2017 10:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 709
Tappirasva on hyvä kynkän ja satulan välissä. Tappirasva kestää kosteutta paremmin kuin muut yleisrasvat. Kokemuksesta voin sanoa että ko. rasva pysyy muutaman vuoden edellä mainitussa paikassa, samoin satulan pulteissa.

Kuparitahna ei ole kovin hyvä kynkän ja satulan välissä: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=17561.0



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 10.10.2017 11:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1334
Paikkakunta: Järvenpää
Välttäisin liukastimien käyttöä ko liitoksessa. Tahtoo tulla eläväinen jolloin suolavesi pääsee vaan väliin. Eikä tuossa liitoksessakaan tarkoitus ole jarrujen voimaa tukivarteen välittää pulttien leikauksella, vaan liitoksen kitkalla. Kovilla M10:llä saadaan noin a 4 t puristusta ja jos liitoksessa hyvä EP rasva niin voi välittää jotain 6-700 kp leikkausvoimaa. Tällöin äkkiä laskien, jarrupaine voisi olla luokkaa max 75 bar ilman varmuutta. Ylittyykö isolla kuormalla, tai töyssyssä?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 10.10.2017 15:33 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Wesa kirjoitti:
Tällöin äkkiä laskien, jarrupaine voisi olla luokkaa max 75 bar ilman varmuutta. Ylittyykö isolla kuormalla, tai töyssyssä?


Miten sait tuon jarrupaineen laskettua?



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 10.10.2017 16:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1334
Paikkakunta: Järvenpää
Aapeli kirjoitti:
Wesa kirjoitti:
Tällöin äkkiä laskien, jarrupaine voisi olla luokkaa max 75 bar ilman varmuutta. Ylittyykö isolla kuormalla, tai töyssyssä?


Miten sait tuon jarrupaineen laskettua?

Niin max jarrupainehan on yhtä suuri kuin takasylinteripaine ja normaalisti luokkaa 2xpallon paine. Voi toki tarkemmin laskea sylinterin ja vipujen&kuormien kautta, mutta about. Männät 36 mm puristaa em paineella noin 750 kp ja kaksi jarrupalaa 0,4 kitkakertoimella tekee reilut 6 kN voimaa. Levyn keskisäde/renkaan vierintäsäde kertaa tuo 6, niin päästään jo tutumpiin katsastuksessa esille tuleviin arvoihin.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 10.10.2017 18:12 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Nyt pääsin jyvälle, kiitos tarkeennuksesta.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 10.10.2017 18:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1334
Paikkakunta: Järvenpää
Sitä voi sitten kukin arvuutella lisääkö männän voima sisemmän satulan puristusta tukivartta kohti? :P

Liitosta ja liiman käyttöä sotkee muuten aika suuri lämpötilaskaala jonka satula kokee ja alumiinin noin kaksinkertainen lämpölaajeneminen..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 10.10.2017 20:07 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Wesa kirjoitti:
Sitä voi sitten kukin arvuutella lisääkö männän voima sisemmän satulan puristusta tukivartta kohti? :P

Liitosta ja liiman käyttöä sotkee muuten aika suuri lämpötilaskaala jonka satula kokee ja alumiinin noin kaksinkertainen lämpölaajeneminen..


Hairahduin tuossa edellistä viestiä naputellessa ajattelemaan, että jarrupaineella olisi jotain tekemistä liitoksen puristuksen kanssa. Eihän sillä ole, jos liuku oletetaan kitkattomaksi.

Ollapa CAD-malli satulasta, niin voisi huvikseen kokeilla mitä liitokselle tapahtuu lämmetessä.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 10.10.2017 20:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3153
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
^Mikä liuku? Takasatulat ovat kiinteät, kahdella männällä, yksi puolellaan...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 10.10.2017 20:37 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
jasu kirjoitti:
^Mikä liuku? Takasatulat ovat kiinteät, kahdella männällä, yksi puolellaan...


Ok, no sitten puristus ei muutu, jos mäntien puristus tasainen.

Liuku oli villi arvaus, kun en ollut koskaan Xantian takasatuloita hipelöinyt. Lähellä tosin oli, kun joku oli hitsannut umpeen ilmausruuvin reiän. Takajarruissa oli viiveestä päätellen vähän ilmaa, mutta katsastusmiestä ei häirinnyt.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 11.10.2017 21:02 

Viestit: 694
Itse olen jarruissa ym alustan osissa suosinut keraamisia rasvoja jotka ei reagoi metallien kanssa ja tuntuu sietävän vettäkin paremmin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 11.10.2017 21:15 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Hyvä, että jutellaan ja vertaillaan näitäkin: Paremmin, kuin mikä? Keraaminen ei täälläpäin kestänyt ao. huoltoväliä(1/2- 1v). Huuhtoutui pois. Sen sijaan monesti kertomani "cocktail" näyttää kestävän. Useiden vuosien kokemus. Tässä sotkussa Al-tahna edustaa tarttumattomuutta ja propeliakselirasva, tvst. vedenkestoa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 11.10.2017 21:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 709
Nämä suomen tunnetuimmatkin merkkihuollot käyttävät välissä rasvaa ja luulenpa että tuskin rasvan takia on katkennut yhtään pulttia. Kokeiltu on Kupari, keraamista ja tappirasvaa, viimeinen on ollut selvästi parasta (kestää vuosia).



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 12.10.2017 22:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Piirikorttilakalla suhautatte niin satulan kuin kynkän vastepinnat ja annatte kuivua kunnolla, niin jää se sähköpari pois. Minulla ollut niin jo toistakymmentä vuotta, eikä mitään hapettumaa välissä.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 12.10.2017 22:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1334
Paikkakunta: Järvenpää
Eki kirjoitti:
Piirikorttilakalla suhautatte niin satulan kuin kynkän vastepinnat ja annatte kuivua kunnolla, niin jää se sähköpari pois. Minulla ollut niin jo toistakymmentä vuotta, eikä mitään hapettumaa välissä.

Epäilemättä hyvä ratkaisu!



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 14.10.2017 07:22 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Myös voisi kokeilla Al-liitosrasvaa. Tätä käytetään alumiinikaapelien liitoksissa. Mutta ei auta Al- Cu-liitoksiin. Ne metallit ovat "vihollisia".


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 14.10.2017 08:52 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Eki kirjoitti:
Piirikorttilakalla suhautatte niin satulan kuin kynkän vastepinnat ja annatte kuivua kunnolla, niin jää se sähköpari pois. Minulla ollut niin jo toistakymmentä vuotta, eikä mitään hapettumaa välissä.


Tuo todistetusti toimii, kun on noinkin pitkä kokemus takana.

Kannattaa kuitenkin vielä toisenkin kerran miettiä ennen kuin alkaa paksumpia kerroksia lakkoja/maaleja tuohon väliin laittamaan. Liitos ajan mittaan (ja lämmön myötävaikutuksesta) löystyy, ts. pintojen välinen puristus pienenee.

Jos tarkkoja ollaan, niin kaikki ruuviliitokset hieman löystyy ajan mittaan. Jo tunnin kuluessa kiristyksestä tapahtuu muutoksia. Liitoksessa oleva, varsinkin muovipohjainen, aine vain kiihdyttää ilmiötä.

Edit. Tuosta on muuten seurausta aluvanteiden jälkikiristystarve.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 14.10.2017 20:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Jos tarkkoja ollaan, niin kaikki ruuviliitokset hieman löystyy ajan mittaan

Ei muuten löysty kaikki ruuvi/pulttiliitokset



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 14.10.2017 20:09 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Plösöilijä kirjoitti:
Jos tarkkoja ollaan, niin kaikki ruuviliitokset hieman löystyy ajan mittaan

Ei muuten löysty kaikki ruuvi/pulttiliitokset


Ja sitten niitä perusteluita.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 14.10.2017 20:53 

Viestit: 5134
Aapeli kirjoitti:
Plösöilijä kirjoitti:
Jos tarkkoja ollaan, niin kaikki ruuviliitokset hieman löystyy ajan mittaan

Ei muuten löysty kaikki ruuvi/pulttiliitokset


Ja sitten niitä perusteluita.

Jos esimerkiksi tuon kyseisen satulan ja tukivarren välin jättää täysin suojaamatta niin väliin tulee korroosiota, joka lisää materiaalia väliin -> liitos siis vaan kiristyy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 14.10.2017 21:31 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
olli__o kirjoitti:
Aapeli kirjoitti:
Plösöilijä kirjoitti:
Jos tarkkoja ollaan, niin kaikki ruuviliitokset hieman löystyy ajan mittaan

Ei muuten löysty kaikki ruuvi/pulttiliitokset


Ja sitten niitä perusteluita.

Jos esimerkiksi tuon kyseisen satulan ja tukivarren välin jättää täysin suojaamatta niin väliin tulee korroosiota, joka lisää materiaalia väliin -> liitos siis vaan kiristyy.



Äh, menin vipuun :)



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 24.10.2017 21:06 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Aika paksu hapettuma... jösses...


Liitteet:
jarrusatula.jpg
jarrusatula.jpg [ 60.84 KiB | Katsottu 14885 kertaa ]

*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 25.10.2017 08:17 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
"Kivan" näköinen karppatyyny! Satulan pultit pitkiä, onneksi. Ja vielä varsin kovaa laatua, 10,9. Tällaisellakin teräksellä on määrätty venymäkimmoisuus ja kun pitkä pultti, mikä sen parempaa. Siinä saa alumiinisatula vähän "elääkin". Aina pysyy puristus, tiukkuus pulteissa. Näytti C5-takasatuloiden pulteissa olevan vielä joustoaluslaatat....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 25.10.2017 16:48 

Viestit: 5879
Paikkakunta: Lahti
Kasaisin uusilla pulteilla, olen yhden pultin katkaissut kasatessa enkä kerinnyt vääntää edes kovaa.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia II takajarrut
ViestiLähetetty: 25.10.2017 17:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 709
Niitä pultteja (M9) maahantuojalla jäljellä alle 10kpl. Vieläköhän niitä Ranskassa on?



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/4 [ 80 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: