Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 23.10.2013 20:27 

Viestit: 474
Mikä ihme tuota minun xanttua riivaa, kun se syö vasemman alatukivarren etumaisia puslia uskomatonta vauhtia? Pusla on vaihtokunnossa jotakuinkin kuukauden välein :x :x

Oikealla puolella tätä ei tapahdu ja molemmat puolet kiristän vasta kun auto on käynnissä ja leijuu ajokorkeudessa. Ja nämä puslat on hankittu siitä hyvästä ja palvelevasta Vantaalaisesta "merkkiliikkeestä", joten mistään kurapuslista ei ole kysymys. Samasta paikasta ja samalla tavalla asennetut ja kiristetyt puslat käy ja kukkuu toisessa xantussa aina vaan.

Paalataanko vai paijataanko?



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 23.10.2013 20:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Apurunko tai tukivarsi kiero?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 23.10.2013 20:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Just keväällä vaihdoin kaikki puslat ja tuo sama on mullakin vaihtokunnossa. Auto seisoikin 3kk välissä mutta ei se pusla erityisen huono ollut kun vaihdoin...

Väljä etupusla aiheuttaa kyllä inhottavan muljahduksen vastakkaiseen suuntaan kääntyvissä jyrkissä kurveissa...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 23.10.2013 21:09 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Kuinkahan on vaihdettu nuo puslat "kuukauden välein" on aika nopea aikataulu vaihdolle. Epäilyttää kyllä, että asennustyö ei ole tehty asianmukaisesti, jotain on todellakin pahasti pielessä. Ei edes alatukivarren virhe tai apurungon virheellisyys tällaista aiheuta. Onko autolla törmätty johonki ? ei edes motonetin puslat nyt yhdessä kuukaudessa pamahda.
Mahtaakohan nyt olla kyseessä jokin muu ongelma kuin alatukivarren pusla, en eläessäni nimittäin ole kuullut, että kuukaudessa pusla hajoaisi. Voi toki näinkin olla, mutta siinä tapauksessa kehotan ottamaan yhteyttä jo kuluttajasuojavirastoon toistuvan vaivan takia. Tämä hipoo jo maailmanennätystä varaosan hajoamiseen.

Tarjoan ilmaiseksi tutkimuksen autoosi, en kyllä tällä syömisellä vielä usko asiaa todeksi. Jos vaiva ei olekaan kuvailemasi, niin sitten tulee kulut tutkimuksistani.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 23.10.2013 22:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Isäukon Volvo 960:ssa vasemman etupyörän puslien menekin syyksi paljastui lopulta oikean takapyörän tuennan väljistyminen.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 24.10.2013 00:08 

Viestit: 474
Myönnän, hieman liioittelin. Todellinen aika nykyisellä puslalla vaihdosta ensimmäiseen oireiluun oli 1kk ja 3 päivää. Nyt on ajettu 1kk ja 12 päivää, ja kyyti on nyt sen mukaista. Edellinen vaihtoväli vaihdosta vaihtoon oli 1kk ja 9 päivää.

Minulla on kaksi paria tukivarsia, jotka vaihdan aina puslien vaihdon yhteydessä. Näin saan rauhassa väkertää vanhat puslien raadot irti. Tämän takia en usko, että tukivarsi olisi saanut kipeää, silloinhan molempien vasemmanpuoleisten tukivarsien pitäisi olla vääntyneitä. Kanttareidenkaan yli ei tuolla tule ajeltua.

Olen kaksi kertaa joskus aiemmin kiristänyt puslat väärin. Virheistä on opittu ja nyt ne kiristetään oikeaoppisesti ajokorkeudessa.

En tiedä onko tuolla autolla törmäilty, se on ollut minulla nyt vuoden päivät ja koko ajan siinä on ollut etupään kanssa ongelmia. Vetelyä sinne tänne, väljää ohjauksessa ja renkaiden epätasaista kulumista. Puslien, koiranluiden, alapallojen ja raidetankojen sisä- ja ulkopäiden vaihdon jälkeen käytin auton pyöränkulmien säädössä Vianorilla ja se korjasi tuon rengasongelman ja vähensi vetelyä.

Välys ohjauksessa johtuu kulahtaneesta hammastangosta. Väljää on kuitenkin niin vähän, että katsastuksessakaan ei asiasta ole kuin sanottu että kohta voisit vaihtaa tuon hammastangon.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 24.10.2013 09:54 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Vetelyäkin ehkä ja ainakin ohjauksen korjailua aiheuttaa liika taka-auraus. Siihen auttaa taka-apurungon vaihto. Onko etupään kaikki kulmat ok? Kaikki 3 kulmaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 14.03.2014 18:30 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
PietuG kirjoitti:

Olen kaksi kertaa joskus aiemmin kiristänyt puslat väärin. Virheistä on opittu ja nyt ne kiristetään oikeaoppisesti ajokorkeudessa.

.


Nyt kun sattui sopivasti löytymään puslakeskustelun tynkä, niin tähän liittyen kysymys. Takapuslathan asettuvat väkisinkin siihen yhteen ja ainoaan asentoon, mutta entäpäs etupusla ? Tossa kuvatuksessa alatukivarret ovat "selällään" mutta onko noiden puslissa näkyvän kolmen kolosen asennolla tukivarressa merkitystä ? Loogisesti ajateltuna puslan joustamiseen tiettyyn suuntaan nuo koloset ehkä vaikuttavat, mutta onko siis jompikumpi noista asennettu väärään asentoon ja toinen oikein vaiko molemmat väärin ? Viisasta kysyä ennenkuin rupean painamaan noita prässillä pois uusien tieltä ;)


Liitteet:
etupusla.jpg
etupusla.jpg [ 42.13 KiB | Katsottu 23188 kertaa ]

Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 16.03.2014 17:30 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Kenelläkään tietoa tästä vai puristatteko etummaisen puslan siihen asentoon kun sattuu menemään tai muuten fiiliksellä ? Service-kuvia mulle privana linkattiin, mutta niistäkin kävi mielestäni ilmi vain se, että painetaan "virallisesti" erikoistyökalulla paikoilleen, jolloin menee väkisinkin työkalussa olevan kolmen tapin ansioista tiettyyn asentoon, vaan mikäpä se asento on,,,


Liitteet:
uus pusla_small.jpg
uus pusla_small.jpg [ 45.22 KiB | Katsottu 23037 kertaa ]
etupuslan asentaminen.gif
etupuslan asentaminen.gif [ 8.71 KiB | Katsottu 23037 kertaa ]

Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 16.03.2014 18:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
joo....homma on " tieteellistä " . kyllä asento-opas pitää kattoo tähdistä , eikä koskaan asennella uuden/vanhan kuun aikana.
niillä koloilla on just ja ainoastaan astrologinen arvo muille kuin maahantuojan korjaamon työkalulle.
sen sijaan , jos haluaa puslien kestävän myös pikkusen pitempään , niin tuo sääntö . kiristää pultit vain ja ainoastaan oikeassa lentokorkeudessa , pätee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 16.03.2014 19:18 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
kokemjne kirjoitti:
joo....homma on " tieteellistä " . kyllä asento-opas pitää kattoo tähdistä , eikä koskaan asennella uuden/vanhan kuun aikana.
niillä koloilla on just ja ainoastaan astrologinen arvo muille kuin maahantuojan korjaamon työkalulle.
sen sijaan , jos haluaa puslien kestävän myös pikkusen pitempään , niin tuo sääntö . kiristää pultit vain ja ainoastaan oikeassa lentokorkeudessa , pätee.


Tämä selvä :)
Eihän nuo etupuslat nytkään olleet lopussa tai ylipäätään välystä havaittavissa, vaikka siellä puslan laipanpuoleisessa päässä halkeilua olikin tapahtunut. Vaihdan nyt kuitenkin samalla kun tukivarret ovat irti.
Eli eikun puristelemaan :)



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 17.03.2014 09:11 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Entäpä taaemman puslan asennuskulma, jos ei alkuperäinen asennus ole enää "tallessa". Muistaakseni korvake tulisi hieman, viteettäin ylöspäin tukivarteen verrattuna?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 17.03.2014 09:30 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
ealab kirjoitti:
Entäpä taaemman puslan asennuskulma, jos ei alkuperäinen asennus ole enää "tallessa". Muistaakseni korvake tulisi hieman, viteettäin ylöspäin tukivarteen verrattuna?


Takapuslallehan asento määritetään niin, että puslan metallikehto, jonka läpi kiinnityspultit menee on yhdensuuntainen tukivarren suoran alapinnan kanssa. Ja lopullinen kiristys vasta kun auto on pyörillään tai tukivarsi tunkattu kuvan mukaiseen asentoon.
Eli kiristysvaiheessa tukivarren alapinta 8mm alempana kuin koriaisan alapinta. Tarkkaa peliä näköjään näiden ranskaisten kanssa, milli pieleen niin on jo silmässä,,,


Liitteet:
takapusla.gif
takapusla.gif [ 12.18 KiB | Katsottu 22830 kertaa ]

Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 17.03.2014 09:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kai se on sama koska sen takapuslan pultit kiristää. Etupusla on eri juttu.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 17.03.2014 10:03 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Teuski kirjoitti:
Kai se on sama koska sen takapuslan pultit kiristää. Etupusla on eri juttu.


En tiedä, mutta pyhissä, kivitauluun hakatuissa kirjoituksissa on näin sanottu,,,

Tähän ei voi liittää htm-filua, kun foorumisofta sanoo, että "Tiedoston tunniste htm ei ole sallittu
Siirto hylättiin, koska se tunnistettiin mahdolliseksi hyökkäykseksi." mutta dokumentissä käsketään "Without tightening, fit nuts (5) and (8)." ja kuvassa nuts (5) tarkoittaa takapuslien muttereita ja yksikössä oleva nut (8) tarkoittaa etupuslan mutteria.
Tämän jälkeen on tuo liittämäni kuva 8 millin mittoineen ja lihavoituna teksti "CAUTION : Before tightening ; Extremity "a" of the arm should be 8 mm approximately below the lower surface "b" of the front subframe."



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 17.03.2014 11:30 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Takapuslan kiristyksellä ei ole mitään merkitystä puslan kestoon, vaan se pusla pitää laittaa oikeaan asentoon siihen tukivarteen ja kun sen sinne kerran laittaa niin siellä on :D Paitsi onhan niita tarvikemallejakin nähty missä on niin väljä sovite että kiertyy tukivarressa.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 17.03.2014 12:33 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Onhan ollut motonet-tarvikkeita, jotka putosivat, kun tukivarren käänsi "väärään asentoon", vielä pöydällä. Takimmaiseen ei kiristykset vaikuta, vain se, miten on paikalleen lyöty. Ps. Kohtapuoleen taitaa olla toinen puslienvaihtokierros käsillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 17.03.2014 15:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Minulla olisi innokkaalle vaihtajalle -99 Xantian tukivarret, joissa on kiinni väljät puslat. (Olin laiska ja tilasin Ranskasta uudet tukivarret puslineen, kun auto piti saada nopeasti takaisin baanalle).

Jos haluaa säästää auton seisonta-ajassa ja niin nämä tukivarret saa lähetyskulujen hinnalla (~15 kg paketti) tai Hangosta hakemalla. Sitten voit vaihtaa näihin uudet puslat kaikessa rauhassa ja itse tukivarsien vaihdon autoon voi tehdä vaikka toisena iltana.

Tukivarret saa sillä ehdolla, että tarjoaa sitten ne omasta autosta otetut tukivarret kiertoon samalla hinnalla. ;-)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 17.03.2014 15:18 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
ealab kirjoitti:
Onhan ollut motonet-tarvikkeita, jotka putosivat, kun tukivarren käänsi "väärään asentoon", vielä pöydällä.


:lol: :lol:
Minussa on aina ollut yllytyshullun vikaa ja niinpä päätin puhtaasti empiirisessä testimielessä ja puolipiruuttani hommata tuohon nuo tukivarren puslat Motonetistä, vaikka Auto-Artikkeli on melkein vieressä ja osa hydeputkista tulee Vehon kautta eli sieltäkin nuo puslat olisin voinut hankkia.
Kiinnostaa oikeesti kokeilla, kauanko nuo käytössä kestää ;)



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 17.03.2014 15:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mullakin kerran Motonetin etupusla oli niin väljä, ettei paikallaan pysynyt.

Viime keväänä vaihdoin puslat tohon TD-xanttuun ja kesällä se makasi 3kk ala-asennossa. Molemmat etupuslat oli syksyllä parin kk ajon jälkeen ihan valmiit. Joten jos seisotatte niin kannattaa laittaa pukit alle.

Voi kyllä olla että ne tuli kiristettyä pukeilla jousitus yläasennossa joten ei ihmekään jos hajosivat, aika paljon tulee vääntöä jos ovat kiertyneenä koko matkan edestä... :oops:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 17.03.2014 16:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kyllä ne kestää kunhan hoitaa asennuksen oikein.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 19.03.2014 20:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Mitenkään alkuperäiseen aiheeseen kantaa ottamatta... Mutta siis "Motonetin puslat" on ihan samoja kuin muissakin tarvikeliikkeissä. Motonet ei valmista itse mitään varaosia. Se, minkä laatuisia puslia sieltä saa riippunee täysin siitä miltä toimittajalta niitä milloinkin on sattunut tulemaan. Toki monessa muussa tarvikeliikkeessä annetaan mahdollisuus valita se merkki, sitä en kiellä.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 20.03.2014 07:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Motonetissä on toisaalta se etu, että joskus sieltä saakin yhden etupuslan pyytämällä (ja maksamalla) laatikon josta paljastuukin kotona kaksi puslaa, joten jos antavat valita, niin pyydä se suurimmassa laatikossa oleva ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 20.03.2014 09:39 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ei enää, tuo on paljastunut! :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia syö puslia
ViestiLähetetty: 20.03.2014 10:04 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Bumper kirjoitti:
Mutta siis "Motonetin puslat" on ihan samoja kuin muissakin tarvikeliikkeissä. Motonet ei valmista itse mitään varaosia.


No joo, nuorena miehenä kiinnosti (kuten tosin vieläkin) voimasoinnuilla soitettu metalli ja tytöt (ei enää kun ei muista mitä niiden kanssa pitäis tehdä ja vaikka muistais ei pysty) eli tuli nukuttua äidinkielen tunneilla ja siksi ilmaisin itseäni kirjallisesti epämääräisesti.

Eli toki näin kuin kirjoitit. Tosin Volvo-piireissä wahwaa kokemusta omaavana voin todeta, että harmillisen usein Motonetin kautta tarjotaan Scantechin osia, ja ne ovat laidasta laitaan kuraa on kysymys sitten ilmansuodattimista, puslista tai jakopään osista.

Oli miten oli: testimielessä siis Xanttuun tulee "Motonetin puslat" ja jopa pari "Motonetin hydeputkea". Katsotaan, onko minulla niiden osalta arpaonnea :)



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: