|
Kirjoittaja |
Viesti |
Gallialainen
|
Viestin otsikko: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 13.11.2014 18:49 |
Viestit: 50
|
Käännynpä taas patonkilaisten puoleen, kun syyskosteat ovat pistäneet XM V6 Y4 vm. 1996 excl. pari kertaa röpöttämään pitemmän seisonnan jälkeen käynnistyksessä. Itse asiassa jo keväällä oli pari nykäysmäistä ilmiötä, mutta siihen ne jäi kkuukausiksi. Näyttää olevan autossa vielä alkuperäinen puola, lieriömallinen pötikkä, missä kahta puolta kantta 2 + 2 liitintä johdoille ( toinen puoli vapaana ). Kun luin tuon r-a-n-un tulpan katkeamisjutun, niin pistän samalla sinnekin uudet, koska kilometrejä on alla. Paikallinen edustaja myi alle 8 e/kpl alkuperäistulpat korvanneet Berut. Johtimet ovat suht. uudet.
Aluksi näytti vaikealta löytää vanhan mallista korkeaa sylinteripuolaa, mutta kun sain alkuperäisvaraosan ( ei valmisteta tai toimiteta) numeron ( 597046 ), niin alkoi löytyä. Ilmeisesti Bosch teettää Puolassa "puolia", koska niiden nimi on " Bosch Cewka Zaplonowa". Nettifirma Autoparts Market myy useissa maissa noita patukoita ( Bosch numero 0221122411 ). Suomesta saa alle satasella Boschia. Sitten on Huco ja Vemo merkkisiä, jotka maksavat n. 60 e/kpl. Ne on paljon lyhyempiä kuin alkuperäinen ja muutenkin rakenne on "muuntajamainen" neliö. Joissain kaikki liitosnastat ovat vierekkäin eikä 2+2.
Kysynkin, että minkälaisia kokemuksia on viimeaikaisista puolista jos olette hankkineet. Eroahan jää n. 30 euroa vanhankokoisen ja mallisen sekä noiden neliöpätkien väliin. Jos ei ole mitään kielteistä tuosta Boschista, niin sen tilaan, kun mahtuisi entisiin kiinnikkeisiin. Vai onko jotain ihan uusia ehdotuksia, koska puolahan joutuu aika lujille? Siis se pari kertaa esiintynyt röpötys voi toki johtua muualtakin, mutta tulpista ja puolasta nyt lähdetään liikkeelle.
Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 13.11.2014 19:08 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
EI . kyllä syy löytyy Puolan johdosta 
|
|
|
|
 |
Gallialainen
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 13.11.2014 20:32 |
Viestit: 50
|
Kiitos vinkistä. Kun kirjoitit tuon " Puolan johdosta" isolla P:llä, niin sitähän voi tulkita useammalla tavalla. Puolassahan on johtoa jopa kuollut älyttömässä lento- onnettomuudessa. Tarkistan kuitenkin myös sen v-jakajalle menevän johdon, saatan jopa vaihtaa toiseen, koska kommenteissasi on yleensä vinha perä. puolaa kun ei ole vielä edes tilattu, eikä tuota vanhaa ole todistettu syylliseksi.
Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 14.11.2014 08:19 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Kyseessä lienee ketju-nokalla varustettu ZPJ, eikä uudempi hihnakäyttöinen 24v.?
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Gallialainen
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 14.11.2014 13:40 |
Viestit: 50
|
Joo, kyllä tuo on viimosia ketjunokka- koneita XM:ssä. Enkä pistänny yhtään pahaksi kauppaa tehdessä, kun kilsoja ei vieläkään ole kuin reippaat 200 tkm. Veroparatiisi Luxemburgista lähtöisin alkujaan.
Katsoin tänään tarkemmin maahantuojan antamia tulppia ja nehän on aitoja Ekuja eikä Beruja, kuten väitin. Olisko jäänyt nurkkiin kun olivat Citikka- /Peugeot- paketeissa. Tulppahan ei lämpimässä säilytettynä happane.
Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 14.11.2014 15:25 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
eikä edes koneessa , kunhan säätelee ajoitain kärkiväliä. ei niissä ole viimeistä käyttöpvm:äärää kunhan muuten ovat teknisesti kunnossa , pätee muuten muihinkin koneisiin ja sitikoihin.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 15.11.2014 03:15 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"syyskosteat ovat pistäneet XM V6 Y4 vm. 1996 excl. pari kertaa röpöttämään pitemmän seisonnan jälkeen käynnistyksessä. "
Niin, sulla on säälittävät tulpat...
Minulla on tuo kokemus pidemmän seisottamisen jälkeen, 6-mukisessa prätkässä, parissa CX:ssä ja ruohonleikkurissa. Jokaisessa röpötystapauksessa olen kaivanut koneesta NGK:n tulpat pois ja heittänyt nillä kuikkaa. Ja kas, jokaisella ongelmallisella kerralla joka pytyssä oli NGK.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 15.11.2014 06:37 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
onkohan mitään niin parjattua kuin NKG ? Missä ne toimii? Itselle ei tule yhtään esimerkkiä mieleen! Lämpöarvot ovat päin......... Sama kuin boschin tulpanjohdot Missä helvetissä ne oikein noita teettää?
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 15.11.2014 09:09 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Esa66 kirjoitti: onkohan mitään niin parjattua kuin NKG ? Missä ne toimii? Mulla on yks väärämmerkkinen, joka ei toimi muilla. Kerran kokeilin Boschia, eikä niillä seos syttynyt ollenkaan, kun vähän alkoi kuormittamaan. Kuukkeleissa käytössä oli tietty Valeo.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 15.11.2014 10:12 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Vielä näyttää puuttuvan puolien spekseistä: toisio(kipinä-)jännite ja yhtä tärkeä: kipinän, valokaaren paloaika. Niinpä Warren 2-T-moottorin puolaa ei kannata edes ajatella 4-T-moottoriin. Eikä kukaan ajattelekaan! Koska 2-T- (Warre-)moottoriin riittää 0,5ms paloaika. Kun 4-T-moottoreissa saisi/pitäisi olla yli 1ms, jopa 2ms. Tällä pidemmällä ajalla saisi laihemmankin seoksen syttymään paremmin. Nämä ovat käsityksiäni, vaikka voivat olla tottakin. Ducellier-puola (BX) on vaikuttanut pidemmällä kipinän, valokaaren paloajalla, myös hyvällä jännitteellä. Eikä tulpan, puolan sj-johtimetkaan, laadultansa, kunnoltansa, ole vailla merkitystä.
|
|
|
|
 |
Gallialainen
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 15.11.2014 16:50 |
Viestit: 50
|
Niin, sulla on säälittävät tulpat...
Ei pitäisi olla, kun eivät ole japseja eivätkä Boscheja vaan nyt on ne alkuperäisen korvaavat 3- kärkiset Berut. Huomenna ehkä sitten jo vaihdan nuo 3- kärkiset Eyquem RFC58L S 3
Kärkiväliä noissa 3 sakaraisissa Eyquemeissa on yli 1mm eli enemmän kuin 1- kärkisissä olisi suotavaa. Niitähän ei ole tarkoitettu säädettäviksi, kun noikin on valmistajan suosituksen mukaiset. Hyppiikö kipinä sitten helpommin pitemmän välin kun on 3 kärkeä? Kysyy hän....
Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 15.11.2014 17:28 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
kyllä se hyppää jo matkalla ennen tulppia noilla kärkiväleillä ja vastuksellisilla kynttilöillä.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 15.11.2014 20:26 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Vastaavasti Boschin FR78:t säädin kärkiväleiltänsä suosituksen mukaisesti,9:iin. 0,9 poranterä tulkkina. Xantia1,8 16V toimii noilla hyvin hyvin, kuten toimi hyvin Eyguem RFC.. LS 2Z- tulpillakin. Kerran jotkin sampijooni lähti kohta mäkeen..
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 15.11.2014 21:08 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Mulla aiheutti kostealla kelillä röpötystä ja käyntiongelmia jakajan tiiviste. Se noin teevadin kokoinen ja näköinen lätkä siellä pyörijän ja jakajan rungon välissä. Tiivisterengas oli kivikova. Sivelin siihen raakaa valvoline stop leakia samalla kun vaihdoin uuden kannen ja pyörijän. Ongelmat lähti sillä kertaa. Tämä tiivistyslätkä kun ei tullut jakajan kopan ja pyörijän mukana.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 15.11.2014 23:58 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Vieläkö siinä on ne briskin lpg-tulpat? Kannattaa vilkaista onko kunnossa. Ja missä kunnossa se tiiviste nykyään on.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 16.11.2014 00:59 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Samat tulpat edelleen, kai niitä vilkaista voisi jossain vaiheessa... Oli se tiiviste nopeasti katsottuna ihan ok, jakaja oli auki kun piti vähän paikata lievää suurempaa LHM-vuotoa, heti toisena omistusajan päivänä... No, ei noilla oireilla vielä isosti ressiä pukkaa, kuitenkin reippaassa sateessakaan ei mitään murhetta ole ollut. Tai sit se tekee kiusaa taas jossain keskellä-ei-mitään, kuten hydraulipumpun kanssa meinas... Alkuperäiseen aiheesee liittyen, varapuola sekä syttymoduli kyllä kulkee mukana. Voisihan sen puolan mitata, jos sen sähköisistä arvoista jotain riemua olisi..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 16.11.2014 02:58 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Mittaamisen tosiasian kääntöpuoli on se että vaikka ensiöpuolen pitäs olla 2 ohm ja mittaamalla onkin niin se voi silti olla rikki ja sama homma toisiopuolella.... olikohan noin 12 kohm.
Käämit ovat voineet sulaa osittain yhteen ja se ei näy ohm-mittauksessa. Saiskohan eristevastusmittarilla mitattua puolan oikeammin?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 16.11.2014 09:03 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Eipä näy vastusmittarilla muutaman käämikierroksen oikosulut. Puolan toimintaa, hidastaa, vaikeuttaa helposti. Puolatesti kyllä näyttää kunnon. Jos itseltä löytyy, tai kaverilta, oskilloskooppi, sillä voi tutkia ja havaita vian. Kytketään käyvään masiinaan. Katsotaan kipinän kestoaika, po. >1ms, jopa 1,5-2ms, verrataan kunnossaolevaan. Käämioikosulku lyhentää valokaarta. Esim. Xantian puolia näin tutkiessa voi hyvin verrata kumpaakin puolaa. Harvoin on molemmissa vikaa. Myös vapaan kipinän hyppäysvälistä voisi jotain päätellä.
|
|
|
|
 |
Gallialainen
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 16.11.2014 12:21 |
Viestit: 50
|
Boschin puolasta lähti sitten tilaus Amazon.de:lle. Postimaksuineen 75 e. Olivat juuri lähettäneet 10 e alennuskupongin meiliin, niin ei enää viitsinyt miettiä puolalaisesta nettikaupasta ostamista, vaikka ovathan ne "Puolan asiantuntijoita". Siellä hinta ilman postikuluja 60 e. Surkeat sivut eikä kielestä tajua paljonkaan. Jääpä sitten toimiva varapuolakin nurkkiin.
Amazonilta tuli keväällä tehdasuusi lämmityslaitteen puhallin säätimineen 180 e:lla kotiovelle, joten referenssiä löytyi. Pelkän säätimen kiskurit olis myyneet pariin sataan+ moottorista vielä 350 e.
Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 16.11.2014 13:07 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
asiaa kaukaisesti sivuten: mitenkä puolan ominaisuudet uutta valitessa pitäisi määritellä? saako wanhasta puolasta mitattua oikeasti joitain arvoja, vai pitäisikö tietää "oikeat" speksit?
itsellä olisi edessä uusien "suorasytkä" puolien etsiminen CX GTI Turboon jossa siis tulpan johdot lähtee suoraan puolalta, 2kpl puolia, joista kummastakin lähtee tulpanjohdot 2:lle tulpalle.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 16.11.2014 14:21 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Muistelisin että kutoskoneisen omegan puola ja syttymoduli kävi tuohon koneeseen.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 16.11.2014 16:15 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ja cx.ään sitronen myy puolia
|
|
|
|
 |
Gallialainen
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 16.11.2014 20:17 |
Viestit: 50
|
Noilla hurreilla on keskustelupalstoja eri tyyppisistä sitikoista. Tuossa yksi linkki "Mekartipseihin" missä myös Cx 25 gti turbosta jotain. Haulla Svensk Citroenklubben löytyy muistaakseni myös vastaavanlaisia juttuja. Jos kieli ei käänny, niin jonkinlaista käännöstä löytyy googlen käännöskoneella. Tietysti myös tanskalaisilla, saksalaisilla ja enegelsmanneilla ym ym on vastavia palstoja. Aika mielenkiintoisia vika/ korjausselostuksia löytyy noilta. http://www.petersgarage.se/CITROEN/CXTANDBOX.HTM
Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola Lähetetty: 17.11.2014 10:12 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
CXTB2, mulla on neljä ehjää tuplapuolaa. Helpot asentaa CX:ään. Alta lattapistokkeilla sähvöt sisään ja päällä kaksi ulostuloa. Rungossa 2 reikää kiinnittämistä varten.
Liitteet: |

hukkakipinä.JPG [ 21.9 KiB | Katsottu 13035 kertaa ]
|
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
|