Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 13.11.2014 18:49 

Viestit: 50
Käännynpä taas patonkilaisten puoleen, kun syyskosteat ovat pistäneet XM V6 Y4 vm. 1996 excl. pari kertaa röpöttämään pitemmän seisonnan jälkeen käynnistyksessä. Itse asiassa jo keväällä oli pari nykäysmäistä ilmiötä, mutta siihen ne jäi kkuukausiksi. Näyttää olevan autossa vielä alkuperäinen puola, lieriömallinen pötikkä, missä kahta puolta kantta 2 + 2 liitintä johdoille ( toinen puoli vapaana ). Kun luin tuon r-a-n-un tulpan katkeamisjutun, niin pistän samalla sinnekin uudet, koska kilometrejä on alla. Paikallinen edustaja myi alle 8 e/kpl alkuperäistulpat korvanneet Berut. Johtimet ovat suht. uudet.

Aluksi näytti vaikealta löytää vanhan mallista korkeaa sylinteripuolaa, mutta kun sain alkuperäisvaraosan ( ei valmisteta tai toimiteta) numeron ( 597046 ), niin alkoi löytyä. Ilmeisesti Bosch teettää Puolassa "puolia", koska niiden nimi on " Bosch Cewka Zaplonowa". Nettifirma Autoparts Market myy useissa maissa noita patukoita ( Bosch numero 0221122411 ). Suomesta saa alle satasella Boschia. Sitten on Huco ja Vemo merkkisiä, jotka maksavat n. 60 e/kpl. Ne on paljon lyhyempiä kuin alkuperäinen ja muutenkin rakenne on "muuntajamainen" neliö. Joissain kaikki liitosnastat ovat vierekkäin eikä 2+2.

Kysynkin, että minkälaisia kokemuksia on viimeaikaisista puolista jos olette hankkineet. Eroahan jää n. 30 euroa vanhankokoisen ja mallisen sekä noiden neliöpätkien väliin. Jos ei ole mitään kielteistä tuosta Boschista, niin sen tilaan, kun mahtuisi entisiin kiinnikkeisiin. Vai onko jotain ihan uusia ehdotuksia, koska puolahan joutuu aika lujille? Siis se pari kertaa esiintynyt röpötys voi toki johtua muualtakin, mutta tulpista ja puolasta nyt lähdetään liikkeelle.



Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 13.11.2014 19:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
EI . kyllä syy löytyy Puolan johdosta ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 13.11.2014 20:32 

Viestit: 50
Kiitos vinkistä. Kun kirjoitit tuon " Puolan johdosta" isolla P:llä, niin sitähän voi tulkita useammalla tavalla. Puolassahan on johtoa jopa kuollut älyttömässä lento- onnettomuudessa. Tarkistan kuitenkin myös sen v-jakajalle menevän johdon, saatan jopa vaihtaa toiseen, koska kommenteissasi on yleensä vinha perä. puolaa kun ei ole vielä edes tilattu, eikä tuota vanhaa ole todistettu syylliseksi.



Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 14.11.2014 08:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
Kyseessä lienee ketju-nokalla varustettu ZPJ, eikä uudempi hihnakäyttöinen 24v.?



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 14.11.2014 13:40 

Viestit: 50
Joo, kyllä tuo on viimosia ketjunokka- koneita XM:ssä. Enkä pistänny yhtään pahaksi kauppaa tehdessä, kun kilsoja ei vieläkään ole kuin reippaat 200 tkm. Veroparatiisi Luxemburgista lähtöisin alkujaan.

Katsoin tänään tarkemmin maahantuojan antamia tulppia ja nehän on aitoja Ekuja eikä Beruja, kuten väitin. Olisko jäänyt
nurkkiin kun olivat Citikka- /Peugeot- paketeissa. Tulppahan ei lämpimässä säilytettynä happane.



Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 14.11.2014 15:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
eikä edes koneessa , kunhan säätelee ajoitain kärkiväliä. ei niissä ole viimeistä käyttöpvm:äärää kunhan muuten ovat teknisesti kunnossa , pätee muuten muihinkin koneisiin ja sitikoihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 15.11.2014 03:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"syyskosteat ovat pistäneet XM V6 Y4 vm. 1996 excl. pari kertaa röpöttämään pitemmän seisonnan jälkeen käynnistyksessä. "

Niin, sulla on säälittävät tulpat...

Minulla on tuo kokemus pidemmän seisottamisen jälkeen, 6-mukisessa prätkässä, parissa CX:ssä ja ruohonleikkurissa. Jokaisessa röpötystapauksessa olen kaivanut koneesta NGK:n tulpat pois ja heittänyt nillä kuikkaa. Ja kas, jokaisella ongelmallisella kerralla joka pytyssä oli NGK.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 15.11.2014 06:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
onkohan mitään niin parjattua kuin NKG ? Missä ne toimii?
Itselle ei tule yhtään esimerkkiä mieleen! Lämpöarvot ovat päin.........
Sama kuin boschin tulpanjohdot :roll:
Missä helvetissä ne oikein noita teettää?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 15.11.2014 09:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Esa66 kirjoitti:
onkohan mitään niin parjattua kuin NKG ? Missä ne toimii?

Mulla on yks väärämmerkkinen, joka ei toimi muilla. Kerran kokeilin Boschia, eikä niillä seos syttynyt ollenkaan, kun vähän alkoi kuormittamaan. Kuukkeleissa käytössä oli tietty Valeo.



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 15.11.2014 10:12 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Vielä näyttää puuttuvan puolien spekseistä: toisio(kipinä-)jännite ja yhtä tärkeä: kipinän, valokaaren paloaika. Niinpä Warren 2-T-moottorin puolaa ei kannata edes ajatella 4-T-moottoriin. Eikä kukaan ajattelekaan! Koska 2-T- (Warre-)moottoriin riittää 0,5ms paloaika. Kun 4-T-moottoreissa saisi/pitäisi olla yli 1ms, jopa 2ms. Tällä pidemmällä ajalla saisi laihemmankin seoksen syttymään paremmin. Nämä ovat käsityksiäni, vaikka voivat olla tottakin. Ducellier-puola (BX) on vaikuttanut pidemmällä kipinän, valokaaren paloajalla, myös hyvällä jännitteellä. Eikä tulpan, puolan sj-johtimetkaan, laadultansa, kunnoltansa, ole vailla merkitystä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 15.11.2014 16:50 

Viestit: 50
Niin, sulla on säälittävät tulpat...

Ei pitäisi olla, kun eivät ole japseja eivätkä Boscheja vaan nyt on ne alkuperäisen korvaavat 3- kärkiset Berut. Huomenna ehkä sitten jo vaihdan nuo 3- kärkiset Eyquem RFC58L S 3

Kärkiväliä noissa 3 sakaraisissa Eyquemeissa on yli 1mm eli enemmän kuin 1- kärkisissä olisi suotavaa. Niitähän ei ole tarkoitettu säädettäviksi, kun noikin on valmistajan suosituksen mukaiset. Hyppiikö kipinä sitten helpommin pitemmän välin kun on 3 kärkeä? Kysyy hän....



Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 15.11.2014 17:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kyllä se hyppää jo matkalla ennen tulppia noilla kärkiväleillä ja vastuksellisilla kynttilöillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 15.11.2014 20:26 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Vastaavasti Boschin FR78:t säädin kärkiväleiltänsä suosituksen mukaisesti,9:iin. 0,9 poranterä tulkkina. Xantia1,8 16V toimii noilla hyvin hyvin, kuten toimi hyvin Eyguem RFC.. LS 2Z- tulpillakin. Kerran jotkin sampijooni lähti kohta mäkeen..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 15.11.2014 21:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Mulla aiheutti kostealla kelillä röpötystä ja käyntiongelmia jakajan tiiviste. Se noin teevadin kokoinen ja näköinen lätkä siellä pyörijän ja jakajan rungon välissä. Tiivisterengas oli kivikova. Sivelin siihen raakaa valvoline stop leakia samalla kun vaihdoin uuden kannen ja pyörijän. Ongelmat lähti sillä kertaa. Tämä tiivistyslätkä kun ei tullut jakajan kopan ja pyörijän mukana.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 15.11.2014 21:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
^On se pari kertaa nykässy kostealla, ja kertaalleen lähteny viidellä käymään, että taitaa olla vieläkin sama vika mukana..? :roll:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 15.11.2014 23:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Vieläkö siinä on ne briskin lpg-tulpat? Kannattaa vilkaista onko kunnossa. Ja missä kunnossa se tiiviste nykyään on.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 16.11.2014 00:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Samat tulpat edelleen, kai niitä vilkaista voisi jossain vaiheessa...

Oli se tiiviste nopeasti katsottuna ihan ok, jakaja oli auki kun piti vähän paikata lievää suurempaa LHM-vuotoa, heti toisena omistusajan päivänä... :lol:



No, ei noilla oireilla vielä isosti ressiä pukkaa, kuitenkin reippaassa sateessakaan ei mitään murhetta ole ollut. Tai sit se tekee kiusaa taas jossain keskellä-ei-mitään, kuten hydraulipumpun kanssa meinas...

Alkuperäiseen aiheesee liittyen, varapuola sekä syttymoduli kyllä kulkee mukana. Voisihan sen puolan mitata, jos sen sähköisistä arvoista jotain riemua olisi..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 16.11.2014 02:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Mittaamisen tosiasian kääntöpuoli on se että vaikka ensiöpuolen pitäs olla 2 ohm ja mittaamalla onkin niin se voi silti olla rikki ja sama homma toisiopuolella.... olikohan noin 12 kohm.

Käämit ovat voineet sulaa osittain yhteen ja se ei näy ohm-mittauksessa. Saiskohan eristevastusmittarilla mitattua puolan oikeammin?



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 16.11.2014 09:03 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Eipä näy vastusmittarilla muutaman käämikierroksen oikosulut. Puolan toimintaa, hidastaa, vaikeuttaa helposti. Puolatesti kyllä näyttää kunnon. Jos itseltä löytyy, tai kaverilta, oskilloskooppi, sillä voi tutkia ja havaita vian. Kytketään käyvään masiinaan. Katsotaan kipinän kestoaika, po. >1ms, jopa 1,5-2ms, verrataan kunnossaolevaan. Käämioikosulku lyhentää valokaarta. Esim. Xantian puolia näin tutkiessa voi hyvin verrata kumpaakin puolaa. Harvoin on molemmissa vikaa. Myös vapaan kipinän hyppäysvälistä voisi jotain päätellä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 16.11.2014 12:21 

Viestit: 50
Boschin puolasta lähti sitten tilaus Amazon.de:lle. Postimaksuineen 75 e. Olivat juuri lähettäneet 10 e alennuskupongin meiliin, niin ei enää viitsinyt miettiä puolalaisesta nettikaupasta ostamista, vaikka ovathan ne "Puolan asiantuntijoita". Siellä hinta ilman postikuluja 60 e. Surkeat sivut eikä kielestä tajua paljonkaan. Jääpä sitten toimiva varapuolakin nurkkiin.

Amazonilta tuli keväällä tehdasuusi lämmityslaitteen puhallin säätimineen 180 e:lla kotiovelle, joten referenssiä löytyi. Pelkän säätimen kiskurit olis myyneet pariin sataan+ moottorista vielä 350 e.



Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 16.11.2014 13:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
asiaa kaukaisesti sivuten: mitenkä puolan ominaisuudet uutta valitessa pitäisi määritellä? saako wanhasta puolasta mitattua oikeasti joitain arvoja, vai pitäisikö tietää "oikeat" speksit?

itsellä olisi edessä uusien "suorasytkä" puolien etsiminen CX GTI Turboon jossa siis tulpan johdot lähtee suoraan puolalta, 2kpl puolia, joista kummastakin lähtee tulpanjohdot 2:lle tulpalle.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 16.11.2014 14:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Muistelisin että kutoskoneisen omegan puola ja syttymoduli kävi tuohon koneeseen.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 16.11.2014 16:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ja cx.ään sitronen myy puolia


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 16.11.2014 20:17 

Viestit: 50
Noilla hurreilla on keskustelupalstoja eri tyyppisistä sitikoista. Tuossa yksi linkki "Mekartipseihin" missä myös Cx 25 gti turbosta jotain. Haulla Svensk Citroenklubben löytyy muistaakseni myös vastaavanlaisia juttuja. Jos kieli ei käänny, niin jonkinlaista käännöstä löytyy googlen käännöskoneella. Tietysti myös tanskalaisilla, saksalaisilla ja enegelsmanneilla ym ym on vastavia palstoja. Aika mielenkiintoisia vika/ korjausselostuksia löytyy noilta.

http://www.petersgarage.se/CITROEN/CXTANDBOX.HTM



Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:lle pitäisi valita puola
ViestiLähetetty: 17.11.2014 10:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
CXTB2, mulla on neljä ehjää tuplapuolaa.
Helpot asentaa CX:ään. Alta lattapistokkeilla sähvöt sisään ja päällä kaksi ulostuloa.
Rungossa 2 reikää kiinnittämistä varten.


Liitteet:
hukkakipinä.JPG
hukkakipinä.JPG [ 21.9 KiB | Katsottu 13036 kertaa ]

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Larsanjus ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: