|
Kirjoittaja |
Viesti |
Harri126
|
Viestin otsikko: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 29.07.2015 23:48 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Helvetinmoinen kalkatus ja kolina, kuuntele itse: https://youtu.be/Fl0mcGIgOgAEi kai laakeri voi tuo hajota noin vain?
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 30.07.2015 00:03 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Eikä vanteetkaan näyttäneet ottavan kiinni satuloihin. Onpa kuvan liittäminen vaikeeta. Oli joko liian pieni tai liian iso.  Näin sitten: 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 30.07.2015 00:49 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Onko aluvanteissa tasapainotuksena liimapainoja sisäpinnassa? Uudet jarrupalat siirtävät jarrusarulaa ulospäin, osuuko lyijypalaan kerran kierroksella? 
|
|
|
|
 |
Beksi-Eki
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 30.07.2015 01:22 |
Viestit: 151
|
Jos vaihdoit myös eteen, yksi tapa saada ääntä aikaan on se, että käsijarruvaijerin tukilsilmukka ottaa kiinni vanteeseen.
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 30.07.2015 07:18 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Beksi-Eki kirjoitti: Jos vaihdoit myös eteen, yksi tapa saada ääntä aikaan on se, että käsijarruvaijerin tukilsilmukka ottaa kiinni vanteeseen. Vaihdoin vain eteen. Ikinä ei ole tällaista sattunut.
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Petsku
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 30.07.2015 09:23 |
Viestit: 146
|
Keula ilmaan ja renkaita pyörittelemään. Luotettavin ja nopein konsti todeta, mikä tuota ääntä aiheuttaa 
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 30.07.2015 09:30 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Petsku kirjoitti: Keula ilmaan ja renkaita pyörittelemään. Luotettavin ja nopein konsti todeta, mikä tuota ääntä aiheuttaa  Sepä se. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 30.07.2015 22:55 |
Viestit: 1242
|
Ihan samantaajuinen ääni, kuin olisi pyöränpultit tosi löysällä... ei kai?
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 31.07.2015 00:16 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Sitruunaseppä kirjoitti: Ihan samantaajuinen ääni, kuin olisi pyöränpultit tosi löysällä... ei kai? Mulla kävi sama mielessa, ei olleet. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 31.07.2015 07:56 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Aivan, kuin jokin renkaasta, vanteesta jokin kohta nappaisi johonkin kiinni. Tarkista kj-vaijeri, tasapainoitukset, satulan kiinnitys, jne. Myös jarrujen laahaus, kiekon kunto.
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 31.07.2015 10:47 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Noi vanteet on -93 Xantiasta ja ekaa kertaa alla breikissä. Ei kai niissä ole eroja? Siis vanteiden sopimisessa Ovat 15"..
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Petsku
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 31.07.2015 10:51 |
Viestit: 146
|
Samat ovat 
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 31.07.2015 12:37 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
katohhan uudestaan , alkupään santuissa oli 14 tuuman vanteet ja vasta myöhemmin 15 tuumoo
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 31.07.2015 13:18 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
kokemjne kirjoitti: katohhan uudestaan , alkupään santuissa oli 14 tuuman vanteet ja vasta myöhemmin 15 tuumoo Tämä on tiedossa.
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 31.07.2015 14:53 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Liian pitkät pyöränpultit, menee navasta vähän liikaa läpi ottaen laakeripesään kiinni..?
Tasapainon aiheuttamaa naputusta etsin viime kesänä Xm:stä, tuli kun vaihdoin köykämiinivanteelliset pyörät toisiin. Jarrusatulassa oleva levymäinen jousi joka vähentää kolinoita jarrupaloista, oli ihan hitusen liian ulkona, ja just sopivasti sattui liimapaino olemaan vanteessa ko. jousen kohdalla, löytyi sitten selkeä raapimisjälki kun pyörän irroitti. Tuo "korjaantui" painamalla jousi kunnolla paikalleen...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 31.07.2015 15:05 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
jasu kirjoitti: Liian pitkät pyöränpultit, menee navasta vähän liikaa läpi ottaen laakeripesään kiinni..?
Tasapainon aiheuttamaa naputusta etsin viime kesänä Xm:stä, tuli kun vaihdoin köykämiinivanteelliset pyörät toisiin. Jarrusatulassa oleva levymäinen jousi joka vähentää kolinoita jarrupaloista, oli ihan hitusen liian ulkona, ja just sopivasti sattui liimapaino olemaan vanteessa ko. jousen kohdalla, löytyi sitten selkeä raapimisjälki kun pyörän irroitti. Tuo "korjaantui" painamalla jousi kunnolla paikalleen... Tuota pulttien pituutta olen miettinyt. Tosin luulisin että peltivanteessa ne menis vielä pidemmälle. Nimim. Kerran Mersun "käsijarrun" tuhonnut.
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 31.07.2015 19:59 |
Viestit: 1242
|
Nyt mä kekkasin; jarrulevyn reunasta on lohjennut sitä lasittumaa- kakkaa. Uuden palan reuna hakkaa sitä kohtaa. Jess. Se se on. Lasittumarannut on molemmin puolin levyä.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 31.07.2015 20:35 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Sitten vaan vasaralla naputellen lasittumat/ruostekrantut pois. Sitä on tehty. Kun oikein hyvin menee, niin kiekon reuna tuleekin paljon ohkasemmaksi.
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 01.08.2015 16:16 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Sitruunaseppä kirjoitti: Nyt mä kekkasin; jarrulevyn reunasta on lohjennut sitä lasittumaa- kakkaa. Uuden palan reuna hakkaa sitä kohtaa. Jess. Se se on. Lasittumarannut on molemmin puolin levyä. Tää vois olla se. Tosin ajattelin, että 10 km lenkki riittäisi muokkaamaan palat. Tutkin asian huomenna.
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 01.08.2015 18:01 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
ealab kirjoitti: Kun oikein hyvin menee, niin kiekon reuna tuleekin paljon ohkasemmaksi. Olikos näissä joku 10 - 20% kulumissääntö? Kun levy kuluu tietyn rajan alle, ( viimeistään 20%  paksuudesta pois) niin menee katsastuksessa hylkyyn. Eihän reunan rosojen poisto kylläkään paksuuteen vaikuta. 
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 01.08.2015 18:22 |
Viestit: 909
|
^ Jarrulevyissa on minipaksuus, katsastaja mittaa jos on sillä tuulella. Yleensä uuden paksuus -2 mm.
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 01.08.2015 18:25 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Vähän katselin, että nää on viimeiset palat näille levyille. Täytyy huomenna paukutella plakit pois.
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 01.08.2015 19:58 |
Viestit: 909
|
^^ minimipaksuus siis piti kirjoittaa.
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 05.08.2015 22:21 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Tänään ennätin viimeinkin tutkimaan kolinan syytä. Se selvisikin heti, kun kuskin puolen fillarit olivat ilmassa, löysällähän ne. Vähän kummastutti, kun oikean puolen pyörät olivat kuitenkin tiukalla. Eiku pultit kiinni ja koeajolle. Lähdin Malminkartanosta Kaivokselan kautta kohti Kannelmäkeä. Olo oli melko tuskastunut, kun Kehä ykköselle noustessa sama ääni alkoi kuulumaan taas. Erittäin rauhallisesti ajamalla takaisin kotiin (taas tuli manattua sitä, ettei tullut yhtään työkalua mukaan) tutkimaan, mikä mättää. Pihassa koitin pulttien tiukkuutta ja vot, ne olivat kireellä, kaikki. Eipä auttanut muu kuin ottaa etupyörä irti ja ruveta ihmettelemään lisää. Homma selvisi, kun työnsin pultin paikoilleen ja katsoin, miltä näyttää toisella puolella. Perskuta, niistä loppui kierre kesken. Vsx:ästä pultit tilalle ja homma pelitti taas. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Petsku
|
Viestin otsikko: Re: Vaihdoin palat Xantiaan, mitäs nyt? Lähetetty: 06.08.2015 09:16 |
Viestit: 146
|
jasuhan sen sitten oikein tuolla aiemmin arvasi = tiesi. Mikset uskonut 
|
|
|
|
 |
|
|