Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Se tonnin C6.
ViestiLähetetty: 29.12.2024 13:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Kolina oli helppo ongelma. Se ylempi lyhyt tukivarsi otti päästään sisälokarin reunaan ja ikäänkuin rämpäytti sitä ohi mennessään mikä sai lokarin pamahtamaan päittäin varsinaisen peltilokarin reunaan. Oli vähän vaihteleva vika ja tuli pahempana kun loskapaakku tarttui sisälokariin ja hieman väänsi sitä. Käytin auton leimalla ja löytyihän niitä vikoja käänteisesti koko rahan edestä.. Vasen Xenon pitkä ei mennyt päälle, vasen FRIP väljä, ja K 1,69 (ekalla polkaisulla oli 1,51..)+ jotain sivuvalojen värivirheitä.
FRIPin vaihto onnistui hyvin ja oli näköjään ennekin vaihdettu SKF malliin ilman sitä peltikuppia. Tuohon olkatukeen kun sille ei kunnon paikkaa. Nyt liimasin sen siihen kuitenkin väliin.
Savuhin ainakin jonkin verran voi vaikuttaa kovin vanha ilmanputsari. On harvinainen malli eikä esim motonetista löytynyt mistään Suomen myymälästä. Tilasin Fixukselta. Ja unohtui myös laittaa MYytä tankkiin :oops:.. Uskaltaiskohan tällaiselle tehdä partikkelisuotimen pakkopolton? En nyt peruslexialla saanut irti koska on polttanut la Diagboxini johdot nikottelee eikä oikein pidä yhteyttä. Poltto kyllä on lexan puolella tarjolla. Tyhjäkäynnillä painero on 0 ja noin 2000 rpm nousee 28 ja "savupolkaisulla" 128 mbar tasolle.

Tuo xenonin vastaava vika ei ihan harvinainen näissä ja tämänkin umpiosta löytyi skooppaamalla varjostimen kippimoottorin (solenoidin?) johtoliittimestä juuresta katkennut johto.
Nyt tutkitaan saisiko fixattua irrottamatta puskuria, lamppua ja mahdollisesti vielä lampun lasia..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se tonnin C6.
ViestiLähetetty: 30.12.2024 03:06 

Viestit: 700
Wesa kirjoitti:
Kolina oli helppo ongelma. Se ylempi lyhyt tukivarsi otti päästään sisälokarin reunaan ja ikäänkuin rämpäytti sitä ohi mennessään mikä sai lokarin pamahtamaan päittäin varsinaisen peltilokarin reunaan. Oli vähän vaihteleva vika ja tuli pahempana kun loskapaakku tarttui sisälokariin ja hieman väänsi sitä. Käytin auton leimalla ja löytyihän niitä vikoja käänteisesti koko rahan edestä.. Vasen Xenon pitkä ei mennyt päälle, vasen FRIP väljä, ja K 1,69 (ekalla polkaisulla oli 1,51..)+ jotain sivuvalojen värivirheitä.
FRIPin vaihto onnistui hyvin ja oli näköjään ennekin vaihdettu SKF malliin ilman sitä peltikuppia. Tuohon olkatukeen kun sille ei kunnon paikkaa. Nyt liimasin sen siihen kuitenkin väliin.
Savuhin ainakin jonkin verran voi vaikuttaa kovin vanha ilmanputsari. On harvinainen malli eikä esim motonetista löytynyt mistään Suomen myymälästä. Tilasin Fixukselta. Ja unohtui myös laittaa MYytä tankkiin :oops:.. Uskaltaiskohan tällaiselle tehdä partikkelisuotimen pakkopolton? En nyt peruslexialla saanut irti koska on polttanut la Diagboxini johdot nikottelee eikä oikein pidä yhteyttä. Poltto kyllä on lexan puolella tarjolla. Tyhjäkäynnillä painero on 0 ja noin 2000 rpm nousee 28 ja "savupolkaisulla" 128 mbar tasolle.

Tuo xenonin vastaava vika ei ihan harvinainen näissä ja tämänkin umpiosta löytyi skooppaamalla varjostimen kippimoottorin (solenoidin?) johtoliittimestä juuresta katkennut johto.
Nyt tutkitaan saisiko fixattua irrottamatta puskuria, lamppua ja mahdollisesti vielä lampun lasia..

Tuo xenonin ongelma kyllä onnistuu aika helposti kun on umpio kädessä. Juotat vaan siihen pinniin uuden johdon ja yhdistät johdon jostain mukavemmasta paikkaan johtosarjaan.

Ehjällä moteurilla ja hiukkassuodattimella K arvo pitäisi olla aika lähellä nollaa. Onkohan siellä joku softa laitettu, kun suodatin sieltä taitaa kuitenkin painearvojen mukaan löytyä?



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se tonnin C6.
ViestiLähetetty: 30.12.2024 19:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Xenonin johdon sain fixattua aukon kautta ja läks toimimaan. Toinenkin johto katkesi käsittelyssä..
On kyllä nähnyt eri softia tämä, mutta nyt pitäisi ihan vakio olla. Ainakin egrrät toimii hyvin ja loogisesti ja se fappikin on kuitenkin edustettuna lexiassa. Aiemmissa leimoissa on joissain 1,4 korvilla savut olleet, tosin ilmeisesti softalla. Eipä tuo omassa pihapolkaisussa kyllä silminnähden savuta yhtään, ainakaan tummaa, verrattuna esim fapittomaan 1,6 hodariin jonka kanssa savut keikkui aina 1,5 rajoilla. Valkoista tuo kyllä tykkää puskea..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se tonnin C6.
ViestiLähetetty: 15.01.2025 21:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Leima tuli 1,34 savuilla. Putsarit vaihdoin ja tankkasin MY:llä. Lisäksi poistin egr:ristä 6 mm kuristukset niin että ovat täysin mukana. Ottaa paljon rauhallisemmin kierroksia nyt :D .
Tässä varmaan samaa vikaa kuin joissain vastaavissa eli rintapellin puolen pakopuolen keinuvipujen rullien akselien kulumaa ja välystä. Ainakin siinä suunnassa raksuttelee nostajat kylmästartissa aikansa. Käy kai kuumempana ne eikä vaki 5W30 öljyn viskositeetti oikein riitä. Onneksi ovat halpoja vipuja ja suht helppo vaihtaa remmin vaihdon yhteydessä.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se tonnin C6.
ViestiLähetetty: 16.01.2025 19:26 

Viestit: 524
Wesa kirjoitti:
Leima tuli 1,34 savuilla. Putsarit vaihdoin ja tankkasin MY:llä. Lisäksi poistin egr:ristä 6 mm kuristukset niin että ovat täysin mukana. Ottaa paljon rauhallisemmin kierroksia nyt :D .
Tässä varmaan samaa vikaa kuin joissain vastaavissa eli rintapellin puolen pakopuolen keinuvipujen rullien akselien kulumaa ja välystä. Ainakin siinä suunnassa raksuttelee nostajat kylmästartissa aikansa. Käy kai kuumempana ne eikä vaki 5W30 öljyn viskositeetti oikein riitä. Onneksi ovat halpoja vipuja ja suht helppo vaihtaa remmin vaihdon yhteydessä.

Arvo siis tuplaantui tämän myötä… ;) Pitänee pyrkiä hetinmiten koeajolle kun on taas hetken ehjä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se tonnin C6.
ViestiLähetetty: 16.01.2025 21:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Juu, pidä kiirettä :D
Käytin etupallot irti. Niissä 36 ja 38 bar kun uutena 50 ja alaraja44. Nurkista löytyi mukavan kauniin oksidikerroksen saaneet X7 farkun keskipallot, jotka uutena 52bar ja nyt löytyi vielä 44 ja 45 Bar. Turautin samalla tolppien rvs tuubin jämät pienen lds tilkan kera. En tiedä kumpi enemmän vaikutti, mutta tuntui että Amvar olisi herännyt henkiin. Oli kyllä ennen pintapehmeä, mutta kovin heijaava ja lyhytliikkeinen. Nyt keula noin kilsan matkalla ikään kuin suli alta pois ja perä muuttui huonoksi. Tai en vain aiemmin kiinnittänyt huomiota.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se tonnin C6.
ViestiLähetetty: 19.01.2025 15:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Paineistin ne vanhat pallot 50 Bariin. Ei juuri eroa, ei välttämättä parempi kuin 45 barisilla. En huomioinut lämpötilaa. Nollassa ois pitänyt laittaa 46,5 bar.. Mutta jännä juttu liittyen rengasmeluun. Kun vaihdoin noi 36->45 bariset, niin olin huomaavinani sen rengasjyrinän kasvun. Nyt 50:llä tilanne tuntui edelleen pahenevan.. täytyy ehkä laskea painetta vähän pois.., tai käyttää vielä irti kun ei ollut oikean väristä maalia niihin :D


Liitteet:
1737290716940.jpg
1737290716940.jpg [ 115.32 KiB | Katsottu 29608 kertaa ]

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se tonnin C6.
ViestiLähetetty: 22.01.2025 23:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Takanurkkapallot sain auki ja molemmat oli 34 barissa. Laitoin tilalle ne vähän yli nelikymppiset joita aiemmin olin edessä käyttänyt. Vaikutus ei ollut niin suuri kuin etupallojen päivityksellä. Isommissa heitoissa parani, mutta pintapehmeyteen ei juuri vaikutusta ollut. Tosin pintapehmeys on nyt ollut muutenkin loistavalla tasolla ja Amvarin toiminta (ei aiempaa kokemusta) on yllättänyt todella positiivisesti. En oikein tiedä miten tuo enää paremmin voisi toimia? Toimii silkinpehmeästi eikä heilahtele tai huoju isommissakaan heitoissa. Tuntuu että toiminta on kokoajan parantunut, enkä ymmärrä kuinka paljon voi vielä parantua kun saan lämpöisemmillä keleillä modattua keskiventtiilit ja niiden pallot paineistettua.. Alussa tämä oli vähän pettymys vitoseen verrattuna. Pehmeä kyllä oli, mutta vaimennus ei tuntunut riittävältä ja keula etenkin jäi heijaamaan heittojen jälkeen kuin vanhoissa jenkkikoslissa konsanaan. Nyt oikein naurattaa kun heitot vaan katoaa auton alle :).
Onhan tuossa vielä paljon työlistaa:
-pientä satunnaista öljyvuotoa on sieltä suodatin/jäähdytinjalan suunnalta. Sinne sylinteriryhmien väliin hieman tihkuu öljyä joka ei kuitenkaan maahan asti ehdi jos imaisee noin desin parin viikon välein sieltä pois..
-laturi kenkkuilee eikä herää lataamaan tyhjäkäynnillä ellei startin jälkeen hieman käytä kierroksia ylempänä.
-startti hiemän väsähtänyt (tyyppivika kai) ja imaisee välillä reilummin virtaa jolloin jännitteet kyykkää. Kaikki liitokset on putsattu paitsi startin perästä kun on niin kivassa paikasssa..
-keräsi ilmaa naftan suotimeen ja hidasti käynnistymistä. Joitain o-renkaita vaihdoin niihin liittimiin eikä heti auttanut, mutta nyt on muutaman kerran putkeen startannut hyvin..
-RT3->RT5 päivitys ja hiljaisena olevien ämyreiden mukaan saanti
-Peurakolarissa aiemmin kolhua saanut takaovi pitäisi vaihtaa. Hyvin kyllä oiottu eikä pahasti käy silmään, mutta vaihtanen sen kyllä kun muutenkin tämä on hyvin suojattu ja käytännössä ruosteeton.
-Rattianturin vaihto. Pätkii ja vika tulee päälle nopeasti. Ei kyllä vaikuta pehmeään tilaan kuin kai satunnaisesti kun lukema hyppii? Pari kertaa ajossa mennyt sporttitilaan mutta palautunut seuraavassa liikkeellelähdössä.
-Epätaloudellisen kalinapesän vaihto sivistyneeseen 2.2 manuaalitekniikkaan :D . Ei tuo nyt mielestäni niin paha ole kuin olen aivopesun uhrina kuvitellut.. Joo onhan nuo tasapainoakselilla olevat 2.2 koneet ja 3 litrainen disu myös paaljon sivistyneempiä, mutta ei tuo kauheasti häiritse. Tasaisessa ajossa aika äänetön. tyhjäkäynnillä täristää hieman, -huomaa ratista, liekö moottorin vaimennintuki väsähtänyt? Kiihdytettäessä ääni tulee läpi, mutta ei se nyt kalise, vaan on enemmäkin hurina jossa jotain samaa esim VAGin V10 tdin äänen kanssa. Keskikulutus nyt sekalaisessa ajossa jossa ehkä 20% motaria 7,8 kun näissä talvioloissa tuo oma 2.2 verrokki menee noin 6,2 litralla. Matka-ajossa ero on pienempi, motarilla alle litra. Menee itseasiassa aika samoihin kuin samalla lootalla meni C4GP hodari. Tuntuu että ainakin puolet kulutuslisästä näissä vanhemmissa Aisineissa tulee laatikon ja moottorin ohjelmoinnista. Paljon mennään isoilla kierroksilla ja kovin laiskasti liikkeellelähdöissä päädytään turbiinin lukitukseen.. Ja kyllähän nämäkin parantavat talouttaan kun lastutetaan ja egr:n käyttö "optimoidaan" Co2 päästöjen suhteen..Eli ei se rauta itsessään välttämättä niin janoinen ole ja voisi olla ihan kilpailukykyinenkin jos PSA olisi lähtenyt hieman aikaisemmin päästöhuijauksiin mukaan..
Mutta kokonaisvaikutelma on kyllä positiivinen yllätys ja tuossa on kyllä paljon oikeaa sitikkamaisuutta, -ainakin omaan makuun.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se tonnin C6.
ViestiLähetetty: 23.01.2025 00:30 

Viestit: 700
Wesa kirjoitti:
Tasaisessa ajossa aika äänetön. tyhjäkäynnillä täristää hieman, -huomaa ratista, liekö moottorin vaimennintuki väsähtänyt?

Tuossahan koneessa niitä tukikumeja minkä päällä paketti on kolme kappaletta ja lisäksi sitten toki vaihteiston kumi. Etummainen ja takimmainen kumi on vielä alipaineella ohjattuja eivätkä ole mitenkään helppoja ja nopeita vaihtaa.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se tonnin C6.
ViestiLähetetty: 01.04.2025 19:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Otettiin auto taas liikennekäyttöön. Epämääräisiä sähkövikoja mahdollisesti aiheuttanut starttimootori sai huoltoa. Sen irrotus ja takaisin asennus useamman tunnin homma. Onneksi ulkomaiden foorumeilta löytyi hyvät ohjeet jotka taitavat vielä olla Suomalaista alkuperää? Käytin startin auki. Vaihteisto oli käsin hieman nahkea pyörimään. Hiilet ja kommutaattori ei uutta hävenneet mutta koppa kyllä täynnä hiilipölyä. Putsailin ja voitelin kaikki laakerit rattaat RVS öljyllä. Etenkin moottorin liukulaakeri oli ihan kuiva. Kyllä herkistyi käyntiin lähtö älyttömästi. Kaikki varmaan vaikuttaa yhdessä mutta eniten luulen kuitenkin solenoidin perässä olevien virtapaapelien liitoksen putsauksen parantaneen virrankulkua niin että turrhat jarrut poistui. Samalla kun ecut oli irti kävin kaikki liittimet ja sulakkeet läpi contactcleanerilla. Jännitteiden kyykkäys startissa kuitenkin parani 2-3 V eikä esim pitkässä startissa tulleita suutinten pietsojen latautumisvikoja enää tule. Nämä tuntuivat johtuvan alhaisesta jännitteestä startin aikana ja erityisesti esiintyi kun virtaa johonkin purkava akku lähes tyhjä useamman päivän seisonnan seurauksena. Edelleen tekee sitä että aina ei lähde heti vaan virrat pois ja toisella samantien... Jossain oli keskustelua että liittyisi johonkin pumpun releeseen, mutta voi olla ilmasta suodatinpesässä sillä paremmin lähtee kun pitää hetken virrat päällä lämpösenäkin ja antaa pumpun täyttää pesän. Käytännössä riittää kun odottaa oil ok valon syttymistä. Laturin vaihto /diodien mittaus pitäisi tehdä jotta näkisi löytyykö purkusyy sieltä? Jossain vaiheessa myös jatketaan pallottelua, mutta näilläkin pääsee jo nautiskelemaan, tosin en tiedä onko tyypillistä näille mutta aina liikkeelle lähdössä kovempi muttuen pikkuhiljaa paremmaksi ja noin 30 km ajon jälkeen niin hyvä kuin voi toivoa? Öljyn lämpeneminen?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se tonnin C6.
ViestiLähetetty: 27.04.2025 19:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Ajot jatkuneet. Osat viat säilyy osa korjattu. Akku purkaa noin 3A ja MF8 (80A) katkaisee sen . Mutta sen takana roppakaupalla kohteita. Kattoo nyt kun jaksaa laturiin päästä käsiksi. 4 mm aurauksen muutin 2 millin haritukseksi edessä ja ohjaus herkistyi mukavasti. Oli hieman raskas ennen sitä. Tuntui että rengasmelu edessä vaimeni samalla. Olen X7:ssä huomannut saman mutta en muistanut kummin päin parempi tuossa mielessä. Voisi olla mahdollista että paine etunivelissä ja puslissa muuttuu ja ääni välittyy toisin?
Etukeskipallon vaihdoin paineistettuun 70bar palloon ja vaikutus oli valtava! Vanhassa pallossa oli vain 28 bar..., joten ihme olisi jos ei olis vaikuttanut! Tämäkin tuntui hiljentävän rengasmelua jota ei juuri enää huomaa. Tosin alla 215/60R17 gummit jotkä myös suht vaimeat.
Sitten jännä havainto... Teki penkki kerran pitkässä alamäessä ajaessa sellaisen jännän päristyksen joka vähän aaltoili ja kesti noin 2-3 s. Kaistavahdit ei tässä toimi mutta olisiko jompi kumpi voinut irrota ja pyörähtää istuinosan takalaitaan ja päätti muistuttaa olemassaolostaan? En tiedä miltä pitäisi tuntua, mutta tuo tuntu vähän samalta kuin uikkareihin joutunut kaasu joka rumpsahtelee niiden kauluksesta takaa ulos ?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se tonnin C6.
ViestiLähetetty: 29.04.2025 09:39 

Viestit: 101
Paikkakunta: Riihimäki
Vitosessa (x7) ainakin kulunut olkavarren pusla aiheutti ensimmäisenä oireena rengasäänten lisääntymisen kaartaessa. Luulin pitkään (laiska kun olen) pyöränlaakeriviaksi kun kaartaessa aina ääni voimistui, mutta kummasti se vaan hiljeni kun puslan vaihtoi.
Eli siinä mielessä olisin valmis uskomaan tuohon puslateoriaan. 4mm auraus vääntää jo ihan reilusti tukivarsia ajaessa, ja sitä kautta voisi hyvinkin ääni kulkeutua eri tavalla jännitetyn ja jännittämättömän puslan läpi runkoon.



C4 1.6Hdi -08, C5 136Hdi -08, C4 1.6i -09 ja muita ranskiksia.
Ex: C5 2.0 -02, C5 BlueHdi180 -16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Se tonnin C6.
ViestiLähetetty: 30.04.2025 07:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Tarkennan sen verran että neljä ei ollut vanteen halkaisijalta vaan noin hieman isommalata. Vanteelta ehkä 2,5.
Eilen aamulla lämppäristä kuului pientä ritinää ja kas kummaa, repisikan puolellta alkoi puhaltaa pelkkää lämmintä :shock: Jos tämän harjoituksen päätteeksi päädyn luopumaan tästä, niin arvo nousee kohisten kun lämppärin läpätkin on juuri rempattu vahvistetun läpin :D



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: