On jälleen tulossa aika - aika jolloin takajarrut voivat jäätyä.
Ennen C5:n tuloa taloon ei kyseistä ongelmaa ollut koskaan ilmennyt; ei 2CV, ei ID(S), ei GS(A), ei BX, ei HY, ei Xantia, eikä XM.
Ja ellen itse olisi joutunut viime talvena yöllä "hiihtämään"

kadulta huoltsikalle ja edestakas ja ylä- sekä ala-asennossa ja vaikka miten, niin pakko oli lopulta ottaa vasen takapyörä (peltivanteet) irti ja kopistella tunkinvarrella paakkuuntunutta lunta ja jäätä vähemmäksi, (muuten aina työkalupakki mukana, mutta ei kai vaimon "uudessa" 06-mallisessa tartte työkaluja

). Muutaman kerran oli aamulla peruutettava tarkasti ahtaasta tallista, kun toinen takanen jumissa luisteli kumimatolla

.
KYSYMYS kuuluu, onko joku keksinyt ajan saatossa hyvää ratkaisua ko ongelmaan? Suojapellit eivät kuulemma poista ongelmaa?
Itsellä nyt mielessä myydä nuo suht hyvät nastarenkaat peltivanteineen ja vaihtaa viisipuolaiset aluvanteet, jotta vaimo (tai kuka tahansa) voisi tiukan paikan tullen kaataa sitä kuuluisaa elämän eliksiiriä, mutta kuumana jarrusatulaan päästäkseen kotiin kuumailmapuhallukseen. Hänen työpaikkansa tojotat kuulemma sulateltiin monia kertoja viime talvenakin tuolla systeemillä. Termospullo ja kuumaa vettä (teepussi hansikaslekoroon

) taitaa olla "varmin" konsti naiskuskille (siis meidän perheessämme). Viime talven ohje oli, että liikauta autoa parkissa jonkin ajan kuluttua pysäköinnistä, ennen kuin jarrut jäätyvät liian tiukkaan. Automaatilla kun on hankalampi olla jarruttamatta tuolla liikenteessä.