Nyt sitten mentiin sellaiselle alueelle minkä pitäis olla erityisen erikoisosaamista vaativa, eikä pitäisi onnistua kotioloissa. Joten, pitihän sitä testata kotioloissa, tietenkin...

Tällaisiahan ne halkaistavat kuulat on, joihin siis voi vaihtaa hydraulinesteen ja typen erilläänpitävän kaasun, kun se ikääntyessään kuitenkin hapantuu... Vanhemmissa malleissa on vieläpä iskunvaimenninventtiilikin purettavissa, eli jousen ja iskarin ominaisuudet ovat täysin säädettävissä...
Mutta entäs sitten kun kaasut karanneet ovat, tai kalvon vaihtanut on ja taas on kaasut poissa. Milläs siten sitä kaasua sinne sisälle uutta..?

Kaikenlaisia täyttöventtiileitä voi tietenkin laitella alkuperäisen täyttönipan tilalle, kyllähän sellaisen käyttö vielä "menettelee" takapalloissa, ehkä D-mallissakin, mutta ei mielestämme ollenkaan Sm:n etupalloissa jotka tulevat ikävän tyrkylle kun konepellin avaa...
Jotain oli siis tehtävä, vuosia tätä täyttöjuttua oli tullut itsekin pienessä päässäni mietittyä, vaan eipä se ollut vaan ratkennut. Onneksi kaverilla oli ollut vastaavia mietteitä, useamman vuoden ajan, joten nyt sitten yhdistettyämme ajatukset, saatiin jotain aikaankin. Sen voin myöntää etten ittekseni olisi tätä aikaan saanut, mutta hyvässä seurassa syntyy ihmeitä..!

Otetaan siis tukeva kiskonpätkä, ja tällätään siihen kiinni D-mallin Sitikasta kuskinpuoleisen etujousipallon jatkokappale, sopivasti sorvissa käsiteltynä...

Tuollalailla... Vähän alapuolelta kiinnihitsaillen, antaa henkistä varmuutta ettei pallo sinkoile hassusti...

...ja noin se pallo sitten tulee operaation aikana siinä aikaa viettämään...

Entäpäs se pallon yläpuolinen osuus, eli nipanpyörittely, tiivistelyt yms jutut..?

Siinä O-rengasuraa ja pohjalle matkaava hydraulisylinterin männänrengastiiviste, jälkimmäisen pitäisi kestää parisataa baaria paineita...

Tuollainen siitä sitten lipsahti..?

Ja näin se sitten kasattuna pitäisi toimia..? Kierretangoilla koko paketti kasaan, täyttölaite tiivistyy O-renkaalla pallon pintaan, toivottavasti O-renkaassa riittää kykyä muotoutua pallojen pinnoissa oleviin maalausten epätasaisuuksiin yms...

Pitäähän se olla kaasuletkulle liitäntäkin..?

Noin, nyt sitten asiaan. Tällaisiahan ne oikeesti väriltään on, tuo raita vihreän värin päällä kertoo että mihin tämä kuuluu ja mitä tämä sisältää...

Täyttönippaan ovat sitten meistäneet typen painelukeman, tämän verran tuolla on ollut uutena. 12bar löytyi enää 39 vuoden jälkeen...

Sitten vain vanhat kaasut pois, muutenhan nuo saisi olla tuolla ja raottaisi tuota nippaa vasta täyttövaiheessa, mutta nipan tiiviste ei välttämättä halua pysyä paikallaan. Sitäkin kokeiltiin, kivasti leikkasi tiivisteestä palasen...

...O-renkaasta, mikä tuollakin on tiivisteenä...

Hieman edesauttaa tuota O-renkaan poislentämistä tuo nipan sisällä oleva kanava, tuosta kun alkaa kaasua tulemaan niin se hyvin mielellään työntää renkaan urasta pois...

Täyttämään kun ryhtyy, niin ainakin mielestämme olisi hyvä että nipan reikä olisi O-renkaan yläpuolella, varmemmin pysyisi kyseinen rengas paikallansa. Tiedä sitten onko tuolla merkitystä, mutta ainakin henkistä tukea taas tällä saa..?

Tuollalailla työkalu tarttuu nippaan kiinni. Hyvä on varmistaa tämäkin ennen täyttöä, ettei täytä turhaan ja sitten joudo päästämään kaasuja pois...

Sit paketti kasaan, tasaisesti kiristäen että pallon päälle tuleva palikka on suorassa. Se on varsin tärkeää tämän alkuperäisen nipan kanssa touhutessa, ei tarvitse paljoakaan olla vinossa niin eipä sitä enää kiristetäkään, tuli sitten sekin opittua...

Seuraavaksi tällätäänkin letku kiinni ja nostetaan paineita. Yhtään tietenkään ei jännitä, eka paineennosto laitteelle, samalla kuunnellen jotta jos vaikka vuotoja jostain olisi..?

Vaan eipä tuo tuntunut mistään vuotavan..! Tällaiseen lukemaan asetettiin eka kokeilu, jonka jälkeen sitten mentiinkin mittaamaan että minkäslaiset paineet sinne oikesti tuli...
...vaan pallossa olikin 59bar paine..! Hetki miettimistä, pallotesterin mittari vaihtoon, taas tulokseksi 59bar... Eipä sitten auttanut kuin vaihtaa täyttölaitteen mittari, samalla poistui ihmettely kun täyttölaitteessa ollut mittari ei "herännyt" heti kun painetta nosti, siellä oli siis se noin 15bar pohjilla...

Nipan kiinnikiertämiseen ei sinänsä saa käyttää mitään älytöntä voimaa, onhan kyseessä kuitenkin M7 pultti missä on liki parimillinen reikä sisällä. Vaan lisähaasteen hommalle antaa täyttölaitteessa oleva paine ja nipan kiertoon tarvittava tanko joka toimiikin tässä sitten mäntänä. Tuolla äskenmainitulla 59bar toteutuneella paineella, tämä 4mm tankokin työntää jo ihan kivalla voimalla työkalua ylöspäin, jonkinverran häviää tuntumasta sen ansiosta. Syy miksei tähän pienempää tankoa laitettu on se, ettei tiivistetoimittajalta saatu pienempää tiivistettä, ja tätä asiaa miettiessä tultiin siihen tulokseen että tämä 4mm akseli toimii juuri hyvin, sillä jaksaa vääntää, mutta se antaa sopivasti periksi..!

Siinäpä se, eka itse täytetty, alkuperäisellä nipalla varustettu, halkaistava jousipallo..!

Tuloksen kanssa, on hyvä laittaa jollain tavalla johonkin muistiin mitä pallo sisältää...

Vaan entäpä haasteellisempi jarrupaineenvaraaja..?

Uusi kalvokin on tullut sinne hankittua, entinen olikin muuttunut lakritsinomaiseksi...

Kalvoon, pallon liitoskohtaan, on hyvä sipaista hieman LHM:ää...

...ja väittävät että kaasunpuoleinenkin osuus olisi hyvä kevyesti pyyhkäistä..?

Sit pallo nippuun, tietenkin hyvin sisältä putsattuna, uudella takaiskuventtiilin kuulalla ja kuulan pesä kopsautettuna vastaavalla kuulalla "hyväksi"...

...pallo "kannestaan" sorviin kiinni...

...erikoistökalulla runko-osasta tiukka ote...

...ja koko paketti kireälle. Kiristäessä metallipinnat tapaavat toisensa, siinä vaiheessa on ihan sopiva aika lopettaa kiristäminen...

Tämmönen siitä sitten tuli, vielä puuttuu kaasut, tämähän ei tietenkään suoriltaan käy samaiseen telineeseen kuin jousipallo, kun on pohjastaan hassunmuotoinen ja rungoltaan pienempi...

Vaan onkos tuollaiset pikkuseikat meitä ennenkään haitanneet..?

Siinäpä sekin, "maltillisella" ylitäytöllä varustettuna. Tätäkin pohdittiin että mitä tuo isompi paine tuossa vaikuttaisi, paineettomuus tekee jarrusta "tunnottoman, ääriherkän", mutta mitä sitten tällainen 60bar 40barin sijaan..? Noo, testataan, miulle 60bar, kaverille 42bar...

Ja päivän saldo, kuusi täyttöä, joista neljä palloihin asti...