Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat mallit
ViestiLähetetty: 27.05.2010 13:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Nyt sitten mentiin sellaiselle alueelle minkä pitäis olla erityisen erikoisosaamista vaativa, eikä pitäisi onnistua kotioloissa. Joten, pitihän sitä testata kotioloissa, tietenkin...

Kuva
Tällaisiahan ne halkaistavat kuulat on, joihin siis voi vaihtaa hydraulinesteen ja typen erilläänpitävän kaasun, kun se ikääntyessään kuitenkin hapantuu... Vanhemmissa malleissa on vieläpä iskunvaimenninventtiilikin purettavissa, eli jousen ja iskarin ominaisuudet ovat täysin säädettävissä...

Mutta entäs sitten kun kaasut karanneet ovat, tai kalvon vaihtanut on ja taas on kaasut poissa. Milläs siten sitä kaasua sinne sisälle uutta..?

Kuva
Kaikenlaisia täyttöventtiileitä voi tietenkin laitella alkuperäisen täyttönipan tilalle, kyllähän sellaisen käyttö vielä "menettelee" takapalloissa, ehkä D-mallissakin, mutta ei mielestämme ollenkaan Sm:n etupalloissa jotka tulevat ikävän tyrkylle kun konepellin avaa...

Jotain oli siis tehtävä, vuosia tätä täyttöjuttua oli tullut itsekin pienessä päässäni mietittyä, vaan eipä se ollut vaan ratkennut. Onneksi kaverilla oli ollut vastaavia mietteitä, useamman vuoden ajan, joten nyt sitten yhdistettyämme ajatukset, saatiin jotain aikaankin. Sen voin myöntää etten ittekseni olisi tätä aikaan saanut, mutta hyvässä seurassa syntyy ihmeitä..!

Kuva
Otetaan siis tukeva kiskonpätkä, ja tällätään siihen kiinni D-mallin Sitikasta kuskinpuoleisen etujousipallon jatkokappale, sopivasti sorvissa käsiteltynä...

Kuva
Tuollalailla... Vähän alapuolelta kiinnihitsaillen, antaa henkistä varmuutta ettei pallo sinkoile hassusti...

Kuva
...ja noin se pallo sitten tulee operaation aikana siinä aikaa viettämään...

Kuva
Entäpäs se pallon yläpuolinen osuus, eli nipanpyörittely, tiivistelyt yms jutut..?

Kuva
Siinä O-rengasuraa ja pohjalle matkaava hydraulisylinterin männänrengastiiviste, jälkimmäisen pitäisi kestää parisataa baaria paineita...

Kuva
Tuollainen siitä sitten lipsahti..?

Kuva
Ja näin se sitten kasattuna pitäisi toimia..? Kierretangoilla koko paketti kasaan, täyttölaite tiivistyy O-renkaalla pallon pintaan, toivottavasti O-renkaassa riittää kykyä muotoutua pallojen pinnoissa oleviin maalausten epätasaisuuksiin yms...

Kuva
Pitäähän se olla kaasuletkulle liitäntäkin..?

Kuva
Noin, nyt sitten asiaan. Tällaisiahan ne oikeesti väriltään on, tuo raita vihreän värin päällä kertoo että mihin tämä kuuluu ja mitä tämä sisältää...

Kuva
Täyttönippaan ovat sitten meistäneet typen painelukeman, tämän verran tuolla on ollut uutena. 12bar löytyi enää 39 vuoden jälkeen...

Kuva
Sitten vain vanhat kaasut pois, muutenhan nuo saisi olla tuolla ja raottaisi tuota nippaa vasta täyttövaiheessa, mutta nipan tiiviste ei välttämättä halua pysyä paikallaan. Sitäkin kokeiltiin, kivasti leikkasi tiivisteestä palasen...

Kuva
...O-renkaasta, mikä tuollakin on tiivisteenä...

Kuva
Hieman edesauttaa tuota O-renkaan poislentämistä tuo nipan sisällä oleva kanava, tuosta kun alkaa kaasua tulemaan niin se hyvin mielellään työntää renkaan urasta pois...

Kuva
Täyttämään kun ryhtyy, niin ainakin mielestämme olisi hyvä että nipan reikä olisi O-renkaan yläpuolella, varmemmin pysyisi kyseinen rengas paikallansa. Tiedä sitten onko tuolla merkitystä, mutta ainakin henkistä tukea taas tällä saa..?

Kuva
Tuollalailla työkalu tarttuu nippaan kiinni. Hyvä on varmistaa tämäkin ennen täyttöä, ettei täytä turhaan ja sitten joudo päästämään kaasuja pois...

Kuva
Sit paketti kasaan, tasaisesti kiristäen että pallon päälle tuleva palikka on suorassa. Se on varsin tärkeää tämän alkuperäisen nipan kanssa touhutessa, ei tarvitse paljoakaan olla vinossa niin eipä sitä enää kiristetäkään, tuli sitten sekin opittua...

Kuva
Seuraavaksi tällätäänkin letku kiinni ja nostetaan paineita. Yhtään tietenkään ei jännitä, eka paineennosto laitteelle, samalla kuunnellen jotta jos vaikka vuotoja jostain olisi..?

Kuva
Vaan eipä tuo tuntunut mistään vuotavan..! Tällaiseen lukemaan asetettiin eka kokeilu, jonka jälkeen sitten mentiinkin mittaamaan että minkäslaiset paineet sinne oikesti tuli...

...vaan pallossa olikin 59bar paine..! Hetki miettimistä, pallotesterin mittari vaihtoon, taas tulokseksi 59bar... Eipä sitten auttanut kuin vaihtaa täyttölaitteen mittari, samalla poistui ihmettely kun täyttölaitteessa ollut mittari ei "herännyt" heti kun painetta nosti, siellä oli siis se noin 15bar pohjilla...

Kuva
Nipan kiinnikiertämiseen ei sinänsä saa käyttää mitään älytöntä voimaa, onhan kyseessä kuitenkin M7 pultti missä on liki parimillinen reikä sisällä. Vaan lisähaasteen hommalle antaa täyttölaitteessa oleva paine ja nipan kiertoon tarvittava tanko joka toimiikin tässä sitten mäntänä. Tuolla äskenmainitulla 59bar toteutuneella paineella, tämä 4mm tankokin työntää jo ihan kivalla voimalla työkalua ylöspäin, jonkinverran häviää tuntumasta sen ansiosta. Syy miksei tähän pienempää tankoa laitettu on se, ettei tiivistetoimittajalta saatu pienempää tiivistettä, ja tätä asiaa miettiessä tultiin siihen tulokseen että tämä 4mm akseli toimii juuri hyvin, sillä jaksaa vääntää, mutta se antaa sopivasti periksi..!

Kuva
Siinäpä se, eka itse täytetty, alkuperäisellä nipalla varustettu, halkaistava jousipallo..!

Kuva
Tuloksen kanssa, on hyvä laittaa jollain tavalla johonkin muistiin mitä pallo sisältää...

Kuva
Vaan entäpä haasteellisempi jarrupaineenvaraaja..?

Kuva
Uusi kalvokin on tullut sinne hankittua, entinen olikin muuttunut lakritsinomaiseksi...

Kuva
Kalvoon, pallon liitoskohtaan, on hyvä sipaista hieman LHM:ää...

Kuva
...ja väittävät että kaasunpuoleinenkin osuus olisi hyvä kevyesti pyyhkäistä..?

Kuva
Sit pallo nippuun, tietenkin hyvin sisältä putsattuna, uudella takaiskuventtiilin kuulalla ja kuulan pesä kopsautettuna vastaavalla kuulalla "hyväksi"...

Kuva
...pallo "kannestaan" sorviin kiinni...

Kuva
...erikoistökalulla runko-osasta tiukka ote...

Kuva
...ja koko paketti kireälle. Kiristäessä metallipinnat tapaavat toisensa, siinä vaiheessa on ihan sopiva aika lopettaa kiristäminen...

Kuva
Tämmönen siitä sitten tuli, vielä puuttuu kaasut, tämähän ei tietenkään suoriltaan käy samaiseen telineeseen kuin jousipallo, kun on pohjastaan hassunmuotoinen ja rungoltaan pienempi...

Kuva
Vaan onkos tuollaiset pikkuseikat meitä ennenkään haitanneet..?

Kuva
Siinäpä sekin, "maltillisella" ylitäytöllä varustettuna. Tätäkin pohdittiin että mitä tuo isompi paine tuossa vaikuttaisi, paineettomuus tekee jarrusta "tunnottoman, ääriherkän", mutta mitä sitten tällainen 60bar 40barin sijaan..? Noo, testataan, miulle 60bar, kaverille 42bar...

Kuva
Ja päivän saldo, kuusi täyttöä, joista neljä palloihin asti...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat ma
ViestiLähetetty: 27.05.2010 13:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Bravo, klap klap! Tuli nuista kuvista mieleen, että suunnittelijalla(pallon) on kyllä ollut esteettistä silmää :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat ma
ViestiLähetetty: 27.05.2010 15:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
AIvan mahtavaa työtä! Baskeri on nöyrästi otettu päästä täällä...
Nyt vaan täyttelemään sarjatyönä muillekin :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat mallit
ViestiLähetetty: 27.05.2010 15:42 

Viestit: 130
Paikkakunta: Joensuu
Toiset tekee mitä osaa. Jasu tekee mitä haluaa.Hieno suoritus.



Citroen C3 Picasso 1,6 bensa -09, 2cv4-70 projekti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat mallit
ViestiLähetetty: 27.05.2010 15:46 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Oliko nippa jo valmiina kierteillään, kun paineistettiin. Jos nipassa on poraukset...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat ma
ViestiLähetetty: 27.05.2010 19:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
ealab kirjoitti:
Oliko nippa jo valmiina kierteillään, kun paineistettiin. Jos nipassa on poraukset...

Paikallaan, alullansa oli, ei sitä nippaa enää kierteille tai muuallekaan asettumaan saa jos ei paria kierrosta asettele kierteille...

Kuva
Kuten tuosta kuvasta näkyy, nipassa on poraus nipan suuntaisesti sekä sitten poraus poikittain. Vai mitä tuo "jos" tuossa kysymyksessä tarkoittaa..?

Sen verran mieltä jäi askarruttamaan tämä nippajuttu, että pitää vielä tarkistaa että kuinka syvälle on tuo reikä porattu eli onko nipan heikkoutta pelännyt turhaan vai aiheesta...

Ja juu, ei tässä kaikkea kunniaa saa miulle heitellä, enempi kuiteski olin avustajana ja kuvaajana, joitakin ideoita taisin mukaan tällätä varsinaiselle tekijälle. Ehkä vähän yllyttäjänäkin, oma lehmä kun ei kovin syvällä ojassa ole...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat mallit
ViestiLähetetty: 27.05.2010 21:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Meidän pallontäyttöapparaatissa (tavan palloille) tuo nipan kiinni kiertäminen tehdään Torx-palalla joka on lyöty vakionippaan keskiöporalla pistettyyn reikään. 1/4" kuusiopalahylsy tiivistyy ulkokehältään reikäänsä ja kantaa yläreunastaan tuon täyttökannen olakkeeseen. Kiertämiseen käytetään ihan tavallista hylsysarjan 1/4" jatkovartta. Kiinni kierrettäessä pala liukuu ulospäin palanpitimessä joten tarvetta työkalun alaspäin painamiseen ei ole. Haittapuolena on tietysti täytettyihin palloihin jäävä epäesteettinen reikä siinä missä tehtaan jäljiltä on pieni nystyrä ulospäin.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat mallit
ViestiLähetetty: 27.05.2010 22:07 

Viestit: 110
Paikkakunta: Laukaa
Tulinkin jo kateudesta vihreäksi. ;) Sävy ei vaan osunut aivan nappiin! :lol: Toivotaan Jasu, että lehmät pysyy palloissa ja putkissa, eikä ojassa!


Liitteet:
IMG_0205.JPG
IMG_0205.JPG [ 117.37 KiB | Katsottu 18271 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat mallit
ViestiLähetetty: 28.05.2010 12:25 

Viestit: 110
Paikkakunta: Laukaa
Tarpeeseen tuli. SM:n jarrupallon sisällä, kalvon kaasupuolella typpivaikutti aika kostealta ja vihreältä.
Mitä ne puheet LHS:n huonoista ominaisuuksista on? Tälläistä ei ole tullut vastaan punaisen nesteen kanssa pelatessa.


Liitteet:
IMG_0230.JPG
IMG_0230.JPG [ 115.6 KiB | Katsottu 18281 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat ma
ViestiLähetetty: 28.05.2010 12:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kuva
Ehjempi tuo oli kuiteski kuin miulla... :roll:

Ihan tarpeeseen tuokin kalvon vaihto tuli..? Hyvä että niitä kalvoja hankittiin tämänkin verran...

Ja tuosta vihreästä väristä, yllättävän vaikeaa on saada sävy kohdilleen, niitä vihreitä ei kuitenkaan tainnut olla pariakaan sataa mistä valittiin tuo..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat ma
ViestiLähetetty: 28.05.2010 13:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Vihreästä väristä, ainakin SM osalta --> - Hydraulic devices: green AC 502. Minusta tuo pikkuisen vaaleampi näyttää hyvältä ^yllä^


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat ma
ViestiLähetetty: 28.05.2010 22:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Sen verran mieltä häirihti tuo aiempi ihmettelyni alkuperäisen nipan sisällä olevasta porauksesta, että tarkistaa sitä piti. Eihän sitä ollut porattu kuin poikittaiseen poraukseen asti, eli siltä osin pelkomme heikennyksestä oli onneksi aiheeton...

RPekka kirjoitti:
Meidän pallontäyttöapparaatissa (tavan palloille) tuo nipan kiinni kiertäminen tehdään Torx-palalla joka on lyöty vakionippaan keskiöporalla pistettyyn reikään. 1/4" kuusiopalahylsy tiivistyy ulkokehältään reikäänsä ja kantaa yläreunastaan tuon täyttökannen olakkeeseen. Kiertämiseen käytetään ihan tavallista hylsysarjan 1/4" jatkovartta. Kiinni kierrettäessä pala liukuu ulospäin palanpitimessä joten tarvetta työkalun alaspäin painamiseen ei ole. Haittapuolena on tietysti täytettyihin palloihin jäävä epäesteettinen reikä siinä missä tehtaan jäljiltä on pieni nystyrä ulospäin.

Tämä tapa ei taas sovi mitenkään näihin wanhoihin nippoihin, kiinni kierrettävää matkaa on 10mm, eikä kantaan oikein uskalla isoa ja kovinkaan syvää reikää porata... Tällainen vanhanmallin nippa ei ole halkaisijaltaan paljoakaan yli 12mm, ja nipan juuressa on "kevennys" eli kierteen alusta nippa on korkeintaan 6mm paksu. Lisäksi nipan kannan paksuus ei ole kolmeakaan milliä, ja sitten lisäksi tulisi tämä "ruma reikä"...

Uudemmissa palloissa käytettävä tulppa taasen on paljonkin paksumpi kantaosaltaan, ja M9 -kierre on reippaasti tukevampi vaikka tuo poraus menisikin sinne asti. Eikä tuota uudemman, "nykypallon", nippaa tarvitse jättää kuin hitusen raolleen täyttöä varten eli siinä tuo torx-palan liukuminen toimiikin, mutta uskoisin ettei liukumavaraa riittäisi tuohon 10mm liukumaan...

Voisihan näihin vanhoihin nippoihin tietenkin sahata uran, kuten mm. Ruåttissa eräs täyttäjä tekee, mutta eihän sellainen kivalta näytä... :roll:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat ma
ViestiLähetetty: 30.05.2010 18:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Pannaan nyt tämäkin jatkoksi.
http://www.citrothello.net/TEK%20SPHERES.htm
On varmaankin ollut tiedossa, mutta pirun hyvät entisöijän sivut. Näköjään tekevät joitakin SM uusio osiakin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat mallit
ViestiLähetetty: 28.09.2018 17:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Olikos sulla Jasu vielä näkemystä mistä havaitsee SM:n jarrupallon alkaneen paineettomuuden? Polkimen alta tuleva "klonksahdus" ensimmäisessä jarrutuksessa seisonnan jälkeen?

Jos se on aivan tyhjä niin se selvinnee kun pyörittää varaajapallon tyhjäksi ohjauksesta. Jos jarrupallossa ei ole hönkää niin sitten ei jarrutkaan enää pelaa. Tämä ei ole vielä sillä asteella.

Tuli juuri Technosiriltä pallojen täyttölaitteet venttiileineen kaikkineen, ja typpipullonkin hain juuri vuokralle. Eivät pirut myy niitä omaksi AGA:lta rahalla ei millään. Aloittelen venttiileillä ja takapalloilla, jossain vaiheessa yritän konstruoida laitteen jolla voisi täyttää kaikki pallot paikallaan mutta ilman venttiiliä...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat mallit
ViestiLähetetty: 29.09.2018 11:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
ds-jekkeri kirjoitti:
Olikos sulla Jasu vielä näkemystä mistä havaitsee SM:n jarrupallon alkaneen paineettomuuden? Polkimen alta tuleva "klonksahdus" ensimmäisessä jarrutuksessa seisonnan jälkeen?

Jos se on aivan tyhjä niin se selvinnee kun pyörittää varaajapallon tyhjäksi ohjauksesta. Jos jarrupallossa ei ole hönkää niin sitten ei jarrutkaan enää pelaa. Tämä ei ole vielä sillä asteella.

Tuntuu nuo kaikki mitä on tullut koettua, narahtavan/pärähtävän/kolahtavan ekalla jarrutuksella -etenkin pitemmän käyttämättömyyden jälkeen. Korostuu jos on ilmaa jarruissa/järjestelmässä, mutta on se perimmäinen syy jäänyt vielä selvittämättä. Omassa kun veikkaan pumpun akselitiivisteeltä kulkeutuvan ilmaa sekaan, ja vähän LHM:ää ulos, niin ennenkuin se on laitettu niin en aio uhrata edes ajatusta aiheeseen... Mielestäni tuo oire vähenee ja jopa häviää kun ilmaa jarrujärjestelmän huolellisesti, voi olla toki psykologinenkin vaikutus..?

Jarrupallon paineenvarauskyvyn voi testata kun päästää paineenvaraajan ruuvista paineet pois, ja jos sen jälkeen on jarruja niin jotain elämää on pallossa. Omasta tuli täytettyä 62 barin paineeseen, ja joskus yritin testata montako täysjarrutusta sillä sietää, kyllästyin 150 painalluksen jälkeen, laskin joskus että pitäisi oletetuilla männänliikkeillä riittää yli 200:een täysjarrutukseen. Etujarrun ilmausnipasta nestettä laskemalla voi jotain myös tulkita, tai laittamalla painemittarin toiseen nippaan, palikka jarrulle ja laskee nestettä hiljakseen toisesta nipasta pois, ja siinä vaiheessa kun mittari nytkähtää kerrasta alas niin hetki sitten oli jarruvaraajan kaasunpaine siinä. Sama mittausperiaate kuin yllä esitetyillä pallotestereillä mitatessa...

Tuossa testatessa on oleellista päästää paineenvaraajasta paineet pois, muuten sekin osallistuu toimintaan niin kauan kun painetta siellä on tarjolla, jarrupallossa oleva takaiskuventtiili kun päästää koko ajan lisää päävaraajalta jos sitä siellä on...


Ja tästä sitten tulikin Mieleen, että pitäisi tuo testaus tehdä Xm:nkin kanssa, vahva oletus on että aika tyhjää kumisee jarruvaraaja siinä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousipallojen täyttö, "halkaistavat" wanhat mallit
ViestiLähetetty: 29.09.2018 13:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
entäpä nämä nykyiset lituskat kuten vaikkapa C5 pallukat . kuka on alkanut tutkimaan mahdollisuuksia muokata paineita niissä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: