Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 24 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 24.04.2021 13:47 

Viestit: 64
Moro
Voisiko joku kertoa miten poistetaan oikeaoppisesti economy mode 2010 vm. 2,0dsl C5 sta?

Auto ei starttaa akun vaihdon jälkeen. Valot tulee kyllä mittaristoon ja ko. mode näkyy.

Nimim. epätietoinen


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 24.04.2021 14:29 

Viestit: 5138
Economy modesta poistutaan kun kone käynnistyy, se on vain virransäästötila, jossa katkaistaan "turhat kuluttajat", mutta startin pitäisi silti pyöriä ja koneen käynnistyä, eli sen takia ei tarvitse yrittää poistua siitä tilasta. (Tuo tulee jos vaikka istuu autossa virrat päällä ja kuuntelee radiota 30 minuuttia)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 24.04.2021 16:45 

Viestit: 64
Ongelma jatkui.Vaihdoin "uuden" ladatun akun jonka kätisyyden huonosti tarkastin ja joka hölmöyttäni oli muutaman sekunnin kytkettynä väärinpäin. Tämän jälkeen hain kaupasta uuden Vartan ja nyt oikeakätisen. Tilanne sama kuin tyhjentyneen kanssa, ei starttaa. Virrat tulee ja kaikki pienet ja isot sulakkeet tarkistettu, laiturille tulee virta. Economy modea herjaa taulussa.
Mikä voisi olla tässä tapauksessa väärän kytkennän seuraus? Entä tuo e-moden nollaus jota jo kysyin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 24.04.2021 17:25 

Viestit: 5138
Economy mode nollataan käynnistämällä auto, se ei ole herja vaan ilmoitus että siitä kuski tietää että esimerkiksi radiota ei voi kuunnella vaikka laittaa virrat päälle.

Tuolle on maksimiaika 30 minuuttia virrat päällä, ilman käymistä ja tuossa lienee myös varaustilaa ja latausta seuraava mötikkä plus-kaapelissa. Vähän riippuen mallista se voi laskea myös käyntiaikaa, eli 30 minuutin ajolla saa 15 minuuttia aikaa kuunnella radiota ilman käymistä.

Economy modea ei tarvitse yrittää mitenkään nollata vaan etsiä syy miksei käynnisty, eli onko jotain hajonnut kun laitettu akku nurinperin.

(En tiedä saako tuon economy-moden nollattua tehtaan huoltolaitteella Diagbox/Lexia, mutta siihen ei ole mitään syytä ellei ole esimerkiksi tarve kuunnella radiota, sulkea ikkunoita tai käyttää pyyhkijöitä tms, ilmeisesti yksi tapa voisi olla nostaa jännite yli 13,8 V (vaikka starttikaapeleilla toisesta autosta ja käynnistää se) Mutta EI OLE MITÄÄN muuta tarvetta yrittää päästä pois economy modesta, eli starttaamattomuus ei johdu siitä.

Kuvaile lisää ei starttaa: Pyörittääkö startti vai ei?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 24.04.2021 18:40 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Jos siellä on ollu akku väärinpäin paikallaan niin eiköhän jotain oo kärähtäny. Kato ny kaikki maholliset sulakkeet alkuun.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 24.04.2021 20:35 

Viestit: 5138
Kopani kirjoitti:
...Virrat tulee ja kaikki pienet ja isot sulakkeet tarkistettu, laiturille tulee virta...

Onko muuten myös konetilan sulakerasian alla piilossa olevat MAXI-sulakkeet tarkistettu ja miten ne sulakkeet on tarkistettu, katsomalla vai mittaamalla? (ja itse ainakin otan kuvan ennen sulakkeiden irroittamista, ei olisi eka kerta vaikka ottaa sulake kerrallaan irti, niin takaisin laittaessa huomaa että onkin kaksi vaihtoehtoa mihin voisi laittaa takaisin, ainakin noissa ikävämmässä kulmassa olevissa sulakerasioissa).

Ja jos "ei starttaa" tarkoitti ettei pyörittänyt vanhalla tai uudella akulla, niin voi olla vika ihan nuuallakin, esimerkiksi startissakin.

Startille oli jossain sulakekaaviossa konetilan rasiassa kuusi sulaketta (Starter) tämä tosin joku vääränpuolen ohjauksen malli. Mutta ei myöskään käsitystä kuinka paljon tuosta voi rikkoutua jos laittaa akun nurinperin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 26.04.2021 16:35 

Viestit: 64
Moro!
Vastauksena totean että kaikki löytämäni sulakkeet sisältä, konehuoneesta pikkusulakkeet ja niiden alta myös maksisulakkeet käyty läpi samoin "tupakka askin" (joku vahti) joka akun vieressä plussajohdossa, sisällä olevat muistaakseni kolme sulaketta. Laturille tuli siis virta. Startti ei pyörinyt alkutilanteessakaan kun akku oli tyhjentynyt, ilmeisesti ei kuitenkaan jäätynyt koska lataantui vielä. Eikä siis pyörinyt kauppa uuden akun vaihdon jälkeenkään.
Mitä lie nykyautossa tapahtuisi jos startin navat oikosulkemalla starttasi vanhan tavan mukaan?
Economy moden nollauksesta oli joku 10 tai 11 kohdan ohje foorumissa, en muista mikä sitruuna oli kyseessä. Kokeilin sitä C4 Picassoon uuden akun vaihdon jälkeen. Ei mode poistunut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 26.04.2021 17:05 

Viestit: 5138
Mittasitko sen vanhan akun jännitteen tai varmistit että oliko se aivan täysin tyhjä, tai onko joku selkeä syy miksi akku oli ihan täysin tyhjentynyt. Tulee Mieleen, jos se vika olikin jo alkujaan starttimoottorissa, kun melko tyhjälläkin akulla vielä ainakin vähän vouvahtaa?

Kuuluuko nyt startin suunnalta yhtään mitään kun kokeilee startata, esimerkiksi vieno naksaus, jos toinen kuuntelee, se olisi varsin yleistä hiilien loppuessa?

Vanhan ajan kikalla ruuvimeisselillä oikosulkemalla solenoidin navat, saisi ainakin tarkistettua onko startti kunnossa (sopivilla varotoimilla, tuossakaan se ei taida olla ihan hyvin käsillä, vaikkakin mukavampi kuin jos se olisi moottorin takana), tai hinaamalla käynnistämällä ehkä voisi kokeilla onko muu elektroniikka vielä ehjää. Mutta ennen ruuvarikikkaa mittaisin yleismittarilla (tai koetinlampulla tms.) tuleeko solenoidiin kiinteä plussa ja starttia yrittäessä ohuen johtoon ohjausplussa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 26.04.2021 17:39 

Viestit: 5138
Tuo Economy mode kun on tehty juuri suojelemaan yleisimmiltä vahingossa tapahtuvilta akun tyhjentymisiltä, jos vaikka lataa kännykkää tupakansytkärilaturilla ja unohtaa sen ja virrat päälle, tai sisävalo jää vahingossa päälle, niin äly suojelee ja katkaisee sen ja muut turhat virrat, eli autoon jää lähinnä starttaukseen liittyvät toimintaan ja jotain muita turvallisuuteen liittyviä parkkivalot ja hätävilkku, kai keskuslukituskin toimii, töötti?... Liittyikö muuten tuohon muistelemaasi monipolviseen listaan vaikkapa kuskin ikkunan avaaminen ja valojen kääntäminen seisontavaloille sitä kautta? Silloin kyse on ns. BSI-reset (google) akun irroittamisen jälkeen, sitäkin voi kokeilla ja harrastaa, mutta voin taata ettei se poista economy modea. Ja jos se kovin häiritsee siinä näytöllä, niin helpoin tapa on peittää se näyttö vaikka pahvinpalalla, oli siinä teksti tai ei, niin se ei vaikuta käynnistymiseen. Mutta kaikelta tuo economy modekaan ei toki suojaa, eli kyllä noissakin voi akun saada tyhjäksi vahingossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 26.04.2021 20:56 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Kuten olli tuossa noin 90 kertaa jo on maininnut niin economy mode ei aiheuta auton käynnistymättömyyttä. Joskos nyt laittaisi vaikka testerin kiinni ja katsoo perus asiat mm onko kaikki purkit älyissään bsm/bsi/ecu osasto nyt kriittisimpinä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 27.04.2021 10:53 

Viestit: 64
Sorry, menee maallikolla asiat ja termit sekaisin. Economy mode ja BSI-resetti. BSI-resetin tein 11-kohdan ohjelmalla kaksi kertaa C4 Picassoon. Eikä siis tietenkään economy mode poistunut. Nyt ymmärrän, kiitoksia! Mutta auto toimii ihan ok :)

Mutta toinen auto C5 2,0 dsl vm. 2010 nyt ongelma. Plagulle vielä että Launch 29 testerillä ei saanut yhteyttä autoon lainkaan!?
Nyt painaa muut hommat päälle mutta kiitoksia Olli, Plagu ja muut hyvistä vinkeistä. Palaan asiaan tarvittaessa kun kerkiän :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 14.09.2021 21:50 

Viestit: 64
Moro!
Nyt sain virallisen diagnoosi lukijan:
Tietoyhteys automaattilaatikon ohjausyksikköön puuttuu, tuli lukijaan. U1306 koodia näytti.
Eli pakki ei lähde pois ja ei siten starttaakkaan?
Laatikon päällä olevaa liitintä ravisteltiin. Ei vaikutusta. Voisiko jarrupolkimen anturi olla viallinen?onko joku sulake jossain yksikölle?
Ollin epäily startin kunnosta tuli mieleen kun X-Partilla, citikka Pösöpurkurilla myös epäiltiin sitä.
Pääseeköhän starttiin kiinni yläkautta mitenkään?
Alakautta nyt ei oikein onnistu.
Olisiko mielipiteitä näihin ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 14.09.2021 22:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Olisikohan jo aika viedä osaavalle korjaamolle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 14.09.2021 23:16 

Viestit: 5138
Kopani kirjoitti:
Moro!
Nyt sain virallisen diagnoosi lukijan:
Tietoyhteys automaattilaatikon ohjausyksikköön puuttuu, tuli lukijaan. U1306 koodia näytti...

Oliko nuo kaksi eri vikakoodia, mikä oli virallisen lukijan selitys koodille:U1306,
Google löytää C5:lle tuollaisen:
Le calculateur controle machine electrique entraine des defauts fonctionnels
Savoksi jonkinmoinen käännös: Vikaa moottorin ohjausyksikössä

Mutta tuo pitäisi katsoa sen lukijan selityksistä ja silti tuo ei aina tarkoita sitä mitä siinä lukee, vaan vika voi olla vaikka missä. Minusta vaikka alkuvikana olisi ollut startti rikki, niin sitä kannattanee korjata vasta sitten kun väärinpäin kytketyn akun aiheuttamat vauriot on korjattu, ne tuskin korjaantuvat liittimiä ravistamalla. Moottorin ECUa ei taas voi vaihtaa niin vain, koska ne on ajonestossa ohjelmoitu toimimaan yhdessä ECU-BSI-avaimen ajonestosiru, lisäksi usein ohjelmointia ei voi tehdä kuin tehdasuuteen yhden kerran (BSI=sisätilan sulakerasian alla oleva "koritietokone", toinen koritietokone on konetilan sulakerasian alla BSM, nekin voi tietysti kärsiä jos akun laittaa väärinpäin). Sitten on erilaisia guruja, jotka osaavat koodata vavanhasta tehdasuuden (virginize), mutta ensin pitäisi olla selvyys missä on vika - voi olla ominpäin hankalaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 15.09.2021 08:31 

Viestit: 323
Paikkakunta: Kalafornia
Eihän se saakaan startata vaihde päällä...keppi P:lle tai N:lle, niin vois ehkä jotain tapahtuakin...

Omistajan käsikirjasta tai juutuupista ohjeet jollei virta päällä saa vaihdettua kepistä jarrua painamalla...

Edit: niin ja ei kannata sammutella vaihde päällä.



EX - C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 15.09.2021 08:35 

Viestit: 64
Nyt isot pahoittelut. Muistin koodin vääri. Oikea koodi siis: U1309


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 15.09.2021 08:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7836
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tuo koodi on siis yhteysvika vaihdelaatikkoon.

Tuleeko näytölle P kun P on päällä? Naksahtaako parkkilukon solenoidi kun painat jarrua?
Varmista vaihteiston sulake ja muut asiaan liittyvät vielä ihan mittaamalla.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 15.09.2021 10:39 

Viestit: 64
Teuskille ja muille: Näytölle ei tule P kirjainta kun P asennossa valitsin. Solenoidi ei napsahda jarrua painettaessa. Käsijarrun merkkivalo palaa ja sen yläpuolella oikealla Auto off - teksti jarruja kuvaavan pyöreän sympolimerkin ulkopuolella. Ympyrän sisällä p-kirjain. Voisiko jarrupolkimen takana oleva tunnistin anturi olla rikki. En nyt ole varma pitikö tässä painaa jarrua aina startattaessa kuten tuossa picassossa vieressä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 16.09.2021 10:24 

Viestit: 112
Paikkakunta: Riihimäki
Kopani kirjoitti:
Teuskille ja muille: Näytölle ei tule P kirjainta kun P asennossa valitsin. Solenoidi ei napsahda jarrua painettaessa. Käsijarrun merkkivalo palaa ja sen yläpuolella oikealla Auto off - teksti jarruja kuvaavan pyöreän sympolimerkin ulkopuolella. Ympyrän sisällä p-kirjain. Voisiko jarrupolkimen takana oleva tunnistin anturi olla rikki. En nyt ole varma pitikö tässä painaa jarrua aina startattaessa kuten tuossa picassossa vieressä?


Ei tarvii painaa jarrua startatessa, mutta vaihde pitää olla N:llä tai P:llä. P:ltä ei saa pois painamatta jarrua, silloin solenoidi naksuu.

Nyt jostain syystä tuntuisi, että laatikko ei saa tietoa kepin liikkeistä eikä siten anna lupaa startata, eikä myöskään naksuttele solenoidia kun ei tiedä sille olevan tarvetta. Liekö koko kompuutterilla sähkö jos ei diagnostiikkakaan onnistu.

Economy-moden saa muistaakseni Diagboxilla poistettua siirtämällä auton "showroom-modeen", mutta sillä ei sinällään ole mitään tekemistä tämän varsinaisen ongelman kanssa.

Jos startti olisi oikosulussa (joku epäili sen tyhjentäneen akun) kipinöisi akunkenkiä kiinnittäessä ihan reilusti ja täydellä akulla alkaisi savu nousemaan aika pian kaapeleista. Sillon puhutaan sulakoimattomasta linjasta ja useampien satojen ampeerien virrasta.

Automaattilaatikon ECU:lle virransyöttö tulee BFH1 rasian sulakkeelta G36. Tuo BFH1 taasen löytyy muistaakseni jotenkin oikein typerästi piilotettuna varsinaisen sisätilan sulakerasian (BSI) yläpuolelta.
Se kannattaa nyt ihan ensialkuun tarkistaa.
Tuolle BFH1:lle syöttö tulee taasen akun nurkalta PSF1:ltä Maxisulake #2, mutta se ilmeisesti oli jo katsottu?
Toki voi myös mitata ECU:n päästä tuleeko sähkö perille asti.
Eli Gearbox ecu (1630) ja liitin 16VNR ja siinä pinnit #1 ja #2 (kaapelit nimeltään BH16B ja BH16C) pitäisi löytyä 12V syöttö.

Liitteissä kaavioita asiaan liittyen.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Konehuoneen rasian sulakejako (MF2)
C5_PSF1_engine_compartment_fusebox.pdf [398.49 KiB]
396 kertaa
Tiedoston kommentti: Piilotetun sulakerasian sulakejako (G36)
c5_bfh1_cabin_fusebox.pdf [86.1 KiB]
259 kertaa
Tiedoston kommentti: Tästä vaihdelaatikon sähkökaavio, asioiden sijainnit
c5_AM6_gearbox_op.pdf [389.52 KiB]
318 kertaa

C4 1.6Hdi -08, C5 136Hdi -08, C4 1.6i -09 ja muita ranskiksia.
Ex: C5 2.0 -02, C5 BlueHdi180 -16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 30.09.2021 18:38 

Viestit: 64
Moro!
Piti tuota C Jumpyä välillä kopeloida.

Sitten palasin C5 ongelmaan ja tarkistin sisätiloissa Larsanjuksen hyvien ohjeiden mukaisesti (Kiitoksia) löytyneet sulakkeet. Niitä löytyi 10kpl varsinaisen sisätilojen sulakerasian yläpuolelta hieman tosiaan hankalasta paikasta. Larsanjuksen lähettämässä kuvassa erinäköinen sulakekotelo kyllä ja vain 5 sulakkeen kotelo jossa vaihdelaatikonkin sulake sijaitsi. Olisiko kuitenkin vielä jossain muualla viiden sulakkeen kotelo??? Kaikki 10 sulakette tässä kotelossa olivat ehjiä samoin kuin muutkin sulakkeet sisällä ja konehuoneessa. Uusinta tarkistus.
Vaihdoin myös jarrupolkimen (b-osa) alla olevan anturin ja kokeilin sitä eri pituussäädöillä, ei auttanut. Käsijarrun sain kyllä nyt vapautettua!?

Nyt on taas käsi päässä. Pitänee kai vielä hakea viiden sulakkeen koteloa, Larsanjuksen kuvan mukaista jostain muualta.
Ajon esto päällä? Käyttäytyisikö näin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 30.09.2021 23:53 

Viestit: 112
Paikkakunta: Riihimäki
Löysit BH12 purkin, jos siinä oli 12 (2tyhjää) sulaketta. Siinä G36 on sähköisen takaluukun sulake. Jossain siellä on vielä tuo viiden pötkökin.

Mittaa sieltä vaihdelaatikon päästä se 12V syöttö, niin saa suljettua sulakevian pois ilman että tarvii kaivautua kojelaudan syövereihin.
Pitäis olla ihan jatkuva syöttö ilman mitään releohjauksia.



C4 1.6Hdi -08, C5 136Hdi -08, C4 1.6i -09 ja muita ranskiksia.
Ex: C5 2.0 -02, C5 BlueHdi180 -16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 01.10.2021 16:46 

Viestit: 64
Kiitoksia! Täytyypä Katsoa löytyisikö se helpommin. Sain juuri myös Metroautosta Tampereelta tarkemmat koordinaatit B rasian paikasta.
Vihreitä väyläjohtoja oikealla puolella etupuskurin ja vesisäiliön takana epäili neuvoja rikoutuneiksi!?
Hyviä pyhiä patonkilaisille :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 12.10.2021 12:17 

Viestit: 64
Moro!
Valtaisat kiitokset hyvistä neuvoista!!
Etsitty viiden sulakkeen pätkä löytyi sieltä mistä pitääkin. Ongelma tuli siitä että edellinen korjaaja oli jättänyt bsi:n työntämättä taakse omalle paikalleen. Bsi oli jäänyt liian eteen ja peitti näkyvyyden viiden sulakkeen pötköön. Sieltä oli palannut laatikon sulake.Nyt auto toimii!
Jäin miettimään että oliko bsm ltä Releen kärjet kärähtänyt akun väärinpäin kytkemisesen seurauksena ja seuraavaksi paloi tuo sulake?
Asia pitää selvittää ku kerkee...
Nimim.saatanan tunari :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Economy mode C5 dsl 2,0 vm.2010
ViestiLähetetty: 12.10.2021 19:33 

Viestit: 112
Paikkakunta: Riihimäki
Hyvä että selvisi.
Vikavirran reittiä en jaksa ruveta miettimään, mutta onneksi ei rikkonut mitään mennessään.



C4 1.6Hdi -08, C5 136Hdi -08, C4 1.6i -09 ja muita ranskiksia.
Ex: C5 2.0 -02, C5 BlueHdi180 -16
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 24 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: